huishouden runnen wie helpt me op weg?

09-08-2012 11:08 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een huis gekocht. Erg leuk maar er komt ook zoveel op me af nu.

Ik woonde eerst in een huurhuis van de sociale woningbouw, erg goedkoop. Ik studeer nog en heb niet heel veel geld. Mijn vriend zorgt voor de meeste inkomsten nu tot ik een baan heb.

Hoewel we gewoon rond kunnen komen wil ik het toch anders gaan doen. Nu doen we elke dag boodschappen, we doen wat we willen en kopen wat we willen. Ik heb lang (in mijn onwetendheid) in het rood gestaan. Daar ben ik nu eindelijk uit en heb het ook stopgezet.

Ik wil leren om op een goede manier boodschappen te doen, het huishouden te runnen, en zelf geld opzij te zetten om een buffer aan te leggen.

Wie heeft praktische tips voor mij? Ik wil wat verstandiger en volwassener leren omgaan met geld en zuiniger zijn met zaken.



Alvast bedankt
Alle reacties Link kopieren
Maak aan de hand van de folders die binnen komen een weekmenu met spullen die in de aanbieding zijn.

Schrijf dat op een boodschappenlijstje, doe in 1x de meeste boodschappen en haal hoogstens nog wat verse dingen later in de week. Hou je ook aan dat lijstje.



Haal mooie aanbiedingen (2=1 voor wasmiddel ofzo) op voorraad.



Maak een huishoudpot waar je per maand een bedrag in doet en verdeel dat in 5 weken. Niet 4, want sommige maanden hebben 5 weken en anders heb je een buffertje voor die extra aanbiedingen. Hou je aan je weekbudget, op is op. Dan ligt er vast nog wel wat in de vriezer of in de voorraadkast waar je creatief mee kunt koken.



Op de etenspijler staan vrekwaardige/budgetrecepten, en op de geldpijler is er het vrekkentopic (deel 5 volgens mij al) met heel veel tips.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
spreek een budget af voor boodschappen en ga 1 keer per week ipv iedere dag.
Je wil misschien wel heel veel tegelijk als ik het zo lees.



'Het huishouden runnen' is een heel breed begrip. Genoeg topics hier over hoe vaak men vindt dat je een schone handdoek mag/moet pakken en hoe vaak je de wc hoort schoon te maken om te lezen dat het ook heel persoonlijk is. Dus als jij je huis op dit moment schoon en prettig genoeg vindt, zou ik me daar geen zorgen over maken.



Als het om financiën gaat, kun je ook al een heleboel topics met tips vinden. Het is slim om eerst eens een goed overzicht te maken van wat precies jullie inkomsten zijn en wat jullie (verwachte) uitgaven. Als je even verder naar topics zoekt, vind je heeeeeeel veel tips over wat daar allemaal onder valt.
Alle reacties Link kopieren
o ja ik ben ook zo iemand die elke dag teveel aan boodschappen uitgeeft. maar woon alleen en heb geen vriezer..
quote:lilyrose2012 schreef op 09 augustus 2012 @ 11:16:

o ja ik ben ook zo iemand die elke dag teveel aan boodschappen uitgeeft. maar woon alleen en heb geen vriezer..



Dan is dus de eerste tip om vooral niet elke dag boodschappen te doen!!



Het mooist is als je eens per week boodschappen kunt doen en dan eerst de restjes opmaken voor je weer gaat.
Eens per week boodschappen, alleen evt nog 1 keer extra voor verse dingen en dan ook alleen die verse dingen halen.

Iedere dag iets in je huishouden doen, per dag een vertrek schoonmaken bijv.



Je totale budget bekijken, iedere maand bijv 100 euro hiervan direct storten op een spaarrekening. Bepalen wat je nodig hebt voor vaste lasten, en dan het restant verdelen over boodschappen en uitgaan/kleding/cadeautjes, etc. Niet over dat budget per maand heen gaan. Ga je een keer flink stappen, dan kun je die maand even geen of minder kleding kopen. Keuzes maken dus. En als je eens wat overhebt aan het einde van de maand, dit naar die spaarrekening overmaken.
Alle reacties Link kopieren
Houdt een kasboek bij. Schrijf hierin alle uitgaves (dus echt van elke bonnetje), denk hierbij niet alleen aan de maandelijkse uitgaves, maar ook die je bijvoorbeeld 1x per jaar betaald. Zet je inkomsten ernaast. Wees streng voor jezelf en schrijf echt elke uitgave op.



Je hebt dan inzicht in wat je inkomsten zijn en waaraan je dit besteedt. Je kunt dan ook kijken waar je kunt besparen.



Zodra jullie inkomen gestort is maak je eerst een bedrag naar de spaarrekening over. Zie dit gewoon als een vaste last.
De allerbeste tip is je vaste lasten laag te houden, maar dat gaat nu niet niet op. Boodschappen bij de Lidl doen scheelt en een hoop en niet teveel stoken ook.
Alle reacties Link kopieren
quote:lilyrose2012 schreef op 09 augustus 2012 @ 11:16:

o ja ik ben ook zo iemand die elke dag teveel aan boodschappen uitgeeft. maar woon alleen en heb geen vriezer..



ik woon ook alleen, maar heb sinds een jaar een koelkast met vriesladen (3). Als ik nu een aanbieding zie van vlees o.i.d., verdeel ik het thuis in kleine porties en vries het in.



Ook wasmiddel. Ik heb maanden geleden dash gekocht: 3 voor 10 euro (grote flessen) en ben nog steeds niet zonder wasmiddel.



Ik koop vaak aanbiedingen: shampoo, wasverzachter, wasmiddel. dat zet in dan desnoods in de kschuur of in een kast, maar het scheelt wel.



Ik probeer 1 x per week boodschappen te doen, verse groente/fruit haal ik 2 x per week.

Als bij Ah bijv. de Perla koffiepads in de bonus zijn, haal ik een hele voorraad.

Of pakken spaghetti, andere pasta, potten groente (voor als er onverwachts visite komt eten), ik heb dus altijd genoeg in huis, in vriezer en voorraadkast.
Alle reacties Link kopieren
Zelf haal ik 1x per maand grote boodschappen bij de Lidl en C1000. Verder ga ik 1x per week naar het boertje, want dat scheelt qua groenten en fruit echt enorm in kosten.



Let op aanbiedingen, maar pas op dat je ook daadwerkelijk een aanbieding koopt die je ook vaak gebruikt. Wasmiddel een jaar op voorraad bv is echt niet nodig!

Denk bv aan grootverpakkingen vlees, pak ze per 2 stuks in en vries ze in.



Maar het allerbelangrijkste qua financieen is misschien wel een duidelijk overzicht van je inkomsten/uitgaven.



Schoonmaken: Ik werk zelf met een week en maandplanning.

Ik doe iedere dag de wc maar ook stofzuigen en dweilen. Verder iedere dag iets en bv maandplanning van keuken/badkamer/kasten etc grote beurt geven.



Probeer een goede balans te vinden wat voor jullie werkt en vergeet vooral niet voldoende tijd voor elkaar te nemen en te genieten..

Succes
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle tips tot zover! Heb alles opgeschreven. Dat invriezen is een goede, nooit in me opgekomen :S



Is de markt (groente en fruit) goedkoper dan de supermarkt? Ik kom er niet zo vaak, maar het lijkt me niets te schelen of soms duurder zelfs, of zie ik dat fout?
Alle reacties Link kopieren
wij hebben een schema voor het huishouden. zuigen de ene dag de boven- en de andere dag de benedenverdieping. op mijn vrije middag doe ik keuken of badkamer en in het weekend doet een van ons de keuken (of badkamer, net wat er over is) en de ander stoffen oid. in mijn schema staat ook af en toe een half uurtje een 'onbekend klusje' wat ik zelf wel erg handig vind. de ene keer gebruik ik dit voor het uiboenen van de koelkast en de andere keer weer voor iets anders. Ik heb weleens geprobeerd alles in een schema te zetten maar dan vergeet ik toch altijd wel een of twee dingetjes die niet zo vaak hoeven. maar je valt naar mijn idee ook vanzelf wel in een ritme wat voor jou/jullie prettig is.



verder inderdaad 1x per week boodschappen doen met misschien 1x extra voor de versartikelen. als je iedere dag boodschappen doet kom je toch steeds in de verleiding lekker dingen te kopen (ik wel tenminste) en op deze manier niet. verder scheelt het ook heel veel of je b.v. wc-blokken van een bekend merk hebt of van de liddl. gewoon goed op de aanbiedingen letten en ja aan je budget houden. (wij hebben een boodschappen budget per week, als je dit per maand doet is het makkelijker om per 5 weken te doen)



succes en veel plezier in je nieuwe huis!
Groente en fruit is op de markt echt veel goedkoper, maar soms is de kwaliteit wel minder en vaak is het al heel rijp en kun je het dus niet zo lang bewaren.



Je kunt ook naar de Lidl gaan voor groente en fruit: kost weinig en de kwaliteit is goed.
Alle reacties Link kopieren
Zit er bij jullie geen echt boertje in de buurt? Die zijn nl heel voordelig..



Op de markt staan bv aarbeien 3 bakken (500gr) voor 5e, in de supermarkt 1 bak van 500gr voor 2.99. Dus scheelt flink.

Ga gewoon eens kijken en vergelijk even prijzen.
Alle reacties Link kopieren
Bewaar eens de bonnetjes van hoe je het nu doet.



Misschien veel voorgesneden groente, kleine zakjes sla, plakken kaas in verpakking en dat soort dingen?

Dat is eigenlijk zonde van het geld.



Heb je al een degelijk kookboek in huis? Zul je zien hoe je bijv kunt koken met -echte- aardappelen.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
Alle reacties Link kopieren
Ik ga eens vergelijken inderdaad.

Een boertje? Niet dat ik weet.... Ik woon in Eindhoven.



Kookboeken hebik wel, gebruik ik alleen nooit.. zal die eens tevoorschijn toveren.
Alle reacties Link kopieren
quote:abrikozenvlaaitje schreef op 09 augustus 2012 @ 11:08:

Ik heb een huis gekocht. Erg leuk maar er komt ook zoveel op me af nu. Ik woonde eerst in een huurhuis van de sociale woningbouw, erg goedkoop. Ik studeer nog en heb niet heel veel geld. Gewoon interesse: hoe heb je een hypotheek voor je huis kunnen krijgen als je nog studeert en weinig inkomen hebt?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
himalaya, mijn vrien heeft een vaste baan en de hyotheek is alleen op zijn inkomen.
quote:abrikozenvlaaitje schreef op 09 augustus 2012 @ 12:31:

himalaya, mijn vrien heeft een vaste baan en de hyotheek is alleen op zijn inkomen.Ehh... dan heeft je vriend dus een huis gekocht (maakt niet uit, maar is wel een verschil :-))
Alle reacties Link kopieren
Mijn naam staat wel op de koopakte en ik krijg dus ook de hyptheekschuld op mijn naam. Als ik baan heb betaal ik ook mee aan de lasten. Dus ik heb ook meegekocht vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Staat huis wel op beide namen? 1 keer PW boodschappen scheelt veel geld inderdaad en dan ga je nog 1 keer naar de markt op woensdag bv. Alle inkomsten en uitgaven in excell zetten. Dan kun je echt zien wat alles kost en waar je geld blijft.
Alle reacties Link kopieren
O je beantwoorde het al (0: vind ik ook. Als je huisvrouw bent met koophuis zou je dan ook geen huis hebben gekocht?! Gewoon samen! Heb je wel geregistreerd partnerschap? Heb je al gekeken of je recht hebt op toeslagen?
Alle reacties Link kopieren
het klopt wat to zegt hoor. wij hebben ons huis gekocht op het inkomen van mijn vriend (ondanks dat ik ook een baan heb, heb ik hiervoor niets hoeven aandragen om de hypotheek te krijgen. werd alleen gekeken of ik geen schulden had) maar hebben het samen gekocht. Wij zijn dus beide voor de helft van de schuld aansprakelijk (hebben de hypotheek in 2 delen laten zetten). Dit kan je in principe net zo doen als je nog studeerd en dan heb je dus samen een huis gekocht!



nog even een groente-fruit tip. bij ons in de buurt zit een klein turks groentewinkeltje. weinig keus... de ene week kan je kiezen uit appels en nectarines en de week daarop uit druiven of peren. maar het is veel goedkoper dan markt en supermarkt. bij de markt hier is het opletten, in principe is het iets goedkoper dan bij de super... tenzij ze daar net een aanbieding hebben.
Wij hebben een excel bestand met alle vaste lasten (inclusief abonnementen en de hele kleine bedragen, die vergeet je snel)



Adhv dat bestand hebben we besloten wat we sparen en uitgeven aan boodschappen en dergelijke.



Toen bleek dat we heel veel "spook-boodschappen" hadden. Dus even dit en even dat. We hebben nu precies opgeschreven wat we aan vaste lasten hebben en kopen heel bewust. Blijkt dat we ineens met 25 euro per week minder uit kunnen komen... Is toch een hoop geld. Dat sparen we nu, wordt al een leuk bedrag!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven