Huren of kopen?

31-01-2015 22:17 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een nwe nick aangemaakt ivm herkenbaarheid.



Wij huren momenteel maar moeten binnenkort uit ons huis.



We hebben nu 2 optie's.



-weer iets huren, is lastig, voor sociale huur verdienen we te veel. Particulier is het aanbod niet heel groot, dus dan wordt het wss weer huren onder de leegstandswet met het risico daar ook relatief snel weer uit te moeten.



-iets kopen, we hebben een redelijke som spaargeld waardoor we een deel zelf kunnen betalen. Voor het andere deel hebben we een hypotheek nodig.

Ik heb een tijdelijk contract, wel met de intentie dit met de tijd in een vast contract over te zetten. Man heeft een vast contract en zijn salaris is voldoende voor de rest van het aankoopbedrag.



Maar wat gaan we kopen? Een 'gangbaar' huis met een vraagprijs van 250.000 euro of ons 'droomhuis' van 450.000 euro.

Als ik echt zeker wist dat we hier zouden blijven ging ik voor ons droomhuis.

Maar nu neig ik mss ook wel naar het goedkopere huis en dan in te calculeren dat we mss het huis over een jaar weer moeten verkopen en dan een verlies in te calculeren.



Wat zouden jullie doen? Wat zien we over het hoofd?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even een nwe nick aangemaakt ivm herkenbaarheid.



Wat is het nut om dat te melden?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 31 januari 2015 @ 22:20:

Ik heb even een nwe nick aangemaakt ivm herkenbaarheid.



Wat is het nut om dat te melden?Anders wordt je weer voor trol uitgemaakt
Alle reacties Link kopieren
Dat vraag ik me ook vaak af. Ik heb geen idee wie to is.



Wat je vergeet? De torenhoge bedragen die je moet betalen voor alle verzekeringen. Heb je een leuke hypotheek, betaal je je blauw aan alle bijkomende zaken.



En ik zou met een tijdelijk contract zeker niet gaan kopen. Ga lekker huren, spaar je 450.00 bij elkaar en koop dan je droomhuis.
Alle reacties Link kopieren
quote:eenanoniemeforummer schreef op 31 januari 2015 @ 22:21:

[...]



Anders wordt je weer voor trol uitgemaakt



Met een gewone vraag?

Wat een onzin.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:eenanoniemeforummer schreef op 31 januari 2015 @ 22:21:

[...]



Anders wordt je weer voor trol uitgemaaktIn een topic over huren of kopen? Lijkt me stug.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat als financieel alle opties mogelijk zijn, de keuze vooral ook gevoelsmatig wordt. Heb je zin om aan een huis vast te zitten, verantwoordelijk te zijn voor onderhoud en hoe zeker weet je dat je langere tijd op die plek wilt wonen?



Zelf hebben wij gekozen voor een leven lang huren omdat wij dat toch de meest luxe situatie vinden. Het lijkt mij niet leuk om steeds met kwesties rond onderhoud bezig te moeten zijn en om te weten dat ik aan het huis vast zit. Plus dat ik het voor de kinderen fijner vind dat ik hen later niet met een koophuis opscheep. Maar dat is dus heel persoonlijk. Doe wat bij jullie past!
Alle reacties Link kopieren
'lekker huren' is niet zo makkelijk, als ik een leuk huurhuis voor onbepaalde tijd kon krijgen zou ik daar direct voor tekenen.



Maar het wordt dan wss weer leegstandswet met het risico 2x per jaar te moeten verhuizen.
Ik zou zeker kopen ipv huren als ik kon kiezen.

Maar ik snap niet zo goed waarom je na een jaar weg zou moeten uit een huis van 250.000 als je nu koopt. Zou je dat niet hoeven bij een huis van 450.000?

Ik zou eerst maar eens kijken wat je kan lenen, ik zou overigens zelf uitgaan van je 1salaris, dat is al heel luxe als je het zo rond krijgt.
Ik zou voorlopig blijven huren totdat je én je droomhuis hebt gevonden én er redelijk zeker van bent dat je jezelf de komende jaren echt nog wel in dat huis/die omgeving ziet wonen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien en waarschijnlijk. Woorden die je gebruikt. Ga eerst maar eens kijken wat er te huur is. Wie weet valt het mee. En na een jaar uit een huis van 2.5 ton? Waarom? Ik woon al jaren heel fijn in een huis van 2 ton.
Alle reacties Link kopieren
Het voordeel van een huis van 250.000 zou zijn dat dat denk ik makkelijker te verkopen is dan een huis van 450.000. Puur en alleen omdat meer mensen dat eerste huis kunnen betalen.



Ik weet wat we kunnen lenen, puur en alleen op man zijn salaris kunnen we genoeg lenen om met het geld dat wel al hebben het duurdere huis te kopen.

En na een jaar weg zou spelen als mijn contract toch niet verlengd wordt, dan zouden we wss weer verhuizen naar een andere stad/regio.
Ik lees vaker hier op het forum dat huren in de particuliere sector niet te doen is, niet te vinden en onbetaalbaar.



Dat is niet mijn ervaring. Ik huur particulier, heel betaalbaar en heb een leuk appartement en in een goede wijk. Veel mensen om me heen idem trouwens.
Alle reacties Link kopieren
quote:Deedot schreef op 31 januari 2015 @ 22:38:

Misschien en waarschijnlijk. Woorden die je gebruikt. Ga eerst maar eens kijken wat er te huur is. Wie weet valt het mee. En na een jaar uit een huis van 2.5 ton? Waarom? Ik woon al jaren heel fijn in een huis van 2 ton.Ik weet wat er te huur is, hou het al een tijd in de gaten en behalve leegstandswet komt er niet veel voorbij. (Ja, appartementen maar daar zie ik ons ook geen jaren wonen, dus dat zou ook een tijdelijke oplossing zijn)
Alle reacties Link kopieren
quote:eenanoniemeforummer schreef op 31 januari 2015 @ 22:33:

'lekker huren' is niet zo makkelijk, als ik een leuk huurhuis voor onbepaalde tijd kon krijgen zou ik daar direct voor tekenen.



Maar het wordt dan wss weer leegstandswet met het risico 2x per jaar te moeten verhuizen.Dan is dat anders dan hier. Hier zijn meer dan genoeg leuke huizen die je kunt huren of kopen. De keuze om te kopen kun je daarmee ook uitstellen door het huis eerst te huren. Maar op de plek waar jullie willen wonen zijn dus geen particuliere huurwoningen of huur/koopwoningen beschikbaar?
Alle reacties Link kopieren
quote:_lupine_ schreef op 31 januari 2015 @ 22:40:

Ik lees vaker hier op het forum dat huren in de particuliere sector niet te doen is, niet te vinden en onbetaalbaar.



Dat is niet mijn ervaring. Ik huur particulier, heel betaalbaar en heb een leuk appartement en in een goede wijk. Veel mensen om me heen idem trouwens.Mag ik dan vragen hoe je daar aangekomen bent?
Alle reacties Link kopieren
quote:melissa-x schreef op 31 januari 2015 @ 22:42:

[...]





Dan is dat anders dan hier. Hier zijn meer dan genoeg leuke huizen die je kunt huren of kopen. De keuze om te kopen kun je daarmee ook uitstellen door het huis eerst te huren. Maar op de plek waar jullie willen wonen zijn dus geen particuliere huurwoningen of huur/koopwoningen beschikbaar?Als ik op funda en pararius kijk zijn er wel wat particuliere appartementen, maar geen huizen.
quote:eenanoniemeforummer schreef op 31 januari 2015 @ 22:39:

Het voordeel van een huis van 250.000 zou zijn dat dat denk ik makkelijker te verkopen is dan een huis van 450.000. Puur en alleen omdat meer mensen dat eerste huis kunnen betalen.Daar kun je je denk ik wel eens in vergissen. Meer mensen zullen wellicht op zoek gaan naar een woning van 2 a 2,5 ton maar dit is tevens een prijsklasse waarin heeeel veel te koop staat en waarin ook heeeel veel huizen erg lang te koop blijven staan, puur omdat mensen zoveel keuze hebben om binnen die prijsklasse te zoeken. Het huis moet er dan echt uitspringen om aantrekkelijk te zijn.
Als je zeker bent van je relatie zou ik kopen.

Huren is het huis van een ander afbetalen.



Ik zou zelf wel voor het huis van 250 gaan.

Dat vind ik groot zat, zeker als ik denk aan al 't poetswerk ;).

En anders zoek je een huis van 300 à 350.



Het voordeel is bovendien dat je een huis van 250 nog wel verkocht krijgt zonder al te veel verlies (stel dat het misgaat of stel dat je ooit erft en naar een groter huis wil).

Een huis van 450 ... dat bedrag heeft bijna niemand / wil bijna niemand uitgeven en dat staat tijden te koop voor het weg is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mietrot schreef op 31 januari 2015 @ 22:46:

Als je zeker bent van je relatie zou ik kopen.

Huren is het huis van een ander afbetalen.



Ik zou zelf wel voor het huis van 250 gaan.

Dat vind ik groot zat, zeker als ik denk aan al 't poetswerk ;).

En anders zoek je een huis van 300 à 350.



Het voordeel is bovendien dat je een huis van 250 nog wel verkocht krijgt zonder al te veel verlies (stel dat het misgaat of stel dat je ooit erft en naar een groter huis wil).

Een huis van 450 ... dat bedrag heeft bijna niemand / wil bijna niemand uitgeven en dat staat tijden te koop voor het weg is.



Dat vind ik niet... je betaalt gewoon voor dat je in het huis woont en van alle gemakken wordt voorzien omdat de eigenaar alles moet regelen. Dus voor wie dat een leven lang kan betalen, is dat mijns inziens vooral heel luxe.



Dat neemt niet weg dat als je iemand bent die het juist leuk vindt om het huis zelf te verbouwen, kopen een betere optie kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Tja, dat weet ik dus niet.

De huizen van 450.000 + staan hier allemaal al meer dan een half jaar te koop (veel van 250.000 ook).

Maar het idee is dat als we het huis van 250 voor 230 te koop zetten het mss wel sneller gaat en het verschil 450 naar 430 dan weer minder uit maakt.
Alle reacties Link kopieren
Lees ik nou goed, na een jaar weer verkopen? Waarom na een jaar, waarom kun je daar niet een tijdje blijven wonen, zo vreselijk zijn huizen van die prijsklasse toch niet, half Nederland woont erin.

En er zit nogal een verschil tussen 250 en 450, je kunt toch ook iets ertussen zoeken?



Ik denk dat kopen of huren heel persoonlijk is.

Ik zou kopen. Dat lijkt misschien nu niet veel uit te maken, maar als je straks met pensioen bent wel.

Bovendien kun je dan doen met je huis wat je wilt. En met een beetje geluk bouw je iets op in plaats van dat je je geld weggeeft.
Ja, dat klopt denk ik wel. Dan trek je toch weer meer publiek )dat bijvoorbeeld eerst tot 225 wilde kijken) maar voor wie 230 dan ineens ook aantrekkelijk wordt, terwijl je bij 450 of 430 waarschijnlijk dezelfde mensen blijft aanspreken. Maar bereid je voor dat ook bij een prijsdaling een bod daarop waarschijnlijk ook weer lager zal zijn.
Ik zou trouwens nooit iets kopen waarvan je bij voorbaat al vindt dat het maar voor een jaar is.
Alle reacties Link kopieren
Verhuizen (en verkopen) zouden we doen als mijn contract toch niet verlengd wordt.

Man is niet aan locatie gebonden en ik heb werk dat ik niet overal kan doen, dus verandering van baan betekend bijna altijd verandering van woonplaats (of hele lange reistijd).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven