Hondje van bijna 5 met losse tandjes???!!!

16-08-2011 19:46 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een hondje van bijna 5 jaar. Een kruisinkje jack russel-dwergpinscher vermoedelijk. Hartstikke lief en gezond hondje.



Nu dacht ik een tijdje terug te zien dat haar voortanden ( totaan de lange hoektanden, zowel onder en boven) wat van stand begonnen te veranderen. Dacht net dus 'Zal nog eens kijken', wilde het toch een beetje in de gaten houden. Ze stonden nu helemaal schots en scheef! Schrok me helemaal rot toen ik voelde en merkte dat ze ook een beetje los zitten. Haar tandvlees is niet dik, maar mss wel een beetje aan de rode kant.



Ik heb wel eens gehoord dat rassen als chihuahua's wel vaker tandproblemen hebben. Heeft iemand hier meer verstand van?

Ik vermoed dat alles voor totaan de hoektanden getrokken moet worden! Best heftig voor zo'n jong beestje.



Ga uiteraard morgen naar de dierenarts, maar hoop alvast wat voor info te verzamelen. Volgens mij zijn er hier aardig wat hondenkenners...
Alle reacties Link kopieren
Kan zijn dat ze last van tandsteen heeft. Even langs de DA inderdaad. Als het dat geval is, kunnen ze dmv een roesje, haar gebit helemaal schoon maken.
Dit lijkt me ontstoken en/of teruggetrokken tandvlees en dan kan het zijn dat zijn tanden en kiezen zo los zitten dat alles of een hoop getrokken moet worden.



Maar gelukkig kan een dier zonder tanden en kiezen, aangezien zijn tandvlees/kaak dan keihard wordt. Dat had mijn poes van rond de 11 jaar oud ook en die had verder nooit meer ergens last van.



Maar dit is worst scenario, hopelijk valt het mee.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je meteen een afspraak bij de dierenarts gemaakt hebt. Dit soort rassen hebben erg snel tandproblemen. Je hebt dus grote kans op een flinke gebitsreiniging. Zie je ook tandsteen zitten? Niet alleen bij de tanden, maar ook bij de kiezen? Fotootje?
Alle reacties Link kopieren
Nee, ik controleer regelmatig op tandsteen en ze krijgen ook vaak botten ( echte) om hun gebit bij te houden. Veel tandsteen heeft ze niet, ook niet op kiezen.....



Ik denk dat de voortandjes niet te redden zijn. Als ze los zitten... lijkt me niet dat die ooit weer vast gaan zitten. Ahhhh..... heeft ze dadelijk een ingevallen snuitje....
Hoeft niet hoor. Die voortandjes zijn functieloos, dus die gaat ze niet missen, maar als de grote hoektanden er ook uit moeten kan het zijn dat haar tong eruit blijft hangen of eruit gaat vallen als ze slaapt, want die wordt dan niet meer tegengehouden. Maar ook dat hoeft niet te gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Dan kan het nog zijn dat ze wel een paradontitis heeft van de snijtanden. En er zijn altijd meerdere redenen voor te bedenken. De dierenarts zal morgen wel uitsluitsel geven.
Alle reacties Link kopieren
Sommige hondenrassen zijn heel gevoelig voor losse tanden...

Even naar DA dus..
Alle reacties Link kopieren
En? Wat zei de dierenarts? (nee, hoor ben niet nieuwschierig...)
Alle reacties Link kopieren
Even de update...



Ben naar de dierenarts geweest. Hondje heeft bij de voortandjes terug getrokken tandvlees, en er zitten dus idd een aantal tandjes los.

Er was niets ontstoken, tanden en kiezen heel mooi schoon, zeker voor de leeftijd.

Volgens de dierenarts hoeft er niets getrokken te worden op dit moment, gewoon in de gaten houden. Als ze last krijgt met eten kan ik altijd terug komen.
Aha dat valt mee.



Goed in de gaten houden, want eenmaal teruggetrokken tandvlees zakt nooit meer terug en kan zich verder gaan terugtrekken, maar gelukkig is het tandvlees niet ontstoken en is het alleen nog maar bij de voortandjes..
Alle reacties Link kopieren
Mijn praszky krysarik van 4 jaar oud heeft alleen nog maar zijn hoektanden en 4 kiesjes. vorig jaar zijn al zijn andere tanden en kiezen getrokken want ze waren niet goed meer er was er zelfs al 1 afgebroken. Hij weegt precies 1 kilo dus kan ook niet op van die botjes kauwen. nu zitten ook zijn hoektanden los en er zit weer enorm veel tandsteen. hij heeft ook altijd al uit zijn bekje gestonken behalve na het verwijderen en schoonmaken van vorig jaar toen was het een maand of 3 goed. ik denk dat de rest er binnenkort ook nog uit moet. hij krijgt alleen nog meer zacht voer omdat hij geen brokjes meer kan eten. sommige honden hebben een slecht gebit en is het noodzakelijk om er tanden en kiezen uit te laten halen. gelukkig kunnen ze goed eten zonder.
Ja al zijn tanden en kiezen eruit kan beter voor jouw hond zijn, want als hij ontstekingen heeft is dat slecht voor zijn gezondheid en een hond zonder gebit kan na een tijdje ook weer brokjes eten, want zijn kaak wordt dan hard.
Alle reacties Link kopieren
quote:iris1969 schreef op 16 augustus 2011 @ 20:27:

Hoeft niet hoor. Die voortandjes zijn functieloos, dus die gaat ze niet missen, maar als de grote hoektanden er ook uit moeten kan het zijn dat haar tong eruit blijft hangen of eruit gaat vallen als ze slaapt, want die wordt dan niet meer tegengehouden. Maar ook dat hoeft niet te gebeuren.Ze moeten zichzelf toch kunnen bijten als ze jeuk hebben?
quote:jackie23 schreef op 26 september 2011 @ 14:17:

[...]





Ze moeten zichzelf toch kunnen bijten als ze jeuk hebben?Ja maar ze kunnen ook met hun hard geworden kaak bijten.
Alle reacties Link kopieren
Precies! Alleen voor bijvoorbeeld een hulphond die de was uit de wasmachine moet halen, zijn de snijtanden wel echt functioneel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven