Huishoudgeld

29-04-2017 11:20 186 berichten
Even advies vragen aan de Viva dames/heren.

Over 3 weken gaan mijn man en ik 2 weken met vakantie. Zoon en dochter (volwassen), blijven thuis.

Zoon zit de helft van de tijd bij zn vriendin, dochter is meest thuis, en alleen in het weekend weleens weg.

Hoe ga ik dat doen met huishoudgeld? Samen koken is geen optie, dochter is een gezondheidsfreak terwijl zoon t liefst 2 weken lang junkfood eet.

Ik dacht er dus aan om beide een bedrag te geven. Dochter wat meer, want die is ook meer thuis.

Dat is dan voor avondeten. Maar dan heb je nog de rest van de wekelijkse boodschappen. Ik kan wel voor 2 weken schoonmaakmiddelen, wc papier, aardappels en zo in huis halen, maar geen dingen als melk, kaas, frisdrank, vleeswaren en zo.

Maak ik daar een apart potje huishoudgeld voor?

En wat geef ik ze?
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelleke schreef op 29 april 2017 @ 13:16:

[...]



Ze studeren en hebben baantjes, de ouders gunnen hun kinderen een leven zonder studieschuld. Prima toch?



misschien wel zonder studieschuld. maar zelfstandig een huishouden doen, samenwerken, compromis zoeken en goed budgetteren, daar kan nog wat aan gewerkt worden.



€100 pp + €100 extra, met een volle voorraadkast. dat is dan €300 voor twee weken, of te wel €1290 aan huishoudgeld voor een gezin van 4 personen. TO besteed je dit ook aan je huishoudgeld normaal gesproken?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelleke schreef op 29 april 2017 @ 13:16:

[...]



Ze studeren en hebben baantjes, de ouders gunnen hun kinderen een leven zonder studieschuld. Prima toch?



Dat is erg lief.

Maar dan kunnen ze toch nog wel 2 weken hun eigen boodschappen betalen? Beetje voorbereiden op het echte leven mag wel met die leeftijd.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 29 april 2017 @ 13:15:

[...]

Ja dat is duidelijk. Ik kijk daar minder 1950 tegenaan geloof ik.Dat mag, we hoeven het niet eens te zijn
quote:-Nienke- schreef op 29 april 2017 @ 13:16:

[...]





Hoe weet jij dat nou? Ken je ze dan?



TO, fijn dat je eruit bent! En uiteraard hoef je je niet te verdedigden voor hoe jullie de kinderen opvoeden. Fijn dat ze de luxe die jullie bieden, waarderen! Ik vind het ook nog steeds fijn dat m'n ouders me financieel een goede start (zonder leningen) hebben meegeven (al ging ik dan al op m'n 20ste uit huis).Dat was nou juist mijn verbazing, met 24 en 26 ben je toch wel klaar met opvoeden! Zoals ik al schreef, toen was ik zelf al aan het opvoeden. De manief waarop TO schreef over ruzie over wat voor soort eten het zou moeten zijn, junkfood of heel gezond deed mij denken aan pubers van 16 of 17. TO moet uiteraard doen wat ze zelf wil, maar het is niet vreemd dat veel mensen hierover verbaasd zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelleke schreef op 29 april 2017 @ 12:34:

[...]



Niet eens. Als ik iets lees lees ik wat er staat, ik vind het heel moeilijk om zelf een andere betekenis te bedenken bij wat iemand zegt. Komt door mijn hersenen.Hou eens op met je gezever
quote:MinkeDeWit schreef op 29 april 2017 @ 13:19:

Mijn bijna 18-jarige gaat bijna studeren. We hebben afgesproken dat we het eerste jaar nog alles blijven betalen, incl zakgeld, maar dat we wel verwachten dat haar eigen bijdrage stijgt. Met het doel om haar helemaal financieel zelfstandig te laten zijn tegen het einde van de studie. Het zou mooi zijn als ze ergens de komende 4 jaar toch op zichzelf gaat wonen. Daar willen we dan nog wel aan bijdragen.

Het zal wel van deze tijd zijn, maar ik vind het een stuk gezonder als jongvolwassenen zo tussen 18-22 jaar op zichzelf gaan wonen. Net als wij vroeger, en toen konden we ook geen biologisch eten betalen en bioscoop en dure kleding, zelfs niet toen ik al ft werkte.

Tegenwoordig blijven studenten nu eenmaal langer thuis wonen nu ze geen studiebeurs meer krijgen.

En 600 euro voor een kamertje van 10 m2 kom op zeg. Het OV is nog gratis en als het met de reistijd is te doen dan is dat toch prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:Whatifyoufly schreef op 29 april 2017 @ 13:22:

[...]





Dat is erg lief.

Maar dan kunnen ze toch nog wel 2 weken hun eigen boodschappen betalen? Beetje voorbereiden op het echte leven mag wel met die leeftijd.Kunnen ze heus wel, maar denk dat TO ze aan het begin van dit topic misschien nog een beetje onderschatte.
quote:Pluisi schreef op 29 april 2017 @ 11:24:

Met zn vieren ben ik ca. 150 euro per week kwijt, maar ik let dan ook op aanbiedingen en zo. Dat zullen zij niet doen.Ehm, dat lijkt me toch juist een heel goede les voor hen om op de aanbiedingen te letten?
Alle reacties Link kopieren
quote:Whatifyoufly schreef op 29 april 2017 @ 13:22:

[...]





Dat is erg lief.

Maar dan kunnen ze toch nog wel 2 weken hun eigen boodschappen betalen? Beetje voorbereiden op het echte leven mag wel met die leeftijd.

Dat ben ik met je eens hoor, in mijn ogen is to meer dan 10 jaar te laat met dit deel van de opvoeding.



Mijn antwoord was antwoord op de vraag hoe mensen van die leeftijd nog thuis konden wonen en geen baantjes hadden.
quote:Whatifyoufly schreef op 29 april 2017 @ 13:14:

Ik zou helemaal niks voor de regelen of klaar leggen.

Die "kinderen" hebben de overige 50 weken van het jaar vakantie met een moeder die voor de betaald en kookt.

Als ze geen honger willen hebben gebruiken ze hun spaargeld maar en als dat op is gaan ze maar mooi opzoek naar een baantje.



Hoe kan het zijn dat twee mensen van 24 en 26 nog bij hun ouders wonen en geen baantjes hebben? Wat voor mensen voed je dan op (ben zelf ook 24)En jij vindt jezelf goed opgevoed
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelleke schreef op 29 april 2017 @ 13:30:

[...]



Dat ben ik met je eens hoor, in mijn ogen is to meer dan 10 jaar te laat met dit deel van de opvoeding.



Mijn antwoord was antwoord op de vraag hoe mensen van die leeftijd nog thuis konden wonen en geen baantjes hadden.Je kan toch ook prima afstuderen zonder schuld en niet thuis wonen? Of ben ik nu gek?
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
quote:sssssst schreef op 29 april 2017 @ 13:14:

[...]



TO vraagt advies. Mijn advies is het absolute minimum, gezien de leeftijd.Mijn advies als ouder is dat je je geld beter aan je kinderen kunt uitgeven met warme hand dan met koude hand zelf in een gouden kist te gaan liggen
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 29 april 2017 @ 13:31:

[...]



En jij vindt jezelf goed opgevoed

Absoluut.

In ieder geval opgevoed tot een zelfstandig en hard werkend persoon.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
quote:Onkruit schreef op 29 april 2017 @ 13:19:

[...]



Idd!

En gefeliciteerd met dat jij zo'n fantastische moeder bent! Dank je wel
Je hoeft toch niet dat ongezonde toch niet te faciliteren? Of het peperdure superfood van je dochter. Zelfde verhaal.
quote:Habbekratz schreef op 29 april 2017 @ 13:28:

[...]



Tegenwoordig blijven studenten nu eenmaal langer thuis wonen nu ze geen studiebeurs meer krijgen.

En 600 euro voor een kamertje van 10 m2 kom op zeg. Het OV is nog gratis en als het met de reistijd is te doen dan is dat toch prima.



Ik snap heel goed dat je als student niet meer op kamers gaat als je daar geen beurs voor krijgt. Dan kun je beter sparen voor na je studie. Ik snap ook dat je als ouders wat wilt bijdragen zodat je kinderen geen studieschuld hebben straks. Neemt echter niet weg dat ook thuiswonende kinderen die studeren bést zelfstandig gemaakt kunnen worden, en wat kunnen bijdragen. Dat hoeft niet zoveel te zijn, maar zoals Minke het beschrijft lijkt het me heel gezond. Gewoon de zelfstandigheid opbouwen, en tegen de tijd dat ze zijn uitgestudeerd zijn ze voorbereid op het echte leven waarbij je niet onbeperkt geld uit kunt geven of alles wat je wilt eten kant en klaar voor je wordt uitgestald.



quote:Taralina schreef op 29 april 2017 @ 13:30:

[...]



Ehm, dat lijkt me toch juist een heel goede les voor hen om op de aanbiedingen te letten?Dit is daar een onderdeel van.
quote:Star schreef op 29 april 2017 @ 13:35:

Je hoeft toch niet dat ongezonde toch niet te faciliteren? Of het peperdure superfood van je dochter. Zelfde verhaal.En dit snap ik inderdaad ook niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Whatifyoufly schreef op 29 april 2017 @ 13:32:

[...]





Je kan toch ook prima afstuderen zonder schuld en niet thuis wonen? Of ben ik nu gek?Nee, het een sluit het ander niet uit.
Zo de watjesgeneratie is aan het zegevieren hier. En dan te bedenken dat ik maar een paar jaar ouder ben. Onvoorstelbaar. Met 26 nog thuis omdat je nog studeert. stel je voor dat je een week lang brood met pindakaas moet eten of -de horror- eigen verantwoordelijkheid moet nemen.
quote:Whatifyoufly schreef op 29 april 2017 @ 13:32:

[...]

Je kan toch ook prima afstuderen zonder schuld en niet thuis wonen? Of ben ik nu gek?Nou, sinds het afschaffen van de stufi voor het hbo, is dat wel lastiger geworden. Hoeveel kun en moet je werken om dat te financieren?
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 29 april 2017 @ 12:34:

[...]





van € 50 2 weken eten kopen en iets overhouden?
quote:Whatifyoufly schreef op 29 april 2017 @ 13:32:

[...]





Je kan toch ook prima afstuderen zonder schuld en niet thuis wonen? Of ben ik nu gek?

Hoe wil je dat doen tegenwoordig?

Kamerhuurprijzen rijzen de pan uit. Geen studiebeurs meer.

Dus vertel hoe ga je alles betalen. Schoolgeld,boeken,kamerhuur,eten/drinken etc etc etc
quote:Habbekratz schreef op 29 april 2017 @ 13:33:

[...]

Mijn advies als ouder is dat je je geld beter aan je kinderen kunt uitgeven met warme hand dan met koude hand zelf in een gouden kist te gaan liggen Helemaal eens, ik geef graag geld uit aan de kinderen hun studies, en weekje luxer eten dan normaal thuis hoort daar bij ons dan weer niet bij. En aangezien wij keuzes moeten maken en niet en én kunnen doen. Kies ik dan voor studie of laptop
Ik zou ze een pot geven en het gewoon zelf wel laten uitvechten. Moeten ze toch leren. Zeker als ze volwassen zijn. Hoppa, hier is 250 euro, zoek 't maar uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:sssssst schreef op 29 april 2017 @ 13:43:

[...]



Nou, sinds het afschaffen van de stufi voor het hbo, is dat wel lastiger geworden. Hoeveel kun en moet je werken om dat te financieren?



Ja dat is misschien best hard werken. Maar daar is ook niks mis mee toch?

Studeren is geen 40 uur werkweek. Er kan best naast gewerkt worden.

Ik ben met mijn 17de uit huis gegaan en altijd gewerkt naast mijn studie. Nu bachalor en master afgerond.

Het kan best
-What if i fall? But darling, what if you fly!-

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven