Huis verkopen; gem. verkooptijd + verschil vrprijs verkooppr

12-08-2015 10:16 277 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal.



Wij gaan over een paar weken ons huis te koop zetten. Het betreft een tussenwoning in een dorp in Friesland. We hebben drie ruime slaapkamers, een vaste trap naar zolder, een grote badkamer en een aparte waskamer met toilet en wasmeubel. (Dit itt tot 'concurrenten' in deze buurt; zij hebben 4 slaapkamers en een zeer kleine badkamer).



We zijn van plan het vrij scherp qua prijs te koop te zetten, maar dan wel met een kleinere marge tot onze bodemprijs.



We kijken hier al een aantal jaren heel erg naar uit, maar nu het echt begint te worden vinden we het natuurlijk ook hartstikke spannend!!



Ben dan ook erg benieuwd naar het volgende; hoe lang heeft jullie woning te koop gestaan, en wat was bij jullie het verschil tussen vraagprijs en werkelijke verkoopprijs??



In onze buurt staan nog vier tussenwoningen te koop; twee zijn heel laag geprijsd (exhuur en executieverkoop, moet nogal wat aan gedaan) en twee met de vraagprijs ws 10-15 duizend boven ons. Wij gaan er wat tussenin zitten.



Ik weet, het is koffiedik kijken, maar vind het ook gewoon leuk om er zo mee bezig te zijn hoor ;)



Door de jaren heen hebben we er al met al wel flink wat aan geklust (de zolder gestript en een hele grote slaapkamer van gemaakt, geïsoleerd en wel. De andere huizen hebbem hier een veel kleinere kamer). Ook hebben we afgelopen week een hele nieuwe voortuin aangelegd!
Alle reacties Link kopieren
Ons appartement heeft 1 maand te koop gestaan en is 4.000 euro onder de vraagprijs verkocht.



Wat ons betreft prima resultaat!
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nu dat je al wat verder bent.



Succes met de rondleiding. Gewoon zorgen dat je huis lekker schoon en zo leeg mogelijk is en dan kijken hoe het gaat.
Het is zoals het is
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik ben nog nooit een rondleiding boven begonnen, ik zou gewoon bij de woonkamer/keuken beginnen. Ik zou het een beetje raar vinden om al iets van de slaapkamers te moeten vinden als ik de woonkamer nog niet eens gezien heb.



Mijn makelaar zei altijd: deuren iets open zodat er wel licht binnen komt, maar niet wagenwijd. Als je bv boven op een overloop komt, en alle deuren staan wagenwijd open, heb je alles in een oogopslag gezien. En dat voelt kleiner dat als je slaapkamer 1 ziet, en hier is slaapkamer 3, en dit is nummer 3. Dus ik zou van 1 de deur wel open doen, zodat de overloop niet donker is, en dan de rest niet helemaal dicht.
Alle reacties Link kopieren
Goeie tip Nausica!!! Thanks. We hebben een vrij donkere overloop, dus dan is dat licht wel handig, maar idd dan heb je alles gelijk 'weggegeven'...



Dan starten we gewoon in de woonkamer. Kopje koffie vooraf misschien, en dan gaan... Best spannend lijkt me!



We hebben, zeker tot de concurrenten vergeleken, best een scherpe vraagprijs! Dat hebben we voor op de anderen. Heel veel onderhandelingsruimte is er dan ook niet, maar daar is de vraagprijs dus naar.



We gaan wel aangeven dat als ze besluiten er niet voor te gaan, geen bedragen naar buiten te brengen. Mogen we dat vragen? Wij zitten er natuurlijk niet erg op te wachten als iedereen onze gewenste koopprijs weet...
Alle reacties Link kopieren
En... is het erg als je hier en daar voorzichtig laat doorschemeren van 'volgende week komt de makelaar om hem in de verkoop te nemen'... Misschien een duwtje...



??
Alle reacties Link kopieren
Bij ons begon de makelaar altijd met de woonkamer/keuken om dan door te gaan naar de tuin, vervolgens naar boven en dan eerst zolder en dan beneden de slaapkamers om beneden weer de woonkamer te laten zien. Zat kennelijk een systematiek.



Ik zou daar helemaal niet over beginnen eigenlijk, ze het huis gewoon laten zien en als het gesprek erop aankomt zou ik aangeven kom maar met een bod. Is het wel de bedoeling dat de makelaar de eventuele koop gaat afwikkelen? Dan zou ik doorverwijzen naar de makelaar om het daar neer te leggen.



