Huishoudschema

17-05-2016 11:33 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik een wat gestructureerder huishouden willen. De gedachte daarachter is; opgeruimd huis, opgeruimd hoofd.



Ik merk dat als ons huis rommelig is en naar mijn idee niet schoon genoeg, ik me ook wat onrustig voel. Vaak ga ik op een dag als een malle door het huis heen en dan voel ik me tevreden met het resultaat. Maar met 2 kleine kinderen is het resultaat vaak snel weg.



Om wat meer structuur aan te brengen zat ik te denken aan het opstellen van een schema.



Wie heeft er ook een schema? Hoe ziet deze er ongeveer uit? En helpt het je?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook schema's en hier werkt dat heel goed. Ik heb dagschema's, wekelijkse schema's en maandelijkse schema's.
Wyandotje, wat is jouw schema? Ik probeer ook een schema te krijgen, liefste waar iedereen aan mee kan doen. Maar lukt me nog niet zo goed.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een schema, maar die zit meer in m'n hoofd haha. Dagelijks: wc's, badkamer, keuken en beneden/boven stoffen, stofzuigen en dweilen. Twee keer per week bedden verschonen en 's avonds voor de tv strijk ik de was van die dag even weg. Op zaterdag rammen wassen en koelkast schoonmaken en een keer per maand dingen als de garage ordenen en keukenkastjes opruimen. Ik maakte eerst een notitie in mijn telefoon maar nu zit het zo in mijn systeem dat dat niet meer nodig is. En over de dagelijkse dingen doe ik ongeveer 2,5-3 uur, perfect dus als mijn zoontje zijn middagslaapje doet
Alle reacties Link kopieren
Dagschema?

Ik begin met de vaatwasser uitruimen en de ontbijt spullen erin zetten, dan ga ik door met mijn gasfornuis, aanrecht en gootsteen.

Daarna ga ik met een sopje door de woonkamer, daarna stofzuigen en dweilen. In de middag of avond doe ik de wc boven en beneden en de wastafels. En ik stofzuig en dweil dan ook boven.

Grotere taken komen in het weekschema zoals de ramen, gordijnen wassen, koelkast schoonmaken en de badkamer schoonmaken.

In het maandschema staan zaken als de vriezer ontdooien en poetsen, de vaatwasser met machinereiniger doen, de keukenkastje leeghalen en schoonmaken.

Wat hier goed werkt is zorgen dat ik mijn spullen op orde heb en klaar heb.

Dus eerst zet ik alles wat ik wil gebruiken op de plaats waar ik het wil gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon alleen, maar ik denk dat dat wat anders is dan als je twee kinderen hebt.



Ik heb ook een huishoudschema. Vroeger op papier, nu in mijn hoofd. Zondagmiddag maak ik het huis helemaal schoon, afnemen, stofzuigen, dweilen. Eerst de keuken, dan de woonkamer, daarna de kamer waar de computer staat, en als laatste de WC en de douche. Soms gebeurt dat op de zaterdag. Tegelijkertijd doe ik ook de was. Daarna in de droger, sorteren en opruimen.



Schoonmaken doe ik één keer per week. Als iets sneller vies wordt, maak ik dat apart even schoon.



Boodschappen halen doe ik ongeveer 3 keer per week. Administratie doe ik ongeveer één keer per week, maar daarnaast ook als er een rekening komt (in de laatste week van de maand zijn er meerdere mutaties op de bankrekening, dus dan is de frequentie ongeveer 2 of 3 keer per week). Die wordt gelijk betaald. Als de maand om is, kijk ik hoe de financiën van die maand zijn verlopen. In november of zo, maak ik een nieuw schema met vermoedelijke inkomsten en uitgaven (budgettering) voor het komend jaar. Alle vaste lasten en andere voorspelbare uitgaven inkomsten zijn daarin verwerkt.



Voor het huishouden en het plannen spelen Google Keep en Google Calendar en mijn smartphone een grote rol.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Jeetje... voel me ineens een hele slechte huisvrouw.

Dagelijks stofzuigen en dweilen? Dat doe ik dus niet.



Administratie wil ik ook zeker in mijn schema Hans66 ik open altijd alle post en betaal de rekeningen gelijk maar dan verdwijnt het op een stapel.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een hond dus dan is het echt nodig om dat dagelijks te doen.
Alle reacties Link kopieren
1 keer per week de ramen en de gordijnen wassen?



Ik doe maar een dotje Estrellas maar ik volg wel want ik wil het straks in het nieuwe huis beter aanpakken
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 17 mei 2016 @ 11:56:

Ik heb ook een hond dus dan is het echt nodig om dat dagelijks te doen.



Ik heb ook een hond(je).

Een 13 jarige oude bes die liefst de hele dag in haar mand ligt, niet van lopen houdt en gelukkig weinig haar verliest. Althans niet meer dan mij.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Doen jullie dit echt dagelijks??? En spenderen jullie dagelijks 2,5 a 3 uur aan het schoonmaken van je huis? Ik denk dat ik dat wekelijks haal.

Het enige wat ik dagelijks doe is het fornuis, het aanrecht, de vaatwasser, kort opruim rondje en de wc's, maar dat is ongeveer 20 minuten.



Iedere week doe ik nog de badkamer, zuig ik beneden een aantal keer en boven 1 keer, verschoon ik de bedden en doe ik de was.



Om de week poets ik beneden of boven. Maar soms sla ik ook een weekje over. Als er bijvoorbeeld ranja over de vensterbank gaat, dan pak ik een schoonmaak doek en doe ik meteen het tv meubel en de plankjes. Dan ben ik wel tevreden voor die week.
Alle reacties Link kopieren
quote:estrellas2 schreef op 17 mei 2016 @ 11:55:

Jeetje... voel me ineens een hele slechte huisvrouw.

Dagelijks stofzuigen en dweilen? Dat doe ik dus niet.



Administratie wil ik ook zeker in mijn schema Hans66 ik open altijd alle post en betaal de rekeningen gelijk maar dan verdwijnt het op een stapel.Dat is het gevaar van hier dit soort vragen stellen, al die mensen die hun huishouden zo op orde hebben dat je jezelf bijna zou gaan schamen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
quote:Derpina schreef op 17 mei 2016 @ 11:58:

1 keer per week de ramen en de gordijnen wassen?



Ik doe maar een dotje Estrellas maar ik volg wel want ik wil het straks in het nieuwe huis beter aanpakken



Nieuw huis derp?? Wat leuk!



En als ik de gordijnen 1 keer in het half jaar was, is het veel.

Meestal ergens in de lente na het kaarsjes branden seizoen
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Goh, als ik geen zin heb laat ik de boel de boel behalve keuken (aanrecht, gootsteen, kookplaat) en sanitair. Op een zwart kastje kan ik al na een dag mijn naam schrijven, je kunt hier twee keer per dag de boel afstoffen, tenzij je ramen, balkondeur en suskasten dicht laat, de meeste zooi komt hier van het verkeer.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
2 tot 3 uur per dag? Voor het werk of na het werk? Ik doe dat in een week denk ik.
When they go low, we go high. (M.Obama)
Alle reacties Link kopieren
quote:MarianneDavids schreef op 17 mei 2016 @ 12:02:

Goh, als ik geen zin heb laat ik de boel de boel behalve keuken (aanrecht, gootsteen, kookplaat) en sanitair. Op een zwart kastje kan ik al na een dag mijn naam schrijven, je kunt hier twee keer per dag de boel afstoffen, tenzij je ramen, balkondeur en suskasten dicht laat, de meeste zooi komt hier van het verkeer.



Zo sta ik er ook in! Ik kan zoveel leukere dingen bedenken dan mijn huishouden. En met drie jonge kinderen is het altijd zo weer een troep en ligt er al snel weer vuil. Wel heb ik ze 'verboden' om met schoenen aan naar boven te gaan en boven mogen ze absoluut niets eten of drinken. Dat scheelt echt al een heleboel schoonmaakwerk.



Voor de wc's heb ik trouwens van die hygiëne doekjes. Lekker makkelijk: borstel door de wc, doekjes over wastafel en wc en klaar. Als ik doorspoel en begin met poetsen, dan ben ik sneller klaar dan dat de wc weer is gevuld (zeg maar).
Dagelijk de wc stofzuigen, ramen lappen 1x per week. Gordijnen wassen 1x maand. Je hebt elke dag taken en je hebt wekelijkse taken. Verdeel de taken eens en plan het per dag in.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Nutella schreef op 17 mei 2016 @ 11:46:

Ik heb ook een schema, maar die zit meer in m'n hoofd haha. Dagelijks: wc's, badkamer, keuken en beneden/boven stoffen, stofzuigen en dweilen. Twee keer per week bedden verschonen en 's avonds voor de tv strijk ik de was van die dag even weg. Op zaterdag rammen wassen en koelkast schoonmaken en een keer per maand dingen als de garage ordenen en keukenkastjes opruimen.





quote:En over de dagelijkse dingen doe ik ongeveer 2,5-3 uur, perfect dus als mijn zoontje zijn middagslaapje doet

Ik besteed in een week nog niet eens drie uur aan het huishouden geloof ik, en eigenlijk vind ik dat genoeg. Ik heb wel wat beters te doen dan wekelijks mijn ramen en gordijnen wassen. En als je het minder frequent doet heb je ook nog eens veel meer eer van je werk.



Het enige dat ik dagelijks doe is koken en afwassen, meteen even een doekje over het aanrecht en de kookplaat als we klaar zijn. De douche maken we meteen droog na het douchen. Een keer per week stof, zuig en dweil ik het hele huis, maak ik de wc en badkamer schoon en doe ik de helft van de was. Op diezelfde dag doe ik boodschappen voor de hele week, geef ik de planten water en breng ik het plastic/glas/oud papier en de vuilnis weg. In het weekend doe ik de andere helft van de was. Verder zetten we bekers en borden meteen in de keuken als we ze gebruikt hebben zodat de woonkamer redelijk netjes blijft. Ons bed slaan we open als we opstaan, als we naar bed gaan trekken we het recht.



'Grote' klussen als ramen zemen en de koelkast schoonmaken doe ik als ik het nodig vind. En dat is dus eerder eens per kwartaal dan elke week. Ik heb wel leukere dingen te doen dan het huishouden.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik overigens dagelijks doe, of bijna dagelijks is: afwassen, afdrogen en vaat opruimen (in het weekend ongeveer twee keer per dag), aanrechtblad schoonmaken, gebruikte hand- en theedoeken in de was, en schone neerhangen.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
quote:jules schreef op 17 mei 2016 @ 12:00:

Doen jullie dit echt dagelijks??? En spenderen jullie dagelijks 2,5 a 3 uur aan het schoonmaken van je huis? Ik denk dat ik dat wekelijks haal.

Het enige wat ik dagelijks doe is het fornuis, het aanrecht, de vaatwasser, kort opruim rondje en de wc's, maar dat is ongeveer 20 minuten.



Iedere week doe ik nog de badkamer, zuig ik beneden een aantal keer en boven 1 keer, verschoon ik de bedden en doe ik de was.



Om de week poets ik beneden of boven. Maar soms sla ik ook een weekje over. Als er bijvoorbeeld ranja over de vensterbank gaat, dan pak ik een schoonmaak doek en doe ik meteen het tv meubel en de plankjes. Dan ben ik wel tevreden voor die week.Heerlijk toch, voor de een is het zo goed en voor de ander weer zo Ik vind het echt leuk om schoon te maken, heb er geen moeite mee. En de tijd dat mijn zoontje slaapt voelt toch als een soort "loze" tijd waarin ik niet weg kan en dus alle tijd heb om met het huishouden bezig te zijn. Al zou ik soms wel eens willen dat ik me wat makkelijker bij rommel oid kon neerleggen.
Eenmaal per week het huishouden volledig. Dus stoffen, vegen, zuigen, dweilen....alle ruimtes alledrie verdiepingen.



Vuile was wanneer ik genoeg bij elkaar heb om te wassen, is plusminus eenmaal per 2 a 3 dagen.

Droge was dagelijks bevoelen en in kasten ruimen.



Dagelijks hele huis even nalopen op opruimen en bijhouden.



Bijhouden scheelt echt heel veel:

Zie je iets liggen dat weg kan, meteen weggooien.

Zie je een vlek of plek, meteen opvegen.

Douche na gebruik meteen uitdrogen.

Was bijhouden.

Afwasbak meteen schoonmaken en droogmaken.

Keuken na eten schoonmaken.

Oud papier, plastic, glas, textiel etc meteen scheiden en regelmatig wegbrengen.

Voorraad boodschappen bijhouden en aanvullen voordat het artikel op is.

Etc.



Ik doe dus dagelijks iets, echter door bijhouden voelt het niet als een hels karwei.

Als ik eenmaal per week het huis echt grondig doe dan is alles netjes en opgeruimd. Wanneer ik dan eerst zou moeten gaan opruimen etc dan zou het heel anders voelen en ook heel anders zijn want dan veel bewerkelijker.
De koelkast doe ik elke week ivm vrijdag boodschappen. En gewoon je zooi achter je opruimen scheelt heel veel. Ramen doe ik ook 1x per week als ze vies zijn, anders niet. Administratie heb ik vanmorgen gedaan. Na het koken stofzuigen tegen kruimeltjes anders komen er muizen. Elke dag de wc,s inclussief vloer en muur. Badkamer wc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Nutella schreef op 17 mei 2016 @ 12:05:

[...]





Heerlijk toch, voor de een is het zo goed en voor de ander weer zo Ik vind het echt leuk om schoon te maken, heb er geen moeite mee. En de tijd dat mijn zoontje slaapt voelt toch als een soort "loze" tijd waarin ik niet weg kan en dus alle tijd heb om met het huishouden bezig te zijn. Al zou ik soms wel eens willen dat ik me wat makkelijker bij rommel oid kon neerleggen.Als mijn kinderen slapen, plof ik liever met Netflix op de bank en val ik vaak ook zelf in slaap
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Nutella schreef op 17 mei 2016 @ 12:05:

[...]





Heerlijk toch, voor de een is het zo goed en voor de ander weer zo Ik vind het echt leuk om schoon te maken, heb er geen moeite mee. En de tijd dat mijn zoontje slaapt voelt toch als een soort "loze" tijd waarin ik niet weg kan en dus alle tijd heb om met het huishouden bezig te zijn. Al zou ik soms wel eens willen dat ik me wat makkelijker bij rommel oid kon neerleggen.



Je hebt gelijk hoor, ieder z'n ding. Maar ik verbaas me er wel over. In mijn eigen referentiekader is poetsen echt een moetje.

Als mijn jongste slaapt, dan doe ik alles behalve huishouden.

Dan ga ik relaxen, forummen, eten koken voor 's avonds (dat vind ik trouwens ook een moetje), beetje lezen, soms wat opruimen, administratie, mailtjes versturen, etc etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 17 mei 2016 @ 12:06:

Eenmaal per week het huishouden volledig. Dus stoffen, vegen, zuigen, dweilen....alle ruimtes alledrie verdiepingen.



Vuile was wanneer ik genoeg bij elkaar heb om te wassen, is plusminus eenmaal per 2 a 3 dagen.

Droge was dagelijks bevoelen en in kasten ruimen.



Dagelijks hele huis even nalopen op opruimen en bijhouden.



Bijhouden scheelt echt heel veel:

Zie je iets liggen dat weg kan, meteen weggooien.

Zie je een vlek of plek, meteen opvegen.

Douche na gebruik meteen uitdrogen.

Was bijhouden.

Afwasbak meteen schoonmaken en droogmaken.

Keuken na eten schoonmaken.

Oud papier, plastic, glas, textiel etc meteen scheiden en regelmatig wegbrengen.

Voorraad boodschappen bijhouden en aanvullen voordat het artikel op is.

Etc.



Ik doe dus dagelijks iets, echter door bijhouden voelt het niet als een hels karwei.

Als ik eenmaal per week het huis echt grondig doe dan is alles netjes en opgeruimd. Wanneer ik dan eerst zou moeten gaan opruimen etc dan zou het heel anders voelen en ook heel anders zijn want dan veel bewerkelijker.Dit is zo ontzettend waar! Sinds ik dat doe heb ik nooit meer het gevoel dat ik achter loop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven