Hulp bij bieden op huis (spoedje!)

23-01-2017 10:03 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!



Ik ben bezig met het kopen van mijn allereerste huis, en ik kan wel wat advies gebruiken.



Even een situatieschets:

Het gaat om een tussenwoning in een dorp. De onderverdieping is vrij nieuw en af. De bovenverdieping heeft wat werk nodig (voornamelijk het plafond heeft afwerking nodig en stuccen/verven). Bovendien willen we een nieuwe vloer op de onderverdieping en is de CV aan vervanging toe. Het is een huis uit 1990.

Het huis staat drie maanden te koop. Was in deze tijd al verkocht, maar de kopers kwamen bij de overdracht niet opdagen omdat ze uit elkaar gingen.



Vraagprijs: 239.000

Mijn eerste bod: 227.500.

Tegenbod: 237.000

Mijn tweede bod: 230.000 (aangegeven dat hier rekening gehouden is met kosten van o.a. opknappen bovenverdieping en CV.

Tegenbod: 233.500 (Vrijdag ontvangen. makelaar geeft aan dat de verkopers het huis nog niet voor 230.000 van de hand willen doen en dat hij het verschil mag delen dus een eindbod van 233.500 mag doen. Ze willen uiterlijk vandaag antwoord)



Nu denk ik er nog wel iets uit te kunnen halen en wil ik een tegenbod (en eindbod) doen van 232.000.



Vraag 1: Wat is de juiste manier om dit per mail te communiceren?

Zat zelf te denken aan iets in deze zin:

Beste...

€233.500 acht ik nog te hoog. Ik wilde zelf uiterlijk €231.000 voor de woning betalen aangezien de aanpassingen nog kosten met zich mee gaan brengen. Gezien ik de kopers wel nog tegemoet wil komen, ben ik bereid om dit te verhogen. Voor €332.000 is de woning verkocht.

Ik hoor graag z.s.m. (uiterlijk woendag) of de verkopers akkoord zijn. Dan kunnen we e.e.a. gaan regelen.



Met vriendelijke groet,



Vraag 2: Stel.. Ik doe een tegenbod van 232.000 en de verkopers wijzen het bod af. Is er dan alsnog ruimte om toch met de 233.500 akkoord te gaan? Of kunnen ze dan meteen met anderen in onderhandeling gaan?



Ik ben echt een groentje op dit gebied dus tips zijn van harte welkom!!
Zij hebben een eindbod gedaan. Het is aan jou om dat bod te accepteren of niet. Een nieuwe vloer is bijvoorbeeld geen waardevermeerdering voor een huis uit 1990, dus dat zal niet meegenomen worden in de prijs.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon akkoord gaan met het bod als je het huis graag wil.
Alle reacties Link kopieren
Bod accepteren als je het huis graag wil
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
*Neem je bedragen goed door voordat je de mail stuurt*



Gezien hun deadline heb ik het vermoeden dat ze al een nieuw setje kopers hebben. Jij geeft in deze tekst ook een deadline. Dus als jij nu zegt dat dit het uiterste is, en zij zeggen nee, dan is de zaak daarmee wel afgedaan (voor zover ik weet).



Overigens is een cv eventueel te leasen, koop je er eentje ligt dat rond de 3000 euro dacht ik.



Dat jij een nieuwe vloer wilt is niet hun probleem en verven moet je in nagenoeg elk huis. Het enige is het plafond en daar kun je over discussieren, aangezien het huis niet echt oud te noemen is.



Je laat het nu stuklopen op 1500 euro...
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Om 1500 euro het huis straks laten schieten zou ik niet doen, zij doen immers een eindbod.
Alle reacties Link kopieren
Eindbod van €332.000 vinden ze vast niet erg! ( )



Maar goed, als je helemaal geen ervaring hebt met aankoop van huizen was het misschien slim geweest om een aankoopmakelaar in de arm genomen te hebben, of een financieel adviseur.

Ik denk dat 232.000 reeel is. (Of je moet het heel graag willen en dit soort huizen gaan als warme broodjes, dan zou ik de vraagprijs bieden.)
Ozo.
Het is een eindbod. Dus als jij niet akkoord gaat kunnen ze stoppen en met een ander gaan onderhandelen ja.



Je moet je afvragen wat je belangrijker vindt: die 1500 euro of het huis. Als je het er echt niet voor wil betalen dan moet je de zaak voorbij laten gaan. Maar iets zegt me dat het meer een principedingetje van je is: je wil er meer afonderhandeld hebben. Dat kan maar dan moet je ook het risico accepteren dat het niet lukt en je straks dat huis niet hebt.
Ik vermoed ook dat ze een andere kopers hebben.
Alle reacties Link kopieren
Akkoord gaan, ik zou het hier ook niet op laten stuklopen. Heb je de financiering al rond en heb je al een bouwkundige keuring laten doen?
Alle reacties Link kopieren
Houdt het in ieder geval zakelijk. Je hoeft geen toelichting te geven, geef gewoon je eindbod. Zeker niet iets als "de verkopers tegemoet te komen".



Dus gewoon alleen een zinnetje met "mijn eindbod is EUR 231.000". Houdt de verkopende partij toch vast aan hun bod, dan is het aan jou te bepalen wat je wel of niet doet. Zolang ze met jou in onderhandeling zijn mogen ze niet met een andere onderhandelen. Dat wil uiteraard niet zeggen dat het niet gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de snelle reacties!



Ceylon, goed dat je het zegt! Als ik deze e-mail ging versturen, had ik hem nog wel 10000x nagelezen, maar wie weet had ik er overheen gelezen.



Hallekie, Heb inderdaad aan een aankoopmakelaar zitten denken, maar wilde het toch zelf proberen (met advies van anderen natuurlijk wel)



Fluithaas, Misschien is het inderdaad meer een principedingetje. Ik kan het betalen. En van de ene kant denk ik dan, ach die 1500 euro meer of minder, maakt ook niet uit. Van de andere kant denk ik dan, ik wil het meeste er uit halen ,want 1500 euro, daar kom ik al een heel eind mee met het vernieuwen van de vloer.

Mehhh dit brengt me echt allemaal zo aan het twijfelen en per minuut denk ik er weer anders over...



Mejuffrouwmuis, waarom denk je dat er andere kopers zijn? Zelf lees ik het namelijk niet zo, maar wellicht mis ik iets?
Zij hebben er niets mee te maken dat je kosten moet maken met die aanpassingen, dat zit al in hun vraagprijs verwerkt natuurlijk.

Als je dit huis graag wilt laat je het niet lopen op 1500 euro. Als ze nog andere bieders hebben, dan pis je naast de pot met je eindbod van 232000.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 23 januari 2017 @ 10:07:

Zij hebben een eindbod gedaan. Het is aan jou om dat bod te accepteren of niet. Een nieuwe vloer is bijvoorbeeld geen waardevermeerdering voor een huis uit 1990, dus dat zal niet meegenomen worden in de prijs.Alleen blijkt een eindbod in de praktijk vaak niet zo'n eindbod te zijn...
quote:Misfit23 schreef op 23 januari 2017 @ 10:23:

En van de ene kant denk ik dan, ach die 1500 euro meer of minder, maakt ook niet uit. Van de andere kant denk ik dan, ik wil het meeste er uit halen ,want 1500 euro, daar kom ik al een heel eind mee met het vernieuwen van de vloer.

1500 euro scheelt per maand 5 euro in je hypotheek, dertig jaar lang. Dat maakt het uit. Zoek je ook de allergoedkoopste hypotheek met de allerlaagste rente? Dat maakt vaak veel meer uit.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mogen de verkopers de onderhandeling op ieder moment staken hoor. Ze mogen niet met 2 kopers tegelijk onderhandelen omdat je die dan tegen elkaar op kunt laten bieden, maar als ze klaar zijn met TO omdat ze het eindbedrag niet wil accepteren, mogen ze de onderhandeling met TO staken en met een ander in zee gaan.

Overigens werkt het echt niet zo dat je alles wat er aan een huis gedaan moet worden van de vraagprijs af kunt trekken, met de staat van het huis wordt over het algemeen in de vraagprijs al gerekend. Dus argumenten voor je lagere bod kun je wel geven, maar daar heeft helemaal niemand een boodschap aan.
TO, omdat ze vandaag antwoord willen. Mochten ze er met jou niet uitkomen, dan gaan ze morgen met een andere partij verder.



Tale, kan, maar hoeft niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Tale schreef op 23 januari 2017 @ 10:25:

[...]



Alleen blijkt een eindbod in de praktijk vaak niet zo'n eindbod te zijn...



Doordat de kopers persé vandaag het antwoord willen, vermoed ik dat ze andere kopers hebben. Kan een truc van de makelaar zijn, hoeft niet. Als niet, dan is het huis dalijk weg.

En er waren al eerder kopers, TO is de tweede, binnen drie maanden. Het huis is dus blijkbaar nog best gewild.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat je dit huis wil?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Even advocaat van de duivel spelen: die 1500 euro die je mogelijk bespaard krijg je ook niet cash in je zak om aan het huis te besteden he? Natuurlijk is iedere euro die je minder op je hypotheek hebt fijn, maar in je maandlasten zul je niet heel veel verschil zien.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 23 januari 2017 @ 10:30:

[...]





Doordat de kopers persé vandaag het antwoord willen, vermoed ik dat ze andere kopers hebben. Kan een truc van de makelaar zijn, hoeft niet. Als niet, dan is het huis dalijk weg.

En er waren al eerder kopers, TO is de tweede, binnen drie maanden. Het huis is dus blijkbaar nog best gewild.

Dit. Echt, ik ben er helemaal voor dat je niet te veel voor een huis betaalt en je niet laat opjagen tot een biedingsoorlog. Maar 1500 euro...

Ter vergelijk: wij hebben zelf een huis gekocht met een aankoopprijs die uiteindelijk 2000 euro boven de taxatiewaarde lag. Huis is nu anderhalf jaar later bijna 10.000 euro meer waard dan de taxatiewaarde.
Alle reacties Link kopieren
Aaaah oké, bedankt voor al jullie inzichten!

Jullie hebben gelijk ook, 1500 euro is het gewoon niet waard om het huis op te laten schieten. Ik ga de makelaar contacten!

Oh ik vind het zo spannend allemaal zeg! Nu al zin om meubels te gaan shoppen.
Emmeren om een paar centen op zo'n bedrag zou ik als verkoper absoluut niet kunnen waarderen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Marana_ schreef op 23 januari 2017 @ 10:25:

Zij hebben er niets mee te maken dat je kosten moet maken met die aanpassingen, dat zit al in hun vraagprijs verwerkt natuurlijk.

Als je dit huis graag wilt laat je het niet lopen op 1500 euro. Als ze nog andere bieders hebben, dan pis je naast de pot met je eindbod van 232000.



Dit!



Raar trouwens dat mensen met het argument komen dat ze moeten stucen en de ketel aan vervanging toe is. Daar is het huis op getaxeerd natuurlijk. Als het huis tip-top was, zou het wel een hogere vraagprijs hebben.



En als je het om 1500,- laat lopen, wil je het huis denk ik niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven