Hond nemen? Jack Russel?

05-07-2015 17:00 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag mensen, ik denk er over na een hond te nemen. Het lijkt me gezellig en vermakelijk en ook een leuke hobby om een hond te hebben. Ik ben niet opgegroeid met honden en heb er weinig ervaring mee. Wat kan ik verwachten? Mijn voorkeur gaat uit naar een Jack Russel. Ik woon alleen en vroeg me allerlei dingen af: Hoe lang kunnen ze alleen zijn? Hoeveel aandacht hebben ze nodig? Hoe goed kun je met ze reizen (verjaardagen, korte reizen, langere reizen)? Kunnen ze gemakkelijk bij anderen verblijven (bijvoorbeeld mijn ouders of bij een kennis van me op de boerderij). Enz. enz.



Hebben jullie enig idee?
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 07 juli 2015 @ 04:32:

[...]



Je wil serieus 3-4 uur per dag gaan lopen? Waar haal je de tijd/zin vandaan? En ook als het regent, koud is of gewoon algemeen kutweer?

Buren van mij hebben 2 honden waaronder 1 jackje en die gaan tegen de middag 'n uurtje wandelen. Verder zijn de honden het grootste deel van de dag buiten in de tuin.



Ik loop uit mezelf, nu, makkelijk zo'n 2 a 3 uur per dag Dat is ook een van de redenen waarom, naast dat een hond me leuk lijkt, ik langzamerhand ben gaan denken: Waarom dan geen hond?



Ik begin nu wel heel erg te twijfelen. Een pup zal ik niet nemen maar een hond heeft dus gewoon wel veel aandacht nodig. Ik zal meer aan huis gekluisterd zijn. Weet niet of mij dat zo aanspreekt en ik wil de juiste en verstandige beslissing nemen.
Ik zou voor een boomertje gaan of een cairn terrier. De laatste heb ik zelf, een vriendelijke, zelfstandige en rustige hond. Een jack russel zou mij teveel energie kosten.
Alle reacties Link kopieren
quote:JoniJoni schreef op 07 juli 2015 @ 15:44:

Ik zou voor een boomertje gaan of een cairn terrier. De laatste heb ik zelf, een vriendelijke, zelfstandige en rustige hond. Een jack russel zou mij teveel energie kosten.Die honden zou ik dus echt niet willen, zou er niet dood mee gevonden willen worden Misschien ben ik dan toch niet echt een mens om honden te nemen.
quote:Chrissie_Lief schreef op 07 juli 2015 @ 15:58:

[...]





Die honden zou ik dus echt niet willen, zou er niet dood mee gevonden willen worden Misschien ben ik dan toch niet echt een mens om honden te nemen.Want?
Alle reacties Link kopieren
quote:JoniJoni schreef op 07 juli 2015 @ 16:23:

[...]



Want?Het kost tijd, moeite, het heeft liefde en aandacht nodig, ik weet niet waarom het toch zo in mijn hoofd zit een Jack Russell te nemen. Ze inspireren me, ik zie hem (of haar) lekker voor me en gek doen, ik zie het voor me hem mee te nemen naar het strand voor een wandeling, of het bos in, of samen op een terrasje zitten, ik schrijf een beetje, de hond pit onder tafel, en daarna gaan we weer lekker aan de wandel. Maar ik zie het alleen met een Jack Russell voor me. Waarom toch? Misschien heb ik een te romantisch beeld ervan. Ik zou echt niet aan huis gekluisterd willen zijn door de hond. Misschien is het gewoon een mooie fantasie en dat is alles.
Ik bedoelde meer: Waarom zo'n afkeer van een boomer of cairn terrier.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chrissie_Lief schreef op 07 juli 2015 @ 15:58:

[...]





Die honden zou ik dus echt niet willen, zou er niet dood mee gevonden willen worden Misschien ben ik dan toch niet echt een mens om honden te nemen.



maar dat is toch alleen maar verstandig als je daar op tijd achter komt...



ik leende vroeger de hond van mijn beste vriend en hij was maar wat blij

met me; de hond trouwens ook....
escape to the country met jonnie irwin, allistair, jules , nikki, denise 16 hr bbc1
Alle reacties Link kopieren
quote:JoniJoni schreef op 07 juli 2015 @ 16:33:

Ik bedoelde meer: Waarom zo'n afkeer van een boomer of cairn terrier.Ze lijken me heel suf. Ik associeer ze met oude dametjes. Bovendien vind ik ze niet mooi, echt niet mooi. Ik ben een actief persoon. Ik zie mij gewoon echt niet met die hondjes lopen. Om heel eerlijk te zijn ben ik ook geen huiselijk tiep en associeer ik die hondjes juist met huiselijkheid. Ik krijg er de rilling van haha. Sorry hoor, ik wil je echt niet beledigen, en als jij ze wel mooi vindt dan vind ik het alleen maar fijn voor jou!
Alle reacties Link kopieren
quote:Schoenmaat40 schreef op 07 juli 2015 @ 16:34:

[...]





maar dat is toch alleen maar verstandig als je daar op tijd achter komt...



ik leende vroeger de hond van mijn beste vriend en hij was maar wat blij

met me; de hond trouwens ook....Ja, denk het ook, misschien wil ik gewoon wel de lusten, maar niet de lasten, en zo werkt het natuurlijk niet.
quote:Chrissie_Lief schreef op 07 juli 2015 @ 16:30:

[...]





Het kost tijd, moeite, het heeft liefde en aandacht nodig, ik weet niet waarom het toch zo in mijn hoofd zit een Jack Russell te nemen. Ze inspireren me, ik zie hem (of haar) lekker voor me en gek doen, ik zie het voor me hem mee te nemen naar het strand voor een wandeling, of het bos in, of samen op een terrasje zitten, ik schrijf een beetje, de hond pit onder tafel, en daarna gaan we weer lekker aan de wandel. Maar ik zie het alleen met een Jack Russell voor me. Waarom toch? Misschien heb ik een te romantisch beeld ervan. Ik zou echt niet aan huis gekluisterd willen zijn door de hond. Misschien is het gewoon een mooie fantasie en dat is alles.Ook een JR heeft aandacht en liefde nodig (heel veel zelfs) en ook voor een JR moet oppas etc gevonden worden als je op vakantie gaat,weekendje weg etc...
Ik maak uit je reacties toch wel heel sterk op dat je maar weinig kennis van honden hebt, en een ideaalbeeld voor ogen hebt. Zoals een jong meisje dat droomt van een klein roze babytje waar ze lekker mee kan tuttelen en naderhand merkt dat het toch wel tegenvalt omdat de baby niet doorslaapt en veel aandacht vraagt. Ik zou nog eens goed nadenken over een hond als ik jou was, zou zonde zijn voor het beestje als ie niet aan je ideaalbeeld voldoet en weer een ander adres moet zoeken. Succes.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chrissie_Lief schreef op 07 juli 2015 @ 16:30:

[...]





Het kost tijd, moeite, het heeft liefde en aandacht nodig, ik weet niet waarom het toch zo in mijn hoofd zit een Jack Russell te nemen. Ze inspireren me, ik zie hem (of haar) lekker voor me en gek doen, ik zie het voor me hem mee te nemen naar het strand voor een wandeling, of het bos in, of samen op een terrasje zitten, ik schrijf een beetje, de hond pit onder tafel, en daarna gaan we weer lekker aan de wandel. Maar ik zie het alleen met een Jack Russell voor me. Waarom toch? Misschien heb ik een te romantisch beeld ervan. Ik zou echt niet aan huis gekluisterd willen zijn door de hond. Misschien is het gewoon een mooie fantasie en dat is alles.





kan allemaal, maar als je dit allemaal wil met een jack russell, dan koop maar vast een trainingspak want dan kun je aan de slag :-)



vergis je niet, ik vind ze erg leuk en denk zelf aan een Parson Russell in de toekomst. maar een Jack Russell denk je niet over, dat weet je zéker. zolang je het niet 500% zeker weet: niet doen.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 07 juli 2015 @ 16:40:

[...]



Ook een JR heeft aandacht en liefde nodig (heel veel zelfs) en ook voor een JR moet oppas etc gevonden worden als je op vakantie gaat,weekendje weg etc...Ik heb lieve ouders die graag op een JR zouden willen passen. Ze hebben weleens gezegd dat ze dat gezellig vinden en ik ken ze: dat zouden ze goed doen. Ze hebben bovendien een hele grote tuin en een park achter hen. Dat is geen probleem dus.
quote:Chrissie_Lief schreef op 07 juli 2015 @ 16:48:

[...]





Ik heb lieve ouders die graag op een JR zouden willen passen. Ze hebben weleens gezegd dat ze dat gezellig vinden en ik ken ze: dat zouden ze goed doen. Ze hebben bovendien een hele grote tuin en een park achter hen. Dat is geen probleem dus.

Oké maar dan aan jou de schone taak om die JR op te voeden want ik gok maar zo dat jouw ouders er snel klaar mee zijn als de hond hun bank etc kapot vreet als ze ff boodschappen doen bij de Jumbo of de AH..

En voor dat opvoeden moet jij dus tijd hebben..
Alle reacties Link kopieren
Hang een briefje op in de supermarkt/meldt op Facebook/vertel in je kennissenkring dat je veel wandelt en dat je graag een hond mee zou willen hebben. Dan ga je na de wandeling ergens schrijven, hond aan je voeten, en daarna breng je hem weer naar zijn rechtmatige eigenaar en heb jij de vrijheid die je wilt. Iedereen blij.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een leenhond nemen als ik jou was. Er zijn vast mensen in je omgeving die een hond hebben, maar fulltime werken en die zouden gebaat zijn met 'n gratis hondenuitlaatservice die jij ze kunt bieden. Bovendien zit je er dan niet aan vast zoals met 'n eigen hond en je kunt tenminste gewoon 'n weekend weg of 'n nachtje onverwachts ergens blijven slapen.
Shoot first, ask questions later!
Of je koopt een goudvis.
Alle reacties Link kopieren
quote:rosemetijs schreef op 07 juli 2015 @ 16:52:

[...]



Oké maar dan aan jou de schone taak om die JR op te voeden want ik gok maar zo dat jouw ouders er snel klaar mee zijn als de hond hun bank etc kapot vreet als ze ff boodschappen doen bij de Jumbo of de AH..

En voor dat opvoeden moet jij dus tijd hebben..Dat opvoeden lijkt me nog wel leuk (en leerzaam). Maar als ik een wat oudere, en goed opgevoede, hond uit het asiel krijg dan is er toch al veel minder opvoeding nodig?
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 07 juli 2015 @ 17:01:

Ik zou een leenhond nemen als ik jou was. Er zijn vast mensen in je omgeving die een hond hebben, maar fulltime werken en die zouden gebaat zijn met 'n gratis hondenuitlaatservice die jij ze kunt bieden. Bovendien zit je er dan niet aan vast zoals met 'n eigen hond en je kunt tenminste gewoon 'n weekend weg of 'n nachtje onverwachts ergens blijven slapen.



Geen gek idee. Net zoals dat idee om eens met een asiel te overleggen of ik een hond voor een week zou kunnen krijgen om te kijken of het me bevalt.



Bedankt ook, himalaya, voor jouw tip.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chrissie_Lief schreef op 07 juli 2015 @ 17:04:

[...]

Dat opvoeden lijkt me nog wel leuk (en leerzaam). Maar als ik een wat oudere, en goed opgevoede, hond uit het asiel krijg dan is er toch al veel minder opvoeding nodig?



Niet iedere hond uit het asiel is (helemaal) goed opgevoed.

Maar het is toch juist handig als een hond zindelijk is, niet hijgend aan de riem hangt, even alleen thuis kan blijven?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Bij een JRT gaat het niet alleen over de energie en de hoeveelheid beweging, maar vooral hoeveel kennis en ervaring heb jij al van opvoeding. dat heb je niet en dat geeft niet, maar kies dan niet voor een Jack. Een JRT is voor een ervaren hondenbaas een heerlijke hond om op te voeden , ze kunnen veel leren , zijn slim, energiek, grappig. Ik kan mij voorstellen dat je je oog op zo'n hond hrbt laten vallen

Maar het is geen hond om op te voeden voor een beginner. Ik raadt het je dan ook af. Er zijn zat andere leuke energieke kleine honden maar dan zonder terriër karakter.
En als je niet aan huis gekluisterd wilt zijn neem dan sowieso geen hond alsjeblieft.



Jij ziet het ideaal plaatje voor je, zo werkt het niet. Die JRT die je braaf op het terras ziet zitten hebben een hele opvoeding achter de rug.

En daarnaast ook al kan de hond overal mee naar toe, dan nog ben je altijd gebonden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Monti schreef op 07 juli 2015 @ 17:16:

Bij een JRT gaat het niet alleen over de energie en de hoeveelheid beweging, maar vooral hoeveel kennis en ervaring heb jij al van opvoeding. dat heb je niet en dat geeft niet, maar kies dan niet voor een Jack. Een JRT is voor een ervaren hondenbaas een heerlijke hond om op te voeden , ze kunnen veel leren , zijn slim, energiek, grappig. Ik kan mij voorstellen dat je je oog op zo'n hond hrbt laten vallen

Maar het is geen hond om op te voeden voor een beginner. Ik raadt het je dan ook af. Er zijn zat andere leuke energieke kleine honden maar dan zonder terriër karakter.

dit dus.

een JRT is in de verkeerde handen een echte adhd hond.
wie de toekomst als tegenwind ervaart, loopt in de verkeerde richting.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chrissie_Lief schreef op 07 juli 2015 @ 17:05:

[...]





Geen gek idee. Net zoals dat idee om eens met een asiel te overleggen of ik een hond voor een week zou kunnen krijgen om te kijken of het me bevalt.



Bedankt ook, himalaya, voor jouw tip.

Het asiel leent geen honden uit. Weet je waarom niet? Om de hond te beschermen. Honden zijn gevoelig. Als jij een hond meeneemt naar huis, is hij blij dat hij uit het asiel weg is. En dan ga je hem na een week doodleuk terugbrengen naar het asiel. Je hebt kennelijk geen besef wat een klap dat brengt aan zo´n dier. Daarom gaat het asiel daar niet mee akkoord. Die zouden zo´n hond nooit zoiets aan willen doen. Jij onderschat honden.



Leg liever je situatie voor bij het asiel en dan kunnen zij bepalen of zij een hond hebben die past bij jou als persoon en bij jouw situatie thuis. Let wel, je moet er dingen voor over hebben en soms ook dingen voor laten. Als dat niet het geval is, moet je er niet aan beginnen.





En weet ook dat de meeste honden in Nederland te druk zijn. Komt omdat er niet genoeg tijd aan ze besteed wordt. En dan worden ze `adhd`. Maar een hond is dat niet van zichzelf. Het heeft te maken met de energielevel die een hond heeft, en die is rasgebonden. Bij een jr is de energielevel hoog. Honden zijn alleen maar `te druk` omdat ze hun energie niet kwijt kunnen. Omdat ze die mogelijkheid niet krijgen van hun baasje. Het ligt dus niet aan de honden, maar aan de mensen. Ik heb hier 4 honden in huis, waaronder twee jack russels, die ik `de freggels` noem. Mensen verbazen zich er steeds over dat ze zo rustig zijn.
Ik weet niet of een hond, en zeker een oudere hond zit te wachten op zoveel uur wandelen hoor. Ik ging uit van 2x half uur en tussen de middag een wandeling, spelen etc van een uur ofzo. Ik weet niet of het wel zo goed is voor een hond om 3 of 4 uur per dag te wandelen. Wat niet te verwarren is met 3 of 4 uur buiten zijn waarbij de baas op een bankje in het park gaat zitten en de hond zijn gang laat gaan. Hou daar ook rekening mee dat een hond van 10 jaar of of ouder ook wat minder fit is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven