Huis bezichtigen, waar op letten?

27-02-2014 14:11 20 berichten
Hallo,



Op Funda hebben we een prachtig huis gezien, we zijn er heel enthousiast over. Het past bij onze stijl en ben stiekem al hard gevallen voor deze woning. We hebben een bezichtiging gepland volgende week, dus we zijn natuurlijk heel benieuwd!



Dit zal voor zowel als mijn man ons eerste koophuis worden, dus we hebben er niet veel kaas van gegeten. Wel hebben we eens een huis bezichtigd, maar dat viel dusdanig tegen dat er niet echt in mij opkwam om gerichte vragen te stellen.



Waar zouden we echt op moeten letten tijdens een bezichtiging? Welke vragen zijn belangrijk om te stellen en wat mogen we absoluut niet vergeten? Ik zal er vast bij zeggen dat het om een monument gaat, misschien dat daar ook punten te benoemen zijn?



En dan zag ik dit ook op de site staan:



• Bij het sluiten van een koopovereenkomst verplicht de koper zich binnen 6 weken na overeenkomen tot het stellen van een bankgarantie / waarborgsom, welke 10% van de koopsom bedraagt.



Moet je de 10% zelf ophoesten of kan dat ook d.m.v. een hypotheek (nogmaals: geen kaas van gegeten). Wij hebben namelijk wel spaargeld en het zou kunnen, maar dan is ons spaargeld op.



Bedankt alvast!
Bankgarantie kan doorgaans via de hypotheek, maar daar betaal je dan wel een paar honderd euro voor. Verdwijnt vaak in de kosten koper. Heb je al wel een gesprek gehad met een hypotheekadviseur en weet je of je het benodigde bedrag kunt lenen? Zo niet, zou ik eerst eens een oriënterend gesprek gaan hebben, dan weet je ook wat meer over ontbindende voorwaarden,en andere voorwaarden en regels die komen kijken bij het aangaan van een hypotheek en het kopen van een huis.



Waar je echt op moet letten: Onderhoud: hoe staat het met de fundering en het dak? Wanneer is het buitenschilderwerk gedaan, hoe oud zijn de leidingen? Is er CV ? Zo nee mag je dat aanleggen en zo ja hoe oud is de ketel? Omdat dit een monument betreft zou ik ook goed navragen wat je wel en niet mag veranderen binnen en buiten. (Stel je wilt een nieuwe badkamer maar er is vastgelegd dat deze in originele staat moet blijven, dan wil je dat wel weten).
En vraag bij je beiden buren hoe het staat met geluids/buren overlast, als je die gaat krijgen daar.



Als ik dat had gedaan voordat ik het kocht had de ene lieve buurman mij alvast kunnen vertellen naast wat voor asotypes ik nu woon
Oh leuk, én spannend!



Mijn tips:

Let o.a. op de (houten?) kozijnen: kijk of het hout rot is of er slecht uit ziet. Sommige verkopers smeren net voordat ze hun huis op funda zetten de kozijnen nog even snel in met een laag verf om rotte kozijnen te verdoezelen (weet ik uit ervaring, helaas)



Let op evt. scheuren in binnenmuren en plafonds,



Let op voor evt optrekkend vocht bij de plinten op de muren.



Kijk naar de ramen of het dubbelglas is en er geen vocht onderaan bij het raam zit.



Vraag of je in de kruipruimte onder het huis kunt(als die toegankelijk is) kijken en ruiken. Het moet droog/ stoffig ruiken, NIET naar natte grond/mos.
Alle reacties Link kopieren
Bouwkundig rapport opvragen, inzicht in status van monument (wat betekent dat voor onderhoud etc.).
Alle reacties Link kopieren
Je moet een aantal dingen ook wel belangrijk vinden natuurlijk. Ik zie hier dubbelglas staan bijvoorbeeld, maar in het monument waar ik woonde zou dubbelglas echt heel erg veel teniet doen aan de monumentale uitstraling. Ik vind in dat soort huizen dus het oude glas veel belangrijker dan dubbelglas, maar daar denk iedereen dus anders over.
Haha hopelijk is het mijn huis wat je komt bekijken. Ik krijg volgende week kijker :D
Alle reacties Link kopieren
daarnaast zijn de kosten voor dubbel glas ergens in te laten zetten nu ook weer niet zo hoog dat je daarvoor een huis moet laten lopen...



Evenals achterstallig onderhoud zoals een verfje..echt dat is peanuts, grote gebreken..is veel belangrijker om daar naar de kijken. Dus dak constructie's etc..dat zijn de kosten als je een nieuw dak moet hebben.



Overigens zou ik altijd een bouwtechnische keuring uitvoeren (ik heb het na het bieden gedaan).



Hier heb ik overigens geen 10% bankgarantie hoeven te betalen ...is een beetje achterhaald en word steeds meer geschrapt, tis behoorlijk koper onvriendelijk en dat zeker in deze tijd.



(want als koper heb jij ook 0 garantie dat de verkoper het huis ook levert, dus het zou dan fair zijn als die ook geld van te voren zo storten voor als de verkoper zich zomaar terug zou trekken) zo'n bepaling is er dus niet dus geschrapt.
Alle reacties Link kopieren
De plaatjes op funda zijn heel mooi op funda.

Heb een paar huizen bezocht,waarvan de werkelijkheid toch even anders was.....

Vaak een verwaarloosde toestand ivm scheiding. De een deed niks meer en de ander blijkbaar ook niet meer.

Na de koop kwamen we wel wat tegen,bv. riolering die tig hier verstopte,bleek veel vet in te zitten.

Alles was zo,n beetje kapot of aan vervanging toe. Gelukkig hebben we zo,n 18.000 van de aankoop prijs afgekregen via een aankoop makelaar.

Wees op je hoede en kijk ook goed naar de omgeving. Ga er s,avonds bv eens langs.

Er staan ook huizen te koop voor de volle mep,de zogenaamde opgemaakte bedjes,daar kun je zo in daar is de prijs dan ook naar.

Succes en ga niet over een nacht ijs,het gaat over behoorlijk wat geld!
Wie weet Grumpy Cat, wie weet!



Er zijn wel wat dingen verbouwt aan de woning, dus hoe strikt het zal lopen met eventuele aanpassingen weet ik niet. De keuken is vrij gemoderniseerd bijvoorbeeld.



Een bouwtechnische keuring zullen we waarschijnlijk laten uitvoeren omdat wij niet bepaald technisch zijn. Alleen mijn vader, maar die is ook niet in de gelegenheid ooit te komen helpen vanwege de ziekte van mijn moeder.



Mevrouw: ben het geheel eens met je post. Als we er zouden komen te wonen dan zou ik zelf graag weer wat oude elementen terug willen brengen (zoals de genoemde keuken). Wel weet ik wat ik belangrijk vind en het moet enigszins direct bewoonbaar moeten zijn. Dus niet dat we met tocht moeten leven bijvoorbeeld. Een keuken, een badkamer en een tuin is over de komende jaren wel uit te strijken.



Studemiepmiep: tja, ik ben er eigenlijk ook niet zo heel blij mee eerlijk gezegd. Het staat volgens Funda nu pas een paar weken te koop (al zag ik op de foto's een houten kerstboompje staan?), misschien dat ze hoop hebben dat er veel kijkers komen en daarom veel kunnen eisen? Maar wederom: ben niet bekend met de woningmarkt, heb tot nu altijd gehuurd.
Laat je idd voorlichten door een hypotheekverstrekker, dingen die je noemt zijn erg basic kennis. Moet je eigenlijk weten voordat je een huis gaat kopen.



Ik zou verder alleen op de sfeer letten. Voelt het huis goed, wil je er wonen? Als dat een 'ja' is, en jullie willen het kopen, dan een bouwkundige keuring laten doen.



Want ja, laat jij je droomhuis schieten voor een kruipruimte die een beetje vochtig is, of kozijnen die geschilderd moeten worden. Welnee. Daarbij bestaan er geen huizen waar alles tiptop in orde is.



Wat je wel wil weten, is of het dak in goede staat is, of je geen vloerrot hebt. Erorm Dure Dingen die je, juist... niet zelf kunt zien. Daarom keuring.



Als jullie daar quasie slim in de kruipruimte gaan ruiken en kozijnen gaan porren vergeet je dadelijk te letten op het huis zelf.



Ontspan!
He, reactie weg, wat stom. :(



Trouwehondenogen: (leuke nick) we gaan vanavond er eens langs, dus ik zal vast goed opletten. We kennen de omgeving wel een beetje, dat scheelt.



De plaatjes ken ik inderdaad, onze vorige bezichtiging was dus totaal niet geslaagd vanwege de plaatjes v.s. de realiteit. Er waren ook veel kijkers geweest, maar niemand die het gekocht had en ik weet heel zeker dat het daarom is geweest. Alleen de goede punten waren belicht en alle zooi en rommel waren niet te zien op de site (ik begrijp sowieso niet dat mensen er zoveel rommel op na houden tijdens de verkoop van hun huis, dat terzijde).



We zijn wel realistisch, het moet enigszins instap klaar zijn vanwege ons eerste kind op komst. De keuken en badkamer zijn niet naar onze wens, maar dat hoeft ook niet meteen. Als het maar bruikbaar is. Het enige dat mij zorgen baat is dat 2 van de 3 slaapkamers niet te zien zijn op de site (volgens een collega niet al te best, wil namelijk zeggen dat een verkoper dan wat te verbergen heeft). Ik ben namelijk 25 weken zwanger, dus we hebben wel 2 slaapkamers minimaal nodig voor nu. En die moeten dan voor ons wel klaar zijn (als in, een likje verf en misschien een nieuwe vloer en dat is het). Dat zijn dingen waar ik wel realistisch in wil blijven, wij zijn geen grote klussers, dus zie het ons ook niet doen in deze tijd (en het eerste jaar daarna).



WellieB: dat vind ik soms wel lastig, we zitten namelijk in een huurhuis dat verbouwd is voordat we er kwamen wonen. Dus een beetje verwend. Maar ik ben wel bereid om zaken aan te pakken. En we zijn niet voor niets op dit huis gevallen, het ademt heel veel sfeer uit (en hopelijk blijkt het zo bij de bezichtiging) en past geheel bij onze stijl.
Alle reacties Link kopieren
quote:fleetfox schreef op 27 februari 2014 @ 15:41:

Wie weet Grumpy Cat, wie weet!



Er zijn wel wat dingen verbouwt aan de woning, dus hoe strikt het zal lopen met eventuele aanpassingen weet ik niet. De keuken is vrij gemoderniseerd bijvoorbeeld.



Een bouwtechnische keuring zullen we waarschijnlijk laten uitvoeren omdat wij niet bepaald technisch zijn. Alleen mijn vader, maar die is ook niet in de gelegenheid ooit te komen helpen vanwege de ziekte van mijn moeder.



Mevrouw: ben het geheel eens met je post. Als we er zouden komen te wonen dan zou ik zelf graag weer wat oude elementen terug willen brengen (zoals de genoemde keuken). Wel weet ik wat ik belangrijk vind en het moet enigszins direct bewoonbaar moeten zijn. Dus niet dat we met tocht moeten leven bijvoorbeeld. Een keuken, een badkamer en een tuin is over de komende jaren wel uit te strijken.



Studemiepmiep: tja, ik ben er eigenlijk ook niet zo heel blij mee eerlijk gezegd. Het staat volgens Funda nu pas een paar weken te koop (al zag ik op de foto's een houten kerstboompje staan?), misschien dat ze hoop hebben dat er veel kijkers komen en daarom veel kunnen eisen? Maar wederom: ben niet bekend met de woningmarkt, heb tot nu altijd gehuurd.



Wij vragen ook een bankgarantie, maar als daarop onderhandelingen zouden afketsen, dan kan die bankgarantie mij aan m'n derriere oxideren.

Als je aangeeft dat het financieel niet haalbaar is, maar de hypotheek wel, dan moet dat echt wel bespreekbaar zijn hoor. Ze willen immers verkopen toch?



Is het huis momenteel bewoond? Heeft het een energielabel? Wie weet kun je de stookkosten opvragen? Ook niet onbelangrijk of je gaat stoken voor de mussen op het dak.

Bij ons nieuw gekochte huis stonden allemaal oude ketels en is amper wat geïsoleerd. We wisten dus dat we het zelf energiezuinig moesten gaan maken. Behoorlijke klus....
Je kunt ook overwegen een aankoopmakelaar in te schakelen. \

Ga eerst een keer zelf kijken en als het wat is kun je een makelaar benaderen. Zeker bij een monument lijkt het me belangrijk om een aantal zaken van te voren goed uit te zoeken, omdat je niet alles zomaar aan mag passen.

Ook mbt onderhandelen kan het zijn dat hij er meer af krijgt, dan als je zelf begint met bieden.
quote:studiemiepmiep schreef op 27 februari 2014 @ 15:32:



(want als koper heb jij ook 0 garantie dat de verkoper het huis ook levert, dus het zou dan fair zijn als die ook geld van te voren zo storten voor als de verkoper zich zomaar terug zou trekken) zo'n bepaling is er dus niet dus geschrapt.



Dit is toch onzin?? Zodra de koper zich terugtrekt, is het toch gewoon zaak dat de verkoper oplevert op de genoemde datum?



TO, als het huis bevalt, check dan bij het Kadaster de aankoopprijs die de huidige kopers betaalt hebben en/of wat andere (vergelijkbare) huizen in de buurt doen, dat kan helpen bij de onderhandelingen.



Eerste huis wat wij op Funda leuk vonden was het ook he-le-maal... Toen gingen we kijken en zagen we dat er een hele fijne doe-het-zelver woonde, die de meeste dingen 'net niet af' had, brrr, wat een horror! Wij durfden het toen niet aan omdat we bang waren dat als we een ding begonnen op te knappen, alles opgeknapt moest worden!
Alle reacties Link kopieren
Het is niet perse vreemd of raar dat 1 of enkele slaapkamers niet op een van de foto's staan. Kan vanwege privacy zijn of omdat er enorm veel spullen ofzo opstaan. Of omdat er veel slaapkamers zijn.



Ik ken iemand waarvan een duur huis wat al bijna 3 jaar te koop staat en voor de 3e keer ''opnieuw'' in de verkoop op Funda, wel via een makelaar. Echter dezelfde foto's waarvan op 1 foto een auto op de oprit, die als je op de site RDW kijkt en het nummerbord intikt, inmiddels niet meer bestaat/ in Nederland. Zo doorzichtig, het valt me wel eens vaker op ,bv de tuin of je googled en blijkt het huis al veel langer te koop.
Als er verbouwingen zijn gedaan, vraagt an of daar vergunningen voor verleend zijn.

Vraag of er kettingbedingen zijn.

Als je van plan bent te verbouwen of aan te bouwen zou je kunnen vragen naar bestemmingsplan (hier is bij bepaalde woningen verboden een garage aan te bouwen)

Vraag naar de stookkosten.

Wij hebben ook gevraagd of het contact met de buren goed is, dat soort dingen.
Een jaren 30 huis of een oud huis kan charmant zijn maar is vaak duurder in onderhoud, vergeet dat niet. (isolatie, houtwerk, gordijnen op maat want vreemde afmetingen etcetera). Een fijn huis in een fijne buurt is belangrijk maar je woont binnen dus een schattig geveltje kan duur betaald zijn maar dat is mijn persoonlijke mening. Kijk ook naar wat bij jullie past, vinden jullie een beetje klussen leuk of helemaal niet bijvoorbeeld. Verder zijn er al hele goede tips gegeven.
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-10-2016 12:35
Reden: Spam
% gewijzigd
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 19-10-2016 12:35
Reden: Quote en reactie verwijderd
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven