Huishoudgeld

29-04-2017 11:20 186 berichten
Even advies vragen aan de Viva dames/heren.

Over 3 weken gaan mijn man en ik 2 weken met vakantie. Zoon en dochter (volwassen), blijven thuis.

Zoon zit de helft van de tijd bij zn vriendin, dochter is meest thuis, en alleen in het weekend weleens weg.

Hoe ga ik dat doen met huishoudgeld? Samen koken is geen optie, dochter is een gezondheidsfreak terwijl zoon t liefst 2 weken lang junkfood eet.

Ik dacht er dus aan om beide een bedrag te geven. Dochter wat meer, want die is ook meer thuis.

Dat is dan voor avondeten. Maar dan heb je nog de rest van de wekelijkse boodschappen. Ik kan wel voor 2 weken schoonmaakmiddelen, wc papier, aardappels en zo in huis halen, maar geen dingen als melk, kaas, frisdrank, vleeswaren en zo.

Maak ik daar een apart potje huishoudgeld voor?

En wat geef ik ze?
Alle reacties Link kopieren
Ze zijn volwassen toch? Laat ze het lekker samen uitzoeken.
Ik zou gewoon 1 pot maken, voldoende voor beide en ze zeggen dat ze de kassabonnen er in moeten doen.

Niet perse om te controleren maar zodat ze wel weten dat het niet is om van naar de bioscoop te gaan.



Voor 2 personen 2 weken zou ik € 200 doen.
Met zn vieren ben ik ca. 150 euro per week kwijt, maar ik let dan ook op aanbiedingen en zo. Dat zullen zij niet doen.
En met minder personen ben je vaak duurder uit. Zou ook 1 pot maken. Kregen mijn zusjes en ik vroeger ook altijd als ouders een weekendje weggingen. We gingen dan samen overleggen hoe we het geld uitgaven. Kwam wel altijd op trouwens ;)
Alle reacties Link kopieren
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 29 april 2017 @ 11:24:

Ik zou gewoon 1 pot maken, voldoende voor beide en ze zeggen dat ze de kassabonnen er in moeten doen.

Niet perse om te controleren maar zodat ze wel weten dat het niet is om van naar de bioscoop te gaan.



Voor 2 personen 2 weken zou ik € 200 doen.



Da's best veel maar ach, het is vakantie



Ik zou zorgen voor een gevulde voorraadkast, daar piepten mijn pubers verleden jaar over
Je bent zelf een theepot
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 29 april 2017 @ 11:24:

Ik zou gewoon 1 pot maken, voldoende voor beide en ze zeggen dat ze de kassabonnen er in moeten doen.

Niet perse om te controleren maar zodat ze wel weten dat het niet is om van naar de bioscoop te gaan.



Voor 2 personen 2 weken zou ik € 200 doen.Dit. Voor twee personen is 100 euro per week een zeer riant bedrag, als de voorraadartikelen er al zijn. Ze kunnen dan onderling bespreken hoe ze het verdelen. Hoe volwassen zijn ze trouwens? Als ze zelf al werken kunnen ze natuurlijk prima zelf bijdragen voor de extra luxe of afhaalmaaltijden, als ze dat zouden doen.
Mijn moeder deed altijd zelf de reuze boodschappen (echt ladingen pleepapier en dergelijke) en daarnaast kregen we 50 euro pp per week. We mochten zelf kiezen wat we daarmee deden, of in je zak stoppen en bij vrienden eten, of heel de week brood eten.



Later gaan ze toch op zichzelf/studeren en dan is 50 euro per week een zeer riant bedrag om van rond te moeten komen, en dan moet je ook nog je eigen plee papier kopen...
Ik zou ze voldoende geven om ook een beetje te kunnen genieten en niet te hoeven beknibbelen, dus voor twee weken zo'n 350 euro, dan kunnen ze er een feestje van maken. Hebben zij ook een beetje vakantie.
Ze werken niet, ze studeren. 1 pot maken wordt herrie, dat hebben we al eens ondervonden.

Dochter wil dan allemaal duur biologische eten kopen, waardoor t geld na een week al op was.

Zelf denk ik nu: dochter 100 en zoon 75 (zoon eet wel 4 tot 5 dagen bij vriendin). Omdat voor 1 persoon inkopen altijd duurder is dan voor 4 personen.

En dan nog een algemeen potje van 100 voor de voorraadartikelen?
quote:SuzanneSuus schreef op 29 april 2017 @ 11:28:

[...]





Da's best veel maar ach, het is vakantie



Ik zou zorgen voor een gevulde voorraadkast, daar piepten mijn pubers verleden jaar over



Veel? Dat is € 50 per kind per week.



Als ze beide apart eten/apart boodschappen doen vind ik dat helemaal niet veel.
quote:Cateautje schreef op 29 april 2017 @ 11:31:

Ik zou ze voldoende geven om ook een beetje te kunnen genieten en niet te hoeven beknibbelen, dus voor twee weken zo'n 350 euro, dan kunnen ze er een feestje van maken. Hebben zij ook een beetje vakantie.

?

Dat maak ik met vijf nog niet op in twee weken, inclusief alles.



Ik zou maken dat de normale voorraad flink is aangevuld en dan ieder 75 tot 100 euro geven. Het geen huishoudgeld noemen maar een extraatje. Ik neem aan dat ze zelf ook inkomen hebben?
quote:Pluisi schreef op 29 april 2017 @ 11:34:

Ze werken niet, ze studeren. 1 pot maken wordt herrie, dat hebben we al eens ondervonden.

Dochter wil dan allemaal duur biologische eten kopen, waardoor t geld na een week al op was.

Zelf denk ik nu: dochter 100 en zoon 75 (zoon eet wel 4 tot 5 dagen bij vriendin). Omdat voor 1 persoon inkopen altijd duurder is dan voor 4 personen.

En dan nog een algemeen potje van 100 voor de voorraadartikelen?

Zorg dan dat je voorraadartikelen in huis hebt.



Hoe zie je het voor je? Dochter haalt eten uit haar potje maar moet ook een voorraadartikel kopen en die moet weer uit het andere potje.
quote:sssssst schreef op 29 april 2017 @ 11:36:

[...]



?

Dat maak ik met vijf nog niet op in twee weken, inclusief alles.



Ik zou maken dat de normale voorraad flink is aangevuld en dan ieder 75 tot 100 euro geven. Het geen huishoudgeld noemen maar een extraatje. Ik neem aan dat ze zelf ook inkomen hebben?Dat zou ik doen. Dan kunnen ze lekker uit eten en zichzelf verwennen, een beetje een vakantiegevoel. Ik neem aan dat de TO ook geen boterhammen smeert op vakantie als ze een dagje weg gaan, maar zoeken restaurantjes op, dat zou ik mijn kind ook gunnen.
quote:Pluisi schreef op 29 april 2017 @ 11:34:

Ze werken niet, ze studeren. 1 pot maken wordt herrie, dat hebben we al eens ondervonden.

Dochter wil dan allemaal duur biologische eten kopen, waardoor t geld na een week al op was.

Zelf denk ik nu: dochter 100 en zoon 75 (zoon eet wel 4 tot 5 dagen bij vriendin). Omdat voor 1 persoon inkopen altijd duurder is dan voor 4 personen.

En dan nog een algemeen potje van 100 voor de voorraadartikelen?



Wie krijgt hier dan de zeggenschap over, en veroorzaakt dat ook niet weer herrie? Gooi gewoon wat broden in de vriezer dan, scheelt een hoop gemekker...



(ik ben pro eerlijke verdeling gewoon iedereen even veel). Dochter kiest toch zelf voor duur biologisch eten, ik vind dat ze daardoor niet bevoorrecht mag worden voor extra geld. Want ookal eet zoon veel bij vriendin, jij weet toch niet wat hij bijdraagt in de maaltijden. Raar om hem daarom te korten...
Nee, ze hebben geen inkomen. Ja, een bijbaan voor hun eigen kleding, telefoon en uitgaan.

Vind ook niet dat ze zuinig aan moeten doen, voor hun is t ook een feestje dat pa en ma 2 weken weg zijn
quote:Pluisi schreef op 29 april 2017 @ 11:34:

Ze werken niet, ze studeren. 1 pot maken wordt herrie, dat hebben we al eens ondervonden.

Dochter wil dan allemaal duur biologische eten kopen, waardoor t geld na een week al op was.

Zelf denk ik nu: dochter 100 en zoon 75 (zoon eet wel 4 tot 5 dagen bij vriendin). Omdat voor 1 persoon inkopen altijd duurder is dan voor 4 personen.

En dan nog een algemeen potje van 100 voor de voorraadartikelen?Voorraad zou ik gewoon aanvullen. Koop je een keer vacuüm verpakte kaas die blijft wel veertien dagen goed hoor.
Alle reacties Link kopieren
Melk en toetjes zijn tegenwoordig ook 2 weken houdbaar, je kunt eten voor twee weken makkelijk inslaan op fruit en groenten na. Groenten in pot dan weer wel.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
75 euro pp. Hoewel ik het bijna belachelijk vind dat 2 volwassenen hun broek voor 2 weken niet zelf op kunnen houden.
quote:Pluisi schreef op 29 april 2017 @ 11:40:

Nee, ze hebben geen inkomen. Ja, een bijbaan voor hun eigen kleding, telefoon en uitgaan.

Vind ook niet dat ze zuinig aan moeten doen, voor hun is t ook een feestje dat pa en ma 2 weken weg zijn Met 100 ieder hoeven ze niet te verhongeren en wil dochter meer, dan spreekt ze haar salaris maar aan.
Martje2801, dochter moet dus 14x avondeten voor zichzelf kopen en zoon 10x, vandaar dat ik haar wat meer wil geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze het zelfde bedrag geven. Vind 't raar om verschil te maken. Zouden van mij zelf mogen uitmaken waar ze 't aan uitgeven.

Kan zoon een bos bloemen kopen voor zijn vriendin omdat hij daar eet.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 29 april 2017 @ 11:36:

[...]





Veel? Dat is € 50 per kind per week.



Als ze beide apart eten/apart boodschappen doen vind ik dat helemaal niet veel.Ja, ik vind dat veel
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
quote:Martje2801 schreef op 29 april 2017 @ 11:39:

[...]





Wie krijgt hier dan de zeggenschap over, en veroorzaakt dat ook niet weer herrie? Gooi gewoon wat broden in de vriezer dan, scheelt een hoop gemekker...



(ik ben pro eerlijke verdeling gewoon iedereen even veel). Dochter kiest toch zelf voor duur biologisch eten, ik vind dat ze daardoor niet bevoorrecht mag worden voor extra geld. Want ookal eet zoon veel bij vriendin, jij weet toch niet wat hij bijdraagt in de maaltijden. Raar om hem daarom te korten...Dit dus.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Als mijn ouders vroeger weg gingen. Ergens in 1982 tm 1990 kregen we per week het huishoudgeld wat mijn moeder anders ook uitgaf. Lukte prima want er waren toch twee mensen minder en we hoefden geen voorraad aan te vullen.



Ook laag er dan 200 gulden in de linnenkast voor noodgevallen. Dat geld hadden we nooit nodig maar was een fijn idee op mijn vijftiende want pinpasjes waren er nog niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven