Huishoudschema

17-05-2016 11:33 103 berichten
Alle reacties Link kopieren
Graag zou ik een wat gestructureerder huishouden willen. De gedachte daarachter is; opgeruimd huis, opgeruimd hoofd.



Ik merk dat als ons huis rommelig is en naar mijn idee niet schoon genoeg, ik me ook wat onrustig voel. Vaak ga ik op een dag als een malle door het huis heen en dan voel ik me tevreden met het resultaat. Maar met 2 kleine kinderen is het resultaat vaak snel weg.



Om wat meer structuur aan te brengen zat ik te denken aan het opstellen van een schema.



Wie heeft er ook een schema? Hoe ziet deze er ongeveer uit? En helpt het je?
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
Alle reacties Link kopieren
Omg wat ben ik ranzig dan. Dacht echt dat ik best schoon was, in mijn vrienden kring sta ik bekend als poetsmiep.



Huishouden met man en kind. Geen huisdieren.

Ik ruim elke dag rommeltjes op, helaas zijn man en kind echt rommelkonten. Ze zien het gewoon niet.

Bedden verschonen elke zondag.

Dinsdag badkamer, wc, stofzuigen en dweilen. En afstoffen.

Wc dus dinsdag heel goed met emmer sop, daarna bijna elke dag met zo'n hygiënisch doekje.



Aanrecht en gasfornuis elke dag.



Gordijnen was ik nooit. Behalve bij verhuizing.



Ramen wassen, haaaat ik. Nu een half jaar in dit huis, en nog steeds niet gedaan. Bij het verhuizen heeft mijn moeder ze gewassen.



Mijn moeder is echt een schoonmaak goeroe.

Heeft nooit gewerkt, alle tijd voor huishouden en voor perfecte gehaktballen maken.



Ik vind schoonmaken echt leuk, en niet vervelend, als ik geen werk had, zou mijn huis spic en span zijn, maar ik werk vier dagen in de week, in combinatie met kind en sociaal doen en gewoon relaxen, is dit het.

Ik hoop als kind naar school is, wat meer aan te pakken, maar eens zien hoe dat gaat.



Gelukkig snapt mijn moeder mij wel. Ik voel me soms echt een viezerik, maar zij zegt altijd

Dat ze respect heeft voor de werkende moeders. Ze is zo lief, ze past ook op en bied altijd aan iets te doen, maar dat hoeft nooit van mij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de organizing agenda.

Daarin staan per week de weektaken die je kunt afstrepen als je ze gedaan hebt.

Daarnaast kun je er een weekmenu in plannen, de financiën bijhouden en maandtaken inplannen met behulp van stickers.

Voordeel; goed overzicht en naar je eigen huishouden aan te passen

Nadeel; ik ben vooral zoet met de agenda zelf . , als ik mezelf de kans geef. Dat vind ik leuker dan poetsen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom vind je jezelf nu ranzig dan Missmanhattan? Je houdt het toch netjes bij
Alle reacties Link kopieren
quote:knusengezellig schreef op 21 mei 2016 @ 21:51:

Waarom vind je jezelf nu ranzig dan Missmanhattan? Je houdt het toch netjes bij



Ja dat vond ik ook wel, maar hier hoor ik, elke dag wc en dweilen....dat doe ik niet.

Moet zeggen dat als er wat leukers voorbij komt, ik ook wel eens het stofzuigen ofzo oversla. Je leeft maar één keer toch.

Twee uur per dag huishouden haal ik absoluut niet!

Serieus, wie wel!
Alle reacties Link kopieren
quote:knusengezellig schreef op 21 mei 2016 @ 21:51:

Waarom vind je jezelf nu ranzig dan Missmanhattan? Je houdt het toch netjes bij



Dezelfde vraag.



Als je het netjes bij houdt, wat is dan het probleem?

Je bent toch niet slechter dan die ander als je een keer wat minder doet?

We gaan hier toch niet met elkaar vergelijken?



Is dat wat hier geschreven wordt, DE maatstaf?

De lijstjes hier zijn maatschappelijk verantwoord? Wat je minder doet, valt al onder 'verwaarlozing'?



Ik denk niet dat de landelijke schoonmaakcontrole morgen bij mij op de stoep staat omdat ik (om allerlei redenen) soms dingen oversla...



Er zijn periodes dat het niet anders kan vanwege medische ziekenbezoeken, sociale opvang etc.

Dan zorg ik dat het hoognodige gedaan wordt (contactpunten, sanitair, wc's, keuken)

De vloer wordt wel dagelijks met de swiffer geveegd, wij eten niet van de vloer.

Vlekken op de vloer (door morsen of woef) worden natuurlijk wel direct weg gehaald met een vloerdoekje.



Ik zorg er gewoon voor dat het opgeruimd is en alles wekelijks wordt bijgehouden.

Sommige dingen om de 14 dagen.

Dagelijks stofzuigen en dweilen vind ik overdreven.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Ieders situatie is toch ook anders? Mensen met huisdieren stofzuigen en dweilen waarschijnlijk vaker. En mensen die allergisch zijn voor stof mijt, zoals ikzelf, wassen de gordijnen waarschijnlijk omdat ze zich anders achterover niezen of zich kapot krabben. Dus vergelijken gaat niet echt vind ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik reageer dan ook op de berichten van diegene zich een 'slechte huisvrouw' voelen.

Dat hoeft echt niet.

Ieder huishouden is anders.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:missmanhattan schreef op 21 mei 2016 @ 22:42:

[...]





Ja dat vond ik ook wel, maar hier hoor ik, elke dag wc en dweilen....dat doe ik niet.

Moet zeggen dat als er wat leukers voorbij komt, ik ook wel eens het stofzuigen ofzo oversla. Je leeft maar één keer toch.

Twee uur per dag huishouden haal ik absoluut niet!

Serieus, wie wel!



Je hoeft dat ook niet te halen.

Welke wet bepaalt dat?

Doe het op jouw eigen manier en tempo zoals jij denkt dat het goed is.



Kijk, als de muizen/ratten op jouw woning af komen. Dan heb je wel een probleem.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha nee gelukkig geen beesten!

Jullie hebben gelijk ook!

Zou graag wat meer willen schoonmaken, maar niet als dat in de weg komt van andere(leukere :-)) dingen
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Nutella schreef op 17 mei 2016 @ 11:46:

Dagelijks: wc's, badkamer, keuken en beneden/boven stoffen, stofzuigen en dweilen. Twee keer per week bedden verschonen en 's avonds voor de tv strijk ik de was van die dag even weg. En over de dagelijkse dingen doe ik ongeveer 2,5-3 uur, perfect dus als mijn zoontje zijn middagslaapje doet



Mag ik opmerken dat ik je bizar veel vind schoonmaken? Ik vind het heel eerlijk eerder overkomen als een neurose/obsessie dan als normaal je huis bijhouden. Misschien niet zo aardig om te zeggen, maar wat vreet je in godsnaam met de plee uit als die elke dag schoongemaakt moet worden? En elke dag stofzuigen en dweilen?? Hebben jullie loslopende onzindelijke dieren in huis?



Misschien toch eens met iemand hierover praten, want ik vind het extreem afwijken van normaal en gemiddeld
Alle reacties Link kopieren
quote:wyandotje schreef op 17 mei 2016 @ 11:51:

Dagschema?



Daarna ga ik met een sopje door de woonkamer, daarna stofzuigen en dweilen. In de middag of avond doe ik de wc boven en beneden en de wastafels. En ik stofzuig en dweil dan ook boven.

Serieus, jij ook al?
Alle reacties Link kopieren
Wat ik (en man) dagelijks doe is een vast rondje opruimen. Zoals vaat in en eruit, tafels afnemen, spullen terugzetten, fornuis na het koken, dat soort dingen. Ook veeg ik dagelijks even de vloer aan (laminaat, dus kruimels zijn makkelijk bij elkaar te vegen). En als iets vies is, haal ik er een snel doekje over. Bijvoorbeeld de wc: daar liggen chlorix doekjes en als ik de plee viezig vind, dan is het zo even afgenomen. Kost me 10 seconden ofzo.



Ik denk dat ik gemiddeld uitkom op 2 x per week hele huis stofzuigen, 1 x per week hele huis dweilen en 1 x per week de wc en badkamer, 1 x per week of ook wel 1 x per twee weken bedden verschonen. Dan ben ik wel grondiger bezig met het huis en blinkt het weer. Maar ik ga echt niet 3 uur per dag schoonmaken.

Als ik 1 uur per dag besteed aan mijn huishouden, dan is het veel te noemen en dan ziet mijn huis er meestal heel opgeruimd uit. Sterker nog, ik ben poetsvrouw bij anderen, dus zou je wel mogen verwachten dat ik weet hoe iets goed schoon gemaakt moet worden.



Wat ik zelf nog fijner vind dan schoonmaken, is het organiseren van ons huis. Ik hou niet van onbedoelde rommel die zich opstapelt. Dus ik ruim zeer geregeld lades en kasten op. Elke lade in mijn huis ziet wel twee keer per jaar het daglicht om uitgemest te worden. Dat vind ik zelf prettig werken en houdt het huis ook waar je het niet ziet georganiseerd.
Alle reacties Link kopieren
Ik verbaas me wel eens over de verhalen hier. Zelf werk ik fulltime, man ook, 3 kinderen. we hebben eens in de week een schoonmaakster, voor de rest doen we dingen wanneer het uitkomt. Maar ook vriendinnen van mij die minder of niet werken wassen echt niet wekelijks ramen en gordijnen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een schema echt niet handig. Dingen en ruimtes zijn nou eenmaal niet elke keer na evenveel tijd vies. Soms zie ik dat de wc na 1 dag alweer een poetsbeurt kan gebruiken en soms pas na meerdere dagen, de bedden moeten soms na een paar dagen al omdat er iemand heeft gezweet of iets dergelijks en soms kan het beddengoed best anderhalve week blijven liggen. Zo is het met de meeste dingen in ons huis. Ik doe gewoon wat ik zie dat nodig is.



Wat ik wel standaard doe: elke dag nadat ik de kinderen naar school heb gebracht, ruim ik de woonkamer en de keuken op, ruim ik de vaatwasser in en uit en maak het aanrecht en de tafel schoon. En elke avond voor ik naar bed ga, zorg ik dat die twee ruimtes ook opgeruimd zijn. Dat scheelt al een stuk. De was probeer ik ook bij te houden.

Verder kijk ik gewoon per dag wat nodig is en hoeveel tijd en energie ik heb. De ene dag ben ik best wel wat uurtjes bezig (we hebben een groot huis met kantoor), de andere dag ben ik moe/heb ik andere dingen te doen en doe ik alleen de hoognodige dingen. En nu zie ik bijvoorbeeld dat de magnetron hoognodig een keer schoongemaakt moet worden en plan ik dat ik dat morgen ga doen als extra taak.



Stofzuigen is hier wel vaak nodig met twee kinderen die nogal wat kruimelen met eten en met een kat. Dat doe ik bijna elke dag wel even.



En de ramen alleen bij mooi weer
Alle reacties Link kopieren
quote:aquarium schreef op 22 mei 2016 @ 23:03:

[...]





Mag ik opmerken dat ik je bizar veel vind schoonmaken? Ik vind het heel eerlijk eerder overkomen als een neurose/obsessie dan als normaal je huis bijhouden. Misschien niet zo aardig om te zeggen, maar wat vreet je in godsnaam met de plee uit als die elke dag schoongemaakt moet worden? En elke dag stofzuigen en dweilen?? Hebben jullie loslopende onzindelijke dieren in huis?



Misschien toch eens met iemand hierover praten, want ik vind het extreem afwijken van normaal en gemiddeld
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss_Nutella schreef op 17 mei 2016 @ 11:46:

Ik heb ook een schema, maar die zit meer in m'n hoofd haha. Dagelijks: wc's, badkamer, keuken en beneden/boven stoffen, stofzuigen en dweilen. Twee keer per week bedden verschonen en 's avonds voor de tv strijk ik de was van die dag even weg. Op zaterdag rammen wassen en koelkast schoonmaken en een keer per maand dingen als de garage ordenen en keukenkastjes opruimen. Ik maakte eerst een notitie in mijn telefoon maar nu zit het zo in mijn systeem dat dat niet meer nodig is. En over de dagelijkse dingen doe ik ongeveer 2,5-3 uur, perfect dus als mijn zoontje zijn middagslaapje doet



Twee keer per week bedden verschonen

Wat een druk schema. Werk

Je ook nog daarbij?
Alle reacties Link kopieren
Dagelijks:

- Een was;

- Stofzuigen (ene dag met de franse slag de oppervlakten, andere dag grondig);

- Afwassen (meestal tijdens het koken);

- Speelgoed opbergen (voor lunch, voor diner en voor bedtijd);

- Vuilis buiten zetten (soms om de dag).



Elke week;

- Bedden verschonen;

- 2 a 3 keer dweilen;

- Toilet (tussendoor indien nodig natuurlijk een keertje extra);

- Badkamer/Keuken goed soppen (om en om);

- Strijken (lekker met een film en een glaasje op de vrijdagavond, maakt het een stuk dragelijker haha);

- 2 a 3 keer even stof afnemen (afhankelijk van hoe verharig de katten zijn etc.);

- 2 keer de kattenbak.



Alle andere dingen een beetje on-the-fly indien nodig Probeer er regelmaat in te houden, juist ook zodat als het er een dag niet van komt het niet meteen ontploft is en 5 dagen werk om het weer in orde te krijgen haha. Vind huishouden echt geen bal aan om te doen en door het bij te houden kost het me minder tijd dan wachten tot het echt moet (en dat kan ook niet meer met een kleine in huis).
Alle reacties Link kopieren
Pff jeetje wat een werk maken sommige mensen ervan!

Ik vind wel dat ik we te weinig deden, dus nu is hier 1x per week het huis schoonmaken. Moet morgen weer en bedacht me net; het ziet er nog zo schoon uit zal ik het overslaan?

Maar wil er een gewoonte van maken het iedere week te doen. Meestal doen vriend en ik het ook nog samen. Soms ik alleen, soms hij alleen, als de een een drukke week heeft.



Ik doe iedere week; stoffen, stofzuigen, badkamer, wc's en keuken poetsen, dweilen om de week. Zijn met z'n tweeën in uurtje klaar.



Na koken keuken opruimen en doekje. De was als het nodig is, ook Bv de oven en koelkast schoonmaken.
quote:aquarium schreef op 22 mei 2016 @ 23:03:

[...]





Mag ik opmerken dat ik je bizar veel vind schoonmaken? Ik vind het heel eerlijk eerder overkomen als een neurose/obsessie dan als normaal je huis bijhouden. Misschien niet zo aardig om te zeggen, maar wat vreet je in godsnaam met de plee uit als die elke dag schoongemaakt moet worden? En elke dag stofzuigen en dweilen?? Hebben jullie loslopende onzindelijke dieren in huis?



Misschien toch eens met iemand hierover praten, want ik vind het extreem afwijken van normaal en gemiddeld Wat een klinkklare onzin. Sinds wanneer ben jíj een maatstaf voor anderen?
Alle reacties Link kopieren
Phoe een schema, momenteel ben ik werkloos en dus volledig (part/time)huismoeder/schoonmaakmiep/beminnende lief.



Mijn week ziet er als volgt uit:



Maandag:

Bed luchten/opmaken.

Tafel na elke maaltijd afnemen.

Kattenbak keutels en natte plekken uitnemen.

Konijnenhok verschonen.



Dinsdag:

Bed luchten/opmaken.

Heel het huis stoffen en stofzuigen.

Gang, toilet, woonkamer, keuken en bijkeuken dweilen.

Toilet grondig schoonmaken.

Kattenbak legen en schoonmaken.

Konijnenhok grondig schoonmaken.

Alle radiatoren grondig schoonmaken.

Aanrecht grondig schoonmaken.



Woensdag:

Bed luchten/opmaken.

Tafel na elke maaltijd afnemen.

Kattenbak keutels en natte plekken uitnemen.

Konijnenhok verschonen.



Donderdag:

Bed luchten/opmaken.

Tafel na elke maaltijd afnemen.

Kattenbak keutels en natte plekken uitnemen.

Konijnenhok verschonen.

Gehele huis stofzuigen.



Vrijdag:

Bed luchten/opmaken.

Tafel na elke maaltijd afnemen.

Kattenbak keutels en natte plekken uitnemen.

Konijnenhok verschonen.



Zaterdag:

Beddengoed verversen.

Heel het huis stoffen en stofzuigen. Incl. muren en plafond.

Gang, toilet, woonkamer, keuken en bijkeuken dweilen.

Toilet grondig schoonmaken.

Kattenbak keutels en natte plekken uitnemen.

Konijnenhok grondig schoonmaken.

Alle radiatoren grondig schoonmaken.

Aanrecht grondig schoonmaken.



Daarnaast haal ik iedere dag op de salon tafel eben een doekje, en indien nodig stofzuig/dweil ik een keer extra. Wij hebben vorige zomer een huis gekocht en zitten midden in de verbouwing. De badkamer en keuken zijn nog niet klaar. Dus daar wordt logischerwijs niet schoongemaakt, wel verbouwd. Dus waar een ander aan het boenen is ben ik nu aan het slopen/stuken/schroeven of timmeren.

Een huis in de verbouwing zorgt voor redelijk wat stof, en drie konijnen en twee katten helpen hier niet aan mee.
Waarom twee keer per week je radiatoren schoonmaken ???

Muren en plafond stofzuigen snap ik ook echt niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:pipootje schreef op 31 mei 2016 @ 16:01:

Waarom twee keer per week je radiatoren schoonmaken ???

Muren en plafond stofzuigen snap ik ook echt niet.



Twee keer per week Ik doe dat echt bijna nooit. Haal er zo nu en dan een Swiffer overheen voor het stof, maar hoe vies worden die dingen nou?

Muren en plafond stofzuigen is wel nodig bij ons, er zitten snel veel spinnenwebben, maar eens per maand vind ik dan wel genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:pipootje schreef op 31 mei 2016 @ 16:01:

Waarom twee keer per week je radiatoren schoonmaken ???

Muren en plafond stofzuigen snap ik ook echt niet.Die radiator doe ik ook 1 a 2 keer per week, helemaal deze tijd van het jaar gezien de katten verharen en dat ding die haren als een magneet aan lijkt te trekken. Heb het jarenlang af en toe gedaan maar met een klein kind vind ik het zo wel prettiger. Muur en plafond stofzuigen had ik nog nooit van gehoord. Tenzij je zo'n huis hebt met tapijt aan de muur ofzo...
Alle reacties Link kopieren
Daarom vermeld ik het verbouwen ook bij. Slopen en bouwen, metselen, schroeven, stuken maakt echt vuil.. En met een kleine van 5, twee katten en drie konijnen wil ik het gewoon proper houden. Muren en plafond stofzuigen! Oh nee dat doe ik niet..

Ik bedoel het plafond met een spinnenrag tegen het stof en de muren met een vochtige doek.



Edit:

Zie nu al voor me hoe jullie met z'n allen probeerde voor te stellen hoe ik daar stond met mijn stofzuiger tegen het plafond. :')
Alle reacties Link kopieren
quote:zonwolken schreef op 31 mei 2016 @ 16:13:

Daarom vermeld ik het verbouwen ook bij. Slopen en bouwen, metselen, schroeven, stuken maakt echt vuil.. En met een kleine van 5, twee katten en drie konijnen wil ik het gewoon proper houden. Muren en plafond stofzuigen! Oh nee dat doe ik niet..

Ik bedoel het plafond met een spinnenrag tegen het stof en de muren met een vochtige doek.



Edit:

Zie nu al voor me hoe jullie met z'n allen probeerde voor te stellen hoe ik daar stond met mijn stofzuiger tegen het plafond. :')Dat doe ik wel hoor, gewoon de mond eraf en dan langs de muren (bovenaan) en het plafond. Net niet aanraken zeg maar. Gaat prima.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven