huiskonijn of toch iets anders?

24-08-2016 18:32 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als kind heb ik altijd konijntjes gehad en dat vond ik erg leuk. Tot mijn laatste dwergkonijn toch geen dwergje maar een heuse reus bleek en ze naar de kinderboerderij gebracht is (echt, was er bij haha). Deze konijntjes zaten binnen in een hok en soms haalde ik ze er uit om te "spelen".



Nu lijkt het mij leuk om in huis ook een konijntje (of twee) rond te laten huppelen. Lekker los met het hok open voor als ze liever daar in zitten. Ik zie mezelf al helemaal zitten op de bank met zo'n wollig ding.



Maar nu vraag ik mij af of ik er geen verkeerd beeld van heb, want ik lees ook weleens dat konijntjes helemaal niet zo van knuffelen/oppakken houden. En dat ze de boel kunnen slopen als je niet goed uitkijkt.



Dus wat ik graag zou willen weten van jullie; is dit een utopie of is het wel degelijk haalbaar. Wat is jouw ervaring met huiskonijnen of kan ik beter een huiscavia nemen?



Buitenkonijn vind ik een beetje saai en mijn tuin leent zich er niet goed voor om een ren te maken oid waar ze in kunnen vertoeven. Bovendien gun ik de vele buurtkatten geen feestmaal ;)



Dus welke konijnenkenner/- liefhebber kan mij op weg helpen? Alvast bedankt!
quote:Chrissiefur schreef op 24 augustus 2016 @ 20:29:

[...]





Niet, ik woon hutje mutje in een vinex wijk, de kans lijkt me klein genoeg om de gok te wagen. Gaat gelukkig al jaren goed. M'n kinderen spelen ook buiten op straat, die kunnen ook aangereden worden. Ik kan niet iedereen overal tegen beschermen.ik hoop het voor je, roofvogels kijken niet naar vinex of geen vinex. Een konijn in een tuin is een makkelijke prooi
Alle reacties Link kopieren
quote:pejeka schreef op 24 augustus 2016 @ 19:30:

[...]





Wat is er lief aan dieren die alles kapot eten wat maar kapot kan?



Zou je zo ook naar je kinderen reageren, bijv? Zo van: ze slaan het hele huis kort en klein, maar hé, ze geven af en toe een knuffel en dat is het goed...



Die beestjes horen gewoon niet in een kooi, of in een huiskamer. Geen enkel dier hoort in een kooi of in een huiskamer. Waarom vinden we dit normaal?Mijn kinderen leer ik wat wel en niet mag, bij de beesten ben ik vergevingsgezinder (is dat een woord?) omdat zij er niks aan kunnen doen. Ik heb huisdieren voor mijn plezier, daar staat voor hun tegenover dat ik zo goed als mogelijk voor ze probeer te zorgen. Ik denk dat mijn beestjes het beter hebben vrij in de huiskamer en de tuin dan menig konijn in een hok.
quote:_everybodyloveslucy_ schreef op 24 augustus 2016 @ 20:37:

[...]





Ja ik snap waarom je dat zegt. Toen hij bij ons kwam drie maanden geleden kreeg hij vrij snel diarree. Naar de dierenarts, coccidiose. Ook viel het ons op dat hij veel aan het krabben was, maar we zijn (waren) niet echt konijnenkenners dus na twee weken daar ook maar eens mee naar de dierenarts, vachtmijt. Anderhalve week geleden kwamen er ineens wormpjes uit, dus nu wormenkuur. Ik begrijp je argument qua eenzaamheid maar het lijkt er sterk op dat ie behoorlijk ziek uit het nest is gekomen.



Edit: wormenkuur zijn we nog mee bezig, de rest zou goed moeten zijn. Maar het is zoveel in zo'n korte tijd dat we even afwachten hoe het verloopt.op zich zijn dit dingen die na behandeling weg zijn hoor. wormen en mijten worden gedood na een tablet of kuur
quote:Chrissiefur schreef op 24 augustus 2016 @ 20:39:

[...]





Mijn kinderen leer ik wat wel en niet mag, bij de beesten ben ik vergevingsgezinder (is dat een woord?) omdat zij er niks aan kunnen doen. Ik heb huisdieren voor mijn plezier, daar staat voor hun tegenover dat ik zo goed als mogelijk voor ze probeer te zorgen. Ik denk dat mijn beestjes het beter hebben vrij in de huiskamer en de tuin dan menig konijn in een hok.dat is zeker
Alle reacties Link kopieren
quote:Chrissiefur schreef op 24 augustus 2016 @ 20:39:

[...]





Mijn kinderen leer ik wat wel en niet mag, bij de beesten ben ik vergevingsgezinder (is dat een woord?) omdat zij er niks aan kunnen doen. Ik heb huisdieren voor mijn plezier, daar staat voor hun tegenover dat ik zo goed als mogelijk voor ze probeer te zorgen. Ik denk dat mijn beestjes het beter hebben vrij in de huiskamer en de tuin dan menig konijn in een hok.Dat laatste ben ik ook zeker met je eens. En het is ook echt super leuk, zo'n ondeugend hupsend ding in je huis! Maar als je jezelf al heel sereen met een bolletje wol op de bank ziet zitten... Dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 24 augustus 2016 @ 20:39:

[...]





op zich zijn dit dingen die na behandeling weg zijn hoor. wormen en mijten worden gedood na een tablet of kuurJa laten we het hopen. Het voelt nog een beetje onzeker omdat ie zoveel ineens kreeg, denk dat we nog wat overbezorgd zijn dat ie zometeen weer wat anders heeft Het is trouwens deels ook wel een financiele overweging om nog heel even te wachten met een tweede konijn hoor, deze was zeker niet gratis en we willen natuurlijk wel de ruimte hebben om ook een tweede te geven wat ie nodig heeft qua huisvesting en zorg.
Alle reacties Link kopieren
quote:_everybodyloveslucy_ schreef op 24 augustus 2016 @ 20:46:

[...]





Dat laatste ben ik ook zeker met je eens. En het is ook echt super leuk, zo'n ondeugend hupsend ding in je huis! Maar als je jezelf al heel sereen met een bolletje wol op de bank ziet zitten... Dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren Nee dat ben ik dan weer met jou eens. Ze komen op de bank liggen of lopen voor je voeten aandacht te vragen wanneer zij daar zin in hebben, niet wanneer het mij uitkomt.
quote:_everybodyloveslucy_ schreef op 24 augustus 2016 @ 20:58:

[...]





Ja laten we het hopen. Het voelt nog een beetje onzeker omdat ie zoveel ineens kreeg, denk dat we nog wat overbezorgd zijn dat ie zometeen weer wat anders heeft Het is trouwens deels ook wel een financiele overweging om nog heel even te wachten met een tweede konijn hoor, deze was zeker niet gratis en we willen natuurlijk wel de ruimte hebben om ook een tweede te geven wat ie nodig heeft qua huisvesting en zorg.gewoon doen, er zitten zoveel leuke konijnen in de opvang. die hebben een goed huis nodig en jouw konijn een vrouw. Echt
de voedster uit de opvang zal gecastreerd zijn. Dan hoef je je ram dus niet te castreren. Tel uit je winst
Alle reacties Link kopieren
quote:Chrissiefur schreef op 24 augustus 2016 @ 21:00:

[...]





Nee dat ben ik dan weer met jou eens. Ze komen op de bank liggen of lopen voor je voeten aandacht te vragen wanneer zij daar zin in hebben, niet wanneer het mij uitkomt.:-D Dat vind ik dan ook wel weer het grappige. Zit ik er klaar voor, besluit hij een plasje op de bank te doen. Moet ik eigenlijk iets anders gaan doen, komt hij net tegen me aan liggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 24 augustus 2016 @ 21:02:

de voedster uit de opvang zal gecastreerd zijn. Dan hoef je je ram dus niet te castreren. Tel uit je winstDat vind ik wel een interessante opmerking. Want ik was sowieso van plan om hem te castreren in verband met (toekomstig) gedrag, ongeacht wat voor voedster erbij komt. Heb je een andere reden dan financieel om een ram niet te castreren?
quote:_everybodyloveslucy_ schreef op 24 augustus 2016 @ 21:08:

[...]





Dat vind ik wel een interessante opmerking. Want ik was sowieso van plan om hem te castreren in verband met (toekomstig) gedrag, ongeacht wat voor voedster erbij komt. Heb je een andere reden dan financieel om een ram niet te castreren?De enige reden om een ram te castreren is dat hij zich niet kan voortplanten. Heel soms als hij agressief is zou het ook kunnen helpen. Maar als je niets van dat alles hebt waarom zou je hem dan castreren? Een voedster moet je wel castreren ook als je haar alleen houdt. Voedsters zijn pittiger (hormonaler) en kunnen baarmoederkanker krijgen als ze niet gecastreerd zijn. Een castratie van een voedster is duur en ingewikkelder dan die van een ram
quote:S-Meds schreef op 24 augustus 2016 @ 21:02:

de voedster uit de opvang zal gecastreerd zijn. Dan hoef je je ram dus niet te castreren. Tel uit je winstBij ons in de opvang(en) zijn de voedsters vrijwel nooit gecastreerd, alleen de rammen.
voor een opvangvoedster betaal je een paar tientjes maar dan is ze dus gecastreerd, gevaccineerd, nagekeken, ontwormd en ontmijt/vlooit. Goedkoper dus dan een winkelkonijn
quote:anky schreef op 24 augustus 2016 @ 21:12:

[...]





Bij ons in de opvang(en) zijn de voedsters vrijwel nooit gecastreerd, alleen de rammen.echt? de opvang hier doet de voedsters niet ongecastreerd weg
oke verschilt dus per opvang!
Alle reacties Link kopieren
quote:Chrissiefur schreef op 24 augustus 2016 @ 20:39:

[...]





Mijn kinderen leer ik wat wel en niet mag, bij de beesten ben ik vergevingsgezinder (is dat een woord?) omdat zij er niks aan kunnen doen. Ik heb huisdieren voor mijn plezier, daar staat voor hun tegenover dat ik zo goed als mogelijk voor ze probeer te zorgen. Ik denk dat mijn beestjes het beter hebben vrij in de huiskamer en de tuin dan menig konijn in een hok.Dus een vrije uitloopgevangenis is beter dan een cel? Tja. Denk dat die beestjes het zomaar nóg veel leuker zouden vinden gewoon in de natuur te leven. Zonder gaas en ren en restricties.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 24 augustus 2016 @ 21:12:

voor een opvangvoedster betaal je een paar tientjes maar dan is ze dus gecastreerd, gevaccineerd, nagekeken, ontwormd en ontmijt/vlooit. Goedkoper dus dan een winkelkonijnOh, ik wil nog wel even verduidelijken dat ik geen winkelkonijn heb gekocht! Al klinkt dat qua kwaaltjes wel zo Ik heb erg bewust naar een hobbyfokker gezocht (had zo mijn redenen om de eerste keer nog niet uit de opvang te willen), heb erg mijn best gedaan om naar mijn idee een goede te vinden. Of dit een toevalstreffer was of een slechte fokker weet ik niet, maar hij komt zeker niet uit de winkel.
quote:_everybodyloveslucy_ schreef op 24 augustus 2016 @ 21:17:

[...]





Oh, ik wil nog wel even verduidelijken dat ik geen winkelkonijn heb gekocht! Al klinkt dat qua kwaaltjes wel zo Ik heb erg bewust naar een hobbyfokker gezocht (had zo mijn redenen om de eerste keer nog niet uit de opvang te willen), heb erg mijn best gedaan om naar mijn idee een goede te vinden. Of dit een toevalstreffer was of een slechte fokker weet ik niet, maar hij komt zeker niet uit de winkel.ja fokkers zijn ook niet de besten.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 24 augustus 2016 @ 21:11:

[...]



De enige reden om een ram te castreren is dat hij zich niet kan voortplanten. Heel soms als hij agressief is zou het ook kunnen helpen. Maar als je niets van dat alles hebt waarom zou je hem dan castreren? Een voedster moet je wel castreren ook als je haar alleen houdt. Voedsters zijn pittiger (hormonaler) en kunnen baarmoederkanker krijgen als ze niet gecastreerd zijn. Een castratie van een voedster is duur en ingewikkelder dan die van een ramHmm dat is interessant om even mee te nemen. Ik dacht dat ook mannetjes dan wel wat minder last van hun hormonen kregen, territoriumplasjes bijvoorbeeld. Er is ruimte voor verbetering maar hij is zéker niet agressief ofzo. Maar hij is ook pas 5 maanden. Hij is wel lekker bezig trouwens, probeert op dit moment mijn aantekeningen op te eten
quote:_everybodyloveslucy_ schreef op 24 augustus 2016 @ 21:20:

[...]





Hmm dat is interessant om even mee te nemen. Ik dacht dat ook mannetjes dan wel wat minder last van hun hormonen kregen, territoriumplasjes bijvoorbeeld. Er is ruimte voor verbetering maar hij is zéker niet agressief ofzo. Maar hij is ook pas 5 maanden. Hij is wel lekker bezig trouwens, probeert op dit moment mijn aantekeningen op te eten mijn gecastreerde ram doet ook uit enthousiasme plasjes
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 24 augustus 2016 @ 21:19:

[...]



ja fokkers zijn ook niet de besten.Nee vind dat achteraf best erg. Ze hebben een stichting met hun konijntjes (zal proberen het niet te herkenbaar te maken) en een hele facebookpagina vol tevreden klanten die ook blijven posten. Dus ik dacht wel goed te doen. Mijn wens voor een heel sociaal konijntje is wel gelukt, een heel gezond konijntje helaas niet.
quote:S-Meds schreef op 24 augustus 2016 @ 21:13:

oke verschilt dus per opvang!Ik heb er toevallig wat beter naar gekeken omdat ik volgende week op zoek ga naar een nieuwe voedster, maar alles is ongecastreerd. Maakt niet zoveel uit, want ik zoek toch een wat oudere voedster, en die ga ik ook het risico van een operatie niet meer aan doen.
Alle reacties Link kopieren
Konijnen niet doen. Zijn veel te wild daarvoor. Cavia's zijn beter, maar neem er dan wel 2. En zorg voor een zeer ruime kooi met twee verdiepingen. Ik heb zelf cavia's en ik vind het geweldige beestjes.
't Is al met al een heel gedoe
quote:_everybodyloveslucy_ schreef op 24 augustus 2016 @ 21:22:

[...]





Nee vind dat achteraf best erg. Ze hebben een stichting met hun konijntjes (zal proberen het niet te herkenbaar te maken) en een hele facebookpagina vol tevreden klanten die ook blijven posten. Dus ik dacht wel goed te doen. Mijn wens voor een heel sociaal konijntje is wel gelukt, een heel gezond konijntje helaas niet.

het gebeurt vaak dat konijnen in hun nieuwe huis, zeker als ze alleen komen te zitten ziek worden. Dat is een uiting van de stress. Maar wat jouw konijn had had die fokker natuurlijk moeten zien. Jouw ram heeft dus echt een maatje nodig, dat is ook beter voor zijn weerstand. een maatje die hij kan wassen waar hij achteraan kan rennen, tegenaan kan liggen, tegen kan knorren van blijheid, waar hij ruzie mee kan maken. Konijnenverkeringen zijn zo grappig om te zien want ze ontwikkelen zich voortdurend. Konijnen hebben een heel intensief communicatiesysteem trouwens. als mens kan je dat nooit begrijpen



Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven