Huis uitbouwen: afwijken bestemmingsplan?

17-12-2015 07:58 107 berichten
Alle reacties Link kopieren
We gaan verhuizen omdat mijn zoontje van bijna 4 afgelopen zomer een dwarslaesie heeft opgelopen na een operatie. We willen dichterbij de revalidatie/school gaan wonen en een huis waarbij we meer vierkante meters op de begane grond hebben of kunnen uitbouwen.



Nu hebben we een heel interessant huis gezien met een groter perceeloppervlak (ruim 400m2). Het huis zelf heeft van oorsprong maar 65m2 op de begane grond en wij zouden daar 90m2 willen bijvoegen (2 slaapkamers, een aangepaste badkamer, een speelkamer).



In het bestemmingsplan staat dat je tot 50% van het perceel mag bebouwen met een maximum van 60m2 voor alle bijbouw. Wat wij willen kan dus niet. Ik heb al gesproken met een adviseur van de afdeling bouw en wonen en die gaf mij weinig kans. We kunnen een bestemmingsplan wijziging indienen maar dat kost 3.500 euro en kan tot 6 maanden duren. Maar we mogen ook een schetsplan indienen en dan kijken wat er gebeurd.



In eerste instantie dachten we dat dit huis het dan niet gaat worden maar dat zou waarschijnlijk betekenen dat we het hele dorp kunnen afschrijven want binnen ons budget zijn het allemaal geen grote huizen en voor elk perceel gelden dezelfde regels. En we willen gewoon echt heel graag dit dorp.



Dus iemand adviseerde ons om het gewoon te proberen. We hebben een architect gevonden die zelf 5 jaar geleden een dwarslaesie heeft opgelopen en die gaat een schetsplan maken. Maar waar gaan we daar dan mee heen? Bij die ambtenaar die ik al heb gesproken geef ik ons weinig kans maar wellicht zijn er andere wegen te bewandelen. Iemand ervaring met zo'n traject? Hoe heb je dit aangepakt? Tips?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Niet doen! SOmmige gemeentes zijn echt streng en kun je zo de boel weer afbreken!
Geen idee maar ik zou wel officieel uitsluitsel willen voor je het huis koopt.

Brief naar de betreffende afdeling sturen misschien ?
Alle reacties Link kopieren
Waarom drie kamers en een badkamer? Als je één (of twee) slaapkamer(s) en een badkamer bijbouwt heb je toch meer dan genoeg aan 60m2?
Er zijn mensen die dit doen voor hun beroep. Adviesbureaus bouwkunde, lastig zoeken misschien, maar als je een goede vindt zijn ze hun geld meestal meer dan waard.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 17 december 2015 @ 08:10:

Waarom drie kamers en een badkamer? Als je één (of twee) slaapkamer(s) en een badkamer bijbouwt heb je toch meer dan genoeg aan 60m2?En dit idd. 120m2 is toch genoeg?
Doen zonder toestemming zou ik nooit doen, in het ergste geval kun je de hele boel weer slopen. Ik denk dat ik het toch bij de gemeente zou proberen en dan ook duidelijk met het verhaal van je zoon aangezien dat de reden is. Maar is het niet mogelijk met 60m2 extra een slaapkamer, badkamer en eventueel speelkamer te maken en dat jullie dan gewoon boven slapen. Dan moet je 's nachts de trap af maar goed dan kun je wel in dat dorp wonen. Maar goed sommige mensen wonen met 3 mensen op 60 m2 dus eigenlijk denk ik dat je wat je wil daar in zou moeten kunnen krijgen maar dan zelf bijvoorbeeld een kleinere slaapkamer.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het niet zo snel, je kan in de problemen komen. Gemeentes worden wel steeds lastiger.



Is het niet mogelijk om 1 2 verdiepingen te maken? Bijvoorbeeld door 1 slaapkamer naar boven te verplaatsen. Ik neem aan dat jullie vlak bij je zoontje wil slapen, op deze manier ben je ook dichtbij.



En proberen om met je tekening toch binnen die 60 m2 te bljven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Geen tips, wel raar om voor een ander te bepalen wat genoeg is. Succes TO, hoop voor je dat het lukt
Wil je je eigen slaapkamer ook in de aanbouw hebben? Dat snap ik wel, want als je zelf boven het bestaande huis slaapt kan je zoontje jullie slecht bereiken.



Soms kun je een aanbouw ook in twee etages bouwen, en dat zou voor jullie misschien een oplossing kunnen zijn. Dan kun je zelf boven je zoons slaapkamer gaan slapen en door dan een extra trap te plaatsen in de aanbouw slaap je ineens heel dichtbij.



Wij hebben zelf ook aangebouwd, met een verdieping en een extra trap laten plaatsen. Wij hebben nu een hobbyruimte boven de keuken. In de hobbyruimte krijg je weinig mee van wat er boven in het originele huis gebeurt, vandaar dat wij daar toen dus geen kinderkamers hebben gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de gok niet nemen om je niet te houden aan het bestemmingsplan.

Je koopt een huis voor veel geld, verbouwd voor veel geld en dan zou je het misschien weer af moeten breken?



Als voorbeeld: in Heemskerk is een paar jaar geleden iemand (oeps...) tegen een huisje aan gereden met een shovel. Het huisje had hij gekocht, wilde het slopen en nieuwbouw doen. Mocht niet, want was een beeldbepalend huisje (ofzo). Toen hij er (geheel per ongeluk, uiteraard.. *kuch*) tegen aan reed, dacht hij dat het toen wel gesloopt mocht worden.aar hij moest het gewoon weer op dezelfde manier bouwen/herstellen van de gemeente.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:fietsie schreef op 17 december 2015 @ 08:24:

Wil je je eigen slaapkamer ook in de aanbouw hebben? Dat snap ik wel, want als je zelf boven het bestaande huis slaapt kan je zoontje jullie slecht bereiken.



Soms kun je een aanbouw ook in twee etages bouwen, en dat zou voor jullie misschien een oplossing kunnen zijn. Dan kun je zelf boven je zoons slaapkamer gaan slapen en door dan een extra trap te plaatsen in de aanbouw slaap je ineens heel dichtbij.



Wij hebben zelf ook aangebouwd, met een verdieping en een extra trap laten plaatsen. Wij hebben nu een hobbyruimte boven de keuken. In de hobbyruimte krijg je weinig mee van wat er boven in het originele huis gebeurt, vandaar dat wij daar toen dus geen kinderkamers hebben gemaakt.Dit lijkt me een slimme optie!
Bestemmingsplanwijziging kan veel langer duren, verkijk je daar niet op. Als er juridische procedures tegen komen kun je jaren bezig zijn.

Veel succes en sterkte verder!
quote:nina1966 schreef op 17 december 2015 @ 08:19:

[...]



En dit idd. 120m2 is toch genoeg?Tja, dat vind jij! Kindje is nu vier, maar wordt hopelijk gewoon groot. Met die volwassen rolstoel, moet hij ook tussen de bank en de eettafel kunnen keren oid. En tuurlijk als er niet meer meters zijn kan to er tevreden mee zijn, maar voor nu mag ze toch proberen voor het hoogst haalbare te gaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:sofietje83 schreef op 17 december 2015 @ 08:22:

Geen tips, wel raar om voor een ander te bepalen wat genoeg is. Tsja. Als er bepaalde maximale afmetingen in het bestemmingsplan staan kun je wel heel eigenwijs zijn en proberen daar onderuit te komen, maar je kunt ook bedenken of je echt wel drie slaapkamers en een badkamer extra nodig hebt of dat een oppervlakte van 60 m2 extra niet ook voldoet.
Alle reacties Link kopieren
TO, kan Heliomare daar misschien tips over geven/je in contact brengen met ouders die dit ook aan de hand hebben gehad?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 17 december 2015 @ 08:30:

Het huis is 65m2, ze mag 50% aanbouwen, dus 32m2. Nee, in de OP staat 'In het bestemmingsplan staat dat je tot 50% van het perceel mag bebouwen met een maximum van 60m2 voor alle bijbouw'. Het totale perceel is 400m2. Dan geldt dus die 60 m2 als maximum dat ze mogen bijbouwen.
quote:himalaya schreef op 17 december 2015 @ 08:30:

[...]





Het huis is 65m2, ze mag 50% aanbouwen, dus 32m2. Bij elkaar 97m2, terwijl TO 65m2 bestaande bouw wil, en nog 90m2 er bij. Dat scheelt nogal wat m2.



TO, kan Heliomare daar misschien tips over geven/je in contact brengen met ouders die dit ook aan de hand hebben gehad?Dat lees je niet goed, ze mag 50% van het perceel bebouwen, van de grond dus!
quote:prik schreef op 17 december 2015 @ 08:32:

[...]



Nee, in de OP staat 'In het bestemmingsplan staat dat je tot 50% van het perceel mag bebouwen met een maximum van 60m2 voor alle bijbouw'. Het totale perceel is 400m2. Dan geldt dus die 60 m2 als maximum dat ze mogen bijbouwen.



Ja zo las ik het ook.



Maar goed als ze heel graag op die locatie willen wonen denk ik dat er echt wel een leefbare oplossing te vinden is met 60m2 extra. Compromissen sluiten dus en zoeken naar mogelijkheden.
quote:fietsie schreef op 17 december 2015 @ 08:28:

[...]





Tja, dat vind jij! Kindje is nu vier, maar wordt hopelijk gewoon groot. Met die volwassen rolstoel, moet hij ook tussen de bank en de eettafel kunnen keren oid. En tuurlijk als er niet meer meters zijn kan to er tevreden mee zijn, maar voor nu mag ze toch proberen voor het hoogst haalbare te gaan?+1
quote:fietsie schreef op 17 december 2015 @ 08:35:

[...]



Dat lees je niet goed, ze mag 50% van het perceel bebouwen, van de grond dus!Tot een max van 60m2. Dus niet 50% van die 400m2 perceeloppervlakte.
quote:prik schreef op 17 december 2015 @ 08:30:

[...]



Tsja. Als er bepaalde maximale afmetingen in het bestemmingsplan staan kun je wel heel eigenwijs zijn en proberen daar onderuit te komen, maar je kunt ook bedenken of je echt wel drie slaapkamers en een badkamer extra nodig hebt of dat een oppervlakte van 60 m2 extra niet ook voldoet.

Als je de weg weet is er vaak veel meer mogelijk dan de ruimte die het bestemmingsplan biedt. Je moet alleen iemand hebben die de kneepjes van het vak kent.



Wij mochten op onze uitbouw geen dakkapel, dus kregen we te weinig stahoogte daar. Wij wilden die hele etage al afblazen toen er een advies kwam de nok te verhogen, waardoor het dak minder schuin liep en we vanzelf meer stahoogte hadden. Ik ken ook mensen die aan de voorkant een erkertje hebben afgebroken om aan de zijkant flink te kunnen uitbouwen. Voor dit soort slimmigheidjes heb je iemand nodig die de mazen van de wet kent.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsie schreef op 17 december 2015 @ 08:41:

Voor dit soort slimmigheidjes heb je iemand nodig die de mazen van de wet kent.Maar daarmee omzeil je die maximale 60 m2 niet, die is gewoon keihard.
Alle reacties Link kopieren
We gaan uiteraard niet kopen tot we toestemming hebben om uit te bouwen. Dat risico gaan we niet nemen. En we hebben voor onszelf besloten dat 150m2 op de begane grond echt wel het minimum is voor ons nieuwe leven met een zeer actieve bijna kleuter in een rolstoel. En als hij ooit zelf transfers kan maken willen we graag dat hij ons ook kan opzoeken in onze slaapkamer.



Er is een bovenverdieping met 3 slaapkamers en die zouden we willen gaan verhuren met aparte opgang.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
Dit zou ik doen:

Maak een schetsontwerp en vraag samen met de architect een gesprek aan bij de afdelingsmanager bouwen of bij de wethouder die portefeuillehouder van wonen/bouwen is.



Bij de gemeente werken namelijk ook maar gewoon mensen, die ook best graag maatwerk willen leveren, maar dat gezien de vrij strikte regels vaak niet kunnen.

Op het moment dat jij het via een afdelingsmanager of wethouder kunt aankaarten, is maatwerk vaak wel mogelijk.



Succes! (niet alleen met dit huis en bouwplannen, maar ook met de rest gezien jullie situatie )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven