huur of koop

19-01-2017 11:57 115 berichten
Ook geinspireerd door een ander topic kwam ineens deze vraag bij me op:

Hoe wordt er door jullie aangekeken tegen wonen in een huur-, dan wel een koopwoning?

Om even mij eigen situatie te schetsen: wij zijn gaan huren omdat we geen koop konden betalen (eind jaren zeventig) en hebben eigenlijk heel erg geboft omdat de huur niet hoog is en het huis een eengezinswoning met eigen oprit voor de auto en een lekkere tuin op het westen met daarachter een vrije ruimte (dus aan de achterkant geen buren).

We hebben toen de kinderen tieners waren en wij wat meer verdienden nog overwogen te kopen maar dat toch niet gedaan omdat de kinderen gingen studeren en dus steeds meer geld gingen kosten.

Nu denk ik soms dat het verstandig is geweest omdat we ouder worden en geen zin meer hebben in klussen. Zeker na de laatste ineenstorting van de huizenmarkt weet ik niet waar je uiteindelijk beter mee bent.

Hoe staan jullie daarin?
Bij ons heeft het verhaal van je huis uit moeten ook een rol gespeeld. Mijn man is een paar keer net aan ontslag ontsnapt door reorganisaties (ik heb wel werk maar weinig uren) en als je dan na de WW in de bijstand komt heb je een probleem als je de lasten van een eigen woning niet meer kunt voldoen. In onze sociale huurwoning zouden we dan huurtoeslag kunnen aanvragen en iig kunnen blijven waar we zijn.

We zouden nu niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning omdat we na bijna 40 jaar werken een hoger inkomen hebben opgebouwd maar zolang we er niet uitgejaagd worden blijven we wonen (Fijne, lieve buren, prima omgeving).
Sociale huur is voor stellen met beiden een gemiddeld tot hoog inkomen geen optie. Je zit al snel boven de inkomensgrens. Dan blijft kopen of particulier huren over. Als je die twee tegen elkaar afzet, dan is kopen toch voordeliger en op lange termijn lucratiever.
Oh, en als je besluit ergens dertig jaar te blijven wonen dan blijft vaak je hypotheeklast ongeveer gelijk. Huur stijgt alleen maar.

Als mijn woonlasten van 500 euro elke maand 1% stijgt reken dan maar uit wat het tegen mijn pensioen kost. Nu ben ik tegen mijn pensioen woonlast vrij.
Wat ik ook eng vind:

Stel je koopt een huis en je krijgt vreselijke buren. Of buren die veel geluidsoverlast veroorzaken. Of er komt een café in je straat. Etcetera. Bij huur ben je dan zo weg en bij koop niet.



Ik heb al deze dingen meegemaakt en ben blij dat ik hier makkelijk weg kan als het me te veel wordt.
quote:lunaleeflang schreef op 19 januari 2017 @ 12:42:

Wat ik ook eng vind:

Stel je koopt een huis en je krijgt vreselijke buren. Of buren die veel geluidsoverlast veroorzaken. Of er komt een café in je straat. Etcetera. Bij huur ben je dan zo weg en bij koop niet.



Ik heb al deze dingen meegemaakt en ben blij dat ik hier makkelijk weg kan als het me te veel wordt.Dit speelt bij ons ook een rol ja. Heb het meegemaakt bij vrienden. Daar kwam een gezellige jongeman naast wonen die een drugsdealer bleek te zijn.....Altijd 's nachts gedonder aan de deur en gedoe in de straat. Ze hebben er jaren last van gehad voor ze eindelijk hun woning konden verkopen.
Alle reacties Link kopieren
quote:herfstappeltaart schreef op 19 januari 2017 @ 12:40:

Bij ons heeft het verhaal van je huis uit moeten ook een rol gespeeld. Mijn man is een paar keer net aan ontslag ontsnapt door reorganisaties (ik heb wel werk maar weinig uren) en als je dan na de WW in de bijstand komt heb je een probleem als je de lasten van een eigen woning niet meer kunt voldoen. In onze sociale huurwoning zouden we dan huurtoeslag kunnen aanvragen en iig kunnen blijven waar we zijn.

We zouden nu niet meer in aanmerking komen voor een sociale huurwoning omdat we na bijna 40 jaar werken een hoger inkomen hebben opgebouwd maar zolang we er niet uitgejaagd worden blijven we wonen (Fijne, lieve buren, prima omgeving).Onze hypotheek is lager dan de huur met maximale huurtoeslag. We zouden 65% van ons inkomen moeten kwijtraken om het niet meer te kunnen betalen. Dus als een van ons z'n baan kwijtraakt is er geen probleem. Raakt de ander ook z'n baan kwijt dan is parttime magazijnwerk of een paar folderrondes genoeg om alles draaiende te houden tot er weer werk is. En natuurlijk hebben we een buffer.
quote:Annelleke schreef op 19 januari 2017 @ 12:45:

[...]



Onze hypotheek is lager dan de huur met maximale huurtoeslag. We zouden 65% van ons inkomen moeten kwijtraken om het niet meer te kunnen betalen. Dus als een van ons z'n baan kwijtraakt is er geen probleem. Raakt de ander ook z'n baan kwijt dan is parttime magazijnwerk of een paar folderrondes genoeg om alles draaiende te houden tot er weer werk is. En natuurlijk hebben we een buffer.Goed gedaan!
quote:lunaleeflang schreef op 19 januari 2017 @ 12:42:

Wat ik ook eng vind:

Stel je koopt een huis en je krijgt vreselijke buren. Of buren die veel geluidsoverlast veroorzaken. Of er komt een café in je straat. Etcetera. Bij huur ben je dan zo weg en bij koop niet.



Ik heb al deze dingen meegemaakt en ben blij dat ik hier makkelijk weg kan als het me te veel wordt.

Hoezo ben je met huur 'zo weg'?

Hier sta je járen ingeschreven en kopen en verkopen ging in letterlijk een paar weken.
Alle reacties Link kopieren
quote:lunaleeflang schreef op 19 januari 2017 @ 12:42:

Wat ik ook eng vind:

Stel je koopt een huis en je krijgt vreselijke buren. Of buren die veel geluidsoverlast veroorzaken. Of er komt een café in je straat. Etcetera. Bij huur ben je dan zo weg en bij koop niet.



Ik heb al deze dingen meegemaakt en ben blij dat ik hier makkelijk weg kan als het me te veel wordt.Bij huur zomaar weg zijn is helaas niet zo makkelijk tegenwoordig. Je moet 4 keer de huur in je eentje kunnen opbrengen. Oftewel, de huur mag maximaal 25% van je inkomen zijn. Het inkomen van de partner wordt niet meegenomen. Als je bedenkt dat particulier ontzettend prijzig is is het bijna niet te doen een nieuwe woning te vinden. Zelfs kleine appartementen zijn dan vrijwel onbetaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 19 januari 2017 @ 12:40:

Sociale huur is voor stellen met beiden een gemiddeld tot hoog inkomen geen optie. Je zit al snel boven de inkomensgrens. Dan blijft kopen of particulier huren over. Als je die twee tegen elkaar afzet, dan is kopen toch voordeliger en op lange termijn lucratiever.

Dit. Als je kopen gaat vergelijken met sociale huur, wat ik hier veel mensen zie doen, ja natuurlijk is sociale huur dan voordeliger. Dat is appels met peren vergelijken.

Maar bij een inkomen boven die inkomensgrens kun je kopen dus alleen vergelijken met vrije sectorhuur. Dan wordt het een heel ander verhaal.

Bij twee normale inkomens heb je na baanverlies van één nog steeds geen recht op een sociale huurwoning en ook niet op bijstand. En vrije sectorhuur is over het algemeen niet goedkoper dan een koophuis. Met verhuizen schiet je in die situatie dus niks op: je woonlasten gaan niet omlaag en je krijgt er ook geen recht op bijstand door. Voor die situatie zijn verzekeringen en/of buffers die de meeste huizenbezitters hebben.
quote:Yggdrasil- schreef op 19 januari 2017 @ 12:49:

[...]



Hoezo ben je met huur 'zo weg'?

Hier sta je járen ingeschreven en kopen en verkopen ging in letterlijk een paar weken.



Nou dan heb je in de goede tijd verkocht. Iedereen weet toch dat de laatste jaren op dit gebied dramatisch waren. Mijn dochters appartement heeft 3 jaar te koop gestaan. Pas nu het weer een beetje aantrekt heeft ze kunnen verkopen.

Als ik aan mijn woningbouwvereniging aangeef te willen verhuizen naar een appartement kan dat snel geregeld worden omdat ik ook weer een huis van hun "beschikbaar"maak.
Ik denk dat het voor ons ook een voordeel is dat we in een kleine provinciestad wonen. De situatie in dichter bevolkte gebieden zal gecompliceerder zijn wat betreft makkelijk verhuizen en beschikbaarheid van woningen.
Alle reacties Link kopieren
quote:herfstappeltaart schreef op 19 januari 2017 @ 12:52:

[...]





Nou dan heb je in de goede tijd verkocht. Iedereen weet toch dat de laatste jaren op dit gebied dramatisch waren. Mijn dochters appartement heeft 3 jaar te koop gestaan. Pas nu het weer een beetje aantrekt heeft ze kunnen verkopen.

Als ik aan mijn woningbouwvereniging aangeef te willen verhuizen naar een appartement kan dat snel geregeld worden omdat ik ook weer een huis van hun "beschikbaar"maak.

Dat is ook al geen algemene regel. Hier in Utrecht kun je snel je huis verkopen, maar even snel een huurhuis vinden kan je vergeten, ook al laat je een lege huurwoning achter.



Edit: ik zie dat je zelf ook al had bedacht dat dat per regio verschilt :-)
Alle reacties Link kopieren
Keus is toch persoonlijk?



Het niet aflossen van je aflossingsvrije hypotheek is een keuze die je zelf hebt gemaakt. Wij hebben binnen 10 jaar afgelost en hebben nu dus lage lasten. Dat geeft zekerheid bij financiële tegenslag.



Het is wel een kwestie van verstandige keuzes maken. Zo'n 10 jaar geleden gebeurde dat niet, nu worden kopers meer beschermd tegen te hoge hypotheken. Wij hebben ons niet gek laten maken voor alle mogelijkheden die wij hadden voor lenen en hebben dus nooit maximaal geleend. Anderen maakten een andere keuze, met andere risico's.



Hoe je het onderhoud doet is ook een keuze. Ik heb de vrijheid om zelf te kiezen wie onderhoudswerken aan mijn huis verricht en op welk moment.



Als je in de jaren 70 een huis hebt gekocht, heb je nu een flinke winst op de woning. Mits je natuurlijk niet tussentijds de hypotheek hebt opgehoogd.



Een nadeel kan zijn dat je bij verplichte verkoop (bijvoorbeeld door scheiding) je moet verkopen met een restschuld. Als je netjes aflost, is die restschuld minder groot. Dat je huis niet verkoopt voor de waarde waarvoor je gekocht hebt zie ik niet als probleem. Je hebt daar immers woongenot voor gehad.



Het huis wat ik bewoon is nauwelijks te vinden op de huurmarkt. Zeker niet voor sociale woningbouw prijzen.
quote:Dahlia74 schreef op 19 januari 2017 @ 12:54:

Keus is toch persoonlijk?



Het niet aflossen van je aflossingsvrije hypotheek is een keuze die je zelf hebt gemaakt. Wij hebben binnen 10 jaar afgelost en hebben nu dus lage lasten. Dat geeft zekerheid bij financiële tegenslag.



Hoe je het onderhoud doet is ook een keuze. Ik heb de vrijheid om zelf te kiezen wie onderhoudswerken aan mijn huis verricht en op welk moment.



Als je in de jaren 70 een huis hebt gekocht, heb je nu een flinke winst op de woning. Mits je natuurlijk niet tussentijds de hypotheek hebt opgehoogd.



Een nadeel kan zijn dat je bij verplichte verkoop (bijvoorbeeld door scheiding) je moet verkopen met een restschuld. Als je netjes aflost, is die restschuld minder groot. Dat je huis niet verkoopt voor de waarde waarvoor je gekocht hebt zie ik niet als probleem. Je hebt daar immers woongenot voor gehad.



Het huis wat ik bewoon is nauwelijks te vinden op de huurmarkt. Zeker niet voor sociale woningbouw prijzen.Zoals ik in een eerdere reactie ook al aangaf is die vrije keuze natuurlijk wel waar, maar veel mensen zijn helaas vroeger in mooie praatjes getrapt van banken en financieel adviseurs. Aflossingsvrij is lang de norm geweest en mensen die het eigenlijk niet konden betalen werd op die manier toch een tophypotheek aangesmeerd. Je kunt wijzen op (deels terechte) eigen verantwoordelijkheid/keuze, maar gewetenloze slechte voorlichting speelt hier ook een rol. Niet iedereen is slim genoeg om dat te doorzien.
quote:herfstappeltaart schreef op 19 januari 2017 @ 13:00:

[...]





Zoals ik in een eerdere reactie ook al aangaf is die vrije keuze natuurlijk wel waar, maar veel mensen zijn helaas vroeger in mooie praatjes getrapt van banken en financieel adviseurs. Aflossingsvrij is lang de norm geweest en mensen die het eigenlijk niet konden betalen werd op die manier toch een tophypotheek aangesmeerd. Je kunt wijzen op (deels terechte) eigen verantwoordelijkheid/keuze, maar gewetenloze slechte voorlichting speelt hier ook een rol. Niet iedereen is slim genoeg om dat te doorzien.De naam zegt het al een beetje: aflossingsvrij. Als je niet snapt dat dat betekent dat je niets aflost, vraag ik me af of je überhaupt in staat bent om een huis te kopen. En iedereen snapt ook wel dat prijzen niet eeuwig kunnen blijven stijgen. Als prijzen harder stijgen dan de lonen komt er altijd een moment dat het instort.
quote:nerdopviva schreef op 19 januari 2017 @ 13:05:

[...]





De naam zegt het al een beetje: aflossingsvrij. Als je niet snapt dat dat betekent dat je niets aflost, vraag ik me af of je überhaupt in staat bent om een huis te kopen. En iedereen snapt ook wel dat prijzen niet eeuwig kunnen blijven stijgen. Als prijzen harder stijgen dan de lonen komt er altijd een moment dat het instort.Ik ben toch bang dat de praktijk heeft uitgewezen dat niet "iedereen dat snapt". Er zijn heel veel mensen ontzettend in de financiële problemen gekomen doordat de huizen minder waard werden en/of 1 van de 2 partners werkloos werd. Tophypotheken zijn zonder met de ogen te knipperen verleend aan mensen die zijn gevallen voor de mooie praatjes van banken en adviseurs. Heel graag een woning willen en domweg te weinig verstand van zaken en teveel vertrouwen in de "experts".
quote:Hayek schreef op 19 januari 2017 @ 12:02:

Mij spreekt het best wel aan dat ik voor m'n pensioen m'n hypotheek heb afbetaald en dus m'n woonlasten tegen die tijd lekker laag zullen zijn.

En als ik besluit om iets in m'n huis te veranderen, hoef ik dat alleen maar met m'n vrouw te overleggen en niet te wachten tot de verhuurder eens actie onderneemt. Die vrijheid vind ik ook fijn.



Dit. Maar ik heb geen koophuis. Wij huren nu, in de vrije sector, want man verdient in zijn eentje al teveel voor de sociale huur (helaas want we staan nu eindelijk zo lang ingeschreven dat je enigszins kans maakt op een normaal huis in de sociale huur ).



De reden dat we geen koophuis hebben is dat ik nog niet ben afgestudeerd en we nog niet weten waar we gaan settelen na mijn afstuderen. Wij verwachten over max een jaar of 5 in een koophuis te zitten, dus we huurden nu dan liever (jaar geleden hier komen wonen) dan kopen. En dat komt wel door het feit dat huizenwaarde op dit moment niet zo snel meer stijgt, en bovendien konden we een mooier huis huren dan kopen (mijn inkomen werd wel meegerekend bij huur, niet bij koop).

Maar over een jaar of 5 willen we dus wel gaan settelen in een koophuis en dan hopelijk het huis afbetaald hebben tegen dat we met pensioen gaan. Zelfs van een AOW'tje kan je nog wel enigszins rondkomen als je geen huur/hypotheek meer hebt. En aangezien ik niet weet wat er met mijn pensioen gaat gebeuren de komende 40 jaar, vind ik het wel fijn als ik geen woonlasten meer heb tegen de tijd dat ik met pensioen ga.



Mja aan de andere kant, moet je wel maar net samen blijven enzo hè. Dus of het gaat lukken weet ik niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:herfstappeltaart schreef op 19 januari 2017 @ 12:23:

[...]





Nouja.....sommigen toch redelijk bewusteloos hoor....Niet allemaal financieel expert zal ik maar zeggen. Gewoon de mooie praatjes van de hypotheekadviseur of de bank voor zoete koek geslikt....Dus de bewustelozen en financieel expertlozen kunnen beter huren en kopen is voor mensen met bewustzijn?
Alle reacties Link kopieren
Je bent zelf in elk geval erg blij met je keuze en je vindt het een veilige en voordelige keuze. Nou, prima toch? Anderen kiezen mogelijk anders, dat maakt het niet beter of slechter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Theamuts schreef op 19 januari 2017 @ 12:39:

[...]

Het lullige is dat als je in de bijstand wil, je eerst je vermogen (dus ook huis) moet opeten. Als jij je huis al hypotheekvrij hebt en een krantenwijk waar je van kunt eten en drinken ben je er nog niet. Jouw huis moet ook onderhouden worden, en de gemeentelijke belastingen moeten betaalt.

Hoe dan ook, je zult dan echt moeten verhuizen.

Ik ben het niet met je oneens hoor, ik wilde alleen even aangeven dat huren ook kan betekenen dat je op een gegeven moment je huis uit moet.

De lasten aan je koophuis zijn ook afhankelijk van wat voor huis je hebt (oud/nieuw/groot/klein), de hoogte van de gemeentelasten, heb je kinderen, heb je een partner met wie je de kosten deelt enz. Of wat heb je gedaan met het geld dat je over houdt als je huis hypotheekvrij is. Als je dat gespaard/belegd hebt, dan kom je sowieso niet in aanmerking voor bijstand, maar misschien dat je het dan red tot je aow/pensioen?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
quote:S-Groot schreef op 19 januari 2017 @ 13:20:

[...]



Dus de bewustelozen en financieel expertlozen kunnen beter huren en kopen is voor mensen met bewustzijn?Huh ? Deze samenvatting van mijn bijdrage aan het gesprek kan ik niet plaatsen. Ik geef alleen aan hoe het veel mensen is vergaan en dat ik vind dat het niet altijd helemaal eigen schuld is.
quote:S-Groot schreef op 19 januari 2017 @ 13:22:

Je bent zelf in elk geval erg blij met je keuze en je vindt het een veilige en voordelige keuze. Nou, prima toch? Anderen kiezen mogelijk anders, dat maakt het niet beter of slechter.Dat vind ik ook geenszins. Ik ben het topic gestart uit belangstelling naar de zienswijze van anderen en niet om het goed- of af te keuren.
Alle reacties Link kopieren
quote:valerievaldera schreef op 19 januari 2017 @ 12:20:

Tegenwoordig kun je niet eens meer aflossingsvrij een huis kopen, dus als je koopt, dan weet je zeker dat je het huis binnen 30 jaar hebt afbetaald. Dan woon je dus (vrijwel) gratis vanaf je 60e als je je huis op je 30e koopt. Zonnepanelen erop en klaar ben je. Ik vind dat toch wel een groot voordeel. Wij mochten sowieso geen gebruik maken van de sociale huur, door ons inkomen en wanneer je particulier huurt betaal je maandelijks vaak meer, dan voor een koopwoning. Ik vind het dan toch een prettig idee dat we ons huis aan het afbetalen zijn, i.p.v. dat je (even hoge) huur in het luchtledige verdwijnt.



Dit.



2010 een 60 m2 kamer appartement in Den bosh 1100.- per maand.

2011 tot 2013 40 m2 appartement in Hilversum. 850.- per maand.



Nu koop huis. Wat over 22 jaar is afbetaald. Of eerder. 170 m2 plus riante tuin. Garage.

1200.- per maand.

Volgende maand los ik 5000 euro extra af en daalt de prijs naar 1160.- per maand.

Dit probeer ik iedere 3 jaar zo te doen.



En nog iets: maandlasten blijven gelijk of worden minder. Nooit meer.



En dat klussen. Dat is maar net wat voor huis je koopt. En hoe handig jezelf bent.

Ik ben gelukkig aardig handig.
quote:Annelleke schreef op 19 januari 2017 @ 12:50:

[...]



Bij huur zomaar weg zijn is helaas niet zo makkelijk tegenwoordig. Je moet 4 keer de huur in je eentje kunnen opbrengen. Oftewel, de huur mag maximaal 25% van je inkomen zijn. Het inkomen van de partner wordt niet meegenomen. Als je bedenkt dat particulier ontzettend prijzig is is het bijna niet te doen een nieuwe woning te vinden. Zelfs kleine appartementen zijn dan vrijwel onbetaalbaar.

Ik zoek nu toevallig een huurhuis en het is vaak 4x, maar ook vaak 3x met een garantsteller. En ik ben ook al vaak 2,5x tegengekomen.

En mijn inkomen wordt bij de helft van de gevallen ook meegenomen. Heb ik nu alleen niet :P



Nee, een huurhuis vinden dat aan al je wensen voldoet is lastig, maar om gewoon IETS te vinden is echt wel te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven