huishouden runnen wie helpt me op weg?

09-08-2012 11:08 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een huis gekocht. Erg leuk maar er komt ook zoveel op me af nu.

Ik woonde eerst in een huurhuis van de sociale woningbouw, erg goedkoop. Ik studeer nog en heb niet heel veel geld. Mijn vriend zorgt voor de meeste inkomsten nu tot ik een baan heb.

Hoewel we gewoon rond kunnen komen wil ik het toch anders gaan doen. Nu doen we elke dag boodschappen, we doen wat we willen en kopen wat we willen. Ik heb lang (in mijn onwetendheid) in het rood gestaan. Daar ben ik nu eindelijk uit en heb het ook stopgezet.

Ik wil leren om op een goede manier boodschappen te doen, het huishouden te runnen, en zelf geld opzij te zetten om een buffer aan te leggen.

Wie heeft praktische tips voor mij? Ik wil wat verstandiger en volwassener leren omgaan met geld en zuiniger zijn met zaken.



Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Maak aan de hand van de folders die binnen komen een weekmenu met spullen die in de aanbieding zijn.

Schrijf dat op een boodschappenlijstje, doe in 1x de meeste boodschappen en haal hoogstens nog wat verse dingen later in de week. Hou je ook aan dat lijstje.



Haal mooie aanbiedingen (2=1 voor wasmiddel ofzo) op voorraad.



Maak een huishoudpot waar je per maand een bedrag in doet en verdeel dat in 5 weken. Niet 4, want sommige maanden hebben 5 weken en anders heb je een buffertje voor die extra aanbiedingen. Hou je aan je weekbudget, op is op. Dan ligt er vast nog wel wat in de vriezer of in de voorraadkast waar je creatief mee kunt koken.



Op de etenspijler staan vrekwaardige/budgetrecepten, en op de geldpijler is er het vrekkentopic (deel 5 volgens mij al) met heel veel tips.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
spreek een budget af voor boodschappen en ga 1 keer per week ipv iedere dag.
Je wil misschien wel heel veel tegelijk als ik het zo lees.