Overigens is ons huis voor 12 onder de vraagprijs verkocht en op het huis zelf geen verlies (door alle bijkomende kosten klein verlies). Stonden toen wel scherp qua vraagprijs (makelaar had liever nog 10 erboven op gedaan) en is na 6 maanden verkocht, wij hadden geen haast en onze makelaar vond zakken in prijs niet nodig.
I see said the blind man as he picked up his hammer en saw.
Alle reacties Link kopieren
Als zij het willen kopen gaan we het zonder makelaar doen, denk ik...



Oké. Dat kan ook idd, dan hoef je je uiterste prijs niet te noemen. Maar mijn man is erg van het onderhandelen (heeft ook een eigen zaak) en winst er ook geen doekjes om. Mocht hij het gevoel hebben van hee ze willen t volgens mij, zou hij zo kunnen zeggen van hee luister, dit willen we er minimaal voor. Ja of nee...
Welke tip ik ook altijd lees: haal zoveel mogelijk echt persoonlijke spullen weg, bijvoorbeeld foto's. Dan presenteer je je huis zo neutraal mogelijk en is het voor kopers makkelijker te zien hoe hun spulletjes er zouden staan.
Als het huis eruit ziet alsof de nieuwe bewoners er zo in kunnen, dat het gewoon 'af' is (zelfs al is het net niet hun smaak), dan verkoopt het t snelste.

dus wat dat betreft fijn dat je de voortuin hebt aangepakt!
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd met de eerste kijkers!

Ik zou wel de prijs noemen waarvoor jullie het te koop willen gaan zetten, maar niet de prijs noemen die je er minimaal voor wil hebben. Dan ben je gelijk je onderhandelingsruimte kwijt!

Je geeft zelf al aan dat je een scherpe prijs hebt. Laat dat genoeg zijn. En benoem dat je expres al een scherpe prijs hebt gezet, maar dat er dan dus weinig onderhandelingsruimte is.



Misschien wilde dit stel niet meer voor dat andere huis betalen, maar vinden ze jullie huis wel meer waard!?

Succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
Oké. Jullie zijn er dus wel allemaal over uit dat we beter de minimumprijs niet kunnen noemen? Dus gewoon de scherpe vraagprijs... Oke...



Zou je diezelde middag evt een bod al kunnen verwachten? (als ze al een bod willen doen)...



Ach... Ik moet niet te ver vooruit lopen... Misschien word t ook wel helemaal niks... zelbeschermingsmodus aan! haha
Alle reacties Link kopieren
Zooooo. Na weeeeken verven ben ik nu helemaal klaar!! Heb t hele huis vanbinnen geschilderd en gesausd, in mn eentje!! En nu ben ik klaar. Oooh wat fijn! Kan voorlopig geen kwasten meer zien!
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
@nadine1988, ik zou zelf als koper nooit dezelfde dag een bod doen. Altijd even een nachtje over slapen én een tweede keer kijken. Wellicht ook laten taxeren en een bouwkundig rapport (afh van huis). Wij hebben ook 'voor de markt uit' verkocht aan een investeerder die het huis gaat verhuren. Vrijdag gekeken, dinsdag een bod. Is wel begeleid door een makelaar (die kende ook de investeerder).
Alle reacties Link kopieren
Mijn zusje heeft van de week een huis bekeken dat 4 dagen te koop stond. Diezelfde dag waren er nog drie bezichtigingen.

's Middags om 15.30 bezichtiging, om 17.15 via de mail de vraagprijs geboden, volgende dag om 09.30 is het bod geaccepteerd.



Was scherp geprijsd en staat in een geliefde buurt.
Alle reacties Link kopieren
Iss... Snap ik. Toen wij ons huis (dit dus) kochten, hebben we ook gelijk na de bezichtiging ons bod gedaan. Het stond 1 avond te koop en we wisten van een stel die na ons zouden komen kijken dat ze het persee wilden hebben... Dat was wel vooooooor de crisis, in 2006, haha... En wij moesten een plekje! Ik was 5 maanden zwanger en we woonden beide nog thuis (maar dat is weer een verhaal opzich hihi)



We gaan onze ws vraagprijs noemen, en de rest zien we wel. Kan wel gaan denken van wat als wat als... Maar het is koffiedik kijken! Laat het maar gebeuren denk ik. Benop dit moment op wat nuchterder aan het denken, zo van; ze komen even kijken dus alles moet spik en span. Als ze het niks vinden ist klaar voor de foto's!



Heb zo'n gevoel van dat als het niks word, dat echt is omdat ze het huis niks vinden, niet om de prijs. Denk dat we daar echt wel uitkomen samen...
Loop niet mee de slaapkamers in als het niet nodig is. Hoe meer mensen erin staan hoe kleiner de kamer is en het gevoel heb je dat je komt niet kan keren. Tenminste dat zij de makelaar van mijn vriendshuis
Alle reacties Link kopieren
Da's ook een goeie tip Leoni, thanks!!
En als je wel mee een kamer inloopt, zorg dat je bij de muur gaat staan. Als je midden in de kamer staat lijkt het ook kleiner
Alle reacties Link kopieren
- Wat zou een deelopdracht aan de makelaar ongeveer kosten???



Stel, in een heel positief daglicht bekeken, dat onze heuse eerste kijkers zaterdag besluiten dat ze ons huis wel wat vinden, en we eruit kopen qua prijs...



Wat zou het ongeveer kosten als we het werk daarna alsnog naar de makelaar schuiven? Dat heet een deelopdracht geloof ik te hebben gelezen op Vereniging Eigen Huis- site. Het huis gewoon als 'normaal' in de verkoop doen kost rond 1500,- hier hadden ze aangegeven.



Ben er wel benieuwd naar want het hele juridische contractengedoe is misschien toch wel een beetje veel van 't goeie...
Alle reacties Link kopieren
Een makelaar hoeft echt heeeel weinig te doen als je zelf al een koper hebt en een prijs rond hebt etc. Daar zou ik niet meer dan 500 euro voor betalen. Je hebt geen Funda meer nodig, hij heeft geen tig bezichtigingen, geen onderhandelingen. Die contracten hebben ze gewoon liggen, dat is echt alleen een kwestie van de juiste naam invullen.
Alle reacties Link kopieren
Dankje Nausicaa! Moet ik dat vanavond maar even aan manlirf voorleggen. Zou hij evt. morgen de makelaar even kunnen vragen naar dit kostenplaatje. Voel me daar denk ik veel prettiger en geruster bij, vind het allemaal al zo spannend!!
Alle reacties Link kopieren
Nou... We hebben onze vraagprijs vastgesteld en onze minimumprijs...



Mocht het zover komen gaan we evt zelf onderhandelen en bij een akkoord gaan wij over naar de makelaar; dan is het aan hem om het verder af te wikkelen...



Spannend...!!!
Alle reacties Link kopieren
Hoi trouwens even goes in de gaten dat de meeste makelaars een prijs noemen (of een percentage) en dat er dan nog 21% BTW bij komt. Tikt best aan. En let even goed op de voorwaarden. Stel dat jullie rond komen met iemand, voorlopig koopcontract getekent etc, en de koper ziet er in zijn wettelijke bedenktijd vanaf (of krijgt bv de hypotheek niet rond). Wat moet je dan betalen? Veel mensen denken dat ze dan niks meer hoeven te betalen, omdat ze hun huis niet verkocht hebben. Maar zo werkt het niet, de makelaar heeft dan natuurlijk al wel werk voor je verricht. Even goed navragen dus.



En ik zou trouwens ook inderdaad niet je minimum prijs noemen. Ook al zeg je er tien keer bij dat dat echt het minimum is, mensen gaan er bij een huis áltijd vanuit dat er tóch nog wel wat te onderhandelen is. En voor je het weet ben je zo blij dat er een bod komt, dat je toch minder accepteert. Plus dat je dan natuurlijk zeker weet dat je noet meer krijgt, en anders hou je die optie open.
Spannend Nadine!

Ik weet niet waar je in Friesland woont en dat is ook helemaal niet relevant. Maar wij hebben net den huis gekocht, het duurde 2 jaar voordat we een huis konden bemachtigen.

Blijkbaar een populair stadje hier in Friesland. Hoe jouw huis klinkt, klinkt als de huizen die wij hebben bekeken. Wij visten steeds achter het net. Bijv: maandag huis op funda/ in de verkoop, meteen gebeld voor een bezichtiging voor de volgende dag en al meerdere keren mee gemaakt dat de bezichtiging werd afgebeld omdat het al was verkocht.



Ik hoop dat het ook zo snel bij jullie gaat! Succes met de verkoop!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven