Huishoudgeld

29-04-2017 11:20 186 berichten
Even advies vragen aan de Viva dames/heren.

Over 3 weken gaan mijn man en ik 2 weken met vakantie. Zoon en dochter (volwassen), blijven thuis.

Zoon zit de helft van de tijd bij zn vriendin, dochter is meest thuis, en alleen in het weekend weleens weg.

Hoe ga ik dat doen met huishoudgeld? Samen koken is geen optie, dochter is een gezondheidsfreak terwijl zoon t liefst 2 weken lang junkfood eet.

Ik dacht er dus aan om beide een bedrag te geven. Dochter wat meer, want die is ook meer thuis.

Dat is dan voor avondeten. Maar dan heb je nog de rest van de wekelijkse boodschappen. Ik kan wel voor 2 weken schoonmaakmiddelen, wc papier, aardappels en zo in huis halen, maar geen dingen als melk, kaas, frisdrank, vleeswaren en zo.

Maak ik daar een apart potje huishoudgeld voor?

En wat geef ik ze?
quote:nelicquele schreef op 29 april 2017 @ 12:21:

[...]





Jemig dan eet jouw zoon belachelijk veel. Man en ik zijn ook veganist maar wij zijn SAMEN zo'n 50 tot 75 euro per week aan boodschappen kwijt. Inclusief alles. Samen dus hè. En geloof me, we eten goed en lekker.

Hij eet niet belachelijk veel. Maar hij sport ook veel dus hij eet wel wat meer dan iemand die niet sport. En hij houdt ook wel van afwisseling dus niet de meest voorkomende groente en fruitsoorten zeg maar dus gewoon wel wat duurder. Ik redt het ook niet zelf met 50 euro per week en mijn man al helemaal niet.
quote:regenworm schreef op 29 april 2017 @ 12:04:

[...]





Dit. Ze zijn nota bene 24 en 26. Ik zou zeggen, laat ze zelf eens meedenken.Waaaat???? Dan zouden ze moeten betalen voor het gebruik van het huis! Ik dacht dat het om 18/19 jarige ging die nog geen volwassenen minimumloon verdient.
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 29 april 2017 @ 12:46:

[...]





Ja dat snapte ik van die 100, maar dat is dus (wat ik schreef) € 50 per kind voor 2 weken. Dat vind ik wel heel karigMoet echt zat zijn als dingen als wc-papier en zo gewoon in huis zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 29 april 2017 @ 12:46:

[...]





Ja dat snapte ik van die 100, maar dat is dus (wat ik schreef) € 50 per kind voor 2 weken. Dat vind ik wel heel karigDat is behoorlijk riant want TO liet ook al een gevulde voorraadkast achter, ze hoeven dus bijna niks te halen.
Alle reacties Link kopieren
Onvolwassen en verwend, dat zijn ze.
Ik geef ze elk 100 voor 2 weken en zorg dat de voorraadkast gevuld is

Hoeven ze niet zuinig aan te doen.
quote:Annelleke schreef op 29 april 2017 @ 12:39:

[...]



Pardon? Ik vond het opmerkelijk dat een veganist zuivel gebruikt. Net als dat ik het opmerkelijk vind dat er veganisten zijn die leren schoenen dragen. Ik probeer haar niet te slim af te zijn, een veganist hoeft helemaal niet duurder uit te zijn dan een omnivoor. Meestal ben je juist goedkoper uit!

Hij is veganist en gebruikt geen zuivel.En leren schoenen draagt hij ook niet.

En ja misschien kun je goedkoper uit zijn maar hij dus niet want hij eet graag afwisselend,laatst had hij speciale bonen van de toko en fruit wat ik zelf nooit gegeten heb dus dat kost wat meer dat tuinbonen en appels. Maakt toch niet uit. De ene geeft 50 euro per week eraan uit en een ander 100 euro. Prima toch.
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 29 april 2017 @ 12:46:

[...]

Ja dat snapte ik van die 100, maar dat is dus (wat ik schreef) € 50 per kind voor 2 weken. Dat vind ik wel heel karigIs ook karig. Ik zou op deze leeftijd verwachten dat kind zelf ook iets zou bijdragen. Het is maar twee weken hè. Deze kinderen verdienen toch minstens 9,50 bruto per uur.
Ja 100 per kind voor die 2 weken lijkt me een prima bedrag.



En iedereen kan zeggen stom dat ze op die leeftijd nog niet voor zichzelf kunnen zorgen maar dat is nu eenmaal hoe jullie het geregeld hebben. Wij gaven dochter ook nog geld toen ze al lang samenwoonde ( ze was toen 25 geloof ik), we vonden het fijn dat ze studeerde en hadden er best wat voor over om het wat makkelijker te maken voor ze.



En het is geen verwend nest geworden hoor, maar iemand die nog steeds blij is dat we dat gedaan hebben.
quote:Pluisi schreef op 29 april 2017 @ 12:40:

Ik weet het, ik ben te goed voor ze Kook idd vaak voor dochter apart.

Je bent gewoon een erg lieve zorgzame moeder.

Mijn thuiswonende zoon is 20 en kookt wel zelf maar dat komt omdat hij zijn eigen kookwijze heeft en hij gebruikt kruiden en ik niet dus het is beter ook dat hij zelf kookt.
quote:sssssst schreef op 29 april 2017 @ 13:00:

[...]



Is ook karig. Ik zou op deze leeftijd verwachten dat kind zelf ook iets zou bijdragen. Het is maar twee weken hè. Deze kinderen verdienen toch minstens 9,50 bruto per uur.



Maar dat zelf bijdragen is nou eenmaal niet zo. Kinderen hoeven niet bij te dragen, keuze van TO. Dus dan kunnen "wij hier" niet ineens bepalen dat dat wel moet.

Dus wat ze zelf wel of niet verzinnen is niet belangrijk voor TO.
quote:honingbijtje schreef op 29 april 2017 @ 12:49:

[...]





Waaaat???? Dan zouden ze moeten betalen voor het gebruik van het huis! Ik dacht dat het om 18/19 jarige ging die nog geen volwassenen minimumloon verdient.

Betalen voor het gebruik van het huis

Laten we daar maar niet over hebben ......ben ik totaal niet mee eens.
quote:honingbijtje schreef op 29 april 2017 @ 12:49:

[...]





Waaaat???? Dan zouden ze moeten betalen voor het gebruik van het huis!
quote:Onkruit schreef op 29 april 2017 @ 12:51:

Onvolwassen en verwend, dat zijn ze. ze zullen blij zijn dat jij niet hun moeder bent.
quote:Pluisi schreef op 29 april 2017 @ 12:57:

Ik geef ze elk 100 voor 2 weken en zorg dat de voorraadkast gevuld is

Hoeven ze niet zuinig aan te doen. TOP!
quote:Pluisi schreef op 29 april 2017 @ 12:57:

Ik geef ze elk 100 voor 2 weken en zorg dat de voorraadkast gevuld is

Hoeven ze niet zuinig aan te doen.Goede beslissing!
quote:_Inkie_ schreef op 29 april 2017 @ 13:02:

Ja 100 per kind voor die 2 weken lijkt me een prima bedrag.



En iedereen kan zeggen stom dat ze op die leeftijd nog niet voor zichzelf kunnen zorgen maar dat is nu eenmaal hoe jullie het geregeld hebben. Wij gaven dochter ook nog geld toen ze al lang samenwoonde ( ze was toen 25 geloof ik), we vonden het fijn dat ze studeerde en hadden er best wat voor over om het wat makkelijker te maken voor ze.



En het is geen verwend nest geworden hoor, maar iemand die nog steeds blij is dat we dat gedaan hebben.



Ach ja, wij vinden het fijn dat ze zonder studieschuld straks kunnen gaan werken. Verwend zijn ze zeker niet. Met Kerst kregen we van dochter 2 kaartjes voor the Lion King "omdat we altijd zo goed voor haar zorgen".

Was absoluut niet nodig, want die 160 euro is voor haar veel geld. Met een flesje badschuim was ik ook blij geweest.

Ik heb nu het gevoel dat ik me moet gaan verdedigen. Dat het 2 lieve zorgzame volwassenen zijn, die mij altijd zullen helpen als ik daarom vraag.

Zij kijken straks terug op een fijne tijd thuis.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou helemaal niks voor de regelen of klaar leggen.

Die "kinderen" hebben de overige 50 weken van het jaar vakantie met een moeder die voor de betaald en kookt.

Als ze geen honger willen hebben gebruiken ze hun spaargeld maar en als dat op is gaan ze maar mooi opzoek naar een baantje.



Hoe kan het zijn dat twee mensen van 24 en 26 nog bij hun ouders wonen en geen baantjes hebben? Wat voor mensen voed je dan op (ben zelf ook 24)
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 29 april 2017 @ 13:04:

[...]

Maar dat zelf bijdragen is nou eenmaal niet zo. Kinderen hoeven niet bij te dragen, keuze van TO. Dus dan kunnen "wij hier" niet ineens bepalen dat dat wel moet.

Dus wat ze zelf wel of niet verzinnen is niet belangrijk voor TO.TO vraagt advies. Mijn advies is het absolute minimum, gezien de leeftijd.
quote:Pluisi schreef op 29 april 2017 @ 13:12:

[...]





Ik heb nu het gevoel dat ik me moet gaan verdedigen. Vooral niet doen. Je kunt het hier toch nooit goed doen, er is altijd iemand(en) die het beter weet.
quote:sssssst schreef op 29 april 2017 @ 13:14:

[...]



TO vraagt advies. Mijn advies is het absolute minimum, gezien de leeftijd.Ja dat is duidelijk. Ik kijk daar minder 1950 tegenaan geloof ik.
Alle reacties Link kopieren
quote:Whatifyoufly schreef op 29 april 2017 @ 13:14:

Ik zou helemaal niks voor de regelen of klaar leggen.

Die "kinderen" hebben de overige 50 weken van het jaar vakantie met een moeder die voor de betaald en kookt.

Als ze geen honger willen hebben gebruiken ze hun spaargeld maar en als dat op is gaan ze maar mooi opzoek naar een baantje.



Hoe kan het zijn dat twee mensen van 24 en 26 nog bij hun ouders wonen en geen baantjes hebben? Wat voor mensen voed je dan op (ben zelf ook 24)Ze studeren en hebben baantjes, de ouders gunnen hun kinderen een leven zonder studieschuld. Prima toch?
Alle reacties Link kopieren
quote:Onkruit schreef op 29 april 2017 @ 12:51:

Onvolwassen en verwend, dat zijn ze.



Hoe weet jij dat nou? Ken je ze dan?



TO, fijn dat je eruit bent! En uiteraard hoef je je niet te verdedigden voor hoe jullie de kinderen opvoeden. Fijn dat ze de luxe die jullie bieden, waarderen! Ik vind het ook nog steeds fijn dat m'n ouders me financieel een goede start (zonder leningen) hebben meegeven (al ging ik dan al op m'n 20ste uit huis).
Mijn bijna 18-jarige gaat bijna studeren. We hebben afgesproken dat we het eerste jaar nog alles blijven betalen, incl zakgeld, maar dat we wel verwachten dat haar eigen bijdrage stijgt. Met het doel om haar helemaal financieel zelfstandig te laten zijn tegen het einde van de studie. Het zou mooi zijn als ze ergens de komende 4 jaar toch op zichzelf gaat wonen. Daar willen we dan nog wel aan bijdragen.

Het zal wel van deze tijd zijn, maar ik vind het een stuk gezonder als jongvolwassenen zo tussen 18-22 jaar op zichzelf gaan wonen. Net als wij vroeger, en toen konden we ook geen biologisch eten betalen en bioscoop en dure kleding, zelfs niet toen ik al ft werkte.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 29 april 2017 @ 13:07:

[...]



ze zullen blij zijn dat jij niet hun moeder bent.

Idd!

En gefeliciteerd met dat jij zo'n fantastische moeder bent!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven