hond plast in bench (ineens)

03-12-2014 11:10 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

ik hoop hier op wat advies/gouden tip. sinds een week of 2 plast onze hond steeds in de bench. de eerste keer dacht ik ach, kan gebeuren. maar inmiddels is het om de dag zo'n beetje. ik vind het wassen nog niet eens zo'n ramp maar het is zielig voor het beestje. we zijn al bij de dierenarts geweest, die kon niks vinden. Hij dacht dat het misschien kon zijn omdat ze de laatste tijd nogal met vuurwerk lopen te knallen hier. ik sluit dit niet helemaal uit, maar het beest is al haar hele leven stokdoof en nog nooit bang geweest voor vuurwerk. ook als ik buiten met haar loop reageert ze daar eigenlijk helemaal niet op. nu gaan er weleens van die hele harde bommen af, die je ook voelt zegmaar, dus ik ga even in de gaten houden op welke momenten dit is en of het daarna gebeurt. maar naar mijn idee heeft het er iig niks mee te maken.



ze lijkt niet bang voor iets, zit verder prima in haar vel, is dus voor zover te zien gezond. DA gaf aan het een tijdje aan te kijken en anders een gedragstherapeut in te schakelen. als het blijft zullen we dit ook zeker doen! maar aangezien die prijzen niet mals zijn en er verder niks vreemds aan haar te merken is wachten we dus nog even af (en wie weet heeft iemand hier een briljant idee waar ik helemaal overheen kijk).



verder zit ze trouwens nooit opgesloten in de bench. hij staat altijd gewoon open, ook als we weg zijn. ze ligt er graag, slaapt er zelf in en wisselt soms af met een ander kussen wat ze heeft. het is soms een grote plas, soms maar 3 druppels. in principe is ze gewoon zindelijk, ze vraagt ook nog steeds om naar buiten te gaan (soms heeft ze een kluif gehad en veel gedronken, waardoor ze eerder wil dan op de 'vaste' tijden bijvoorbeeld). maar dan ineens ligt er weer een plasje op haar deken. omdat een gezonde hond in principe zijn/haar nest niet bevuild vind ik dit zo raar. ze ligt er niet gedwongen in dus ze kiest er echt voor dat dit haar slaapplekje is. en het plassen is trouwens ook bewust... niet dat het lekt in haar slaap ofzo. er is ook niks veranderd in haar dieet of ritme/gezin de afgelopen tijd. geen enge sinterklazen/pieten binnen geweest hier oid.



wie o wie weet raad?!
Alle reacties Link kopieren
Dus de dierenarts heeft niks lichamelijks gevonden? Hoe oud is je hond?

Ik ben zelf geen dierenarts, ik heb er zelfs niet heel veel verstand van, maar ik denk dan toch dat er iets lichamelijks aan de hand is. Kan een hond blaasontsteking krijgen? Nierproblemen komen in ieder geval vaker voor bij oudere honden, drinkt ze veel?
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
Heb je iets veranderd in je huis? Heb je iets gekocht waar je niet bij stil staat? Hoe oud is ze? en wat is het voor hond?
Alle reacties Link kopieren
ze is 4 (bijna 5) dus niet zo oud. geen blaasontsteking (heb al een paar dagen met mijn pollepel onder de hond rondgelopen om het echt uit te sluiten ) ze drinkt niet meer dan normaal. hebben ook getest op suiker, want dan kunnen ze ook ineens veel gaan drinken/plassen. ik kan het nog eens navragen want ik heb niks specifieks over nierproblemen gehoord. maar er is wel een algemeen bloedonderzoekje gedaan waar dus ook niks bijzonders uitkwam. DA tast ook in het duister...



ze is verder ook gewoon blij zoals altijd. lijkt nergens last van te hebben. en ik kan er wel mee leven maar ik vind het gewoon sneu dat als we bv van het weekend op bezoek gaan bij opa/oma en ze is langer alleen (zal een uurtje of 4 a 4,5 zijn) ze misschien weer op haar eigen volgeplaste plekje ligt. dit lijkt haar niet te deren trouwens (wat ik dus wel raar vind aangezien een normale hond dat toch niet prettig vindt?!) er ligt nog wel een extra kussen voor haar (waar ze overigens ook af en toe op plast) en ik leg voor de zekerheid nog een dekentje neer, maar het zit me toch dwars!
Heeft de DA ook haar urine onderzocht?



Ik begrijp dat het om een oudere hond gaat. Niet dus. De controle over de blaas even kwijt bij het op staan? Incontinentie?



Zou als je dat eerder niet had, de radio meer aan doen, om het eventuele geknal wat naar de achtergrond te krijgen.

Ramen aan de straatkant dicht, om het geluid van de knallen wat te keren.
Alle reacties Link kopieren
@cateautje het is een kruising tussen een border collie en een asbak. dus weet niet wat er precies in zit. ze komt uit een asiel maar hebben haar al sinds ze 6 maanden is.

ik probeer te bedenken maar de dingen die we hebben gekocht staan allemaal nog weg en komen pas op pakjesavond tevoorschijn.... kerstboom staat nog niet. ik weet het echt niet.
Alle reacties Link kopieren
@vla flip ze is niet zo oud. bijna 5. en de controle niet kwijt zoals bij incontinentie maar gaat gewoon ineens (echt bewust ervoor zitten) plassen op haar slaapplek. en ze is dus doof.... al haar hele leven dus dat is ook niets nieuws wat het op zou kunnen roepen. urine is ook onderzocht, maar niks gevonden.
Alle reacties Link kopieren
quote:boontje89 schreef op 03 december 2014 @ 11:33:

@vla flip ze is niet zo oud. bijna 5. en de controle niet kwijt zoals bij incontinentie maar gaat gewoon ineens (echt bewust ervoor zitten) plassen op haar slaapplek. en ze is dus doof.... al haar hele leven dus dat is ook niets nieuws wat het op zou kunnen roepen. urine is ook onderzocht, maar niks gevonden.Dan lijkt het inderdaad toch op een soort van gedragsprobleem/aandacht vragen. Is ze vaker alleen thuis, krijgt ze minder aandacht, worden de uitlaatrondjes korter? In een drukke tijd kan dit voor jezelf ongemerkt gaan, maar dat de hond wel echt verschil merkt.
Iemand een blokje kaas bij de mosterd?
quote:boontje89 schreef op 03 december 2014 @ 11:31:

@cateautje het is een kruising tussen een border collie en een asbak. dus weet niet wat er precies in zit. ze komt uit een asiel maar hebben haar al sinds ze 6 maanden is.

ik probeer te bedenken maar de dingen die we hebben gekocht staan allemaal nog weg en komen pas op pakjesavond tevoorschijn.... kerstboom staat nog niet. ik weet het echt niet.Misschien is er iets met jullie mensen aan de hand?
Alle reacties Link kopieren
Is ze gesteriliseerd?
Iedereen wil oud worden, maar niemand wil het zijn.
Alle reacties Link kopieren
Lastig hoor. Normaal bevuilen volwassen dieren hun nest niet maar het kan zijn dat die remming (het taboe) is weggenomen omdat ze het een paar keer per ongeluk heeft gedaan (door zwakke blaas).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
dat zal ik wat meer in de gaten houden poldervrouw dat is wel een goede. ze zwemt namelijk erg graag en de laatste tijd beperk ik dat wat. deels omdat er een drijvende schaatsbaan op één van haar favoriete zwemplekken staat. en deels omdat ik nu dus extra bang was dat de kou wat op haar buik/blaas zou slaan. misschien moet ik haar weer gewoon dagelijks een vijver in gooien verder zijn de wandelingen wel zo'n beetje evenlang als altijd. ik ben daar nooit heel rigide in dat iedere dag dezelfde rondjes op dezelfde tijd worden gelopen. ga gewoon soms naar het bos/dan weer strand e.d. net hoe mijn pet staat. dat is eigenlijk altijd zo geweest maar misschien helpt het als ik daar een tijdje wat gestructureerder mee omga. en ik ben eigenlijk altijd thuis want ik werk op dit moment niet, dus ze komt ook weleens vragen als ze naar buiten wil.



verder hebben we wel een bewogen anderhalf jaar achter de rug ivm het krijgen van een zoontje met een ziekte. maar de laatste 6 maanden is juist de rust een beetje wedergekeerd.

zou het kunnen dat juist daardoor bij haar een soort spanning vrijkomt ofzo? juist omdat er nu weer een soort rust in huis is. (ga vanmiddag toch alvast een gedragstherapeut zoeken om dat even telefonisch te vragen)
Ook hier de vraag of ze gesteriliseerd is.
Alle reacties Link kopieren
Vreemd verhaal, als ze eventueel gecastreerd is zou dat iets kunnen verklaren maar ik zou dan aannemen dat de dierenarts dat ook wel zou weten.



Is ze ook getest op Cushing? Daar gaan ze ook veel van drinken en plassen. Als je een hond hebt die ook wel buiten uit plassen enzo drinkt kan het zijn dat dat drinken je niet eens zozeer opvalt. Wel even iets om ook in de gaten te houden nu: drinkt ze normaal of een stuk meer ineens?
Zeg maar Spijker.
Maar dat zou je toch in het soortelijk gewicht zien als ze de urine testen?
Alle reacties Link kopieren
Als ze niet gecastreerd is kan plotselinge urine-incontinentie overigens wijzen op een baarmoederontsteking. Maar weer, je bent naar de dierenarts geweest ik neem aan dat hij daarnaar gekeken heeft?

Als het mijn hond zou zijn zou ik graag willen dat de dierenarts zou kijken naar: blaasontsteking, suikerziekte, nieren, rugklachten, cushing en eventueel dus de baarmoeder.



Het lijkt me niet iets gedragsmatigs als er verder niets veranderd is. Stress kan er zeker voor zorgen dat een hond ineens weer binnen gaat plassen maar dat gaat dan eigenlijk altijd gepaard met andere uitingen van stress zoals blaffen bij alleen zijn, en slopen. Daar schrijf je niets over, dus dan vind ik alleen plassen echt een beetje raar en zou het toch eerder in de medische hoek zoeken.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:polydox schreef op 03 december 2014 @ 13:22:

Maar dat zou je toch in het soortelijk gewicht zien als ze de urine testen?Ik heb geeeeeen idee waar je dat aan zou kunnen zien. Ik ben geen dierenarts, heb alleen honden getraind Dus ik weet wat ik aan de dierenarts zou vragen, ik weet niet hoe hij dat dan zou onderzoeken.
Zeg maar Spijker.
In principe zou het sticken van urine aanwijzingen moeten geven voor blaasontsteking, suikerziekte en iets als cushing of hypofysetumor. Onder microscoop zien ze of er sprake is van steentjes. Dat moet wel beide gedaan worden bij een hond met incontinentie.
Alle reacties Link kopieren
zo we zijn weer terug van ons wandelingetje. wat ze buiten kwijt is kan ze iig niet binnen lozen



ze is gecastreerd. nog voor de 1e loopsheid dmv laporoscopie. De DA had het er in eerste instantie juist over dat hij het vaker zag bij teven die niet waren gecastreerd/gesteriliseerd en op leeftijd beginnen te raken. Dan kon het gebeuren dat na een loopsheid de hormoonspiegel niet bijtrok en er een bepaalde vorm van suikerziekte ontwikkeld. maarja, dat was hier dus niet het geval. Waar doel jij op spijker? (in het algemeen ben ik namelijk best tevreden over de DA, dus ik heb nu ineens het gevoel dat hij iets heel logisch heeft gemist...)



cushing zal ze op getest zijn. hij heeft die naam niet genoemd maar ik hoorde hem wel mompelen dat de cortisolspiegel normaal was. (net als alle andere waarden in bloed en urine). Ik kan me wel voorstellen dat hij alleen globaal heeft gekeken, dus misschien toch nog eens bellen voor een uitgebreider onderzoek.



ik weet vrij zeker dat ze niet meer drinkt dan normaal. ik ben namelijk degene die altijd haar water neerzet/bijvult. ze zwemt wel graag dus daar zal ze heus wel eens wat van binnenkrijgen. maar ze drinkt niet uit plassen e.d. wel na het wandelen altijd een klein bakje bij de auto. thuis drinkt ze ook alleen maar uit het bakje in de keuken, het water in het bakje in kamer is namelijk niet lekker! (het is nogal een gewoontedier)



kleine aanvulling: ik zie het zelf dus niet zozeer als incontinentie omdat het naar mijn idee niet het verliezen van urine is. (niet dat ze veel kleine plasjes doet/druppels verliest/laat lopen in haar slaap oid) maar het echt bewust lijkt te doen. ze hurkt er echt voor... en ook steeds op haar slaapplekken. bij incontinentie denk ik dat het meer/vaker zou zijn en niet zo gericht op specifieke plekken.
Alle reacties Link kopieren
Bij teefjes die gecastreerd zijn komt het regelmatig voor dat ze op latere leeftijd urine incontinent worden. Dat kan dan heel makkelijk verholpen worden met medicijnen.

Maar wat je omschrijft is inderdaad anders dan normaal, want bij dit soort incontinentie gaat het inderdaad om wat druppels hier en daar, of wat urineverlies in de slaap.



Wat jij omschrijft is wel typisch. Ik zou dan in eerste instantie even aanpakken alsof je een pup zindelijk maakt. Dus de bench en de dekentjes goed schoonmaken, misschien met iets als dettol zodat de urine-geur echt weg is. Bij een horende hond zou ik een flinke gil 'foei!' geven als je haar ziet hurken/draaien in voorbereiding om te gaan plassen. Maar ja, een dove zal daar niet veel van horen Op een andere manier laten schrikken dus, misschien een sleutelbos in je zak houden om naar haar te gooien ofzo. Mag overigens best raak gooien dan hoor, laat maar flink schrikken. En dan direct aanlijnen, mee naar buiten nemen en maar weer even terug naar puppy-basis: koekje na het plassen buiten.

Eerst maar eens kijken of dat helpt. Ik vind het wel een vreemd probleem.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook zou kunnen proberen is als de bench goed schoon is, die even op een andere plek neerzetten. Even 'vers' opnieuw beginnen zeg maar.
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt spijker. ja ik vind het ook een vreemd probleem. we hebben ons destijds (voor we een hond namen) echt wel ingelezen en voorbereid. ook cursussen gevolgd e.d. Maar overal lees/hoor ik dat een gezonde hond in principe niet graag zijn nest bevuild. terwijl die van ons daar nu echt een soort van voor kiest. heel raar (zeker omdat het dus niet uit nood is... dat ze niet meer kan en nu eenmaal daar opgesloten zit).



de gooitip ga ik maar proberen. met een blikje met een paar steentjes erin want dat is toch iets minder scherp dan sleutels. nu moet ik bekennen dat ik toch niet zo goed kan mikken, en zeker is de bench, precies door dat deurtje, wordt lastig haha. we gebruiken ook van dat ecodor spul zodat de urine(lucht) toch ook echt weg moet zijn. en over haar kussens zit altijd zo'n waterdichte hoes voor kinderbedden. met daarop een berg kleedjes. dat gaat allemaal gewoon op 60 graden in de wasmachine. dus ik kan me niet voorstellen dat ze dat nog ruikt. maar ik zal er is een nieuw wasmiddeltje tegenaan knallen.



het verplaatsen zit ik nog over te twijfelen. ik ben ergens ook bang dat verandering stress oproept en het daardoor verergerd. en inderdaad zijn er verder geen symptomen als slopen oid waardoor ik aan stress denk. had ook al aan de buren gevraagd of ze even willen luisteren als ik weg ben (verlatingsangst) maar het was gewoon stil. als ik het idee had dat het daarin zat had ik al wel hulp in die hoek gezocht ipv het nog even aan te kijken.



ik ga voor nu denk ik de bench even omruilen met de vakantie-variant. ze heeft nu namelijk de grootste maat staan en is zelf maar een middelmaatje (zo'n 17 kg en niet te dun/dik). die hebben we eigenlijk altijd gebruikt met het idee dat ze, mocht ze een sloper blijken, toch een beetje haar kont kon keren als ze opgesloten zat. de extra bench is 90x60 want die moest plat in de kofferbak passen:) ik denk dat die voor zindelijkheidstraining wat geschikter is.
Alle reacties Link kopieren
Waarom eigenlijk uberhaupt een bench als die toch altijd open staat? Waarom niet gewoon het kussen waar ze op slaapt in de kamer?

Ik heb al eeuwen honden en nog nooit een bench gehad, het is niet verplicht hoor
Zeg maar Spijker.
Alle reacties Link kopieren
haha nee logische vraag. we hebben hem al van tevoren gekocht omdat we wisten dat we een hond uit het asiel wilden, en het is toch wat minder leuk als je bezig bent met trainen, je je hond voor het eerst 5min echt alleen laat, en terugkomt in een huis waar de bank kapot gescheurd is en de plinten van de muur getrokken. maar eigenlijk nooit echt nodig gehad. na de eerste paar maanden is hij richting berghok verdwenen.



inmiddels staat hij er weer een klein jaartje ivm kind. ik wil niet dat hij zich heel makkelijk gillend op de hond kan storten oid als die net rustig ligt te slapen (of eigenlijk wil ik dit überhaupt niet). en nu moet hij eerst helemaal om de bench heen (deurtje naar de andere kant) zodat we er altijd op tijd bij kunnen zijn. bovendien ligt ze, als er een deken over de achterkant hangt, lekker uit het zicht. daardoor trekt het voor zoon niet zo om er de hele tijd op af te vliegen en kan ze wat rustiger liggen. en op vakantie neem ik hem altijd mee omdat die huisjes soms nogal onveilig zijn met snoeren overal e.d.



ze heeft ook nog een kussen naast de bank liggen. en een honden-fatboy in de keuken. misschien is dat het probleem wel.... kan ze mentaal al die luxe niet meer aan
boontje89 wijzigde dit bericht op 03-12-2014 14:49
Reden: tiepvoutjes
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Is het mogelijk om haar ruimte niet tot de bench te beperken maar de hele keuken? En leg ergens dan eens een krant neer. Eens kijken wat ze dan doet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven