huiskonijn of toch iets anders?

24-08-2016 18:32 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als kind heb ik altijd konijntjes gehad en dat vond ik erg leuk. Tot mijn laatste dwergkonijn toch geen dwergje maar een heuse reus bleek en ze naar de kinderboerderij gebracht is (echt, was er bij haha). Deze konijntjes zaten binnen in een hok en soms haalde ik ze er uit om te "spelen".



Nu lijkt het mij leuk om in huis ook een konijntje (of twee) rond te laten huppelen. Lekker los met het hok open voor als ze liever daar in zitten. Ik zie mezelf al helemaal zitten op de bank met zo'n wollig ding.



Maar nu vraag ik mij af of ik er geen verkeerd beeld van heb, want ik lees ook weleens dat konijntjes helemaal niet zo van knuffelen/oppakken houden. En dat ze de boel kunnen slopen als je niet goed uitkijkt.



Dus wat ik graag zou willen weten van jullie; is dit een utopie of is het wel degelijk haalbaar. Wat is jouw ervaring met huiskonijnen of kan ik beter een huiscavia nemen?



Buitenkonijn vind ik een beetje saai en mijn tuin leent zich er niet goed voor om een ren te maken oid waar ze in kunnen vertoeven. Bovendien gun ik de vele buurtkatten geen feestmaal ;)



Dus welke konijnenkenner/- liefhebber kan mij op weg helpen? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 24-08-2016 19:41
Reden: ongepast
% gewijzigd
konijn is geen huisdier. een konijn hoort buiten in een ren waar ze kunnen klimmer, graven, verstoppen. Konijnen hebben ook andere konijnen nodig. De meeste konijnen sterven door stress en slechte verzorging.
Alle reacties Link kopieren
Als je konijnen neemt sowieso 2 stuks en cavia's wonen graag ik kolonies.
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Alle reacties Link kopieren
Mijn konijn was dol op knuffelen. Sterker nog, hij hield ervan om bij me te slapen! Ik heb hem nooit mee naar bed genomen, maar als ik deed alsof ik sliep op een willekeurige plek, kwam hij lekker naast me liggen, helemaal uitgestrekt



Verder moet je wel opletten met binnenkonijnen. Ze kunnen inderdaad aan kabels gaan knagen, en dat is niet fijn. Ik zou ook geen binnenkonijnen nemen als je ze alleen maar in het hok wilt houden, maar dat wil je niet. Zolang je ze lekker kan laten rondlopen, is er volgens mij niks aan de hand.
een goede ren vraagt al gauw 4m2 en is op stahoogte en van boven dicht.
konijnen zijn niet geschikt voor binnen. ik snap niet dat mensen dat nog niet weten. Verwarming is bijv. niet goed en als je geen stro in je kamer wilt hebben is ook de bodembedekking niet goed
Alle reacties Link kopieren
Flauwe kul. ik heb 2 x een huiskonijn gehad, als ik thuis was liep hij los, hij was zindelijk en een knuffelkont. Als ik op de bank zat sprong hij op schoot samen met de kat. Ik moest hem wel eerst tam maken, heb uren op de grond gezeten tot hij naar mij toekwam. Het kan dus heel goed. In de zomer had hij een buiten ren op het gras, als ik naar binnen ging sávonds deed ik het de buiten ren open en rende hij zelf naar zijn binnen kooi. Zoveel plezier er van gehad.
anoniem_185447 wijzigde dit bericht op 24-08-2016 19:02
Reden: aanvulling
% gewijzigd
het is nooit te laat om te leven
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties.



S-Meds, mijn onwetendheid is precies waarom ik dit topic geopend heb. Het kan mìj wel leuk lijken maar zelf heb ik te weinig kennis om de keuze te maken.



Bedankt voor jullie input tot nu toe. Sto in mijn kamer zit ik niet op te wachten, doorgeknabbelde kabels kan ik vast iets op verzinnen en waar ik twee konijntjes prima kan handelen lijkt een kolonie cavia's niet zo'n goed idee ;)



Genoeg om over na te denken dus maar als ik het zo hoor kan ik het idee beter laten varen....
quote:winniewel schreef op 24 augustus 2016 @ 18:59:

Flauwe kul. ik heb 2 x een huiskonijn gehad, als ik thuis was liep hij los, hij was zindelijkalle konijnen zijn zindelijk. Maar jouw konijn heeft geen fijn konijnenleven gehad zonder vriendje, zonder buitenlucht en zonder gras onder zijn pootjes. Als je eenmaal konijnen op de juiste manier hebt gehouden zie je heel ander konijnengedrag
Alle reacties Link kopieren
@winnewiel, leuk! Wat voor konijntjes had je? En hadden ze samen een hok of allebei eentje?
quote:littlemissy schreef op 24 augustus 2016 @ 19:01:

Bedankt voor de reacties.



S-Meds, mijn onwetendheid is precies waarom ik dit topic geopend heb. Het kan mìj wel leuk lijken maar zelf heb ik te weinig kennis om de keuze te maken.



Bedankt voor jullie input tot nu toe. Sto in mijn kamer zit ik niet op te wachten, doorgeknabbelde kabels kan ik vast iets op verzinnen en waar ik twee konijntjes prima kan handelen lijkt een kolonie cavia's niet zo'n goed idee ;)



Genoeg om over na te denken dus maar als ik het zo hoor kan ik het idee beter laten varen....er zijn andere dieren die net zo leuk zijn en een stuk makkelijker om te houden. Denk bijv. eens aan tamme ratten.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd niet van dieren in hokjes. Daar zijn die dieren volgens mij niet voor bedoeld, om als knuffeldier in een hokje van 1 bij 2 meter hun leven op een dun laagje zaagsel te moeten doorbrengen. Dus ik zou het niet weten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
goede info over het houden van konijnen vind je hier: http://www.bunnybin.nl
konijnen zijn ook ongeschikt om mee te knuffelen. het zijn prooidieren, als je ze oppakt ishet instinct van het dier om te krabben en te bijten
Alle reacties Link kopieren
quote:littlemissy schreef op 24 augustus 2016 @ 19:02:

@winnewiel, leuk! Wat voor konijntjes had je? En hadden ze samen een hok of allebei eentje?Ik had er maar 1 per keer en de kat was zijn vriendje. Hij heeft een prachtig leven gehad en was erg op mij gericht, veel aandacht. Het was een dwergkonijn.
het is nooit te laat om te leven
Cavia's! Met nadruk op 's, want altijd minimaal 2, aangezien het groepsdieren zijn.



Maar ze zijn zo ontzettend leuk. En dat mondje van ze.
quote:winniewel schreef op 24 augustus 2016 @ 19:05:

[...]





Ik had er maar 1 per keer en de kat was zijn vriendje. Hij heeft een prachtig leven gehad en was erg op mij gericht, veel aandacht. Het was een dwergkonijn.ja natuurlijk is hij op jou gericht want er was niemand anders. De kat spreekt niet konijns. Als je ooit een koppel hebt gehad dan weet je dat je konijnen nooit alleen moet houden. Het is echt heel zielig
Een kolonie cavia's is ook weer niet nodig. Minstens 2 is wel vereist, omdat ze alleen ongelukkig zijn. Ik heb een vrouwtje en een gecastreerd mannetje. Supergezellig!
quote:lilguinea schreef op 24 augustus 2016 @ 19:07:

Een kolonie cavia's is ook weer niet nodig. Minstens 2 is wel vereist, omdat ze alleen ongelukkig zijn. Ik heb een vrouwtje en een gecastreerd mannetje. Supergezellig!geldt ook voor konijnen, bij voorkeur gecastreerde jonge ram en een wat oudere voedster.
Alle reacties Link kopieren
Brrrr tamme ratten kan ik me nou niks aaibaars bij voorstellen, maar misschien hebben ze alleen hun naam niet mee.....



Pejeka, ik vind alleen een hok ook sneu, daarom wilde ik mijn woonkamer met de konijntjes delen. Dan hadden ze meer ruimte was mijn idee. Maar heb natuurlijk geen gras binnen dus helaas niet ideaal lees ik nu.



Dank voor de link Meds, ik ga mij eens inlezen!
quote:littlemissy schreef op 24 augustus 2016 @ 19:08:

Brrrr tamme ratten kan ik me nou niks aaibaars bij voorstellen, maar misschien hebben ze alleen hun naam niet mee.....



Pejeka, ik vind alleen een hok ook sneu, daarom wilde ik mijn woonkamer met de konijntjes delen. Dan hadden ze meer ruimte was mijn idee. Maar heb natuurlijk geen gras binnen dus helaas niet ideaal lees ik nu.



Dank voor de link Meds, ik ga mij eens inlezen!ratten zijn juist heel aaibaar, je kan ze ook kunstjes leren! echt!
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij had vroeger als kind/puber een tamme rat, heel leuk beestje. En heel slim, dus je kan ze veel leren en mee spelen.
Alle reacties Link kopieren
quote:littlemissy schreef op 24 augustus 2016 @ 19:08:

Brrrr tamme ratten kan ik me nou niks aaibaars bij voorstellen, maar misschien hebben ze alleen hun naam niet mee.....



Pejeka, ik vind alleen een hok ook sneu, daarom wilde ik mijn woonkamer met de konijntjes delen. Dan hadden ze meer ruimte was mijn idee. Maar heb natuurlijk geen gras binnen dus helaas niet ideaal lees ik nu.



Dank voor de link Meds, ik ga mij eens inlezen!Konijnen horen niet thuis in een hok en ook niet in een woonkamer met vaste vloerbedekking. Die horen gewoon thuis in het veld, waar ze aan lekkere verse klaver kunnen knabbelen, hun eten bij elkaar kunnen scharrelen en gewoon konijn kunnen zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
De combi mannetje-vrouwtje had ik inderdaad ook al ergens gelezen. Wel heel fijn om vooraf te weten.



Cavia's zijn ook wel cute. Maar ook dan weer hetzelfde probleem als je ze binnen houdt ga ik van uit. Misschien knagen ze wel minder?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven