Hond is erg bang voor vuurwerk

23-11-2014 16:04 68 berichten
Hoi allemaal,



Ik merk dat hier op het forum een hoop hondenliefhebbers en -kenners zitten en ik (en vooral mijn hond) zit met een probleem, hopelijk heeft iemand tips.



Mijn hond is een maltezer en is bijna drie jaar. Het eerste jaar was hij niet bang voor knallen etc totdat het 31 december 12uur was. Er was toen zoveel geknal dat hij sindsdien erg bang is. Hier in de wijk wordt er af en toe al wat afgeschoten en dus begint het 'feest' weer.

Vannacht werd er vuurwerk afgeschoten en begon hij te piepen en blaffen. Ik ben naar hem toegegaan en heb het deurtje van z'n bench open gezet. Normaal laten we dit deurtje altijd dicht omdat hij anders geen rust heeft, hij loopt dan heen en weer en heeft een commando nodig. Normaal slaapt hij heel rustig en blaft hij nooit.

Enfin, toen het deurtje open stond ging hij heen en weer lopen, onder het bed liggen etc. Ik heb hem toen op de gang gedaan met de deur dicht want hier komt er minder geluid dan bij ons op de slaapkamer. Steeds als er een rotje afging dan begon hij alsnog te blaffen.



Ik vraag me af wat ik het beste kan doen, vooral nu het vuurwerk steeds meer wordt. Ik weet niet goed of ik hem nou aandacht moet geven als hij blaft omdat hij schrikt of dat ik het moet negeren. Negeren voelt voor mij niet goed eigenlijk.

Ik las op internet tips over medicatie en oefenen met een vuurwerk dvd. Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik vind het zo zielig voor hem. Soms gaat hij helemaal trillen en hijgen van de stress



Alvast bedankt voor jullie reacties.
Laat de hond lekker veilig in de wc liggen. Met de deur op een kiertje.

En zachtjes muziek aan.
Alle reacties Link kopieren
Wat voor mijn hond helpt is het stilste plekje van het huis zoeken daar staat haar bench en daar over heen zit een donker doek. Zodat ze de flitsen ook niet kan zien. Zij voelt zich daarin het veiligst en het rustigst. Ze slaapt dan ook de hele tijd. En is heel rustig.



Als je naar buiten moet houd hem goed aan de lijn. Negeer het feit als hij bang weg duikt. Dus niet aaien en hem bevestigen in dat hij bang moet zijn. Blijf zelf in je houding zelf vertrouwen en stap gewoon door. Het is moeilijk niet te schrikken bij onverwachten knallen maar probeer dit goed te verbloemen. Gewoon door gaan. Maak desnoods een kleiner rondje.
Alle reacties Link kopieren
Bij de dierenarts hebben ze iets waar honden en katten rustiger van worden, géén pillen, die moet je sowieso niet geven want de stress blijft terwijl het dier volkomen machteloos is. Dat van de DA is vergelijkbaar met bach bloesem, het is een verstuiver die je in het stopcontact steekt, hoe het werkt staat in de gebruiksaanwijzing. Je kunt het combineren met een halsband die dezelfde stof bevat. Bij mijn hond werkte het. Nu is het niet meer nodig want ze is inmiddels hartstikke doof, ze hoort alleen nog extreem harde knallen maar op even wat nijdig geblaf na trekt ze zich er niets meer van aan. Aan negeren heb ik geen boodschap, dat maakte het alleen maar erger, rug masseren deed soms wonderen tegen het voortdurend ijsberen door het huis.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Angst moet je niet belonen met aandacht. Dus eerst afleiden met iets lekkers en dan pas aandacht geven.



Als de hond jouw angst en opwinding voelt dan is daar verder niets aan te doen omdat hij denkt dat jij reden hebt om bang te zijn. Precies zoals dat werkt met kinderen. Dan zou ik hem in een pension doen of verder zo maar laten voor die paar weken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Misschien afleiden met wat lekkers? Of een speeltje?



Ik heb niet echt tips want mijn teefje is alleen buiten bang. Om 00.00 uur vorig jaar lag ze gewoon lief te slapen



Ik lees trouwens wel mee want heb er een reu bij sinds afgelopen jaar dus hoe hij gaat reageren weet ik nog niet..
It takes a smart brunette, to play a dumb blonde
Alle reacties Link kopieren
Wat marianne bedoeld is Adaptil. Dat werkt echt heel goed! Dit kan je bij de dierenwinkel halen of bij de dierenarts. Dit stop je in het stopcontact. Heel veel honden hebben hier baat bij.



Voor katten heb je feliway.
Alle reacties Link kopieren
Je kán het wegtrainen hoor, door zeer geleidelijke blootstelling aan de angstbron terwijl de baas, zijn rots in de branding, daar onverstoorbaar bij blijft. Maar of dat de moeite waard is voor dat ene maandje?



Bovendien, als er vuurwerk vlakbij ontploft en jij je de pleuris schrikt, dan heb je kans dat hij toch weer onrustig wordt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:kikkertjuh schreef op 23 november 2014 @ 16:22:

Wat marianne bedoeld is Adaptil. Dat werkt echt heel goed! Dit kan je bij de dierenwinkel halen of bij de dierenarts. Dit stop je in het stopcontact. Heel veel honden hebben hier baat bij.



Voor katten heb je feliway.Ik kwam niet op de naam, heb nog even in de medicijnkast gekeken of er nog iets stond maar niet dus.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Aldi verkoopt ook een middeltje, maar daar gaan nogal negatieve verhalen over. Die dus niet kopen.
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Ik zou zo blij zijn als besloten wordt dat vuurwerk alleen nog op bepaalde aangewezen plekken mag worden afgestoken ipv in de wijken. Hier is het ook feest, mijn hond durft ook niet meer naar buiten nadat er eergisteren een vuurwerkbom af ging. Hij plast alleen nog in huis. Dat wordt dus de komende f***** weken dweilen hier. Overdag ben ik op mijn werk en zit hij toch zo n 7 uur alleen. Zo zielig.



Verder heb ik geen tips voor je. Medicatie heeft bij mijn hond nog nooit geholpen. De enige tip die hier al is aangegeven, is geen aandacht geven aan de hond of troosten. Dat versterkt de angst. Sterkte met je hond.
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 23 november 2014 @ 16:28:

Je kán het wegtrainen hoor, door zeer geleidelijke blootstelling aan de angstbron terwijl de baas, zijn rots in de branding, daar onverstoorbaar bij blijft. Maar of dat de moeite waard is voor dat ene maandje?



Bovendien, als er vuurwerk vlakbij ontploft en jij je de pleuris schrikt, dan heb je kans dat hij toch weer onrustig wordt.Vorig jaar vuurwerkcursus gevolgd bij de hondenvereniging, met onze 8 maanden oude hond, hij was de stoerste van de groep. Maar 31-12 was hij doodsbang, dus datzegt niets. Dit jaar ga ik dus zo'n halsband en eventueel verstuiver halen, ook voor onze andere hond, vandaan net een jaar.
quote:retrostar schreef op 23 november 2014 @ 16:14:

Angst moet je niet belonen met aandacht. Dus eerst afleiden met iets lekkers en dan pas aandacht geven.



Als de hond jouw angst en opwinding voelt dan is daar verder niets aan te doen omdat hij denkt dat jij reden hebt om bang te zijn. Precies zoals dat werkt met kinderen. Dan zou ik hem in een pension doen of verder zo maar laten voor die paar weken.



Dat is echt heel erg achterhaald. Je mag, nee moet, je hond wel degelijk aandacht geven! Hoe zou je het zelf vinden als iedereen jou negeert als je bang bent?



Wees alleen wel constructief. Met de hond "meedoen" maakt banger. Dus stel gerust en doe verder zo normaal mogelijk, zodat de hond kan zien dat jij het niet eng vindt.
Gelukkig heb ik zelf geen ervaring met dit nare probleem, maar ik ken de verhalen wel.



In ieder geval niet je hond 'troosten' als zij bang is. Ook zelf totaal niet reageren op knallen.



Het schijnt dat de zgn. vuurwerk CD wel helpt, maar dan zul je snel moeten beginnen.

Als de hond wil wegkruipen, laat hem dat dan doen.

Ik ken het verhaal van een hond (maat boxer) die in een aanrechtkastje kroop, dagenlang niet naar buiten wilde en gewoon in de kamer ging zitten poepen.... Medicatie hielp niet in haar geval.



Ik hoop dat je nog meer tips krijgt, het wordt sowieso weer een ellendige tijd voor vele honden.
Alle reacties Link kopieren
quote:celine2906 schreef op 23 november 2014 @ 17:07:

Ik zou zo blij zijn als besloten wordt dat vuurwerk alleen nog op bepaalde aangewezen plekken mag worden afgestoken ipv in de wijken.



Eens. Hier in de wijk doen ze niet aan sier, enkel zware bommen en granaten. Echt geen lol meer aan.



Onze maltezer was ook doodsbang voor vuurwerk. Zo triest. Voor die paar dagen liet ik haar in de tuin haar behoefte doen. Of met de auto naar een rustige uitlaatplek.

Verder liet ik de deur van de kelderkast op een kiertje zodat ze daar kon schuilen. Gordijnen dicht en de radio aan.



Maar tegenwoordig heb ik een kat die het vuurwerk nieuwsgierig bewondert vanaf de vensterbank Als het aan hem ligt doet 'ie gewoon lekker zijn ronde buiten met nieuwjaar.
Ik heb met mijn hond jachttraining gedaan en onderdeel is het 'schotvast' maken. Dus leren wennen aan harde knallen.

Ook vuurwerktraining via de gewone hondenschool.



Het gaat eigenlijk heel goed, tot het echt losbarst na 12 uur, maar ik heb idd het idee dat dat meer door de lichtflitsen komt en de kruitdamp dan de knallen.



En dan is het belangrijk om hem positieve aandacht te geven. Dus niet troosten, maar afleiden met iets leuks. Mijn hond is gek op zijn trektouw, dus dan daag ik hem even uit voor een spelletje.

Het werkt, hij 'vergeet' dan dat hij eigenlijk bang was.
Alle reacties Link kopieren
wij hebben hier de badkamer open en dan de radio in de badkamer aan. Dat werkt redelijk goed.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat ook nog een thundershirt. Geen ervaring mee, hond is niet bang. Google maar even.
Je kunt niet zoveel doen ben ik bang. Wij hadden ook een hond die heel bang was voor vuurwerk en die van angst ook spontaan binnen plaste. Meestal lag hij in de keuken in een hoekje te rillen. Van alles geprobeerd zoals een speciale vuurwerk cursus, extra aandacht geven, negeren, straffen als hij binnen had geplast. Uiteindelijk hebben we hem maar met rust gelaten en een keer extra belonen of aandacht geven als ie toch een keer bij je kwam liggen of wilde spelen.



Ik weet niet of die vuurwerk cursussen nu nog gegeven worden, is ruim 20 jaar geleden. Het doel van die cursus was om de hond langzaam te laten wennen aan onverwacht geknal.
Alle reacties Link kopieren
Volgens Cesar moet je de hond al een tijd van tevoren laten wennen aan het geluid van vuurwerk. Op YouTube filmpjes opzoeken, eerst met het geluid zacht en dan steeds harder naar verloop van tijd. Zoveel mogelijk in een ruimte waar de herrie het minst is laten en geruststellen. Een hond kijkt hoe het baasje zich voelt. Als jij rustig blijft, dan blijft de hond dat ook eerder.
Cum non tum age
Wat een hoop reacties, bedankt!

Afleiden met een speeltje werkt meestal niet, hij wil dan niet spelen.

Ik zal me eens verdiepen in Bach bloesem en adaptil, misschien helpt dat!

Wat rot Celine dat je hond alles laat lopen binnen, dat doet die van mij gelukkig niet. Is het een grotere hond waardoor je hem niet naar buiten krijgt?

Negeren doe ik niet, ik geloof daar niet zo in.
Alle reacties Link kopieren
Het lukt me niet om een link te plaatsen, maar kijk eens op doggo.nl, als je in de zoekfunctie op de site vuurwerkangst intypt, krijg je een goed artikel met allerlei tips.
quote:madamepolish schreef op 23 november 2014 @ 19:13:

Wat een hoop reacties, bedankt!

Afleiden met een speeltje werkt meestal niet, hij wil dan niet spelen.

Ik zal me eens verdiepen in Bach bloesem en adaptil, misschien helpt dat!

Wat rot Celine dat je hond alles laat lopen binnen, dat doet die van mij gelukkig niet. Is het een grotere hond waardoor je hem niet naar buiten krijgt?

Negeren doe ik niet, ik geloof daar niet zo in.Hoop dat je wat zult vinden dat werkt voor jouw hond. Sterkte de komende knaltijd!
Bedankt duizendbloemen!



Ik kan hem dus het beste wel in zijn bench laten 's nachts als hij bang is? Of loslaten? Ik kan z'n bench ook niet echt bij ons in de slaapkamer zetten want daar hoor je het vuurwerk vrij goed.
Alle reacties Link kopieren
Je vind het vast overdreven van mij, maar ik zou dan op oudejaarsavond bij de hond gaan slapen in een kamer waar de minste herrie is.
Cum non tum age

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven