Huurkoop, goed idee?

15-05-2008 21:19 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een leuk huis gezien dat helaas boven mijn budget gaat, ben alleenstaand en mijn inkomen schiet net iets tekort. Nu wil het geval dat desbetreffende verkoper ook bereid is tot huurkoop. Wat dus in het kort betekend dat ik huur en daarme steeds een stukje afbetaal, totdat het huis helemaal van mij is. Geweldige kans want zo'n leuk huis zal anders nog enige jaren onbereikbaar zijn voor mij! Bovendien is het midden in de natuur, lekker rustig en er rijden nauwelijks auto's. Wat betekend dat mijn jongste dochter, autistisch, eindelijk eens buiten zou kunnen spelen zonder dat ik haar letterlijk overal moet volgen voor de zekerheid. De wijk waar ik nu woon zit vol met tuig, in mijn straat alleen al weet ik zo 3 dealers aan huis aan te wijzen....om over de junks die daardoor constant in de buurt zijn nog maar te zwijgen...



Kortom, het zou geweldig zijn! Oh ja, en dan heb ik eindelijk een bad! ;-)



Maar is het wel een goed idee? Heeft iemand er ervaring mee? Zijn er valkuilen en addertjes onder het gras waar ik mee uit moet kijken?

Moet ik het doen? (gewoon omdat ik polls zo leuk vind!)

Totaal aantal stemmen: 10

Neeeeeeeen!!! (30%)
Jaaaaaaaah!!! (20%)
Ik zou er nog over nadenken als ik jou was... (50%)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eens met het contract langs de rechthulpwinkel lopen. Klinkt namelijk wel erg goed! En zeg nou zelf, zélfs al zou je het niet kopen, maar wel kunnen huren, dan zit je al die tijd toch wel fijn daar!

Ik neig naar een 'jaaaaaaaaaaaaa!" maar zou wel even heel goed de kleine lettertjes nalezen. Ik hoop dat het wat wordt voor je meid!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad goed de kleine lettertjes lezen, dat de verhuurder niet na 10 jaar de huur op zegt en jij kunt fluiten naar je 'gespaarde' deel.

Maar verder: klinkt goed, en als het goed is: DOEN!
Alle reacties Link kopieren
van een hypotheek betaal je ook steeds een stukje af, maar zit je met de rente..

hoeveel van wat je gaat betalen is echt huren en hoeveel afbetalen?

als die verhouding slechter ligt dan bij een hypotheek, kun je beter kopen. dan heb je nog wel het probleem van een bank die je ook daadwerkelijk een hypotheek wil verstrekken.



en waar blijft je geld als je uiteindelijk niet koopt?



en last but not least past die nieuwe bank er wel in als die ooit nog geleverd gaat worden....
Alle reacties Link kopieren
Zoals de rest ook al zei klinkt het erg goed maar is het belangrijk om rustig ALLES goed door te lezen voordat men enthousiast iets tekent. Succes ermee!
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij gaat het contract napluizen vind ik, zij is bedrijfsjurist. Weet in elk geval meer dan ik haha.



Maar heeft niemand er persoonlijk ervaring mee?



Mijn plan is wel om in het contract op te laten nemen dat ik ook in een keer kan afbetalen mocht ik in de toekomst wel het geld hebben, dmv erfenis bijv. Of als ik straks wel een hypotheek kan krijgen die voordeliger is dan de huurkoop.



Hoe dan ook, deze kans lijkt te mooi om waar te zijn...en daarom denk ik, cynisch als ik ben, ook meteen dat het dat dus ook precies is...te mooi om waar te zijn.



En die bank is volgens mij geheel fictief, denk niet dat ik die ooit ga zien.... ;-)
Alle reacties Link kopieren
Nadelen van huurkoop

Huurkoop is meestal een dure vorm van lenen.

De kredietverstrekker kan het product terughalen als u minder dan 75% van het bedrag betaalt hebt en de aflossing niet meer kunt opbrengen.

De rente is vaak erg hoog.



Het is dus zo,als je het niet meer op kunt brengen heeft de eigenaar het recht de woning terug te vorderen.

Bij de bank zal men de woning veilen en wat het opbrengt in mindering brengen van je hypotheekschuld.Bij huurkoop is hier geen sprakevan,alles wat je er dan ingestopt hebt ben je kwijt.

En je moet zien dat huurkoop een soort belegging is voor de verkoper,en een beleggingspand ligt op 8 tot 10% rente ipv de 5.4% rente van de bank.

En,maar dat weet ik niet zeker,hypotheekrente is aftrekbaar voor de belasting.Een persoonlijke lening niet en huurkoop wordt gezien als een dure persoonlijke lening........



Dit zijn dus de 3 nadelen van huurkoop,geen addertjes onder het gras,je weet waar je aan toe bent.

Maar ik weet niet hoe graag de eigenaar van het pand ervan af wil,misschien is hij wel zeer coulant en rekent hij gewoon bankrente,dat is natuurlijk allemaal bespreekbaar.Maar zorg er in ieder geval voor dat je een goede regeling met hem treft als je iets overkomt.Kijk bij een hypotheek moet je een overlijdings en arbeidsongeschikheidsverzekering afsluiten.Mocht je wat overkomen dan zit je niet/of je nabestaanden in de problemen.

Bij huurkoop kan dit dus niet.



Huurkoop lijkt aantrekkelijk maar er zitten meer haken en ogen aan dan bij een gewone hypotheek.



Maar ja als je de woning gewoon zou huren ben je de huur ook kwijt,zo moet je dan maar rekenen.Maar laat je goed voorlichten,laat een jurist(je vriendin dus) goed het huurkoopcontract lezen.

En investeer pas in een nieuwe keuken ed als de woning juridisch ook je eigendom is.Doe gewoon wat je bij huren ook zou doen maar grotere dure uitgaven niet want die ben je dus wel kwijt bij huurkoop woning zolang het niet juridisch je eigendom is.
Alle reacties Link kopieren
Vraag is dus wel,kun je de hogere rente betalen als deze niet aftrekbaar is omdat huurkoop wordt gezien als een persoonlijke lening.Dus aflossen+rente=totaal maandelijks te betalen.

Wat ik nog vergeten ben,stom,je bent pas juridische eigenaar als alles betaald is MAAR zodra je voor de huurkoop tekent ben je wel eigenaar wat inhoudt dat je verantwoordelijk bent voor de woning,dus je moet een opstalverzekering hebben,je bent verantwoordelijk voor AL het onderhoud etc

Dat zijn dus extra kosten die je als huurder niet zou hebben....
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Erg bedankt voor de reacties! :)



@Elle: Je hebt nu idd een paar punten opgenoemd waar ik nog niet aan gedacht had....!



De hypotheek kan haalbaar zijn, maar het is niet zeker. Ben er mee bezig. Huurkoop stond ook als optie...maar als ik het zo lees dan weet ik het nog niet zo net...



Misschien kan ik wel met ze overeen komen dat ik het huis huur totdat ik wel de hypotheek bij elkaar heb, zij willen volgens mij best graag verhuizen inmidels. Nou ja, ik ga morgen kijken en misschien vind ik het achteraf gezien toch niks, is dit allemala voor niks haha.
Alle reacties Link kopieren
De prijs zou trouwens wel ietsjes moeten zakken, wil de hypotheek haalbaar zijn. Maar ook dat is niet ondenkbaar...
Alle reacties Link kopieren
Als de eigenaar reeds een andere woning heeft gekocht,en niet zwemt in het geld of liever gezegt het water al tot aan zijn lippen staat,niemand zijn oude huis wil kopen en hij dus daarom tot huurkoop over wil gaan.Vraag hem dan of hij zijn prijs verlagen wil tot het maximum hypotheekbedrag dat je kunt krijgen bij de bank.Is dat te laag vraag hem dan of hij bereid is voor het restant verschil een persoonlijke lening met je aan te gaan.De rente die je van de hypotheek terugkrijgt vraag je maandelijks aan ipv per jaar en dit maandbedrag geef je dan als aflossing aan hem totdat de restant schuld is betaald.Bovendien jre krijgt de 8% kk terug daarmee kun je hem ook extra afbetalen etc.Dit is een constructie die zelden gebeurt maar als de verkoper geen andere mogelijkheid heeft en hij heeft al een nieuw huis gekocht en kan de extra kosten van zijn oude niet meer opbrengen dan willen ze nog wel tot noodstappen bereid zijn....

Toon je goede wil,dat je echt heeeeeeeeeeel graag zijn huis wil kopen etc wie weet wat je dan nog voor elkaar krijgt.
Alle reacties Link kopieren
Huurkoop is een vorm van persoonlijke lening,alleen nog wat duurder.Dus geen hypotheek en daarom krijg je dus niet de lusten van een hypotheek zoals renteaftrek.
Alle reacties Link kopieren
Dus je hebt het huis nog niet van binnen gezien?

Straks schrik je je nog kapot van de inrichting uit de jaren 50:-))

Dan zul je nog aardig op moeten knappen en dan zou ik je geen huurkoop aanraden.Alles wat er echt vernieuwd moet worden op papier zetten met de prijs erachter en dat aftrekken van zijn vraagprijs en voila....graag of helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel foto's gezien van binnen, erg mooie badkamer en keuken! :)



Heel erg bedankt voor het meedenken, om huurkoop voor het restbedrag aan te gaan is wellicht wel een goed plan idd...!
Alle reacties Link kopieren
Voor reststant bedrag huurkoop kan niet,wel een gewone persoonlijke lening.
Alle reacties Link kopieren
Ga het wel bekijken! De foto's kunnen heel erg bewerkt zijn, waardoor het groter/mooier/leuker/etc lijkt dan het in werkelijkheid is.Het kan als je het in het echt ziet toch nog wel eens heel erg tegenvallen. Heb dat zelf nl. heel erg meegemaakt toen ik nog op huizenjacht was.
Alle reacties Link kopieren
Minny, ik heb geen ervaring met huurkoop, maar ik vind het wel vreemd dat de eigenaar je zo'n vorm aanbiedt. Wil hij/zij zo graag weg? Kijk voordat je biedt even op miljoenenhuizen.nl

Dan kun je zien hoelang een huis al te koop staat.

En ga inderdaad kijken: foto's vertekenen het beeld vaak.



Succes met de keuze!
Alle reacties Link kopieren
Tja...de eigenaar is volledig eigenaar en ze krijgt met huurkoop dmv rente natuurlijk wel meer dan de vraagprijs voor het huis...



Maar ik ga wel vragen waarom ze zo graag weg willen daar.
Alle reacties Link kopieren
Ga bij de desbetreffende gemeente vragen of er plannen op stapel staan in de omgeving van het huis.Komt er een snelweg of nieuwbouwpark,word het huis onteigent etc.

Hebben ze al een ander huis gekocht?

Willen ze naar een verzorgingstehuis?

Zoveel mogelijkheden waarom iemand graag weg wil....
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog wel wat woningen die men kwijt zou willen via huurkoop...

Wie heeft interesse?
Alle reacties Link kopieren
Nou ik ben wezen kijken, maar het wordt 'm niet. De 3e slaapkamer was niet meer dan een bezemkast, daar stop ik mijn kind echt niet in! De badkamer en keuken waren te mooi voor woorden dus ik vind het echt heel jammer. Verbouwbaar was het ook niet qua slaapkamer wegens de indeling...helaas.



Volgende keer beter! :)
Alle reacties Link kopieren
Als ik lees waar je nu woont en waar dat huis dat te koop staat, is, dan zou ik me niet zo druk maken over die 3e slaapkamer. Als je kind dan ook buiten kan spelen, zal ze minder gebruik maken van de slaapkamer toch. En je schrijft zelf dat je zo'n kans de komende jaren niet meer zult krijgen.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Heb je 1 of meer kinderen Minny?

Als je 1 kind hebt maakt een kleine 3de slaapkamer toch niet uit?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 kinderen. Maar de 3e slaapkamer was serieus net groot genoeg voor een bedje, en dan kon er niks meer bij. Echt erg klein... Helaas. Ik weet gewoon dat ik er spijt van krijg als ik het doe... Gelukkig zijn er nog een paar andere huizen waar ik naar ga kijken. Niet zo mooi, maar wel leuk als start.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven