Hond overleden, andere hond blijft achter

04-02-2016 09:24 70 berichten
Lieve lezers,



Met pijn in mijn hart typ ik dit.



Mijn hond is gister ingeslapen omdat hij heel erg ziek was, dit valt mij zeer zwaar ! Nu het volgende probleem; Wij hebben nog een hond, onze honden waren altijd samen thuis en sliepen samen in de woonkamer, kortom altijd samen dus.



Nu hebben wij ook werk en kunnen wij ook niet de hele dag thuis blijven. Maar nu dus ons probleem ; De hond wolft en jankt alles bij elkaar als hij alleen thuis is sinds hij alleen is!



Wij kunnen de hond niet overal mee naartoe nemen maar dit gejank en gewolf is echt hartverscheurend .



Iemand ervaring of weet iemand wat we kunnen doen?



Gecondoleerd met uw hond ik heb verder geen tips.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen tips, het lijkt mij erg moeilijk om te zien dat je hond zich nu zo voelt. Een hond inslapen is ook echt vreselijk. Sterkte toegewenst. Misschien heeft iemand hier een nuttige tip voor je.
Alle reacties Link kopieren
Onze kat had na het overlijden van de andere kat hetzelfde, heel erg zielig. Was bij haar naast het missen van haar maatje ook het alleen zijn. Wij hebben er een kat bijgenomen. Was wel lastig want zelf waren wij daar nog helemaal niet aan toe, maar het kon gewoon zo niet.
quote:iss schreef op 04 februari 2016 @ 09:30:

Onze kat had na het overlijden van de andere kat hetzelfde, heel erg zielig. Was bij haar naast het missen van haar maatje ook het alleen zijn. Wij hebben er een kat bijgenomen. Was wel lastig want zelf waren wij daar nog helemaal niet aan toe, maar het kon gewoon zo niet.Bedankt voor je reactie .. Wij zijn ook echt niet toe aan een andere hond erbij dan voelt het alsof ik mijn hond vervang. Maar ik snap je inderdaad dit kan niet zo doorgaan dan heb ik liever een hond erbij dan dit hartverscheurende gemis van de andere hond
Sterkte!

http://dier-en-natuur.inf ... -maatje-is-overleden.html
Kan je misschien contact zoeken met een gedragstherapeut voor honden, dat die je tips kan geven?
Alle reacties Link kopieren
Je zegt dat de hond gisteren ingeslapen is. Dat is zo vers. Geef je hond ook even de tijd om te rouwen en te wennen, niet gelijk vervangen. Leg het uit aan de buren, kijk of er iemand overdag bij hem langs kan voor een half uurtje familie ofzo en kijk het eerst een week aan.

Dieren rouwen ook maar honden leven erg in het hier en nu kans is groot dat hij zich aan gaat passen.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat hij "alle honden van mijn roedel verzamel u" daarmee bedoelt. Vroeger hoefde dat niet want hij had al gezelschap. Ik zou met hem gehoorzaamheidsoefeningen doen zodat hij weer duidelijk voelt dat de baas voor alles zorgt en hem daarna geleidelijk aanwennen om steeds langer weg te zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Wat zielig... maar het is nog maar één dag geleden. Geef het tijd, troost uw hond. Of ga weer trainen als met een pup: eerst even de kamer uit, dan wat langer alleen etc. Desnoods een prof erbij halen. Heeft tijd nodig, maar komt goed. Heb het zelf ook meegemaakt. Sterkte.
En als je er een andere hond bij neemt, gaat één van de twee toch ook weer eerder dood. En dan begint het weer.... Eén dag, het is pas één dag geleden, vergeet dat niet.
Wat verdrietig, TO, sterkte met het verdriet. Vind de tip van Retrostar een goeie. Als hij echt depressief wordt / blijft kun je altijd over een tijdje aan een nieuw maatje gaan denken. Maar zo een tijd wennen lijkt me sowieso het proberen waard.
Inderdaad het is ook heel vers maar ik vindt zo erg. Inderdaad weer een soort van " leren " en misschien is inderdaad een cursus goed.



Ik wil iedereen bedanken voor het medeleven en voor het mee denken!
Alle reacties Link kopieren
Heeft hij de andere hond nog gezien nadat hij is ingeslapen?

Dit kregen wij als advies zodat hij afscheid kan nemen. Geen idee of het werkt hoor.

Maar bij ons op de boerderij hebben we de oude hond een paar uur laten liggen. De jonge hond ging er steeds bij liggen en snuffelen, daarna was het goed. Maar geen idee of het nut had hoor
Alle reacties Link kopieren
Wat mieksie zegt hebben wij ook gehad.. Het advies: Laat de overleden hond nog bij de andere hond, zodat hij kan snuffelen en op een hondenmanier 'afscheid kan nemen '

Nu snapt hij er waarschijndelijk niks van , en met afscheid zou hij het voor zichzelf kunnen af sluiten dat is toen gezegd.





Heb je nog iets van de overleden hond met zijn geur? Dekentje, speeltje? zo iets?





Sterkte, snap dat het hartverscheurend is
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
quote:mieksie schreef op 04 februari 2016 @ 09:48:

Heeft hij de andere hond nog gezien nadat hij is ingeslapen?

Dit kregen wij als advies zodat hij afscheid kan nemen. Geen idee of het werkt hoor.

Maar bij ons op de boerderij hebben we de oude hond een paar uur laten liggen. De jonge hond ging er steeds bij liggen en snuffelen, daarna was het goed. Maar geen idee of het nut had hoorDe hond is thuis ingeslapen omdat hij niet meer in staat was om te reizen, de andere hond was erbij en die heeft na zijn dood tegen hem aangelegen, zoiets had ik ook gelezen inderdaad dus wie weet helpt het toch verwerken..
Alle reacties Link kopieren
Dan weet de andere hond in elk geval dat hij er echt niet meer is, en denk ik dat het inderdaad een manier van verwerken en rouwen is voor de hond.. Zielig hoor, pff... Ik zou het even de tijd geven, anders kun je nog met hem naar de dierenarts om te kijken wat je er eventueel mee kan.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Sterkte!



Precies wat ik ook wou zeggen, heeft de andere hond de overleden hond gezien?

Als de hond ineens weg is snapt de andere hond het niet en is het best raar dat die in een keer weg is..
Alle reacties Link kopieren
Sterkte



Waar ik op ben gegroeid (America) was het trouwens normaal om meerdere honden te hebben, en om bij overlijden dan ook binnen een paar weken/maand een 'nieuwe' te krijgen. De honden hebben wellicht iets meer de functie van waakhond (maar ook echt wel als huisdier) en het werd juist als zielig gezien voor de hond om alleen te zijn.

Dit is dan natuurlijk wel een 'oneindig verhaal', maar ik heb dit nooit mis zien gaan en het leek in ieder geval altijd positief te zijn voor de achterblijvende hond en ook voor de pup die een 'goed voorbeeld' had.
Correct me if I am wrong! (Nederlands is niet mijn moedertaal)
Alle reacties Link kopieren
quote:Guuusje schreef op 04 februari 2016 @ 09:43:

Inderdaad het is ook heel vers maar ik vindt zo erg. Inderdaad weer een soort van " leren " en misschien is inderdaad een cursus goed.



Ik wil iedereen bedanken voor het medeleven en voor het mee denken!Probeer het niet te erg te vinden voor je hond. Ik weet dat is super lastig ik heb er zelf twee en hou zielsveel van het geboefte maar als jij het zo erg vind ga je je anders gedragen en raakt hij nog meer van slag. Niet troosten probeer de dagelijkse routine het zelfde te houden je hond af te leiden met activiteiten waarbij je niet troostend inzet maar lkkr actief bv lange boswandeling vrolijke dingen doen gooien met een bal en spelen in het bos. Probeer duidelijk de leider te zijn en sterk en evenwichtig op hem over te komen.
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Radio aan..... Honden dag opvang..... Of gewoon de deur dicht, en laten wennen aan het alleen zijn....
Alle reacties Link kopieren
quote:Skawa schreef op 04 februari 2016 @ 10:20:

[...]





Probeer het niet te erg te vinden voor je hond. Ik weet dat is super lastig ik heb er zelf twee en hou zielsveel van het geboefte maar als jij het zo erg vind ga je je anders gedragen en raakt hij nog meer van slag. Niet troosten probeer de dagelijkse routine het zelfde te houden je hond af te leiden met activiteiten waarbij je niet troostend inzet maar lkkr actief bv lange boswandeling vrolijke dingen doen gooien met een bal en spelen in het bos. Probeer duidelijk de leider te zijn en sterk en evenwichtig op hem over te komen.

Dit was zo ongeveer hoe ik ook wilde reageren. Honden rouwen wel, maar dat duurt niet zo lang. Veel groter is het risico dat de baasjes de "zieligheid" van de hond in stand houden en het gedrag zo aanhoudt. Voor je hond gaat het leven op den duur weer door, jij moet dat vooral stimuleren.



Ik kan er me trouwens alles bij voorstellen. Wij hebben ook twee honden en die zijn ook onafscheidelijk. Wij zouden dus waarschijnlijk ook met een erg verdrietige hond zitten als er eentje dood zou gaan......
Oh dear, how sad, never mind.
Twee keer hoeft niet.
Alle reacties Link kopieren
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Sterkte!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven