Hor voor tuimelraam

29-06-2015 02:12 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het wordt weer warmer en de kinderen klagen over het willen open zetten van hun tuimelramen, maar vanwege muggen die naar binnen komen, dit 's avonds en 's nachts niet doen.

Ik meen me te herinneren dat er horren zijn voor tuimelramen die meebewegen met je raam.

Maar ik kan ze op internet niet vinden.

Wat ik wel vind, bevestig je aan je kozijn, maar hierdoor kun je het raam maar beperkt open zetten.

Weet iemand wat ik bedoel en weet je of die nog te koop zijn? Of is er een reden dat ze niet meer te koop zijn?
Ga het tuimelraam naar buiten of naar binnen open?
Alle reacties Link kopieren
Naar binnen en naar buiten. Het is een dakraam.
Als hij ook naar buiten gaat, dan weet ik het helaas niet. Ik zou het bij een vakman navragen.

Je bent niet de enige met zo'n raam, dus er zal vast wel een oplossing voor zijn.
We hadden vroeger van die inzetstukken, geen idee hoe dat heet.
Alle reacties Link kopieren
Velux had ze wel. Maar ze staan nu niet meer op internet. En het lijkt me juist zo fijn om je raam bijna horizontaal open te zetten. Dan heb je de meeste frisse lucht. Maar misschien is er wel een reden voor dat het niet meer te koop is.

Misschien morgen een mail sturen naar Velux zelf met deze vraag
Sorry TO, ik heb geen idee, dus lees ik mee, want zelfde probleem hier. Mijn raam gaat naar binnen open.



Zou het niet mogelijk zijn een stuk horgaas te kopen en het voor het raam te bevestigen met klittenband, zodat het afgedekt is, maar niet te strak om het open en dicht te doen?

Staat misschien niet mooi, maar het houdt de insecten wel buiten. En met klittenband is het makkelijk te verwijderen.

Verzin ik zelf hoor, kan best zijn dat dit een dom idee is.
Alle reacties Link kopieren
Dat hebben we al eens geprobeerd Kunai. Maar zitten dan toch kieren in waar die insecten door komen.

Het was een bestaand product ik meen van Tesa. Op de hoeken bevestig je een soort van haken. En dan heb je een stuk horrendoek met rondom elastiek wat je dan om de haken strak trekt.

Helemaal geen gek idee van jou.

En het was in verhouding tot zo'n originele hor erg goedkoop en super simpel.

Maar het hing redelijk hol zeg maar, dus niet strak, en daardoor had je dus die kieren.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben voor klapramen horren laten maken bij de Hubo. Eeg goede service, ze komen opmeten en monteren. Misschien kun je daar vragen of zij een oplossing hebben?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Misschien mijn boerenverstand hoor, maar als een hor meetuimelt met je raam, heb je er toch vrij weinig aan??

Wij hebben draai/kiep ramen die naar binnen open gaan en hebben aan de buitenkant inzet horren.
quote:atjuuh schreef op 29 juni 2015 @ 07:13:

Misschien mijn boerenverstand hoor, maar als een hor meetuimelt met je raam, heb je er toch vrij weinig aan??

Wij hebben draai/kiep ramen die naar binnen open gaan en hebben aan de buitenkant inzet horren.+1
Er waren ooit van die horren die je in dat stuk dat open gaat kon zetten. Die klapten dan mee uit zeg maar, als je het raam omklapte. Maar dat bestaat niet meer volgens mij. Ik heb daar ook al ooit naar zitten kijken.
Dit bedoel je toch To? http://www.bouwproducten. ... pid5829-harmonicahor.html
Dit is de website van de leverancier btw : http://www.harmonica-screen.be

Is net over de grens bij Breda. Ze zijn de enige die dit maken en hebben patent op die harmonicahorren.
Alle reacties Link kopieren
quote:bartjes schreef op 29 juni 2015 @ 02:53:

Dat hebben we al eens geprobeerd Kunai. Maar zitten dan toch kieren in waar die insecten door komen.

Het was een bestaand product ik meen van Tesa. Op de hoeken bevestig je een soort van haken. En dan heb je een stuk horrendoek met rondom elastiek wat je dan om de haken strak trekt.

Helemaal geen gek idee van jou.

En het was in verhouding tot zo'n originele hor erg goedkoop en super simpel.

Maar het hing redelijk hol zeg maar, dus niet strak, en daardoor had je dus die kieren.

Die heb ik vorig jaar bij Xenos gekocht. Het was een soort haarnet, elastisch rondom.

Of ie goed was weer ik niet, hij was voor mijn raam veel te klein.
Alle reacties Link kopieren
Die horren waren denk ik in gedeeltes.

Wat ik me kan herinneren van foto's; een gedeelte zat vast aan de onderkant/buitenkant van het raam en buitenkant/onderkant kozijn en een gedeelte zat vast aan de bivenkant/binnenkant van het raam en binnenkant/bovenkant kozijn.

En als je dan je raam kantelde, dan trok je het als het ware uit . Ook ging er aan de zijkant v iets mee zodat je hele opening afgesloten werd door de hor.
Wat ik dus al post...
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben aan de buitenkant openslaande horretjes aan de kantelramen, ze sluiten met een magneetje. Man heeft ze jaren geleden zelf gemaakt, alle onderdelen los gekocht bij een bouwmarkt.
verba volant, scripta manent.
Volgens mij is een tuimelconstructie de enige van de 4 (draai, kiep en schuif) die niet geschikt is voor een hor.

Ik zou zelf een ander raam erin zetten.

Of zelf een hor maken met voldoende gaas (klamboe is dan beter) zodat het raam volledig open kan en dan spannen met latten aan de buitenzijde. Je krijgt dan een ballonidee.

Je kan ook 2 horren maken die je in het midden van het raamkozijn bevestigd en bij het openen van het raam onder en boven het raam vastmaakt. Rolgordijnidee. Je moet dan wel rekening houden met dat je er eentje aan de buitenkant van het raam moet bevestigen.

Kant en klaar is er natuurlijk ook, maar dan kan je het raam minder open zetten dan je mogelijk wil. Die naden kan je voorkomen door een lattenconstructie of dubbelzijdig tape.

Wat een gedoe.



edit: ik ben zo lang aan het schrijven dat al de oplossingen uit mijn post er inmiddels al staan..
Ik zou gewoon een klamboe kopen en daar zelf wat van fabriceren. Desnoods met ducttape. Wij slapen met de ramen open, zou ik het bed een meter opschuiven, zouden we buiten slapen. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Velux heeft ze toch nog gewoon? Hoef je niet zelf te gaan prutsen met afdeklatjes, magneetjes en gaas. Gewoon het typenummer van je raam opzoeken en klaar! En nee, je kunt je raam dan niet helemaal wagenwijd openzetten, maar wel een flink stuk: http://www.velux.nl/produ ... lluiken/velux-insectenhor
Dat valt wel mee hoor, met dat flinke stuk. Zo diep is het kozijn niet. Ik heb ons raam toch vaak verder open staan dan dat.
quote:prik schreef op 29 juni 2015 @ 08:06:

Velux heeft ze toch nog gewoon? Hoef je niet zelf te gaan prutsen met afdeklatjes, magneetjes en gaas. Gewoon het typenummer van je raam opzoeken en klaar! En nee, je kunt je raam dan niet helemaal wagenwijd openzetten, maar wel een flink stuk: http://www.velux.nl/produ ... lluiken/velux-insectenhorMaar het voordeel van een kantelraam is dat je het wagenwijd open kan zetten.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er idd aan hoe diep je raam in het kozijn/schuine dak ligt. Maar heel ver open betekent toch ook heel veel licht in de slaapkamer? Ik kan dan niet meer slapen hoor.

Onze ramen liggen zo'n 15 cm in het kozijn. Voor zoon hebben we een voorzethor gemaakt. Praxis heeft daar een systeem voor. Zit je wel met een los hor wat je ergens moet laten.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
quote:Rubber_Ducky schreef op 29 juni 2015 @ 02:14:

Ga het tuimelraam naar buiten of naar binnen open?



Volgens mij scharniert een tuimelraam in het midden.

Dus één deel naar buiten en een deel naar binnen.



Ik kan mij ook slecht voorstellen dat daar een hor-oplossing voor bestaat.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven