Hulp in de huishouding

21-03-2016 09:38 93 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal. Sinds een aantal maanden werk ik fulltime. Omdat mijn man chronisch ziek is en daarnaast ook 40 uur werkt heeft schoonmaken onze prioriteit niet echt meer. We hebben wel inwonende volwassen kinderen maar die studeren, werken en sporten. Ik heb dus een advertentie geplaatst en ontzettend veel reacties gekregen. Op basis van hun profiel heb ik de komende week gesprekken met vier dames. Ik heb mijn man echt moeten overhalen want die is erg sceptisch om een vreemde in huis te halen. Ik vind het ook erg spannend maar zo doormodderen is ook geen optie meer. Ik wil het weekend ingaan met een schoon huis. Nogmaals, spannend dus. Hebben jullie tips voor me hoe zo'n gesprek moet gaan en waar ik op moet letten? Kan ik gelijk vragen om een foto te mogen van een ID of moet ik daarmee wachten tot ik een keuze heb gemaakt en dat ze dan bv een kopie meeneemt? Zal ik iemand gelijk het huis laten zien? Kan ik een proeftijd afspreken? (ik zie het eigenlijk al na 1 keer of ik blij ervan wordt )Kortom, ik ben een echt groentje. Wie heeft er een schat aan ervaring met hulpen in de huishouding en wie wil helpen?
Alle reacties Link kopieren
Je kunt het ook aan de dame vragen; welke spullen heb je nodig. Die van mij neemt speciale doekjes zelf mee. Verder heb ik tegen dr gezegd wat zou jij als eerste doen als het jouw huis was? Als je een goede huishoudelijke hulp hebt kunnen die dat echt goed zelf bedenken. Natuurlijk kun je bepaalde taken altijd meegeven!
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel voor je tip!
Alle reacties Link kopieren
De eerste keer was ik thuis, later meestal niet meer. Als ik een keer thuis was als ze kwam, deed ik wel eens om contact te houden, en vond ze wel gezellig, ging ik altijd maar andere klusjes doen. Ik kon toch niet tegen haar opwerken. Was een moeder met gezin van 6 kinderen, en haar enige hobby was poetsen. Dus ik ging dan maar in de tuin aan de gang, of keukenla of kleerkast opruimen. Dat soort klussen die toch gedaan moesten worden, en die ik toch zelf moest doen omdat ik wist welke dingen ik weg kon gooien omdat ik die niet meer gebruikte.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn hulp ook via een advertentie in de supermarkt. In mijn yuppenwijk hebben de meeste poetsen een wachtlijst, dus viavia schiet niet zo op. Ik vond inderdaad de 'klik' het belangrijkste. We hebben bij het gesprek kennis gemaakt, een rondje door het huis gelopen om te laten zien hoe en wat en wat haar eigen inschatting qua tijd zou zijn. Dat kwam aardig overeen met ons idee. Ze kwam zelf met haar IDkaart en ze heeft uit eigen beweging referenties opgegeven, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik die niet eens heb nagebeld.



In het begin was een van ons thuis als ze kwam, zodat we de deur open konden doen, maar na een maand heeft ze de sleutel gekregen. Ik voel me ook altijd vreselijk in de weg lopen als ze bezig is in mijn huis, ook al zegt ze zelf van niet, dus ik maak me meestal gauw uit de voeten.



Maar de eerste keer meepoetsen? Precies zeggen hoe je wil dat iets wordt schoongemaakt. Serieus? Dat is nog geen seconde bij me opgekomen! 'Doe het dan lekker zelf' zou ik als schoonmaakster denken.



Anyway, ik heb gevraagd welke schoonmaakmiddelen en -producten ze nodig had en welk merk (ze wilde bijvoorbeeld zelf graag Ajax) dus dat heb ik in huis gehaald, en ze weet wat ze moet doen en hoe ze dat dan doet en in welke volgorde, dat zal me worst wezen. Als het maar schoon is! En als ze iets nodig heeft, hoor/lees ik het wel.



Ze komt 3 uur per week (een ochtend) en stoft, stofzuigt en dweilt de woonkamer en 2 slaapkamers, poetst de keuken, de badkamer en de wc, stofzuigt en dweilt de trappen (3 stuks) en als de twee pubers de vloer en belangrijkste oppervlakken van hun kamers vrij hebben gemaakt, pakt ze die er ook nog bij. Verder stofzuigt en dweilt ze het souterrain en om de week pakt ze de benedenbadkamer nog mee.



Vaak heeft ze nog wat tijd over en dan doet ze iets extra's als de binnenkant van de ramen, de deuren, de oven, de koelkast, de keukenkastjes etc. Dat laatste naar eigen inzicht, heel soms leg ik een briefje neer met een verzoek (bv als er een vlek op het raam zit ofzo).



Maak je ook afspraken over vakanties en ziekte etc? Betaal je door of niet? De onze regelt zelf vervanging als ze in de zomer 6 weken op familiebezoek in Bulgarije is. Haar schoonzus komt dan bij ons. Maar dat was wel nadat wij nogal 'geshockeerd' waren toen ze de eerste keer aankondigde dat ze in de zomer 6x niet zou komen. Waarschijnlijk had ze medelijden met ons, haha.

Als ze incidenteel niet hoeft te komen omdat we op vakantie zijn (komt niet vaak voor omdat we dan meestal familie in ons huis te gast hebben dus dan kan ze gewoon komen) betalen we haar door.
quote:Mirjamnietsmismee schreef op 22 maart 2016 @ 11:11:

Gister heb ik de eerst dame op gesprek gehad en er komen er nog drie. Was een hele leuk meid, veel ervaring, woont in de buurt en rookt niet.

Met haar het huis rondgeweest en je kon ook merken dat ze precies wist hoe en wat. Dus dat is allemaal reuze meegevallen.



Even een vraag aan de huishoudelijke hulpen onder ons. Wat moet ik allemaal in huis halen qua schoonmaakproducten?

- handschoenen (goeie!)

- dweil(en)

- schuursponsjes

- schoonmaakmiddel

-blue wonder

- schuurmiddel

- Swiffer



Ik heb zo'n electrische ramenwisser dus dat is ook al makkelijk :-)



Nu nog bedenken wat ik wil dat ze de eerste gaat doen. Ik denk het huis stofzuigen, trappen zuigen en schoonmaken, de badkamer en de wc's en misschien de keuken?



Graag jullie feedback :-)

Fijn dat de klik er was! Ik zou gewoon nog overleggen met haar wat je in huis moet halen. Ik neem zelf altijd handschoenen mee en een paar makkelijke schoenen. Ik neem aan dat je verder de nodige dingen in huis hebt; ruitenreiniger, doekje, stofzuiger enz. Gewoon even overleggen.

Wat ik altijd doe in drie uur is; het huis beneden en boven stoffen en stofzuigen, de badkamer, toiletten, beneden nog dweilen. Verder net wat die ander wil (want natuurlijk ga ik als schoonmaakster niet mijn eigen plan zomaar trekken maar kijk ik naar de wensen van degene waar ik poets) soms is dat nog een was hangen ofzo, soms heb ik wat langer over en zie ik dat een raam gewassen kan worden, of de koelkast eens uitsoppen, soms ligt er een briefje klaar met wensen. Ik denk dat als je even afkijkt hoe het in zijn werk gaat, dat je vanzelf samen wel bedenkt hoe het nog anders of effectiever kan.
quote:Ceylon schreef op 21 maart 2016 @ 17:22:[/b





En als je er nooit bent wil ik niet dat je je bemoeit met mijn schema. Dat is juist een paar keer flink fout gegaan. Dan had ik in mijn hoofd dat de ramen gedaan moesten worden, lag er een briefje dat de leren stoelen behandeld moesten worden. Ramen schoven op. Niet zo´n punt, maar daardoor schoven de deuren ook op. En het kastje op de badkamer. En de keukenlades. En toen lag er ineens een briefje dat de oven schoon had gemoeten. Toen liep mijn eigen schema in de soep en werd mijn werkgeefster steeds pissiger en ontevredener, terwijl ik er al vier jaar naar volle tevredenheid was. Na een half jaar gemodder (en een briefje van mijn kant of ik misschien een keertje extra moest inplannen) heb ik haar de sleutel teruggegeven.









Ik sta echt te kijken van jouw opvattingen over hoe jij denkt over bij iemand schoonmaken.

Het is toch gewoon een zakelijke overeenkomst: je wordt ingehuurd om schoon te maken, dus heb je je te houden aan wat je werkgever wil. Wat kan haar jouw schema schelen? Als zij het die dag belangrijker vindt dat je de leren stoelen behandelt en de ramen hoeven dan niet te gebeuren, kun je je daar niet aan aanpassen??

Misschien is het dan inderdaad beter dat je daar stopt met werken. Dat jij eigen baas bent in je eigen huis, wil nog niet zeggen dat je dat ook in iemand anders huis bent.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk zelf het liefst met schoonmaakazijn, sanitair bij voorkeur met schuurmiddel (gewoon huismerk) en niet van die dikke huishoudhandschoenen maar zo´n doos met 100 wegwerphandschoenen. Die dikke kun je heel lang gebruiken maar na een tijdje ruiken je handen net zoals je voeten in goedkope plastic schoenen en die geur laat zich maar slecht afwassen.



Zelf ben ik niet zo´n fan van die electrische ramenwisser maar ik ben wel helemaal happy als mensen een goede hebben, dat scheelt echt heel veel. Poetsdoeken graag zonder wasverzachter, want dat spul veroorzaakt strepen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:mary57 schreef op 22 maart 2016 @ 12:14:

[...]





Ik sta echt te kijken van jouw opvattingen over hoe jij denkt over bij iemand schoonmaken.

Het is toch gewoon een zakelijke overeenkomst: je wordt ingehuurd om schoon te maken, dus heb je je te houden aan wat je werkgever wil. Wat kan haar jouw schema schelen? Als zij het die dag belangrijker vindt dat je de leren stoelen behandelt en de ramen hoeven dan niet te gebeuren, kun je je daar niet aan aanpassen??

Misschien is het dan inderdaad beter dat je daar stopt met werken. Dat jij eigen baas bent in je eigen huis, wil nog niet zeggen dat je dat ook in iemand anders huis bent.



Wat zij wilde was dat die stoelen éxtra gedaan werden. Zonder extra te betalen. Maar dat bleek achteraf pas, na een maand of wat, toen mijn schema dus niet meer functioneerde omdat zij dacht dat ik die stoelen er wel even bij deed. Toen ik eens vroeg of ze misschien wilde dat ik eens een ochtend extra zou komen om dat soort aparte dingen te doen, vond ze dat niet nodig.



Tja, dan vind ik langer werken voor nop ook niet nodig, sorry hoor.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 22 maart 2016 @ 12:34:

[...]





Wat zij wilde was dat die stoelen éxtra gedaan werden. Zonder extra te betalen. Maar dat bleek achteraf pas, na een maand of wat, toen mijn schema dus niet meer functioneerde omdat zij dacht dat ik die stoelen er wel even bij deed. Toen ik eens vroeg of ze misschien wilde dat ik eens een ochtend extra zou komen om dat soort aparte dingen te doen, vond ze dat niet nodig.



Tja, dan vind ik langer werken voor nop ook niet nodig, sorry hoor.Dat kun je gewoon netjes aangeven in plaats van te handelen zoals jij hier schrijft dat je het doet. Ik vind dat niet normaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Joni_de_tweede schreef op 22 maart 2016 @ 13:01:

[...]



Dat kun je gewoon netjes aangeven in plaats van te handelen zoals jij hier schrijft dat je het doet. Ik vind dat niet normaal.



Laten we het erop houden dat je er niet bij was .



Ik werk nu alleen bij mensen die zelf gewoon thuis zijn, dat voorkomt een hoop gedoe. En verder vind ik het wel goed zo. Ik ga het nieuws kijken, vind momenteel Zaventem/Brussel even schokkender dan een adres van acht jaar geleden. TO, veel succes.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Dat idee heb ik wel vaker bij jou, dat je erbij had moeten zijn. Ik zou in ieder geval geen behoefte hebben aan een schoonmaakster die zo vol van zichzelf zit en de boel wel eens zal regelen in andermans huis. Misschien is het in jouw geval inderdaad heel verstandig om te komen als mensen thuis zijn. Zelf doe ik dat niet, maar vreemd genoeg heb ik nog nooit 'gedoe' gehad.
Tja, ik zou wel een schoonmaakster willen die zelf de boel regelt. Als in ieder geval iedere week wordt gestoft, stofgezogen, gedweild en badkamer en wc wordt gedaan, laat ik het verder graag aan de hulp over wanneer ze de overige klussen als ramen, deuren, keukenkastjes, boenwas, etc doet. Ik heb geen zin om iedere week te moeten zeggen welke extra klus er aan de beurt is. Al zal ik het wel zeggen als iets er nodig aan toe is, mag ze het zelf binnen 3 weken inplannen.
Alle reacties Link kopieren
Ik wilde jullie toch even laten weten hoe het afgelopen is. Ze is nu twee keer geweest en ik heb spijt. Spijt dat ik dit niet jaren eerder heb gedaan. Wat een luxe! Ze maakt m'n huis brand en brandschoon. Het is duidelijk te zien en te ruiken. Het is het geld dubbel en dwars waard. Ik laat haar maar gewoon haar gang gaan en ik zie het wel als ik thuiskom. Dus nogmaals, bedankt voor jullie tips!
Heerlijk toch? Precies wat je van een hulp mag verwachten.
Ik heb via de vraag en aanbod hoek een huishoudelijke hulp kunnen vinden. We hebben een kennismaking gehad en vervolgens is ze elke week gekomen. Ik doe het alleen op dagen dat ik zelf thuis ben, want ik wil niet dat iemand de sleutel heeft.
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat mensen daarin zo kunnen verschillen. Ik wil er absoluut niet zijn als zij er is, voelt zo ongemakkelijk. En met die sleutel kan ik ook wel iets van voorstellen. Bij de hulp die ik heb voelt het gewoon goed. Dat ik weet waar ze woont e.d. scheelt overigens ook
quote:Mirjamnietsmismee schreef op 08 april 2016 @ 12:27:

Grappig dat mensen daarin zo kunnen verschillen. Ik wil er absoluut niet zijn als zij er is, voelt zo ongemakkelijk. En met die sleutel kan ik ook wel iets van voorstellen. Bij de hulp die ik heb voelt het gewoon goed. Dat ik weet waar ze woont e.d. scheelt overigens ook Snap ik inderdaad. Ik zorg er wel voor dat ik boven ben als zij beneden is en andersom. Ik wil haar niet op de vingers kijken o.i.d. Overigens ben ik wegens ziekte eigenlijk altijd thuis dus is dit 'noodgedwongen'.
Wat leuk dat je nog een update komt geven, en wat fijn dat het je goed bevalt!

Treurniet, je post is wel tegenstrijdig. Eerst zeg je dat je thuis bent omdat je geen sleutel wilt afgeven, en daarna post je weer dat je thuis bent omdat het noodgedwongen is... Het is je goed recht natuurlijk om wel of niet thuis te zijn.

Zelf poets ik liefst als mensen niet thuis zijn, dan kan ik lekker door doen, hoef ik niet steeds een praatje te maken. Maar bij een ander adres is de vrouw wel altijd thuis, ook zoals bij jou dan door een ziekte. En die vindt het ook een sociaal gebeuren dat ik er ben, we drinken altijd uitgebreid thee en hebben altijd wat te kletsen. Zij is ook echt een soort van vriendin geworden, en ik vind het heel gezellig om daar te zijn.
quote:Joni_de_tweede schreef op 08 april 2016 @ 22:02:

Wat leuk dat je nog een update komt geven, en wat fijn dat het je goed bevalt!

Treurniet, je post is wel tegenstrijdig. Eerst zeg je dat je thuis bent omdat je geen sleutel wilt afgeven, en daarna post je weer dat je thuis bent omdat het noodgedwongen is... Het is je goed recht natuurlijk om wel of niet thuis te zijn.

Zelf poets ik liefst als mensen niet thuis zijn, dan kan ik lekker door doen, hoef ik niet steeds een praatje te maken. Maar bij een ander adres is de vrouw wel altijd thuis, ook zoals bij jou dan door een ziekte. En die vindt het ook een sociaal gebeuren dat ik er ben, we drinken altijd uitgebreid thee en hebben altijd wat te kletsen. Zij is ook echt een soort van vriendin geworden, en ik vind het heel gezellig om daar te zijn.Ik ben inderdaad thuis vanwege ziekte, maar buiten dat om wil ik niet dat iemand anders de sleutel heeft. Mocht ik binnenkort weer aan het werk kunnen, dan zou ik het alsnog op de dag plannen dat ik thuis ben. Wij hebben inderdaad wel altijd een praatje, drinken koffie met wat lekkers en gewoon even bijkletsen.
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal, toch nog even een vraagje. Wat is ongeveer redelijk wat iemand doet in drie uur? De hulp die ik heb doet, vanaf de zolder tot aan beneden alle kamers (drie slaapkamers en woonkamer) schoonmaken, stofzuigen en dweilen. Daarnaast de trappen, badkamer en wc's. Ook maakt ze de bedden van de kinderen op (de gek ) Eigenlijk wil ik vragen of ze ook een keer de keuken van boven tot onder wil schoonmaken of is dat dan niet redelijk? Ik hoor het graag weer van de ervaringsdeskundigen. :-D
Je kunt vragen of ze de keuken wil doen, en dat ze dan iets anders laat vallen, zodat ze met haar tijd uitkomt. Of je vraagt of ze er wat langer voor kan blijven, gewoon even overleggen. Ik denk dat ze al wel heel wat doet in drie uur als ze de bedden van de kinderen ook nog doet.
quote:Mirjamnietsmismee schreef op 18 april 2016 @ 15:41:

Dag allemaal, toch nog even een vraagje. Wat is ongeveer redelijk wat iemand doet in drie uur? De hulp die ik heb doet, vanaf de zolder tot aan beneden alle kamers (drie slaapkamers en woonkamer) schoonmaken, stofzuigen en dweilen. Daarnaast de trappen, badkamer en wc's. Ook maakt ze de bedden van de kinderen op (de gek ) Eigenlijk wil ik vragen of ze ook een keer de keuken van boven tot onder wil schoonmaken of is dat dan niet redelijk? Ik hoor het graag weer van de ervaringsdeskundigen. :-DTuurlijk kun je dat vragen. Zeg er wel bij wat je er precies van verwacht, ook de kastjes binnenin of alleen bovenop, de buitenkant, de tegels etc.
Zelf poets ik al 12 jaar bij anderen en inmiddels ben ik ook zo dat ik een pakket aanbied en ze het daar mee kunnen doen. Als dat niet bevalt moeten ze een ander zoeken. Nu ben ik niet moeilijk, ik doe eigenlijk alles wat gevraagd wordt mits het binnen de tijd past. Nu wil men dat ik ipv eens in de 2 weken 3 uur, elke week 1,5 uur kom, maar dat doe ik dus niet. Willen ze dat wel, zoeken ze maar een ander.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mirjamnietsmismee schreef op 22 maart 2016 @ 11:11:

Gister heb ik de eerst dame op gesprek gehad en er komen er nog drie. Was een hele leuk meid, veel ervaring, woont in de buurt en rookt niet.

Met haar het huis rondgeweest en je kon ook merken dat ze precies wist hoe en wat. Dus dat is allemaal reuze meegevallen.



Even een vraag aan de huishoudelijke hulpen onder ons. Wat moet ik allemaal in huis halen qua schoonmaakproducten?

- handschoenen (goeie!)

- dweil(en)

- schuursponsjes

- schoonmaakmiddel

-blue wonder

- schuurmiddel

- Swiffer



Ik heb zo'n electrische ramenwisser dus dat is ook al makkelijk :-)



Nu nog bedenken wat ik wil dat ze de eerste gaat doen. Ik denk het huis stofzuigen, trappen zuigen en schoonmaken, de badkamer en de wc's en misschien de keuken?



Graag jullie feedback :-)Ik neem aan dat die dingen die hierboven genoemd zijn sowieso in je huis hoort te hebben?? of ben ik nou zo gek?
Alle reacties Link kopieren
Hoeft niet hoor. Ik werk zelf het liefst met schoonmaakazijn en van die dunne handschoenen, zoals artsen ze ook hebben. Die dikke gele vind ik persoonlijk helemaal niet prettig, je komt er slecht mee in kleine hoekjes/randjes en net als met plastic schoenen gaan ze na verloop van tijd behoorlijk stinken. Lekker een dikke laag handcreme en dan die dunne dingen heeft mijn voorkeur.



En een swiffer hoeft voor mij ook niet, doe liever een ouderwetse schrobber. En van die gele doekjes, daar bestaan ook dweilen van, heerlijk spul. Die dikke witte dweilen vegen het stof alleen maar van links naar rechts.



Aan de andere kant; als iemand vindt dat het mooi schoon wordt van blue wonder, mij best hoor, poets ik daar wel mee. Maar als ik mag kiezen, dan graag een paar liter schoonmaakazijn in voorraad. Schuurmiddel en een fles ammonia, een goede ramenwisser (hoeft absoluut niet electrisch te zijn) en (thee)doeken die geen wasverzachter hebben gezien, en ik krijg elk huis blinkend schoon.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven