Hond nemen? Jack Russel?

05-07-2015 17:00 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag mensen, ik denk er over na een hond te nemen. Het lijkt me gezellig en vermakelijk en ook een leuke hobby om een hond te hebben. Ik ben niet opgegroeid met honden en heb er weinig ervaring mee. Wat kan ik verwachten? Mijn voorkeur gaat uit naar een Jack Russel. Ik woon alleen en vroeg me allerlei dingen af: Hoe lang kunnen ze alleen zijn? Hoeveel aandacht hebben ze nodig? Hoe goed kun je met ze reizen (verjaardagen, korte reizen, langere reizen)? Kunnen ze gemakkelijk bij anderen verblijven (bijvoorbeeld mijn ouders of bij een kennis van me op de boerderij). Enz. enz.



Hebben jullie enig idee?
Alle reacties Link kopieren
Een JR op een flat waar lekker mee gewandeld en gespeeld wordt heeft een beter leven dan een JR alleen in een tuin van 6 hectare. Van lichamelijke arbeid worden honden meestal niet heel moe, ze krijgen er vooral een hele goeie conditie van. Waar honden moe van worden is van werken, dus hersenen gebruiken. Hersenwerk, spelletjes, voorwerpen of voer verstoppen etc. Als je bereid bent om naast wandelen veel met je hond te spelen en te trainen maakt het niet uit waar en hoe je woont.

En als je op www.dierenasiels.com kijkt zie je een hoop honden staan waar niks mis mee is. Waarvan de baas is overleden bv.

Kijk er maar eens rond, asielmedewerkers hebben er niks aan om jou een ongeschikte hond mee te geven, want de kans dat die weer terugkomt is zeer aanwezig. Dus als jij je wensen duidelijk maakt zit er vast eentje voor je tussen.

Je klinkt als een geschikte baas in ieder geval, hoe je over de dingen nadenkt!

Heel veel succes :-).
Alle reacties Link kopieren
schnauzers zijn ook leuk, en hebben een leuker karakter (vind ik)
Alle reacties Link kopieren
Oh ja: en een goeie hondenschool zoeken waar op een positieve manier getraind wordt. Want trainen met je hond zorgt voor een goeie band en voor veel lol. (en ik kan het weten, ik heb een hondenschool )
quote:wateengedoe schreef op 05 juli 2015 @ 21:17:

Een JR op een flat waar lekker mee gewandeld en gespeeld wordt heeft een beter leven dan een JR alleen in een tuin van 6 hectare. Van lichamelijke arbeid worden honden meestal niet heel moe, ze krijgen er vooral een hele goeie conditie van. Waar honden moe van worden is van werken, dus hersenen gebruiken. Hersenwerk, spelletjes, voorwerpen of voer verstoppen etc. Als je bereid bent om naast wandelen veel met je hond te spelen en te trainen maakt het niet uit waar en hoe je woont.

En als je op www.dierenasiels.com kijkt zie je een hoop honden staan waar niks mis mee is. Waarvan de baas is overleden bv.

Kijk er maar eens rond, asielmedewerkers hebben er niks aan om jou een ongeschikte hond mee te geven, want de kans dat die weer terugkomt is zeer aanwezig. Dus als jij je wensen duidelijk maakt zit er vast eentje voor je tussen.

Je klinkt als een geschikte baas in ieder geval, hoe je over de dingen nadenkt!

Heel veel succes :-).Ik vind een Jack en een flat geen gelukkige combinatie. Zeker omdat de meeste Jacks veel blaffen. Je kunt het treffen dat je een hond hebt die dat niet doet, maar dat kun je van te voren nooit helemaal zeker weten. Spelen en trainen op een flat is niet genoeg om lekker vrij rennen te vervangen. Het is een jachthond vergeet dat niet. Het is niet voor niets dat er zoveel Jack Russells in het asiel zitten. Als je op een flat woont dan zou ik echt voor een ander ras kiezen.
Alle reacties Link kopieren
Dat eeuwige geblaf van die zenuwlijders vind ik vreselijk aan het ras. En ze hebben op het veld altijd de grootste bek

je moet over stalen zenuwen en engelengeduld beschikken als je zo'n keffertje neemt.

Succes.
Ja en?
Ik vind wel dat de Jack Russell heel erg wordt neergehaald. Mijn hond blaft nauwelijks. Alleen als iemand aan de deur komt. Verder nooit. Ze zijn gigantisch druk dat geef ik toe en daar moet je tegen kunnen. Mijn hond heb ik nu bijna 10 jaar en eerlijk gezegd zou ik omdat ze zo druk zijn niet meer voor een Jack Russell kiezen. Mijn ex wilde deze graag, en hebben deze via via overgenomen. Ex woont op een flat nu, dus hond blijft bij mij.

Als ik hem vergelijk met mijn andere hond, een Boomer dan is dat meer een hond naar mijn hart. Rustig, geduldig, geen stress, vind alles goed. Zou overal mee naar toe kunnen. Maar die Jack Russell waardeer ik om zijn enthousiasme, hij is trouw en luistert als de beste. Geen cursus mee gedaan. Zelf aangeleerd. Ze zijn echt heel intelligent.

Een Jack Russell moet je aankunnen. Als ik mijn Jack Russell roep dan moet een korte: "Hier" voldoende zijn.

Mijn Boomer zou achter de bank vliegen van schrik als ik een korte "hier" roep. Dat gaat wel een stuk zachter er aan toe haha. Het zijn 2 totaal verschillende hondjes. Het is maar waar je voorkeur naar uitgaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chrissie_Lief schreef op 05 juli 2015 @ 19:09:

[...]





Welke honden zijn wel meer geschikt om ook binnen te zijn? Honden die tegelijk ook een eigen karakter hebben en die ik niet al te gauw associeer bij oudere mensen.Honden met karakter moet je ergens houden waar je buitenruimte hebt. Jij hebt dat niet, dus kom je toch uit op 'n wat sulliger typ wat het heerlijk vindt om gewoon lekker binnen te liggen slapen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Deze is leuk: http://ikzoekbaas.dierenb ... entehuis-zeist-austerlitz

En al wat ouder, dus handig om mee te beginnen.
quote:snoopylynn schreef op 05 juli 2015 @ 21:43:

Dat eeuwige geblaf van die zenuwlijders vind ik vreselijk aan het ras. En ze hebben op het veld altijd de grootste bek

je moet over stalen zenuwen en engelengeduld beschikken als je zo'n keffertje neemt.

Succes.

Ik heb een JR maar dat geblaf valt reuze mee..

Maar misschien heb ik geluk dat ik een makkelijk exemplaar heb die ook zonder problemen alleen thuis kan zijn..
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet of iemand dit al heeft aangeraden;



ik ben zelf ook dol op honden, maar had niet altijd genoeg tijd...



kijk eerst rond op een hondenforum en vang tijdelijk een hond op

of pas op andermans hond ( er zijn mensen die vanwege allerhande ellende

een hond voor (bv) een jaar willen onderbrengen)

Ik weet het ...de scheiding lijkt moeilijk,

maar je helpt vooral de hond er wel enorm mee.

En mss ben je wel enorm blij dat je weer je tijd voor jezelf hebt.



Dan weet je hoe het is om een hond te hebben....

en zeker als het je eerste hond wordt.

Een hond zal een grote plaats innemen in je leven...

Veel sterkte met beslissen.

Kijk eens op hondenherplaatsing ..

stichting herplaatsing huisdieren.

gastouders zijn heel hard nodig
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
Alle reacties Link kopieren
quote:mamamee schreef op 06 juli 2015 @ 07:36:

Deze is leuk: http://ikzoekbaas.dierenb ... entehuis-zeist-austerlitz

En al wat ouder, dus handig om mee te beginnen.Die is 9 jaar of ouder. Heb je kans dat je al snel met hoge dierenartsrekeningen komt en dat je de hond over 'n jaar of 5 al kunt laten afmaken.
Shoot first, ask questions later!
quote:Chrissie_Lief schreef op 05 juli 2015 @ 19:09:

[...]





Welke honden zijn wel meer geschikt om ook binnen te zijn? Honden die tegelijk ook een eigen karakter hebben en die ik niet al te gauw associeer bij oudere mensen.Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wil hier even op reageren. Ik heb zelf een Tibetaanse spaniël. Dit is zeker geen suf hondje. Het is ook een "grote hond in kleine verpakking", maar ze zijn rustiger dan een Jack Russell. Je kunt er lange wandelingen mee maken, maar in huis zijn ze rustig. Doordat ze een zelfstandig karakter hebben, vragen ze niet de hele dag je aandacht, dat lijkt me fijn als je thuis moet werken. Het zijn grappige, vrolijke en slimme hondjes. Je kunt ze veel leren. Het enige nadeel is, dat ze soms zomaar kunnen besluiten dat ze geen zin hebben om te luisteren
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een boston terrier. Nooit meer een ander ras voor mij.
Ja en?
Alle reacties Link kopieren
quote:ollekebollekeknolleke schreef op 05 juli 2015 @ 17:05:

Een Jack russel is geen beginnershond, deze fout maken mensen zooooo vaak. Het is en blijft een pittige hond die een fatsoenlijke opvoeding nodig heeft en veel beweging. Aandacht en alleen kunnen zijn verschilt ook nog eens per hond en per karakter. Maar ik weet dat als jack russels zich gaan vervelen dat ze heel goed zijn in dingen slopen.

En daarom zitten de asiels er vol mee. Het zijn grote honden in een klein jasje. Voor mij zijn het ideale honden. Ze zijn ontzettend trouw, baasgericht, lekker fel en speels. Maar je moet ze wel opvoeden.



Een hond behelst ook veel meer dan een hobby. Een hobby kun je net zoveel tijd aan besteden als je zelf wilt. Dat gaat niet bij een hond. Daar ben je bij verplicht veel tijd aan te besteden, het zijn namelijk geen meubelstukken die erbij hangen.

quote:meivogel schreef op 06 juli 2015 @ 08:48:

[...]





Ik heb niet het hele topic gelezen, maar wil hier even op reageren. Ik heb zelf een Tibetaanse spaniël. Dit is zeker geen suf hondje. Het is ook een "grote hond in kleine verpakking", maar ze zijn rustiger dan een Jack Russell. Je kunt er lange wandelingen mee maken, maar in huis zijn ze rustig. Doordat ze een zelfstandig karakter hebben, vragen ze niet de hele dag je aandacht, dat lijkt me fijn als je thuis moet werken. Het zijn grappige, vrolijke en slimme hondjes. Je kunt ze veel leren. Het enige nadeel is, dat ze soms zomaar kunnen besluiten dat ze geen zin hebben om te luisteren

Ze zijn ook lang niet zo blafgraag als jack russels. Ik denk ook dat Tibetaanse spaniëls tot de gemakkelijkste honden behoren, zeer geschikt voor beginners.



quote:redbuIIetje schreef op 06 juli 2015 @ 08:35:

[...]



Die is 9 jaar of ouder. Heb je kans dat je al snel met hoge dierenartsrekeningen komt en dat je de hond over 'n jaar of 5 al kunt laten afmaken.

Die periode is niet te lang om er achter te komen of een hond iets voor je is. Een jonge hond `zit je mee dan 10 jaar aan vast`. Dat kun je ook als een nadeel beschouwen.



Daarnaast zijn jack russels best sterke en harde honden. Ze mankeren niet vaak iets. Tenzij ze verdomde slecht gebroodfokt zijn.
quote:Chrissie_Lief schreef op 05 juli 2015 @ 17:36:

[...]





Hm ja, goed idee. Ik ben alleen een beetje bang dat die honden een nare geschiedenis hebben en om die reden voor mij onmogelijk zullen zijn.Het asiel weet vaak wel wat voor karakter de asielhonden hebben. Waarom nou weer een rashond?En ik vind het persoonlijk zielig als een hond 8 uur alleen thuis moet zitten als jij aan het werk bent.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook een lam vooroordeel dat asielhonden allemaal een nare voorgeschiedenis hebben. Dat is namelijk helemaal niet waar. En een goed asiel zal je adviseren en weten of een bepaalde hond geschikt voor je is of niet. Het asiel is wat dat betreft veel geschikter dan de broodfokkers die gewoon hun pups kwijt willen, interesseert niet aan wie. Als ze maar geld verdienen. En een asiel wil de honden op het goede adres terecht zien komen.
quote:iones schreef op 06 juli 2015 @ 11:05:

Het is ook een lam vooroordeel dat asielhonden allemaal een nare voorgeschiedenis hebben. Dat is namelijk helemaal niet waar. En een goed asiel zal je adviseren en weten of een bepaalde hond geschikt voor je is of niet. Het asiel is wat dat betreft veel geschikter dan de broodfokkers die gewoon hun pups kwijt willen, interesseert niet aan wie. Als ze maar geld verdienen. En een asiel wil de honden op het goede adres terecht zien komen.Helemaal mee eens! Wij hebben ee4n vuilnisbak uit het asiel en is een fantastisch dier. En ik ben vaak thuis, dat vind ik ook wel een vereiste.
Alle reacties Link kopieren
Honden zijn geen solitaire dieren. Die moet je niet veel alleen laten. En een jack russel al helemaal niet.
Ik had niet begrepen dat TO de hond 8 uur alleen wilde laten, maar juist dat ze flexibel was met werktijden. Acht uur alleen laten vind ik ook niet kunnen.

Mijn hondje kan wel makkelijk een paar uurtjes alleen blijven (om even op de vragen in de OP terug te komen), maar ik neem haar zoveel mogelijk overal mee naartoe, niet alleen met de auto, maar ook met OV. Dat geeft nooit problemen, en mensen vinden het eigenlijk ook nooit een probleem als ik haar meeneem, omdat ze zich rustig gedraagt. Lange reizen heb ik nooit met haar gemaakt, dat zal wel gaan denk ik, ze houdt alleen niet erg van warmte.

En het zijn idd geen blaffers. In huis blaft ze eigenlijk nooit. Het ras staat te boek als waakhondjes, maar dat is de mijne in ieder geval niet!
quote:iones schreef op 06 juli 2015 @ 11:11:

Honden zijn geen solitaire dieren. Die moet je niet veel alleen laten. En een jack russel al helemaal niet.

Nah mijn JR is intussen 12 en zolang heb ik hem ook al maar die kan prima alleen zijn hoor,maar goed dat heb ik hem natuurlijk wel moeten leren als pup.

Niet dat hij hele dagen alleen is hoor maar een middag of avond gaat prima zonder dat hij de boel sloopt of de buurt bij elkaar blaft..
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, ben niet van plan hem 8 uur per dag alleen te laten. Een keer per week 5/6 uur het liefste wel en voor de andere dagen 4 uur per keer? Ik had het idee van s'ochtends een uur een wandeling, ergens rond het middaguur een half uur, dan voor het eten een half uur, en voor het slapen gaan anderhalf a twee uur. In het weekend misschien wat langer en meer. Mocht ik dagen echt voor mij werk wegmoeten dan kan ik ze een keer naar de dagopvang brengen (die zit hier 2km vanaf en hoor ik goede verhalen over).
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 06 juli 2015 @ 13:39:

[...]



Nah mijn JR is intussen 12 en zolang heb ik hem ook al maar die kan prima alleen zijn hoor,maar goed dat heb ik hem natuurlijk wel moeten leren als pup.

Niet dat hij hele dagen alleen is hoor maar een middag of avond gaat prima zonder dat hij de boel sloopt of de buurt bij elkaar blaft..Hoe lang laat je hem gemiddeld alleen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Chrissie_Lief schreef op 06 juli 2015 @ 21:12:

Nee hoor, ben niet van plan hem 8 uur per dag alleen te laten. Een keer per week 5/6 uur het liefste wel en voor de andere dagen 4 uur per keer? Ik had het idee van s'ochtends een uur een wandeling, ergens rond het middaguur een half uur, dan voor het eten een half uur, en voor het slapen gaan anderhalf a twee uur. In het weekend misschien wat langer en meer. Mocht ik dagen echt voor mij werk wegmoeten dan kan ik ze een keer naar de dagopvang brengen (die zit hier 2km vanaf en hoor ik goede verhalen over).

Je wil serieus 3-4 uur per dag gaan lopen? Waar haal je de tijd/zin vandaan? En ook als het regent, koud is of gewoon algemeen kutweer?

Buren van mij hebben 2 honden waaronder 1 jackje en die gaan tegen de middag 'n uurtje wandelen. Verder zijn de honden het grootste deel van de dag buiten in de tuin.
Shoot first, ask questions later!
quote:Chrissie_Lief schreef op 06 juli 2015 @ 21:13:

[...]





Hoe lang laat je hem gemiddeld alleen?

4-5 uurtjes denk ik maar goed als je een pup neemt kan dat niet meteen natuurlijk zo'n beestje moet dat eerst leren.

Nu denk ik dat ik vooral een heel makkelijk exemplaar heb want mijn broer had een JR die blafte het hele huis dol en sloopte alles..
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 07 juli 2015 @ 04:32:

[...]



Je wil serieus 3-4 uur per dag gaan lopen? Waar haal je de tijd/zin vandaan? En ook als het regent, koud is of gewoon algemeen kutweer?

Buren van mij hebben 2 honden waaronder 1 jackje en die gaan tegen de middag 'n uurtje wandelen. Verder zijn de honden het grootste deel van de dag buiten in de tuin.Mag zij dat aub voor zichzelf bepalen? Als zij veel met die hond wil gaan lopen is dat haar goed recht. Dat vind ik een stuk beter dan net zoals jouw buren de honden de tuin in gooien!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven