huur of koop

19-01-2017 11:57 115 berichten
Ook geinspireerd door een ander topic kwam ineens deze vraag bij me op:

Hoe wordt er door jullie aangekeken tegen wonen in een huur-, dan wel een koopwoning?

Om even mij eigen situatie te schetsen: wij zijn gaan huren omdat we geen koop konden betalen (eind jaren zeventig) en hebben eigenlijk heel erg geboft omdat de huur niet hoog is en het huis een eengezinswoning met eigen oprit voor de auto en een lekkere tuin op het westen met daarachter een vrije ruimte (dus aan de achterkant geen buren).

We hebben toen de kinderen tieners waren en wij wat meer verdienden nog overwogen te kopen maar dat toch niet gedaan omdat de kinderen gingen studeren en dus steeds meer geld gingen kosten.

Nu denk ik soms dat het verstandig is geweest omdat we ouder worden en geen zin meer hebben in klussen. Zeker na de laatste ineenstorting van de huizenmarkt weet ik niet waar je uiteindelijk beter mee bent.

Hoe staan jullie daarin?
Alle reacties Link kopieren
Mij spreekt het best wel aan dat ik voor m'n pensioen m'n hypotheek heb afbetaald en dus m'n woonlasten tegen die tijd lekker laag zullen zijn.

En als ik besluit om iets in m'n huis te veranderen, hoef ik dat alleen maar met m'n vrouw te overleggen en niet te wachten tot de verhuurder eens actie onderneemt. Die vrijheid vind ik ook fijn.
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 19 januari 2017 @ 12:02:

Mij spreekt het best wel aan dat ik voor m'n pensioen m'n hypotheek heb afbetaald en dus m'n woonlasten tegen die tijd lekker laag zullen zijn.

En als ik besluit om iets in m'n huis te veranderen, hoef ik dat alleen maar met m'n vrouw te overleggen en niet te wachten tot de verhuurder eens actie onderneemt. Die vrijheid vind ik ook fijn.Dit!
Wij huren nu ivm gemak en geen haast om te kopen, maar zouden op termijn (binnen 3 jaar) willen kopen en dan geheel (versneld) afbetalen zodat we als we oud(er) zijn vrijwel geen woonlasten meer hebben en het huis ofwel kunnen verkopen ofwel verhuren als we naar een seniorenwoning gaan later. En het liefst zou ik (maar vriend ziet dat niet zo zitten) meerdere huizen bezitten en verhuren als inkomstenbron. Maar daarvoor moet er nog wel eea gebeuren voor het zo ver is (als het ooit zo ver komt).

Huren is makkelijk qua onderhoud etc maar ik vind het (eigen ervaring) toch minder 'eigen' voelen dan een koophuis en kijk ernaar uit straks weer ergens te wonen wat compleet naar onze zin is.
Als huurder hoef ik me niet druk te maken om het groot onderhoud.

En aan huur betaal ik minder dan dat diegenen een huis bij mij in de straat kopen en aan hypotheek moeten betalen voor hetzelfde huis.
quote:Stormkraft schreef op 19 januari 2017 @ 12:04:

Wij huren nu ivm gemak en geen haast om te kopen, maar zouden op termijn (binnen 3 jaar) willen kopen en dan geheel (versneld) afbetalen zodat we als we oud(er) zijn vrijwel geen woonlasten meer hebben en het huis ofwel kunnen verkopen ofwel verhuren als we naar een seniorenwoning gaan later. En het liefst zou ik (maar vriend ziet dat niet zo zitten) meerdere huizen bezitten en verhuren als inkomstenbron. Maar daarvoor moet er nog wel eea gebeuren voor het zo ver is (als het ooit zo ver komt).

Huren is makkelijk qua onderhoud etc maar ik vind het (eigen ervaring) toch minder 'eigen' voelen dan een koophuis en kijk ernaar uit straks weer ergens te wonen wat compleet naar onze zin is.



Ik begrijp de redenatie van het afbetaald hebben op je oude dag, maar ik heb om me heen gezien bij vrienden en familie dat er vroeger toch veel aflossingsvrije hypotheken werden afgesloten waardoor het opbouwen van een vermogen niet gebeurd is. Helaas gaat die vlieger lang niet voor iedereen op dus.

Dat "eigen"voelen heb ik in mijn huurhuis ook hoor. Alles wat erin staat is van ons, we hebben veel dingen zelf mogen kiezen (keuken en badkamer) na een verbouwing en de zorgeloosheid vind ik fijn.

Niet dat ik expliciet kopen afwijs hoor, integendeel, we hebben jaren getwijfeld maar zijn er goed uitgesprongen tot nu toe.
Alle reacties Link kopieren
Er zijn gewoon voor en nadelen voor beide keuzes.



Ik zou alleen niet kopen als ik snel weer wil verhuizen. En de "ineenstorting" van de markt vind ik nu ook weer overdreven. Die prijzen trekken wel weer aan, maar geen haast hebben.
quote:Theamuts schreef op 19 januari 2017 @ 12:05:

Als huurder hoef ik me niet druk te maken om het groot onderhoud.



Precies!



Wij huren ook, maar dat is meer omdat we niet weten of we permanent blijven wonen in de stad waar we nu wonen. Daarnaast moet je nog maar net in staat zijn om een hypotheek te krijgen (zitten bij ons wat haken en ogen aan) en genoeg geld achter de hand hebben om ook zelf wat in je huis te kunnen steken en de kosten koper en zo te kunnen betalen. Dat wilden we nu allemaal niet. Daarom huur. Kopen sluiten we voor de toekomst niet uit, maar voor nu zitten we goed.
quote:ChantalZr7 schreef op 19 januari 2017 @ 12:09:

Er zijn gewoon voor en nadelen voor beide keuzes.



Ik zou alleen niet kopen als ik snel weer wil verhuizen. En de "ineenstorting" van de markt vind ik nu ook weer overdreven. Die prijzen trekken wel weer aan, maar geen haast hebben.De prijzen zijn in de meeste steden allang weer op peil en beginnen zelfs weer flink te stijgen.
quote:ChantalZr7 schreef op 19 januari 2017 @ 12:09:

Er zijn gewoon voor en nadelen voor beide keuzes.



Ik zou alleen niet kopen als ik snel weer wil verhuizen. En de "ineenstorting" van de markt vind ik nu ook weer overdreven. Die prijzen trekken wel weer aan, maar geen haast hebben.Nou ik ken best veel jongere mensen die zich hierdoor erg beperkt hebben gevoeld. Door het werk eigenlijk willen verhuizen maar door een onverkoopbaar huis (of met een enorme restschuld) verplicht blijven zitten......en dan dus uren reistijd.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hayek schreef op 19 januari 2017 @ 12:02:

Mij spreekt het best wel aan dat ik voor m'n pensioen m'n hypotheek heb afbetaald en dus m'n woonlasten tegen die tijd lekker laag zullen zijn.

En als ik besluit om iets in m'n huis te veranderen, hoef ik dat alleen maar met m'n vrouw te overleggen en niet te wachten tot de verhuurder eens actie onderneemt. Die vrijheid vind ik ook fijn.



Dit.

Als je vroeg iets koopt, is je huis afbetaald tegen dat je kinderen gaan studeren.

Het geld dat je dan overhoudt (geen honderden euro's huur/maand) kan je gebruiken om een klusjesman te betalen als je niet graag klust, dan houd je nog steeds véél meer over!
Lekker boeien wat voor kijk andere mensen hebben op koop of huur.
quote:chentolove schreef op 19 januari 2017 @ 12:12:

[...]





Dit.

Als je vroeg iets koopt, is je huis afbetaald tegen dat je kinderen gaan studeren.

Het geld dat je dan overhoudt (geen honderden euro's huur/maand) kan je gebruiken om een klusjesman te betalen als je niet graag klust, dan houd je nog steeds véél meer over!Haha, echt bijna niemand red dat.
quote:Hayek schreef op 19 januari 2017 @ 12:02:

Mij spreekt het best wel aan dat ik voor m'n pensioen m'n hypotheek heb afbetaald en dus m'n woonlasten tegen die tijd lekker laag zullen zijn.

En als ik besluit om iets in m'n huis te veranderen, hoef ik dat alleen maar met m'n vrouw te overleggen en niet te wachten tot de verhuurder eens actie onderneemt. Die vrijheid vind ik ook fijn.



Dit. Nadeel hiervan is dat je alles zelf moet betalen of zelf moet doen. Maar het belangrijkste voordeel vind ik inderdaad dat we ruim voor ons pensioen een afbetaald huis hebben (nee, geen aflossingsvrije hypotheek hier ). 20 jaar geleden was ik daar nog niet zo mee bezig, maar ik vind het nu toch wel een fijn idee.



Maar ik ken ook mensen die juist bewust voor een huurhuis kiezen. Die willen juist niet vast zitten aan een huis of zelf verantwoordelijk zijn voor het onderhoud.
quote:Fee-de-Goede schreef op 19 januari 2017 @ 12:13:

Lekker boeien wat voor kijk andere mensen hebben op koop of huur.Ik vind dat boeiend ja. Ik mag graag van gedachten wisselen met andere mensen. Niks mis mee toch?
quote:herfstappeltaart schreef op 19 januari 2017 @ 12:08:

[...]





Ik begrijp de redenatie van het afbetaald hebben op je oude dag, maar ik heb om me heen gezien bij vrienden en familie dat er vroeger toch veel aflossingsvrije hypotheken werden afgesloten waardoor het opbouwen van een vermogen niet gebeurd is. Helaas gaat die vlieger lang niet voor iedereen op dus.Daar hebben die mensen dan zelf voor gekozen.
Alle reacties Link kopieren
Huren was voor ons gewoon geen optie, want het inkomen was te hoog voor sociale huur, maar de prijzen voor een vrije huurwoning waren echt veel te hoog. Voor een vergelijkbare woning waren we minimaal 800 euro per maand, maar meestal echt wel meer. Een koophuis was daardoor veel goedkoper. Maar als het iets tijdelijks was geweest, dan is huren wel handiger.



Gevoelsmatig maakt het mij niet uit. Voorheen in een huurhuis gewoond en dat voelde ook gewoon aan als thuis. De verhuurder (cooperatie) was ook prima, als er iets was, werd het wel snel gerepareerd en dergelijke. Ik zou het huurhuis nooit gekocht hebben, in verband met het onderhoud zoals schilderwerk, soms lekkage aan het dak enz. Maar het was wel een fijn thuis.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Nog een nadeel van koop: als je je baan kwijtraakt en niet snel een nieuwe vindt moet je je huis uit.

Het huis waar ik in woon is sociale woningbouw. Als ik mijn baan kwijtraak en in de bijstand kom krijg ik huursubsidie en kan ik heerlijk hier blijven wonen!
Alle reacties Link kopieren
quote:herfstappeltaart schreef op 19 januari 2017 @ 12:08:

[...]





Ik begrijp de redenatie van het afbetaald hebben op je oude dag, maar ik heb om me heen gezien bij vrienden en familie dat er vroeger toch veel aflossingsvrije hypotheken werden afgesloten waardoor het opbouwen van een vermogen niet gebeurd is. Helaas gaat die vlieger lang niet voor iedereen op dus.

Dat "eigen"voelen heb ik in mijn huurhuis ook hoor. Alles wat erin staat is van ons, we hebben veel dingen zelf mogen kiezen (keuken en badkamer) na een verbouwing en de zorgeloosheid vind ik fijn.

Niet dat ik expliciet kopen afwijs hoor, integendeel, we hebben jaren getwijfeld maar zijn er goed uitgesprongen tot nu toe.

Maar daar ben je toch zelf bij? Wij hadden hiervoor ook een deel aflossingsvrij, destijds konden we dat niet volledig betalen ivm de hoge rente. Dat deel vond ik toch niet prettig, je moet het ooit terugbetalen en dat weet je. Wij hebben dus nu bewust gekozen om te verhuizen, zodat we een nieuwe hypotheek kregen met een lagere rente. Nu is dat aflossingsvrije deel er dus ook niet meer, lossen we volledig af en betalen per maand nog minder voor een iets hogere hypotheek. Voor ons was dit de beste keus die we konden maken met de rente van nu!

Maar ik vind het ook gewoon prettig om het straks inderdaad afbetaald te hebben en het huis zie ik echt als "potje" voor later. Als we het over 30 jaar afbetaald hebben volledig (en hopelijk eerder), dan kunnen we met pensioen en het volledige bedrag van ons huis is dan gewoon van ons. Heerlijk!

Met huren krijg je niet meer terug dan woongenot en een dak boven je hoofd. Met kopen krijg je het bedrag dat je erin stop weer terug bij verkoop (met een beetje geluk en een goede markt uiteraard).
Tegenwoordig kun je niet eens meer aflossingsvrij een huis kopen, dus als je koopt, dan weet je zeker dat je het huis binnen 30 jaar hebt afbetaald. Dan woon je dus (vrijwel) gratis vanaf je 60e als je je huis op je 30e koopt. Zonnepanelen erop en klaar ben je. Ik vind dat toch wel een groot voordeel. Wij mochten sowieso geen gebruik maken van de sociale huur, door ons inkomen en wanneer je particulier huurt betaal je maandelijks vaak meer, dan voor een koopwoning. Ik vind het dan toch een prettig idee dat we ons huis aan het afbetalen zijn, i.p.v. dat je (even hoge) huur in het luchtledige verdwijnt.
quote:Hayek schreef op 19 januari 2017 @ 12:02:

Mij spreekt het best wel aan dat ik voor m'n pensioen m'n hypotheek heb afbetaald en dus m'n woonlasten tegen die tijd lekker laag zullen zijn.

En als ik besluit om iets in m'n huis te veranderen, hoef ik dat alleen maar met m'n vrouw te overleggen en niet te wachten tot de verhuurder eens actie onderneemt. Die vrijheid vind ik ook fijn.Dit en wij zijn in ons huidige huis echt minder kwijt dan de personen in onze straat die huren.
Opbouwen van vermogen bij koop was wel zo als je inderdaad in de jaren 70 een woning had gekocht, maar vanaf 2000 bouwde niet iedere koper vermogen op met een eigen huis.



Ik huur nu en ik vind dat voorlopig prima. Vriend en ik wonen net samen (na verkoop van onze oude woningen die we ieder samen met onze ex bezaten). We woonden 150km uit elkaar, vriend is naar mij toe gekomen en moest ook maar zien of deze omgeving hem bevalt.

Als we het fijn blijven houden samen en we weten waar we ons echt willen vestigen, dan gaan we wel weer kopen, omdat we graag op het moment dat wij willen zelf onze keuken, badkamer, etc willen kiezen en plaatsen. En zonnepanelen aanschaffen, evt een sauna maken, etc etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Theamuts schreef op 19 januari 2017 @ 12:19:

Nog een nadeel van koop: als je je baan kwijtraakt en niet snel een nieuwe vindt moet je je huis uit.

Het huis waar ik in woon is sociale woningbouw. Als ik mijn baan kwijtraak en in de bijstand kom krijg ik huursubsidie en kan ik heerlijk hier blijven wonen!In ons geval zouden we dan beide onze baan moeten verliezen en niets kunnen vinden. Met mijn of mijn man zijn salaris + bijstand van 1 van ons redden we het nog steeds wel.
Wij hebben in 1990 gekocht, in 1999 weer, maar dan groter. Grote voordeel is dat bijna alles kan wat je wilt als je maar betaalt. Iedereen dichtbij woont in een gekocht huis behalve mijn schoonouders. Grote nadeel daar vind ik dat ze overgeleverd zijn aan de grillen van de woningbouwvereniging.



Na jaren klagen over de rotte kozijnen werden deze opgeknapt. Nieuwe onderdorpel, inzet stukje hier, nieuw glaslatje daar. Dus na jaren wachten op aktie ging schoonmoeder toch behangen en schilderen. Twee jaar later werden de kozijnen toch in zijn geheel vervangen. Behang beschadigd, voor niks geverfd etc.
Ik wil vooral ruime keus hebben.



En verbouwen voor mezelf ipv voor de woningbouw

En bij verhuizing alles eruit halen incl vloeren.



Huren is, tenzij sociale huur, niet goedkoper. En huurprijzen stijgen elk jaar en voor een beetje huis moet je jaren i geschreven staan.



We hebben overigens nog nooit zoveel en zo snel gespaard als met ons eerste koophuis.

Het is als het goed is ook een investering.



Ik vind huurwijken oha ook stukken minder aantrekkelijk om te wonen dan koopwijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven