Hond nemen? Jack Russel?

05-07-2015 17:00 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag mensen, ik denk er over na een hond te nemen. Het lijkt me gezellig en vermakelijk en ook een leuke hobby om een hond te hebben. Ik ben niet opgegroeid met honden en heb er weinig ervaring mee. Wat kan ik verwachten? Mijn voorkeur gaat uit naar een Jack Russel. Ik woon alleen en vroeg me allerlei dingen af: Hoe lang kunnen ze alleen zijn? Hoeveel aandacht hebben ze nodig? Hoe goed kun je met ze reizen (verjaardagen, korte reizen, langere reizen)? Kunnen ze gemakkelijk bij anderen verblijven (bijvoorbeeld mijn ouders of bij een kennis van me op de boerderij). Enz. enz.



Hebben jullie enig idee?
Alle reacties Link kopieren
Er is op internet toch wel veel praktische info te vinden over dit ras? Ik ken meerdere mensen met zo'n hondje. Het zijn drukke, actieve beestjes. Ik zou zeggen dat een actief dier ook veel aandacht nodig heeft om z'n energie kwijt te kunnen.



Sommige van je vragen lijken me ook afhankelijk van de opvoeding en dergelijke.
wat heb je zelf een hond te bieden?
Alle reacties Link kopieren
Werk je en hoe lang ben je dan van huis?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Een Jack russel is geen beginnershond, deze fout maken mensen zooooo vaak. Het is en blijft een pittige hond die een fatsoenlijke opvoeding nodig heeft en veel beweging. Aandacht en alleen kunnen zijn verschilt ook nog eens per hond en per karakter. Maar ik weet dat als jack russels zich gaan vervelen dat ze heel goed zijn in dingen slopen.
Alle reacties Link kopieren
Alle vragen die je stelt zijn vooral karakter gebonden. Daar kan niemand je antwoord op geven. Maar 1 ding: Jack Russells zijn hele energieke hondjes en hebben veel beweging en lange wandelingen nodig. Als jij alleen woont en je gaat werken, hoelang moet een hond (om het even welk ras) dan alleen zijn? Geen enkele hond vindt het leuk om een hele werkdag alleen te zijn. Heb je de tijd voor een hond? De ruimte? Een hond is geen leuke hobby waar je zomaar weer mee stopt als het toch niet meer leuk is. Althans niet als je een hond serieus neemt
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Een Jack Russell is een "grote hond in een kleine verpakking". Onderschat het pittige karakter vooral niet
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Zijn heel eigenwijze hondjes en vaak moeilijk zindelijk te maken. Of wel zindelijk maar laten toch plas lopen als ze enthousiast zijn wegens bezoek ofzo. Zou in elk geval 'n hond kiezen die je makkelijk alleen thuis kunt laten. Niet iedereen stelt het op prijs dat je je huisdier mee op visite neemt.



Zelf spreekt mij de jack niet erg aan (heb veel paardenkennissen die jacks als mode hondjes hebben en mij trekt het niet) Van kleine hondenrassen vind ik maltesers of kruisingen daarvan wel erg leuk.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een dwerg pincher en dat is een ontzettende makkelijke hond. Gaat altijd overal mee naar toe, vind alles best/leuk. Ook restaurants, ov, markten etc. Maar ik heb dat dan ook vanaf pups af aan gedaan..



Ik vind het erg leuke honden en wat rustiger dan Jack Russel. Wel hetzelfde formaat.
Alle reacties Link kopieren
Als het je eerste hond is zou ik voor een echt gezelschapshondje gaan. Een chihuahua of boom of zo. Jack russels hebben een zeer eigenwijs karakter en ze hebben heel veel beweging nodig met alleen drie blokjes om per dag maak je ze niet gelukkig
Alle reacties Link kopieren
Je moet er heel goed over nadenken een hond is net als een kind. Je moet er de tijd voor hebben als je werkt zou ik het niet doen.
Oscar Wilde “To live is the rarest thing in the world. Most people exist, that is all.
het is bekend dat het drukke hondjes zijn, maar er zijn uitzonderingen, kan ik je bevestigen.

check gewoon wat nestjes, maar vooral ook de vader en moeder van het nestje.

geef bij je zoektocht aan dat je op zoek bent naar een relaxtere jack, ze zijn er namelijk wel.
o,en het is jack russell. met dubbel l dus.

het zoekt beter als je ook weet hoe je het schrijft.
Ik heb een jack russel. Het zijn drukke en actieve hondjes. Vragen veel aandacht, een stuk lopen is nooit lang genoeg, altijd te kort. Heb jij daar altijd zin in en tijd voor? Een jack russel is een hond die graag buiten is. Te vaak en te lang alleen laten op 3 hoog achter is een marteling. Een jack russel, hoe klein dan ook heeft ruimte nodig en moet zijn energie kwijt.

Ze kunnen wel alleen blijven maar geen hele dagen, geldt voor iedere hond.



Wat zoek jij in een hond? Ben jij in voor lange wandelingen, wil jij een hond om je heen die veel aandacht vraagt?

Een jack russell meenemen naar een verjaardag, zitten veel mensen niet op te wachten. Ze tellen voor 10.

Iedereen is gek op mijn jack russell. Ze zijn slim, trouw en superintelligent maar op een verjaardag word je horendol van hem. Hij ziet van alles, hoort van alles en ruikt van alles en zit dan al gauw in zijn adhd modus.



Zoek je een hond die wat rustiger is? Aandoenlijk en knuffelbaar? Denk dan aan een boomerhondje ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Veel antwoorden al, heel erg bedankt. Dat het geen beginnershonden zijn weet ik. Er is op internet wel veel te vinden maar een forum als dit verschaft vaak wat meer nuances. Ik werk veel maar heb een heel vrij beroep (schrijver). S'morgens voordat ik de dag being maak ik veel lange wandelingen (en dus zonder hond nog) en dat doe ik al jaren, s'avonds precies hetzelfde, en ik begon te denken dat het met hond veel gezelliger zou zijn. Vroeger had een kennis van mij een Jack Russell en ik vond dat beest altijd zo gezellig. Juist dat drukke karakter spreekt me erg aan (ik heb zelf ook een actief karakter).



Ik dacht er eigenlijk aan, omdat ik zo onervaren ben, misschien een Jack Russell te zoeken die al getraind en opgevoed is, en dus niet een puppy. Dan kan ik een beetje ervaring opdoen.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet zo dat er een hond moet en zal komen. Verder ben ik een verantwoordelijk mens en zal ik zeker geen (soort) hond nemen als het gewoon niet bij mijn leven past. Het zijn levende wezens, dat begrijp ik heel goed, en ik zie ze dus niet als speelgoed. Daarom ben ik ook hier.
Alle reacties Link kopieren
quote:dianavankrimpen schreef op 05 juli 2015 @ 17:17:

Ik heb een jack russel. Het zijn drukke en actieve hondjes. Vragen veel aandacht, een stuk lopen is nooit lang genoeg, altijd te kort. Heb jij daar altijd zin in en tijd voor? Een jack russel is een hond die graag buiten is. Te vaak en te lang alleen laten op 3 hoog achter is een marteling. Een jack russel, hoe klein dan ook heeft ruimte nodig en moet zijn energie kwijt.

Ze kunnen wel alleen blijven maar geen hele dagen, geldt voor iedere hond.



Wat zoek jij in een hond? Ben jij in voor lange wandelingen, wil jij een hond om je heen die veel aandacht vraagt?

Een jack russell meenemen naar een verjaardag, zitten veel mensen niet op te wachten. Ze tellen voor 10.

Iedereen is gek op mijn jack russell. Ze zijn slim, trouw en superintelligent maar op een verjaardag word je horendol van hem. Hij ziet van alles, hoort van alles en ruikt van alles en zit dan al gauw in zijn adhd modus.



Zoek je een hond die wat rustiger is? Aandoenlijk en knuffelbaar? Denk dan aan een boomerhondje ofzo.Ben je veel thuis? Hoe doe jij dat? Heb je zelf werk? Of is er altijd iemand thuis?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind malteser hondjes of dwerg pincher een beetje suf . Past niet echt bij mijn actieve karakter.
Kan je geen jack russell uit het asiel halen voor een proefperiode. Klinkt stom maar de kans dat het klikt is groot. En de kans dat er weer een hond in het asiel beland is dan bij deze uitgesloten. Er zitten best veel jack russells in het asiel.
Het is zeker geen hond die je lang alleen thuis kan laten, want het zijn over het algemeen wel blaffers en sommige ook aardige slopers. Daarnaast zijn het honden die veel beweging (het liefste ook lekker los rennen) nodig hebben. Dat het geen beginnershond is, is goed op te lossen door een puppycursus te volgen. Het zijn honden die tot op hoge leeftijd heel actief blijven, dus ze zijn nooit saai!
Een jack russell kan ook prima als beginnershondje hoor. Ik bedoel: hoeveel honden kun je nog nemen als je volwassen bent, ze gaan toch snel een jaar of 14 mee.



Maar inderdaad: actief beestje, denken dat ze formaat herdershond zijn, etc. Je kunt er goed mee door het bos, vinden ze heerlijk. Handzaam formaatje, ze gooien niks van tafel met hun staart en als je hun poep moet opruimen buiten heb je ook niet echt een mestschep nodig.



Ze kunnen best 2 of 3 uur alleen zijn, meer zou ik niet doen. Meer als je bij uitzondering eens rustig wil shoppen ofzo.



Reizen is vast per hond verschillend. Hier gaat de jack russell makkelijk mee, ook op 2 uur rijden. Wel met airco en soms even stoppen ;) We zijn ook wel eens met haar naar Luxemburg gereden, dat ging ook prima. Elke uur even stoppen en tien minuutjes pauze (met water enzo). Die van ons gaat ook makkelijk een paar dagen uit logeren (mijn bonusdochter vraagt er wel eens om, haar vriend is reuze actief en wil zelf graag een hond, dus lenen ze soms de jack russell om in hun behoefte te voldoen).



Als je 's ochtends al zo'n grote wandeling maakt, red je het de rest van de dag ook wel met korte wandelingetjes. Ik weet niet of de beste hond ook nog in de tuin kan rennen?
Alle reacties Link kopieren
Veel Jack Russells lijden aan het Napoleon-syndroom. Als je weinig ervaring hebt met honden is het misschien niet verstandig om met een hond met dit karakter te beginnen (volwassen of pup maakt niet uit).



Het beste kun je een hond kiezen die bij jouw levenswijze en dagbesteding past. Om teleurstellingen te voorkomen, kun je beter bedenken wat jij de hond te bieden hebt i.p.v. wat de hond jou te bieden moet hebben. Want zo'n beestje past zich echt niet aan!



Als je voor een pup wilt gaan, moet je er rekening mee houden dat je het eerste jaar vooral aan het opvoeden bent en de eerste maanden tig keer met het beestje naar buiten moet. Met een beetje geluk kan je hond na een paar maanden even alleen zijn. Zowel een pup als een herplaatser zullen moeten wennen aan de nieuwe omgeving.



Voordat je tot aanschaf over gaat, zou je je eens moeten verdiepen in het fenomeen broodfok en eens bij verschillende fokkers, hondenbezitters, kynologenclubs en hondenshows langs moeten gaan om te 'proeven'.



Ik zie vaak gebeuren dat mensen heel impulsief besluiten om een hond te nemen. Nog vaker loopt dat uit op een teleurstelling.

Zolang mensen meer tijd besteden aan het uitzoeken van een koelkast, dan aan het uitzoeken van een huisdier zullen er veel baasjes en dieren bedrogen uit komen.

Heel goed dus dat je je eerst goed laat informeren!
Alle reacties Link kopieren
quote:-jolijn- schreef op 05 juli 2015 @ 17:31:

Een jack russell kan ook prima als beginnershondje hoor. Ik bedoel: hoeveel honden kun je nog nemen als je volwassen bent, ze gaan toch snel een jaar of 14 mee.



Maar inderdaad: actief beestje, denken dat ze formaat herdershond zijn, etc. Je kunt er goed mee door het bos, vinden ze heerlijk. Handzaam formaatje, ze gooien niks van tafel met hun staart en als je hun poep moet opruimen buiten heb je ook niet echt een mestschep nodig.



Ze kunnen best 2 of 3 uur alleen zijn, meer zou ik niet doen. Meer als je bij uitzondering eens rustig wil shoppen ofzo.



Reizen is vast per hond verschillend. Hier gaat de jack russell makkelijk mee, ook op 2 uur rijden. Wel met airco en soms even stoppen ;) We zijn ook wel eens met haar naar Luxemburg gereden, dat ging ook prima. Elke uur even stoppen en tien minuutjes pauze (met water enzo). Die van ons gaat ook makkelijk een paar dagen uit logeren (mijn bonusdochter vraagt er wel eens om, haar vriend is reuze actief en wil zelf graag een hond, dus lenen ze soms de jack russell om in hun behoefte te voldoen).



Als je 's ochtends al zo'n grote wandeling maakt, red je het de rest van de dag ook wel met korte wandelingetjes. Ik weet niet of de beste hond ook nog in de tuin kan rennen?Dat is een duidelijk verhaal. Verder geen tuin helaas. Kan de hond ook gemakkelijk in de trein mee? Ik ben erg actief, bezoek plaatsen, schrijf veel, kan de hond mee in de trein? Vinden ze dat ok? Ze zijn er dan tenminste uit.
ik heb 15 jaar een Russel gehad en heb nu hoogbenige. Leuke honden, actief en intelligent. Nooit problemen gehad met zindelijkheid, ze zijn altijd heel snel zindelijk geworden. Ik heb er veel cursussen mee gedaan en daar deden ze het allemaal erg goed. Enige nadeel vind ik wel hun ego, het is niet makkelijk soms om ze in een grotere roedel te laten functioneren. Het maakt het wel heel zelfstandige hondjes, periodes alleen blijven is hier nooit een probleem geweest.
Alle reacties Link kopieren
quote:dianavankrimpen schreef op 05 juli 2015 @ 17:27:

Kan je geen jack russell uit het asiel halen voor een proefperiode. Klinkt stom maar de kans dat het klikt is groot. En de kans dat er weer een hond in het asiel beland is dan bij deze uitgesloten. Er zitten best veel jack russells in het asiel.Hm ja, goed idee. Ik ben alleen een beetje bang dat die honden een nare geschiedenis hebben en om die reden voor mij onmogelijk zullen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven