huur of koop

19-01-2017 11:57 115 berichten
Ook geinspireerd door een ander topic kwam ineens deze vraag bij me op:

Hoe wordt er door jullie aangekeken tegen wonen in een huur-, dan wel een koopwoning?

Om even mij eigen situatie te schetsen: wij zijn gaan huren omdat we geen koop konden betalen (eind jaren zeventig) en hebben eigenlijk heel erg geboft omdat de huur niet hoog is en het huis een eengezinswoning met eigen oprit voor de auto en een lekkere tuin op het westen met daarachter een vrije ruimte (dus aan de achterkant geen buren).

We hebben toen de kinderen tieners waren en wij wat meer verdienden nog overwogen te kopen maar dat toch niet gedaan omdat de kinderen gingen studeren en dus steeds meer geld gingen kosten.

Nu denk ik soms dat het verstandig is geweest omdat we ouder worden en geen zin meer hebben in klussen. Zeker na de laatste ineenstorting van de huizenmarkt weet ik niet waar je uiteindelijk beter mee bent.

Hoe staan jullie daarin?
Allemaal bedankt voor jullie bijdrage, het was leuk om te lezen!
Alle reacties Link kopieren
quote:Annelleke schreef op 19 januari 2017 @ 12:32:

[...]



Dat nadeel heb je ook als je huurt en geen recht hebt op subsidie. Dus niet zozeer een nadeel van kopen maar een voordeel van sociaal mogen huren.



Juist en voor sociale huur komen heelveel mensen niet in aanmerking. Dan is kopen vaak goedkoper.



Als je in de bijstand komt en je hebt een huurwoning waarvoor je geen toeslag krijgt, dan zul je ook moeten verhuizen. Met een koopwoning bestaat de mogelijkheid om bij overwaarde de bijstand, onder voorwaarden, te "lenen".
Alle reacties Link kopieren
quote:lunaleeflang schreef op 19 januari 2017 @ 12:42:

Wat ik ook eng vind:

Stel je koopt een huis en je krijgt vreselijke buren. Of buren die veel geluidsoverlast veroorzaken. Of er komt een café in je straat. Etcetera. Bij huur ben je dan zo weg en bij koop niet.

Ik heb al deze dingen meegemaakt en ben blij dat ik hier makkelijk weg kan als het me te veel wordt.

Het zou wel fijn zijn als dit zou kunnen, maar in de praktijk werkt dat vaak niet zo in Nederland. Simpelweg omdat de huurmarkt gewoon op slot zit. Misschien als je particulier huurt, dat het wel beter gaat. In het buitenland ging dat even snel verhuren een stuk makkelijker.



quote:nerdopviva schreef op 19 januari 2017 @ 13:05:

[...]

De naam zegt het al een beetje: aflossingsvrij. Als je niet snapt dat dat betekent dat je niets aflost, vraag ik me af of je überhaupt in staat bent om een huis te kopen. En iedereen snapt ook wel dat prijzen niet eeuwig kunnen blijven stijgen. Als prijzen harder stijgen dan de lonen komt er altijd een moment dat het instort.

De meeste mensen keken inderdaad niet verder dan een paar jaar, ze stonden er ook niet bij stil dat je het ooit wel moet aflossing. Aflossingsvrij is eerder aflossen zoals je zelf wilt.

Het is helaas wel zo dat voor veel mensen een annuitaire hypotheek gewoon het beste is, dan wordt er gewoon afgelost, zonder dat ze er zelf iets voor moeten ondernemen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Absoluut kopen. Nooit spijt van gehad. Hypotheekrente aftrekbaar. Wel goed berekent dat het ook van 1 salaris kon. Man raakte 2 jaar geleden werkloos. Kinderen in paniek. Moeten we nu verhuizen? Nee hoor, een huurhuis is t dubbele aan wat we nu betalen, dus dat schiet niet op.

Vereniging van eigenaren hebben we hier niet in onze straat. 1x in de 5 jaar de ladder op om de buitenboel te schilderen, totale kosten 400 euro. Nieuwe cv ketel, 1350 euro, kunnen we weer 15 jaar mee vooruit.

Nu komt t allermooiste, over 1 jaar hypotheekvrij!!! 30 jaar geleden een eensgezinswoning gekocht voor 50.000 euro. Dat was een hele stap. Maar ja, huur moet je ook elke maand betalen anders word je je huis uitgezet.

Wat een mooi pensioen. Terwijl huurders hun leven lang elke maand nog gemiddeld 600 euro huur moeten schuiven, kunnen wij dat geld straks besteden aan leuke dingen.
quote:Theamuts schreef op 19 januari 2017 @ 12:19:

Nog een nadeel van koop: als je je baan kwijtraakt en niet snel een nieuwe vindt moet je je huis uit.

Het huis waar ik in woon is sociale woningbouw. Als ik mijn baan kwijtraak en in de bijstand kom krijg ik huursubsidie en kan ik heerlijk hier blijven wonen!Lees mijn bovenstaande bericht. Niet waar dus. Mijn man is nu 55 en we gaan echt niet in de bijstand komen. Dat vertikken we. Dan gaat hij desnoods plantsoentjes schoffelen. Maar dat is nu niet meer nodig. Is nu bezig met de opleiding tot buschauffeur met baangarantie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lolly3 schreef op 19 januari 2017 @ 13:34:

[...]





Dit.



2010 een 60 m2 kamer appartement in Den bosh 1100.- per maand.

2011 tot 2013 40 m2 appartement in Hilversum. 850.- per maand.



Nu koop huis. Wat over 22 jaar is afbetaald. Of eerder. 170 m2 plus riante tuin. Garage.

1200.- per maand.

Volgende maand los ik 5000 euro extra af en daalt de prijs naar 1160.- per maand.

Dit probeer ik iedere 3 jaar zo te doen.



En nog iets: maandlasten blijven gelijk of worden minder. Nooit meer.



En dat klussen. Dat is maar net wat voor huis je koopt. En hoe handig jezelf bent.

Ik ben gelukkig aardig handig.



Dat je maandlasten nooit meer worden is natuurlijk kul. Je weet niet wat de rente doet.

Als jij hem nu 10 jaar vast hebt staan voor 2% om over die 10 jaar opnieuw je rente moet vastzetten en hij zou 8% zijn worden je maandlasten echt hoger ondanks hetgene dat is afgelost uitgaande van een linieare of annuiteitenhypotheek. Je hebt geen 100% zekerheid dat de lasten niet meer worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:Theamuts schreef op 19 januari 2017 @ 12:19:

Nog een nadeel van koop: als je je baan kwijtraakt en niet snel een nieuwe vindt moet je je huis uit.

Het huis waar ik in woon is sociale woningbouw. Als ik mijn baan kwijtraak en in de bijstand kom krijg ik huursubsidie en kan ik heerlijk hier blijven wonen!Zit je nu al plannen te maken voor als je straks je handje gaat ophouden?
Vind je me niks? Bell 0800-kiss-my-ass
30 jaar betaald, begonnen met 6,8%, is alleen maar gedaald.

Maar inderdaad, goed uitrekenen of je het ook nog kan betalen als de rente weer op 7% komt.

Tussentijds extra aflossen is ook altijd slim. Nee, wij hoeven niet elke 2 jaar een nieuwe auto, en gaan lekker met de caravan op vakantie.
Alle reacties Link kopieren
Kopen kan een goede investering zijn wanneer je zeker weet dat je de hypotheek voor je pensioen (voor een heel groot deel) aflost en ook al het onderhoud makkelijk kan betalen.



Bij een aflossingsvrije hypotheek huur je in feite het huis van de bank, want je bent niet echt eigenaar, maar je hebt wel alle lasten en verantwoordelijkheden van het huizenbezit.



Daarnaast ben je vaak veel flexibeler wanneer je huurt.



In sommige situatie is het verstandiger om te huren en in andere gevallen is het verstandiger om te kopen.



Een huis kopen omdat iedereen zegt dat dit verstandig is, dat is een hele slechte reden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Man (destijds vriend) en ik waren 21 toen we ons eerste huis kochten. 7 jaar later verhuisd.

Gekozen voor koop om ik (prinsesje) absoluut niet in een rijtjeshuis wilde wonen, en huurhuizen zijn dat meestal.

We hebben het hier over begin jaren 90, een goede tijd om te kopen.

Recentelijk opnieuw onze hypotheek vastgezet, mazzel met de lage rente, en staat nu voor 10 jaar vast. Dan nog een maand of 4, en dan is het afgelost. En we betalen nu een schijntje voor een vrijstaand huis, aan het water. Niet groot, maar wel op een unieke plek.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het als een belegging. Hier in de goede tijd gekocht, met 30 % spaargeld, en daardoor wonen we goedkoop. Een vrijstaand huis, met 7 slaapkamers en een sauna zou ik nooit kunnen huren.
Huren is sowieso veel duurder voor wie geen gebruik kan maken van sociale huur. Wij betalen nu een paar honderd euro minder voor ons koophuis van 150m2 met grote tuin en woonkeuken, dan dat we deden voor onze particuliere huurwoning, die half zo klein was en alleen een klein binnenplaatsje had en een smal oud keukentje. Dan vind ik de keuze toch echt niet zo moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
Het is natuurlijk waar je je het fijnst bij voelt. Voor een unieke huis moet je inderdaad vaak kopen, maar er zijn ook mooie huurhuizen. Vlakbij mijn woning staat een wijk met hele mooie gemoderniseerde klassieke arbeiderswoningen. Allemaal grote tuin, mooie (allemaal dezelfde!) uitbouw, klassieke uitstraling en veel groen.

Dat is wel iets anders dan het standaard huurhuis waar ik vroeger in woonde.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een 5-kamer woning en betaal 650 euro huur aan de woningbouwvereniging. Ik zit wel letterlijk 3 hoog achter en ze zijn al 2x in me kelder ingebroken. maar goed dat neem ik wel voor lief.
Vind je me niks? Bell 0800-kiss-my-ass
Wij hebben 3 jaar geleden gekocht. Het vrijstaande huis dat we nu hebbben, is ruim voldoende voor de komende 30 jaar ( mochten we hier zolang willen blijven wonen!) en een schare aan kinderen ( mochten we zoveel kinderen willen ). Een fijne, grote achtertuin met meer dan voldoende ruimte voor mijn groene vingers, mogelijke speeltoestellen voor kinderen en een fijn terras.



Voor het geld waar we nu voor wonen ( bruto bedragen), hadden we een tussenwoning of klein appartement voor kunnen huren hier, want voor sociale huur kwamen we niet in aanmerking.

De hypotheek laten berekenen op ons startsalaris, waar we nu beiden ruim boven zitten. Mocht een van ons wat overkomen, of beiden, dan kunnen we het nog lang uitzingen.



Potje voor onderhoud vullen we jaarlijks aan. We hebben nu geen onderhoud aan het huis, wat het vullen van dat potje een stuk makkelijker maakt.

De rente hebben we voor 20 jaar vast laten zetten, dus we kunnen nog even vooruit.



Mijn schoonouders hebben hun hele leven gehuurd en wonen 30 jaar nu in hun huurwoning. Dat voelt voor hen als eigen en ze zijn hier dolgelukkig. Andere keuzes gemaakt dan wij, maar voor hen voelde dit goed en juist. En daar gaat het uiteindelijk om.
Alle reacties Link kopieren
quote:Chantilly21_1 schreef op 19 januari 2017 @ 14:48:

Mijn schoonouders hebben hun hele leven gehuurd en wonen 30 jaar nu in hun huurwoning. Dat voelt voor hen als eigen en ze zijn hier dolgelukkig. Andere keuzes gemaakt dan wij, maar voor hen voelde dit goed en juist. En daar gaat het uiteindelijk om.Inderdaad!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Lekker goedkoop een kleine woning huren! Vrijheid blijheid en als er iets aan het huis is dan bel je gewoon de huisbaas. Ook kun je weg wanneer je wil heerlijk.
quote:Lolly3 schreef op 19 januari 2017 @ 13:34:

[...]





Dit.



2010 een 60 m2 kamer appartement in Den bosh 1100.- per maand.

2011 tot 2013 40 m2 appartement in Hilversum. 850.- per maand.



Oh pfff wat een geld!



Ik vind dat ik heel veel huur betaal, 1250 euro, maar we huren gemeubileerd, een vrijstaande woning met 180 m2 woonoppervlak en in totaal 700 m2 grond. In een dorp met slechts een paar duizend inwoners, dat wel.
quote:Tulisa schreef op 19 januari 2017 @ 14:14:

[...]





Zit je nu al plannen te maken voor als je straks je handje gaat ophouden? Waarom deze rotopmerking?
Alle reacties Link kopieren
quote:Theamuts schreef op 19 januari 2017 @ 15:18:

[...]





Waarom deze rotopmerking?Was maar een grapje. Relax
Vind je me niks? Bell 0800-kiss-my-ass
Alle reacties Link kopieren
Sociale huur hier. Zou een heel bescheiden huisje kunnen betalen, maar onderhoud zou lastig worden. Zelf ronduit onhandig en chronisch ziek, alleenstaand, wel een netwerk maar niet bestaand uit vreselijk handige mensen . Dus hoewel ik soms stiekem wel eens droom van een echt eigen huisje, wegen de voordelen niet op tegen de nadelen, met name wat betreft financiële zekerheid, het is gewoon te kwetsbaar.
Tjezus, wat vals
quote:Tulisa schreef op 19 januari 2017 @ 15:18:

[...]





Was maar een grapje. RelaxO, dan hebben wij niet hetzelfde gevoel voor humor.
Alle reacties Link kopieren
quote:Theamuts schreef op 19 januari 2017 @ 15:30:

[...]





O, dan hebben wij niet hetzelfde gevoel voor humor.Pffff
Vind je me niks? Bell 0800-kiss-my-ass
We kunnen natuurlijk ook de boel verkopen en dan 200.000 euro verbrassen

Nee, nu nog niet, na ons pensioen, lijkt me handiger. Huren we dan wel wat van de woningbouw.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yasinaa schreef op 19 januari 2017 @ 14:55:

Lekker goedkoop een kleine woning huren! Vrijheid blijheid en als er iets aan het huis is dan bel je gewoon de huisbaas. Ook kun je weg wanneer je wil heerlijk.Lijkt mij zalig, maar waar vind je die? Toen ik nog thuis woonde heb ik mij rondgezocht. Je betaalde zelfs 600 euro voor een kleine 2kamerwoning, zonder cv en met bordkartonnen muren.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven