Hulp bij indeling huis

03-08-2016 10:04 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!



Ik zit een te brainstormen en kom er zelf niet uit.. Wij hebben een nieuw huis gekocht alleen is de indeling wat vreemd. De (open) keuken grenst aan de grootste ruimte van de benedenverdieping, voor veel mensen dan ook logisch om van die plek je huiskamer te maken. De bewoners nu hebben de eettafel helemaal voor in huis.. Ik heb geprobeerd de boel om te schuiven en de huiskamer in het kleine gedeelte voorin te doen, maar doordat er een openhaard in zit kan ik maar een hele kleine bank kwijt en dat is niet echt handig..



Op de platten grond staat niet de deur afgebeeld die van de hal naar het voorste gedeelte van het huis uitkomt (naast de trap). Er moet dus nog is ong 80 cm af van die muur.



Hebben jullie leuke ideeën? Als iemand dezelfde indeling heeft ergeren jullie je daaraan? Ik hoor het graag, alle hulp is welkom!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou toch de zithoek in het breedste stuk doen. Of de keuken verplaatsen, maar dat zal kostbaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
Op de wc muur je tv en een hele lange bank tussen kachels tegen de muur. In de voorkamer eventueel een speelhoek voor de kinderen/klein zitje voor de kachel met een mooie boekenkast en achter een hele lange eettafel. Ik snap overigen wel waarom de bewoners helemaal voor zijn gaan eten, heel handig is het niet, maar als je naar de indeling kijkt begrijp ik het goed.
Alle reacties Link kopieren
Of twee woongedeeltes. Een gezellig hoekje met twee mooie stoelen bij de open haard.

In het tussenstuk de eettafel als dat past en bij de keuken een ruimer zitgedeelte.
Alle reacties Link kopieren
Waarom koop je in godsnaam een huis waarvan je de indeling niet handig vindt?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben normaal van mening dat de eettafel bij de keuken moet staan, maar in dit geval lijkt het inderdaad logischer om hem voorin te zetten. Anders houd je helemaal geen plaats meer over voor een zithoek. Wat een rotindeling, ik snap nooit dat ze zoiets bedenken als ze nieuwe huizen bouwen.



Als je wel de zithoek aan de voorkant wilt hebben, zou ik (hoe jammer ook) de open haard eruit slopen. Anders kun je bijvoorbeeld ook geen tv kwijt. Heb je foto's? Dan is het makkelijker om er iets over te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
In het middengedeelte (dus waar WOONKAMER staat) een mooie eettafel, in het smalle gedeelte een grote kast (buffetkast, boekenkast of anders) aan de zijde van de open haard, een grote L-bank met de hoek links onderin.
Alle reacties Link kopieren
Hier een foto van het huis voor een beter idee. Wij hebben het huis toch gekocht omdat het verder prachtig is. 140 m2, mooie tuin en de boven verdiepingen zijn prachtig.. Alleen is de indeling beneden wat lastig, maar daar komen we uiteindelijk wel uit. We hebben wel wat budget om te verbouwen.
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 03 augustus 2016 @ 10:11:

Ik ben normaal van mening dat de eettafel bij de keuken moet staan, maar in dit geval lijkt het inderdaad logischer om hem voorin te zetten. Anders houd je helemaal geen plaats meer over voor een zithoek. Wat een rotindeling, ik snap nooit dat ze zoiets bedenken als ze nieuwe huizen bouwen.



Als je wel de zithoek aan de voorkant wilt hebben, zou ik (hoe jammer ook) de open haard eruit slopen. Anders kun je bijvoorbeeld ook geen tv kwijt. Heb je foto's? Dan is het makkelijker om er iets over te zeggen.Ik heb een link geplaatst in een onderstaand bericht
Alle reacties Link kopieren
quote:MissEleanorChen schreef op 03 augustus 2016 @ 10:15:

In het middengedeelte (dus waar WOONKAMER staat) een mooie eettafel, in het smalle gedeelte een grote kast (buffetkast, boekenkast of anders) aan de zijde van de open haard, een grote L-bank met de hoek links onderin.Ja goed idee! Ik zit maar met een soort bank in mn hoofd en dat is een hoekbank met zo'n longchair.. maar ik kan natuurlijk ook de hoek om onder het raam om zo wat meer bankruimte te krijgen. Handig!
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben budget om te verbouwen? Komt 'ie:



De hal halveren, trap verplaatsen. Kasten aan de kant van de woonkamer weghalen en in het deel van de hal plaatsen waar nu de trap begint. De achterpui een meter of twee uitbouwen en doorbreken naar de keuken waardoor je een enorme open woonkeuken hebt. Kleine fijne zithoek om de haard, eethoek en woonkamer aan de keukenkant.
Alle reacties Link kopieren
quote:lionlily schreef op 03 augustus 2016 @ 10:24:

Jullie hebben budget om te verbouwen? Komt 'ie:



De hal halveren, trap verplaatsen. Kasten aan de kant van de woonkamer weghalen en in het deel van de hal plaatsen waar nu de trap begint. De achterpui een meter of twee uitbouwen en doorbreken naar de keuken waardoor je een enorme open woonkeuken hebt. Kleine fijne zithoek om de haard, eethoek en woonkamer aan de keukenkant.Is er dan nog een tuin over?
Alle reacties Link kopieren
Het ziet er wel mooi uit! Het ligt er een beetje aan of je vaak (veel) visite hebt, maar dan zou ik persoonlijk toch gaan voor een knus zithoekje aan de voorkant. En het liefst zou ik dan beneden helemaal geen tv doen of als die echt wilt, zou ik echt de open haard weghalen. Voor allebei is eigenlijk geen ruimte en naast of boven elkaar is echt geen porem en onhandig.



En dan in het grotere gedeelte een eettafel en eventueel nog een dressoir oid.
Alle reacties Link kopieren
quote:lionlily schreef op 03 augustus 2016 @ 10:24:

Jullie hebben budget om te verbouwen? Komt 'ie:



De hal halveren, trap verplaatsen. Kasten aan de kant van de woonkamer weghalen en in het deel van de hal plaatsen waar nu de trap begint. De achterpui een meter of twee uitbouwen en doorbreken naar de keuken waardoor je een enorme open woonkeuken hebt. Kleine fijne zithoek om de haard, eethoek en woonkamer aan de keukenkant.Als dat kan, zou ik zeker zoiets doen. Maar dat gaat echt wel een smak geld kosten.
Alle reacties Link kopieren
Zijn het twee kachels of open haarden op die plattegrond?
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
quote:nursy schreef op 03 augustus 2016 @ 10:27:

[...]





Is er dan nog een tuin over?Ik kan op de plattegrond niet zien hoe diep de tuin is, dus dat kan ik niet zeggen, maar je kunt ook een meter uitbouwen, of een erker/serre maken, dan heb je ook winst en in Nederland zit je vaker binnen dan buiten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een doorloop maken van de hal rechtdoor naar de keuken. Toilet dus iets verkleinen, linker kast weghalen. Dan kun je voor in het smalle deel een goeie zithoek maken waar je niet doorheen hoeft te lopen. De eethoek rechts in het deel waar woonkamer staat.
Alle reacties Link kopieren
quote:lionlily schreef op 03 augustus 2016 @ 10:24:

Jullie hebben budget om te verbouwen? Komt 'ie:



De hal halveren, trap verplaatsen. Kasten aan de kant van de woonkamer weghalen en in het deel van de hal plaatsen waar nu de trap begint. De achterpui een meter of twee uitbouwen en doorbreken naar de keuken waardoor je een enorme open woonkeuken hebt. Kleine fijne zithoek om de haard, eethoek en woonkamer aan de keukenkant.We hebben ongeveer 40.000 euro om te verbouwen haha denk niet dat we het daar met redden. Wel een top plan!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou juist voor een gezellig gedeelte met een mooie hoekbank en de tv maken en in het achterste gedeelte een echt grote eettafel kopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:fashionvictim schreef op 03 augustus 2016 @ 10:29:

Zijn het twee kachels of open haarden op die plattegrond?Ja klopt, alleen in de achterste kamer is het alleen nog een schouw en zit dus geen haard meer in. Voor is dat nog wel.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een prachtige kamer. Je komt er vast wel uit. Dacht dat het heel klein zou zijn, maar dat valt erg mee. Misschien moet je van het hoekbank idee afstappen.

Een grote bank met losse hocker van dezelfde stof geeft hetzelfde idee en daar kun je mee schuiven.
Alle reacties Link kopieren
quote:pamelacourson schreef op 03 augustus 2016 @ 10:27:

Het ziet er wel mooi uit! Het ligt er een beetje aan of je vaak (veel) visite hebt, maar dan zou ik persoonlijk toch gaan voor een knus zithoekje aan de voorkant. En het liefst zou ik dan beneden helemaal geen tv doen of als die echt wilt, zou ik echt de open haard weghalen. Voor allebei is eigenlijk geen ruimte en naast of boven elkaar is echt geen porem en onhandig.



En dan in het grotere gedeelte een eettafel en eventueel nog een dressoir oid.Onze adviseur zegt dat de haard weg halen waardevermindering is.. We hebben vaker visite maar wilde eigenlijk dat achter in het eetgedeelte gaan zitten en er een mooie grote tafel met comfi eetstoelen. Alleen die ruimte met die bank voorin maakt het allemaal zo moeilijk..
Alle reacties Link kopieren
...
Alle reacties Link kopieren
De doorgang door de linker kast heen is misschien ook wel een idee.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik in het achterste gedeelte weer een haard inbouwen en daar een hele grote leefkeuken van maken, met een grote tafel en echt lekkere stoelen waar je ook lang en lekker in kunt zitten. Als je dan met vrienden bent of met kinderen (als je die hebt) zit je gezellig bij de haard aan tafel. Ik zou dan wel een zithoek in het smalle gedeelte maken, en dan niet met een hoekbank maar met een rechte bank en wat losse fauteuils, waardoor het evt ook wat kleiner kan dan met zo'n kolossale bank.
Am Yisrael Chai!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven