Huis verkopen aan broer, hoe te handelen?

03-05-2016 16:48 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn huis gaat de verkoop in. Nu heeft mijn broer aangegeven het huis over te willen komen. Nou wordt het mij na wat uitzoeken nog niet helemaal duidelijker gezien de situatie iets afwijkt.



Ik wil het huis dus aan hem verkopen, en zie dat er dan een koopcontract en akte van levering moeten komen. Nou wordt er in alle gevallen vanuit gegaan dat er sprake is van een hypotheek etc. Nu is mijn huis hypotheekvrij, en ook mijn broer zal het huis overkopen zonder een hypotheek aan te gaan. En nu vraag ik me dus af hoe ik het moet verkopen. Werkt dit dan precies op dezelfde manier of is dit simpeler? En kunnen we beiden gewoon naar 1 notaris gezamenlijk?



Ik ben benieuwd of jullie hier wat zicht op hebben. En zo nee, met wie ik dan het beste contact op kan nemen. Twijfel zelf nogal tussen de verkoopmakelaar van dit huis destijds, misschien dat deze op een of andere manier kunnen bemiddelen, of direct via een willekeurige notaris?



Oh en nu ik toch aan het vragen ben, iemand toevallig een idee wat het opstellen van deze aktes zo ongeveer kost? Google is niet mijn vriend vandaag geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie het eens over prijs en details?

Volgens mij kun je dan inderdaad bij een notaris terecht.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel dat je het huis moet laten taxeren. Dat wil de belastingdienst weten ivm overdrachtsbelasting. Er moet dus wel een reële verkoopprijs zijn.



Als dat er is kan je tezamen een afspraak maken bij de notaris.
Alle reacties Link kopieren
Er dient inderdaad een koopcontract en akte van levering te passeren bij de notaris. Deze koopcontract vind je bijvoorbeeld op de site van VEH. Je gaat samen naar een notaris en daar wordt alles geregeld.



Via de notaris is de enige manier om de woning op zijn naam te laten schrijven.



Bel willekeurige notarissen en vraag hun tarief. Die kunnen best verschillen.



De verkoopmakelaar van toen zou ik niet benaderen, deze kan niet zoveel voor je betekenen. Je hebt alleen een verkoopcontract nodig.



Zorg wel dat je broer het huis voor een marktconforme prijs koopt, dit om problemen met de belastingdienst te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
om gedonder te voorkomen; laten taxeren ---> laten tekenen bij de notaris. Als je hem te weinig laat betalen kan het worden gezien als een verkapte schenking.
If you ain't first, you're last
Alle reacties Link kopieren
Ik zou contact opnemen met een notaris, die kan je precies vertellen hoe te handelen. Dat kan gewoon bij 1 notaris. En idd wel een marktconforme prijs afspreken, dus misschien is een taxatie nodig. Dit kun je via een makelaar regelen.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik ga zeker ook meerdere opbellen dan, kijken wat de tarieven zijn.



Prijs zijn we het al over eens en alles wat wel/niet blijft staan. Er zijn meerdere gelijke woningen in de buurt te koop. Deze huizen staan te koop tussen de 77.500 en 84.000, de staat daarvan is verschillend. Nu verkoop ik het huis, of nouja bovenwoning aan hem voor 79.000. lijkt me aardig marktconform, en is ook boven de prijs die ik er destijds voor heb betaald (al was dat het dieptepunt op de markt). Dan geen taxatie nodig lijkt me, gezien het vrij vergelijkbaar is?
Alle reacties Link kopieren
quote:Sansi schreef op 03 mei 2016 @ 17:19:

Bedankt voor jullie snelle reacties! Ik ga zeker ook meerdere opbellen dan, kijken wat de tarieven zijn.



Prijs zijn we het al over eens en alles wat wel/niet blijft staan. Er zijn meerdere gelijke woningen in de buurt te koop. Deze huizen staan te koop tussen de 77.500 en 84.000, de staat daarvan is verschillend. Nu verkoop ik het huis, of nouja bovenwoning aan hem voor 79.000. lijkt me aardig marktconform, en is ook boven de prijs die ik er destijds voor heb betaald (al was dat het dieptepunt op de markt). Dan geen taxatie nodig lijkt me, gezien het vrij vergelijkbaar is?Waarom zou je het onzekere voor het zekere nemen bij zulke belangrijke zaken?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Taxatie is nodig anders gaat de belastingdienst de waarde schatten... en die is nooit lekker laag qua marktwaarde.

En het lijkt je aardig marktconform? Geef die paar euro's extra alsjeblieft uit, gaat je hoop gezeik en meer geld besparen.
Alle reacties Link kopieren
Je wil echt niet in de situatie komen dat je het huis tegen een te lage waarde hebt verkocht volgens de belastingdienst. Dat levert veel meer gedoe op dan gewoon taxeren.



Vriend en ik willen het huis van zijn ouders overkopen en wij hebben ook met hen afgesproken dat we dan zullen doen tegen de taxatiewaarde.
Alle reacties Link kopieren
Een taxatie kost je maar een euro of 300, ga daar niet op bezuinigen. Als de verkoopprijs die jullie hebben afgesproken in de buurt zit van de taxatie, ga je een rondje bellen bij notarissen in de buurt en laat je hen een koopcontract en een leveringscontract opstellen. Ik zou ook sterk overwegen een bouwkundige keuring te laten doen. Zeker wanneer het om familie gaat: je denkt nu dat je er prima uitkomt en misschien blijft dat ook wel zo, maar stel dat er over een tijdje een gebrek gevonden wordt waarvan je broer denkt dat jij dat misschien wel hebt geweten? Ook dat kost een paar honderd euro. Op zulke dingen moet je niet gaan bezuinigen als je een heel huis cash gaat kopen.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je geen officieel taxatierapport wilt, ik zou dit wel doen. Dan even contact opnemen met de belastingdienst.



Het maakt niet uit of dat het je broer is aan wie je het huis verkoopt of een vreemde. Maar ik zou geen huis kopen zonder taxatie rapport noch een bouwtechnische keuring. Dit om er zeker van te zijn dat er achteraf geen problemen komen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Recentelijk een bouwkundige keuring gedaan, dus deze is er al. M.b.t. de taxatie; ik had er werkelijk geen weet van dat dit nodig was en zo zwaar weegt. Had dit in eerder onderzoek niet terug gevonden... Ben blij dat ik het hier neergegooid heb, anders was ik er misschien wel niet achtergekomen . Bedankt, ga hier nu zeker naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Zonder taxatierapport krijgt je broer ook op zeker geen hypotheek dus dan zal hij de woning contant moeten aftikken bij je.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Er zal ook geen sprake zijn van hypotheek, dacht dus zelf ook dat hij alleen daarvoor nodig was en voor de overdrachtsbelasting wist ik het niet..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven