Huishoudgeld

29-04-2017 11:20 186 berichten
Even advies vragen aan de Viva dames/heren.

Over 3 weken gaan mijn man en ik 2 weken met vakantie. Zoon en dochter (volwassen), blijven thuis.

Zoon zit de helft van de tijd bij zn vriendin, dochter is meest thuis, en alleen in het weekend weleens weg.

Hoe ga ik dat doen met huishoudgeld? Samen koken is geen optie, dochter is een gezondheidsfreak terwijl zoon t liefst 2 weken lang junkfood eet.

Ik dacht er dus aan om beide een bedrag te geven. Dochter wat meer, want die is ook meer thuis.

Dat is dan voor avondeten. Maar dan heb je nog de rest van de wekelijkse boodschappen. Ik kan wel voor 2 weken schoonmaakmiddelen, wc papier, aardappels en zo in huis halen, maar geen dingen als melk, kaas, frisdrank, vleeswaren en zo.

Maak ik daar een apart potje huishoudgeld voor?

En wat geef ik ze?
Wat een calvinistisch geneuzel hier. TO kan het missen kennelijk, niks mis mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 29 april 2017 @ 13:45:

[...]



Hoe wil je dat doen tegenwoordig?

Kamerhuurprijzen rijzen de pan uit. Geen studiebeurs meer.

Dus vertel hoe ga je alles betalen. Schoolgeld,boeken,kamerhuur,eten/drinken etc etc etcFlink aantal uur werken. Tweedehands schoolboeken. Kleine goedekope kamer. Bij de aldie of lidl winkelen.
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
quote:Whatifyoufly schreef op 29 april 2017 @ 13:35:

[...]



Absoluut.

In ieder geval opgevoed tot een zelfstandig en hard werkend persoon.

Is mijn oudste zoon ook en hij ging met 25 jaar het huis uit,te oud volgens jou.

Is dat dus niet een vooroordeel dat men alleen zelfstandig kan worden als je met 18/20 jaar uit huis gaat?
Oh ik lees nu 24 en 26. Dan zou ik ze 50 euro totaal geven en de rest lekker zelf laten bekostigen. Kunnen ze vast oefenen voor 'later' (oftewel: eigenlijk hadden ze nu al zelfstandig moeten zijn).
quote:Habbekratz schreef op 29 april 2017 @ 13:49:

[...]



Is mijn oudste zoon ook en hij ging met 25 jaar het huis uit,te oud volgens jou.

Is dat dus niet een vooroordeel dat men alleen zelfstandig kan worden als je met 18/20 jaar uit huis gaat?



Dan was hij voor z'n 25e dus niet erg zelfstandig. Logisch.



Ik snap daar zelf echt niets van. Ik was met 18 de deur uit en kon niet wachten om alles lekker zelf te doen. Behalve de was dan, want ik had toen geen wasmachine
quote:Coco87 schreef op 29 april 2017 @ 13:42:

Zo de watjesgeneratie is aan het zegevieren hier. En dan te bedenken dat ik maar een paar jaar ouder ben. Onvoorstelbaar. Met 26 nog thuis omdat je nog studeert. stel je voor dat je een week lang brood met pindakaas moet eten of -de horror- eigen verantwoordelijkheid moet nemen.Jij kwam nog uit de tijd van de studiebeurs en kamerhuur van 250 euro. Tijden veranderen.Woekerprijzen voor kleine studentenkamers en geen studiebeurzen meer.
quote:Whatifyoufly schreef op 29 april 2017 @ 13:48:

[...]





Ja dat is misschien best hard werken. Maar daar is ook niks mis mee toch?

Studeren is geen 40 uur werkweek. Er kan best naast gewerkt worden.

Ik ben met mijn 17de uit huis gegaan en altijd gewerkt naast mijn studie. Nu bachalor en master afgerond.

Het kan bestJe bent geweldig!! En het is bachelor met een e.
quote:Star schreef op 29 april 2017 @ 13:48:

Wat een calvinistisch geneuzel hier. TO kan het missen kennelijk, niks mis mee.

Inderdaad,als je het financieel kunt veroorloven lekker toch voor de zoons en dochters.

Klinkt wat afgunst van sommigen door .....
Alle reacties Link kopieren
quote:-Puss-in-Bootz- schreef op 29 april 2017 @ 13:54:

[...]





Je bent geweldig!! En het is bachelor met een e.Thanks! Weer iets geleerd
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 29 april 2017 @ 13:54:

[...]



Inderdaad,als je het financieel kunt veroorloven lekker toch voor de zoons en dochters.

Klinkt wat afgunst van sommigen door .....Nee geen afgunst. Gewoon een andere mening in deze discussie
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
quote:Whatifyoufly schreef op 29 april 2017 @ 13:48:

[...]





Ja dat is misschien best hard werken. Maar daar is ook niks mis mee toch?

Studeren is geen 40 uur werkweek. Er kan best naast gewerkt worden.

Ik ben met mijn 17de uit huis gegaan en altijd gewerkt naast mijn studie. Nu bachalor en master afgerond.

Het kan best

Maar als het niet hoeft?

Zoon gaat om 530 uit bed en om 7 uur met de trein.Om ca 1730 is hij weer thuis. Om 2100 ligt hij weer in bed want hij heeft zijn slaap hard nodig.Hij kan goed plannen en studeert meestal in het weekend omdat hij doordeweeks te weinig tijd daarvoor heeft naast zijn sport. Hij doet een HTO+ studie dus daar gaat veel tijd in zitten. Hij behaalt goede cijfers dus de weinige tijd die hij overheeft mag hij voor zich gebruiken. Wij kunnen het financieel betalen dus vinden het prima.
quote:Whatifyoufly schreef op 29 april 2017 @ 14:00:

[...]





Nee geen afgunst. Gewoon een andere mening in deze discussie

TO had een vraag over boodschappengeld hè.

Niet of je vindt dat ze haar kinderen anders moet opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Habbekratz schreef op 29 april 2017 @ 14:19:

[...]



Maar als het niet hoeft?

Zoon gaat om 530 uit bed en om 7 uur met de trein.Om ca 1730 is hij weer thuis. Om 2100 ligt hij weer in bed want hij heeft zijn slaap hard nodig.Hij kan goed plannen en studeert meestal in het weekend omdat hij doordeweeks te weinig tijd daarvoor heeft naast zijn sport. Hij doet een HTO+ studie dus daar gaat veel tijd in zitten. Hij behaalt goede cijfers dus de weinige tijd die hij overheeft mag hij voor zich gebruiken. Wij kunnen het financieel betalen dus vinden het prima.



Dat is een keuze die jij en hij maakt. En dat is verder prima.

Maar de gevolgen zijn dat zoon aan het einde van zijn studie geen ervaring heeft met financieel zelfstandig zijn. Wat trouwens niet betekend dat hij er financieel een potje van gaat maken later.

En als tweede gevolg heeft hij bij het beginnen van zijn werkende leven een leeg cv. En dat geeft niet zo'n lekker beeld.



Het is uiteraard prettig als het kan. Maar ik denk dat je misschien als zachte heelmeesters stinkende wonden maakt. Kan je hem niet langzaam financieek zelfstandiger laten worden?
-What if i fall? But darling, what if you fly!-
quote:Whatifyoufly schreef op 29 april 2017 @ 14:26:

[...]





Dat is een keuze die jij en hij maakt. En dat is verder prima.

Maar de gevolgen zijn dat zoon aan het einde van zijn studie geen ervaring heeft met financieel zelfstandig zijn. Wat trouwens niet betekend dat hij er financieel een potje van gaat maken later.

En als tweede gevolg heeft hij bij het beginnen van zijn werkende leven een leeg cv. En dat geeft niet zo'n lekker beeld.



Het is uiteraard prettig als het kan. Maar ik denk dat je misschien als zachte heelmeesters stinkende wonden maakt. Kan je hem niet langzaam financieek zelfstandiger laten worden?

Och zijn CV is al redelijk door stages. Laboratoria en in het Radbout ziekenhuis heeft hij al ervaring opgedaan. Bovendien studeren er weinig af met deze HTO+ studie,in zijn klas is de helft van de studenten al gestopt. Dus hij zal voordat hij zijn studie afgerond heeft al wel een baan aangeboden krijgen op zijn laatste stageplek. Maar hij wil nog verder studeren dus we zien wel.

Wat financien betreft maak ik me bij hem geen zorgen dat komt wel goed.
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 29 april 2017 @ 12:57:

Ik geef ze elk 100 voor 2 weken en zorg dat de voorraadkast gevuld is

Hoeven ze niet zuinig aan te doen.Lijkt me een prima plan.
Hahaha moet wel lachen om al het commentaar. Mijn kinderen zijn dus niet zelfstandig, en kunnen niet met geld omgaan. Kennen jullie ze? Waar staat dat? Mijn vraag was hoeveel huishoudgeld zal ik achterlaten.

Alleen als je al op 20 de deur uitgaat, kan je zelfstandig worden

Het valt allemaal wel mee hoor, ze hebben beide een bijbaan en kunnen prima budgetteren. Vakantie betalen ze ook zelf. Dochter heeft een half jaar in Zuid Afrika gestudeerd, dus weet precies hoe ze met geld om moet gaan.

Toen ze een keer klagend op de app stond omdat haar geld voor die week op was, heb ik heel hardvochtig gezegd: dan eet je de rest vd week maar brood met pindakaas
Alle reacties Link kopieren
Lekker laten kletsen T.o.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 29 april 2017 @ 16:24:

Hahaha moet wel lachen om al het commentaar. Mijn kinderen zijn dus niet zelfstandig, en kunnen niet met geld omgaan. Kennen jullie ze? Waar staat dat? Mijn vraag was hoeveel huishoudgeld zal ik achterlaten.

Alleen als je al op 20 de deur uitgaat, kan je zelfstandig worden

Het valt allemaal wel mee hoor, ze hebben beide een bijbaan en kunnen prima budgetteren. Vakantie betalen ze ook zelf. Dochter heeft een half jaar in Zuid Afrika gestudeerd, dus weet precies hoe ze met geld om moet gaan.

Toen ze een keer klagend op de app stond omdat haar geld voor die week op was, heb ik heel hardvochtig gezegd: dan eet je de rest vd week maar brood met pindakaas



Tja als mensen alleen je eerste berichten hebben gelezen..



Het beeld wat je daarin schetst is gewoon erg onzelfstandig. Lees het maar eens terug, samenwerken is onmogelijk en dochter zou bij een gezamenlijk potje na een week alles al hebben verbrasd.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alleen eerste pagina gelezen.

Maar ik zou ze evenveel geven, je zoon eet al bij zijn vriendin en mag ook wel

een keertje boodschappen voor daar halen.
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:Jane-Ice schreef op 29 april 2017 @ 16:47:

Ik heb alleen eerste pagina gelezen.

Maar ik zou ze evenveel geven, je zoon eet al bij zijn vriendin en mag ook wel

een keertje boodschappen voor daar halen.Dat willen schoonouders echt niet. Die hebben het nog veel ruimer dan wij.
Als de ouders van huis zijn zal zoon met vriendin vast ook wel bij hem thuis eten. Lekker het hele huis voor zich
Alle reacties Link kopieren
Dat TO haar kinderen zo financieel wil steunen, dat moet ze helemaal zelf weten. Ik snap alleen de kinderen niet echt. Je komt toch op een bepaalde leeftijd dat je niet meer (financieel) afhankelijk wilt zijn van je ouders?
Ontbijtkoekje, waar moeten ze dat van betalen dan? Oh ja, van hun bijbaan van 300 euro.

Ze investeren in de toekomst. Zoon is bijna klaar met zn studie en heeft straks een startsalaris van 2000 netto. Dat heb ik liever dan dat hij op zn 20e was gaan werken voor een modaal loon.

Dochter idem dito. Al haar vriendinnen wonen al zelfstandig of wonen samen, daar baalt ze ook weleens van. Maar ja, die werken allemaal al in een kledingzaak, horeca, kapper en begeleider gehandicapten.

Als zij over 1 jaar klaar is, is ze forensisch orthopedagoog, zonder studieschuld.

En als t geld er is helpen we ze ook nog met de boel inrichten.
quote:Pluisi schreef op 29 april 2017 @ 17:50:

Ontbijtkoekje, waar moeten ze dat van betalen dan? Oh ja, van hun bijbaan van 300 euro.

Ze investeren in de toekomst. Zoon is bijna klaar met zn studie en heeft straks een startsalaris van 2000 netto. Dat heb ik liever dan dat hij op zn 20e was gaan werken voor een modaal loon.

Dochter idem dito. Al haar vriendinnen wonen al zelfstandig of wonen samen, daar baalt ze ook weleens van. Maar ja, die werken allemaal al in een kledingzaak, horeca, kapper en begeleider gehandicapten.

Als zij over 1 jaar klaar is, is ze forensisch orthopedagoog, zonder studieschuld.

En als t geld er is helpen we ze ook nog met de boel inrichten.



Dan had hij meer verdiend. Want modaal loon in Nederland is ongeveer 2150 euro voor 2017 heeft het CPB berekend. Gok zomaar dat je minimum bedoeld ;)



Ik vind het alleen maar goed dat je je kinderen zoveel mogelijk wilt ondersteunen naar een zo goed mogelijke toekomst.

Volgens mij had niemand het nog gezegd, maar bij deze vanaf mij, goede vakantie gewenst!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pluisi schreef op 29 april 2017 @ 17:50:

Ontbijtkoekje, waar moeten ze dat van betalen dan? Oh ja, van hun bijbaan van 300 euro.

Ze investeren in de toekomst. Zoon is bijna klaar met zn studie en heeft straks een startsalaris van 2000 netto. Dat heb ik liever dan dat hij op zn 20e was gaan werken voor een modaal loon.

Dochter idem dito. Al haar vriendinnen wonen al zelfstandig of wonen samen, daar baalt ze ook weleens van. Maar ja, die werken allemaal al in een kledingzaak, horeca, kapper en begeleider gehandicapten.

Als zij over 1 jaar klaar is, is ze forensisch orthopedagoog, zonder studieschuld.

En als t geld er is helpen we ze ook nog met de boel inrichten.Ik snap dat je het beste wilt voor je kind, maar er is niets mis met bovenstaande beroepen. Is het alleen om het geld te doen of vinden de ze studie en de baan die daarbij hoort ook leuk? En daarbij kunnen ze van die 300 euro best wel wat dagen voor zichzelf zorgen. Lidl en aldi's genoeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven