Hond met hardnekkige ( voedsel?)allergie. Iemand raad???

18-06-2015 10:39 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zoek wat tips, ervaringsverhalen.



Sinds de laatste sloopsheid- maand of 9 geleden- heeft mijn hond, teefje, 5 jaar, een hardnekkige ( waarschijnlijk) allergie.

Het komt hier op neer: Ze begint met bijten op haar staartje ( een stompje). Dat wordt rood en de huid gaat stuk. Dit breidt zich uit naar rond de vagina, de liezen en onderbuik. Er komen rode bultjes, vlekken en als ik niks onderneem zit ze de hele dag te bijten/ likken en gaat alles kapot.



Wat is er al gedaan:

- Steriliseren voor het geval het hormonaal zou zijn ( het begon met een schijnzwangerschap). Nu 3 maanden geleden.

- Dieetvoer, voor t geval het een voedselallergie is. Lijkt niet echt te werken, ik gebruik het al maanden.

-Prednison spuiten tegen de jeuk en soms anti-biotica: Dit helpt het best, maar na een week of 5 begint het weer opnieuw.

- Prednison tabletjes, helpt enigszins.

- Heeeeele dure tabletten, daar moet ik nu mee beginnen voor 2 weken, om te kijken of dat iets doet. Het heet Atopica.

- Smeerseltje Dermapet, zit geloof ik ook iets Prednison achtigs in. Helpt in combi met spuit en anti biotica.



Voorstel is nu een ( dure) allergie test. Daarin wordt niet gescreend op voedsel, maar op omgevingsfactoren, zoals graspollen, huismijt, enz.



De dierenarts weet t ook niet zo goed meer. Vraag me af of hier dierenartsen of - assistentes zijn, hondeneigenaren, die dit herkennen en tips of ervaringsverhalen hebben.



Alvast bedankt!
Probeer eens vers vlees te geven in plaats van brokken. Dan niet het vlees waar ze allergisch voor is natuurlijk....
Alle reacties Link kopieren
Een vlooien allergie is ook uitgesloten?
Alle reacties Link kopieren
Vlooien allergie uitgesloten. Vers vlees is lastig, want we weten niet of ze voor vlees allergisch is en welk vlees dan...
Alle reacties Link kopieren
Permanent een kraag om en een goede anti-vlooienbehandeling?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik ken iemand met een zwaar allergische hond. Die is ook vers vlees gaan geven. Dus echt alles uit proberen, uiteindelijk blijkt de hond alleen tegen hertenvlees te kunnen. Dat is een lange weg en vergt een hoop geduld.
Alle reacties Link kopieren
Onze hond doet het goed op de brokken van de Lidl (blauwe zak, lam en rijst). Ik merk echt dat hij minder jeuk heeft.
Alle reacties Link kopieren
Een hond kan gek worden van vlooien en bijt zichzelf dan totaal kapot, dan hoeft hij nog niet allergisch te zijn. Zodra er wonden zijn en hij krijgt niet genoeg werk te doen dan richt hij zijn energie en aandacht op die wonden, wat de nervositeit weer verder aanwakkert enz.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Tannetje Koning is een dierenarts die hier veel ervaring mee heeft en je ook op weg kan helpen met een eliminatiedieet op vers vlees
Alle reacties Link kopieren
Onze labrador had er ook last van. Wij hebben hem heel lang alleen maar gekookte rijst met gekookte kip gegeten. Het heeft wel even geduurd. Daarna gestopt met Eukanuba en andere dure voeding en overgestapt op voer van de Lidl. Gek genoeg ging het daarna goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook eerst vers vlees proberen. Persoonlijk ben ik erg fan van duck (uit de diepvries van dierenwinkel) of renske (is vers maar gewoon verpakt). En ik zou dan eerst een tijdje lam + rijst geven want vaak doen honden het daar wel heel goed op en dan een tijdje alleen maar het zelfde geven, geen snoepjes of koekjes of botten. Helpt dat niet na twee weken ofzo dan een andere variant proberen. Maar verder niks anders geven want anders kun je nooit uitsluiten wat het precies is.



Heel lastig allemaal, succes gewenst
Ik heb een hond met voedselallergie. Meeste honden met een voedselallergie hebben problemen met rund en/of kip. Dat zit in de meeste KVV soorten dus je moet goed oppassen.

Goede merken met enkelvoudige soorten zijn o.a

Haaksbarf

Alaska

Tinlo ( enkele soorten)

Degomeat

Kiezenbrink



Ik zou met een een diersoort beginnen bijv geit en eens kijken hoe hij het daarop doet. Maar ook geen dingen tussendoor voeren, dus alleen dat.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik geef mijn hond alleen nog maar lam en rijstbrokken van Lidl. Mijn hond kreeg na haar sterilisatie jeuk en plekjes en ze begon te stinken. Bij de dierenwinkel adviseerden ze lam en rijst. Na een aantal dure merken ben ik Lidl-brokken gaan voeren en daar doet ze het erg goed op.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
Alle reacties Link kopieren
Bijt ze echt in/aan het staartje of vlak erboven?

Heeft ze symetrische jeukplekken op haar lijf?

Heb je de plekken al ingesmeerd met berkenteerolie?
...
Alle reacties Link kopieren
Bij onze hond is jaren terug een bloedtest gedaan. Hieruit kwam een allergie voor graspollen en huisstofmijt. 1x per maand injecteer ik haar met een bepaald medicijn (sorry zit op mijn werk) en in het pollenseizoen wel 1x per week. Werkt super. Voordien beet en krabde ze zich volledig open.



Het is niet goedkoop, maar die allergietest zou ik toch aanraden!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips in ieder geval!



Rooss4.0.... Het begint altijd met aan haar staart bijten. Het breidt zich uit naar liezen en onderbuik. Denk wel dat het redelijk symmetrisch is....

Weet jij dan wat het kan zijn? Van berkenteerolie nooit gehoord.. Waar haal je dat?



Die brokken van de Lidl... bevatten die ALLEEN lam en rijst? Want vaak staat er bijv lam en rijst op de verpakking, maar als je achter op kijkt, dan zit er maar 4 % lam in en veel meer procent andere vleesproducten....
Alle reacties Link kopieren
Daisy, is dat zo'n prednisonspuit?
Alle reacties Link kopieren
Nee het is een Artuvetrin therapie en deze is op voorschrift van de dierenarts individueel voorbereid. Ik schrijf even van de bijsluiter over:

Een therapie bevat maximaal 8 allergenen en of allergenenmengsels, onder te verdelen in 4 groepen:

Pollen

Mijten

Ephitella (?)

Stof

De therapie is geïndiceerd voor de allergeenspecifieke behandeling van atopische overgevoeligheidsreacties bij de hond.



Van de website:

Artuvetrin® TherapieDe gedachte achter een behandeling van een allergische hond middels een allergeenspecifieke immunotherapie (hyposensibilisatie) is dat de hond langzaam minder of zelfs ongevoelig gemaakt wordt voor de allergenen waar hij of zij allergisch voor is. Om dit te bereiken wordt een therapie samengesteld waarin alleen die allergenen zitten waar de hond allergisch voor is.

Welke honden komen voor een Artuvetrin® Therapie in aanmerking?

In principe komen voor allergeen specifieke immunotherapie, zoals 'Artuvetrin®Therapie', honden in aanmerking die tenminste drie maanden per jaar problemen hebben. De behandeling zorgt ervoor dat de aandoening onder controle wordt gehouden en de symptomen sterk verminderd worden



Voor onze hond zijn er 3 groepen meegenomen: pollen, mijten en ephitella. Een keer per maand prikken gedurende het normale seizoen is om op te bouwen en tijdens het seizoen om het nog meer te onderdrukken.
Alle reacties Link kopieren
quote:intheheart schreef op 18 juni 2015 @ 10:46:

Vlooien allergie uitgesloten. Vers vlees is lastig, want we weten niet of ze voor vlees allergisch is en welk vlees dan...

Probeer gewoon eens gekookte kip eventueel af en toe sperziebonen en pens. De meeste honden kunnen prima tegen pens.

Lamsvet is goed voor de huid trouwens.

Niet alles tegelijk doen natuurlijk. Begin met een weekje één ding, daar kan de hond best tegen.
Alle reacties Link kopieren
Pens is rundvlees, weet niet of dat handig is... At ze vroeger vaak en vond ze heeeeerlijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:intheheart schreef op 19 juni 2015 @ 04:46:

Bedankt voor alle tips in ieder geval!



Rooss4.0.... Het begint altijd met aan haar staart bijten. Het breidt zich uit naar liezen en onderbuik. Denk wel dat het redelijk symmetrisch is....

Weet jij dan wat het kan zijn? Van berkenteerolie nooit gehoord.. Waar haal je dat?



Die brokken van de Lidl... bevatten die ALLEEN lam en rijst? Want vaak staat er bijv lam en rijst op de verpakking, maar als je achter op kijkt, dan zit er maar 4 % lam in en veel meer procent andere vleesproducten....Zit idd. maar vier procent lam in. Maar de allergie bij mijn hond is wel verdwenen, dus wat mij betreft een prima product.
Ik ben niet dom, ik weet precies wat ik bedoel.
quote:intheheart schreef op 19 juni 2015 @ 12:39:

Pens is rundvlees, weet niet of dat handig is... At ze vroeger vaak en vond ze heeeeerlijk!Je hebt ook lamspens.
Hier ook een hondje met ernstige voedselallergie. De voornaamste klachten waren ernstige jeuk en dunne ontlasting. Zij heeft ook de nodige injecties en prednison gehad. De dierenarts heeft haar eerst grondig onderzocht om andere opties uit te sluiten. Daarna is ze op een uitsluitingsdieet gezet van zes weken, met speciaal (blik)voer van de dierenarts. Daarnaast mocht ze helemaal niets anders hebben.



Vervolgens was het uitdokteren wat ze wel kon eten. De dierenarts had ons al gewaarschuwd dat we een lange adem moesten hebben en dat was ook zo.

Uiteindelijk blijkt ze vooral niet tegen kip te kunnen. Volgens de dierenarts geldt dit voor veel honden met een voedselallergie, dus daar zou je in eerste instantie naar kunnen kijken (je zou verbaasd staan hoeveel hondenbrokjes en -snoepjes die bijvoorbeeld als rund of hert verkocht worden, toch (voornamelijk) kip blijken te bevatten). Lam met rijst werd ons in eerste instantie aanbevolen, maar daar bleek ze ook niet goed op te reageren.

Brokken waar granen e.d. in zitten zijn ons afgeraden, hoewel ze geen duidelijke glutenallergie heeft is dit toch voor honden onnatuurlijk.

(Voor honden die niets mankeren kan het absoluut geen kwaad, maar de oorzaak van het toenemende probleem van allergieën bij honden wordt wel gezocht in het bewerkte voer, aldus onze dierenarts).



Ze krijgt nu vers vlees van Barfmenu, voornamelijk konijn en af en toe eend. Verder voor tussendoor brokjes die geen granen, kip, of toevoegingen die onduidelijk zijn bevatten.

Het gaat nu goed met haar; ze heeft nauwelijks meer jeuk en haar ontlasting is meestal goed (al heeft ze nog wel eens de neiging om iets te snaaien en dat merk ik dan meteen).



Voor de vachtverzorging gebruik ik een neutral shampoo zonder parfum of andere toevoegingen (geen shampoo zou beter zijn maar dat is niet altijd haalbaar). Verder kreeg ik de tip om haar na te spoelen met een mengsel van drie delen water, een deel appelazijn. Dit is om de zuurgraad van de huid te verbeteren. Wat precies de toegevoegde waarde van zo'n huismiddeltje is, blijft natuurlijk altijd moeilijk te bepalen, maar haar huid is in ieder geval in een veel betere conditie dan een jaar geleden, en haar vacht is zijdezacht.



Dit zijn mijn bevindingen, en hoewel iedere hond natuurlijk anders is, hoop ik dat je er iets aan hebt. Het is heel vervelend om te zien dat je hondje zo'n jeuk heeft, ik weet er alles van...
Als je trouwens een eliminatiedieet wil proberen, kan dat heel goed met Haaksbarf. Daar zitten geen granen in en er zit maar één dier in elke verpakking. Ik zie trouwens een stukje over het eliminatiedieet op de site: http://haaksbarf.nl/haaks-barf-eliminatiedieet/ Misschien handig om te lezen.
Alle reacties Link kopieren
Super bedankt voor jullie verhalen/ ervaringen. Daar kan ik wat mee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven