Hypotheek,moeilijk?

14-03-2013 11:52 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor mensen nu vaak zeggen dat het zo moeilijk is om een hypotheek te krijgen.

Net las ik in een ander topic iemand zeggen dat ze geen hypotheek kon krijgen ivm de studieschuld.



Ik heb in augustus vorig jaar een hypotheek afgesloten samen met vriend. Op 1 salaris (voor de veiligheid) wel op 2 namen. Beide een studieschuld van 15.000.

Een 'gewoon' modaal salaris. (HBO)



Toch hebben wij een behoorlijke hypotheek af kunnen sluiten van rond de 240.000. Daar kun je een aardig huisje voor kopen.



Ik vraag me dan af, is er dan sinds die tijd al zoveel veranderd op de markt dat het nu nog moeilijker is? Hebben wij geluk gehad?

Bij ons is helemaal niet gevraagd naar een studieschuld oid.. Het ging eigenlijk heel soepel...



Hoe werkt dat dan?
Alle reacties Link kopieren
Met 1 modaal salaris krijg je geen hypotheek van 240.000 euro hoor...
Als je niet een studieschuld hebt opgegeven, dan is die ook niet bij de berekening meegenomen. In dit geval telt deze schuld dus niet bij jouw aanvraag.



Als je jullie schuld wel had opgegeven, dan had je minder kunnen lenen.
Alle reacties Link kopieren
En de regels zijn per 1 januari veel strenger geworden met wat je moet aflossen, waardoor je dus minder kunt lenen.
Alle reacties Link kopieren
Studieschuld staat niet genoteerd bij het BKR en telt dus niet mee voor de berekening van de hypotheek. Verder hebben jullie gewoon die hypotheek kunnen krijgen omdat jullie allebei modaal verdienen, dat jij denkt dat je het ook van één salaris kan betalen, wil niet zeggen dat de bank dat ook denkt, het staat niet voor niets op jullie beider naam.
Alle reacties Link kopieren
- Modaal is 34.000 euro. Daar krijg je geen hypotheek van 240.000 euro voor.

- Als er niet naar de studieschuld is gevraagd en je hem zelf niet genoemd hebt is 'ie niet meegenomen in de berekening.

- Heb je er NHG opzitten? Zo ja, heb je een probleem als je er aanspraak op wil maken. Dan heb je namelijk de schuld verzwegen en kan je de NHG vergeten.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe kan het dan dat wij dat niet hebben gedaan/hebben hoeven doen?

Wij hebben het met een hypotheek mannetje gedaan, die heeft dat geregeld omdat wij de ballen verstand ervan hebben.



Maar er is ook niet door de bank naar gevraagd. Waarom vragen sommige banken er wel naar en anderen niet?



En dan zou je misschien niet eens je studieschuld moeten noemen?



Orzoo, toch wel echt.... we hadden ook eigen vermogen, dat zit er echter nog niet bij.. maar misschien heeft dat wel invloed op de hoogte?



Ik snap ook wel dat mensen (banken) voorzichtig zijn. Ik heb daar alleen niets van gemerkt (misschien ook omdat de adviseur alles geregeld heeft) en dan vraag ik me af, hoe dat dan kan?

Of zijn de tijden sinds augustus nog drastischer veranderd?
Was het globaal niet 4,5 keer het jaarinkomen? Wat je aan hypotheek kon krijgen?



Dat zou bij een hypotheek van 240.000 euro dus 60.000 euro zijn... en dat is alles behalve modaal als het om 1 salaris gaat.



2 keer fulltime salaris komt in de buurt (dan zou je met 30.000 pp iets onder modaal zitten)
Alle reacties Link kopieren
quote:markovic schreef op 14 maart 2013 @ 11:56:

Studieschuld staat niet genoteerd bij het BKR en telt dus niet mee voor de berekening van de hypotheek. Verder hebben jullie gewoon die hypotheek kunnen krijgen omdat jullie allebei modaal verdienen, dat jij denkt dat je het ook van één salaris kan betalen, wil niet zeggen dat de bank dat ook denkt, het staat niet voor niets op jullie beider naam.



Dat dus.

En kijk eens wat je per maand gaat betalen zonder de hypotheek-rente-aftrek en bedenk dan of het nog steeds met één salaris betaalbaar is.

Ook: zit er een aflossingsvrij deel bij? Moet je ooit wel gaan betalen en sparen daarvoor zal toch ook via een salaris moeten.
Alle reacties Link kopieren
Lechatnoir, dat is nieuw voor mij. We hebben NHG, maar dat heb ik nog niet gehoord... dat ga ik eens uitzoeken dan maar.



Wij hebben het wel over onze schuld gehad, en toen gaf adviseur ook aan dat dat niet uitmaakt.

(maar bij deze persoon in het andere topic dus blijkbaar wel, dus dat snap ik niet)



OKe, dan heb ik een verkeerd beeld van wat modaal is... het is wel iets meer. HBO zorg.



Markovic, volgens mij niet.. want ik had toen niet eens een salaris...
Alle reacties Link kopieren
Het is heel duidelijk, de hypotheek staat op naam van beiden en de bank heeft gewoon het inkomen van alle twee meegenomen in de berekening, zo klaar als een klontje. Verder kan de bank niet weten dat je een studieschuld hebt tenzij je hen dat vertelt.
Alle reacties Link kopieren
Anjapanja, dat je er de ballen verstand van hebt is wel duidelijk ja.



1 modaal inkomen is ongeveer 33.000 euro. Als ik op de website van de hypotheker uitreken hoeveel ik kan lenen met 35.000 euro aan inkomen dan komt daar een bedrag uit dat net onder de 150.000 euro ligt. Dit is een groffe, niet-professionele berekening maar daar zal echt geen 90.000 bijkomen uiteindelijk.



Punt is: jullie hebben meer dan 1 modaal inkomen. En ook al wil jij die niet meenemen in je berekening, je bank zal dat ongetwijfeld wel doen.
Een goede adviseur neemt wel jouw schuld mee voor de berekening omdat je anders problemen kan krijgen als je af moet betalen. (Te hoge lasten)
Alle reacties Link kopieren
Het blijft nog steeds met een salaris betaalbaar, daar hebben we het ook op uitgerekend.



Maar hebben we dan geluk gehad dat we het voor 1 jan hebben kunnen regelen, ik denk het wel?.
Alle reacties Link kopieren
quote:Orzoo schreef op 14 maart 2013 @ 11:54:

Met 1 modaal salaris krijg je geen hypotheek van 240.000 euro hoor...



Ik weet niet of to weet wat modaal is,maar met een echt modaal inkomen krijg je dit echt niet.

Ik denk dat de bank toch de andere salaris helemaal of gedeeltelijk heeft meegerekend.

Studieschuld ben je niet verplicht te melden.
Alle reacties Link kopieren
quote:anjapanja schreef op 14 maart 2013 @ 11:59:

Maar hoe kan het dan dat wij dat niet hebben gedaan/hebben hoeven doen?

Wij hebben het met een hypotheek mannetje gedaan, die heeft dat geregeld omdat wij de ballen verstand ervan hebben.



Maar er is ook niet door de bank naar gevraagd. Waarom vragen sommige banken er wel naar en anderen niet?



En dan zou je misschien niet eens je studieschuld moeten noemen?



Orzoo, toch wel echt.... we hadden ook eigen vermogen, dat zit er echter nog niet bij.. maar misschien heeft dat wel invloed op de hoogte?



Ik snap ook wel dat mensen (banken) voorzichtig zijn. Ik heb daar alleen niets van gemerkt (misschien ook omdat de adviseur alles geregeld heeft) en dan vraag ik me af, hoe dat dan kan?

Of zijn de tijden sinds augustus nog drastischer veranderd?

Als jij dat eigen vermogen hebt opgegeven bij het mannetje zal het wel meegenomen zijn. Dat in combinatie met het feit dat het op jullie beider naam staat maakt het bedrag een stuk aannemelijker.

Op één modaal inkomen kan dat bedrag simpelweg niet.
Alle reacties Link kopieren
Kylie, bij de aanvraag van de hypotheek is dit niet gebeurd.

voordat wij bij de hypotheek man zaten, hebben wij echter met nibud bepaald wat onze max lasten waren die we konden dragen (waar onze studieschuld in mee is genomen)
Alle reacties Link kopieren
quote:Orzoo schreef op 14 maart 2013 @ 12:02:

Anjapanja, dat je er de ballen verstand van hebt is wel duidelijk ja.

Ik wilde het niet zeggen...
Alle reacties Link kopieren
quote:anjapanja schreef op 14 maart 2013 @ 12:03:

Het blijft nog steeds met een salaris betaalbaar, daar hebben we het ook op uitgerekend.



Maar hebben we dan geluk gehad dat we het voor 1 jan hebben kunnen regelen, ik denk het wel?.Als jij je hypotheek (a 240.000 euro en zonder HRA) en ALLE andere kosten van jullie leven kunt betalen van 1 salaris dan heb je dus wel wat meer dan een modaal salaris.
Alle reacties Link kopieren
quote:anjapanja schreef op 14 maart 2013 @ 12:01:



OKe, dan heb ik een verkeerd beeld van wat modaal is... het is wel iets meer. HBO zorg.



Markovic, volgens mij niet.. want ik had toen niet eens een salaris...Tjeezus, je weet toch wel wat je aan totaal inkomen hebt opgegeven, of niet?
Alle reacties Link kopieren
markovic, de bank heeft niet naar mijn loonstrookje gevraagd dus dat kan niet op twee salarissen zijn gebaseerd. En toen had ik ook geen salaris. nou ja 350 per maand van een bijbaantje. Maar dat weet de bank niet. Dus volgens mij kan dat niet
Alle reacties Link kopieren
ergens klopt hier inderdaad iets niet hoor. waarschijnlijk is het gebaseerd op of je nog genoeg overhoud om maandelijks van rond te komen... gewoon voor jezelf. maar zijn wel beide inkomen meegenomen in de berekening. heb je bv allebei een jaaropgaaf/salarisstrookjes laten zien? of echt maar 1 iemand en voor de ander alleen de bkr check gedaan? afgelopen januari zijn de regels ook nog eens aangescherpt.



en volgens mij hang het toch ook nog voor een deel af van de vorm hypotheek die je hebt... voor een deel aflossingsvrij bijvoorbeeld? dit weet ik niet zeker hoor want ik vind dat 3x niks dus wij betalen zowieso 100%af.



hoe dan ook, als je echt 240 000 kan lenen op 1 inkomen zit je ver boven modaal! je kan toch ook online van die berekening invullen van hoeveel hypotheek je kan krijgen enzo. is natuurlijk slechts een indicatie... maar ik zou zeggen, vul dat is in met 1 inkomen en vul bij de andere partner inkomen=0 in. en kijk een wat eruit komt.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk weet ik wat ik aan totaal inkomen heb opgegeven. Het jaarinkomen van mijn vriend. Daar zit mijn salaris dus niet bij.



Maar markovich zegt zo stellig dat het op 2 inkomens is gebaseerd. Dat is dus niet, want mijn inkomen is niet opgegeven.
Alle reacties Link kopieren
Van 1 modaal inkomen kun je hier in de omgeving dus amper iets kopen waar je met je gezin in past. Allemaal 2 kamer woningen bijna.
Alle reacties Link kopieren
quote:anjapanja schreef op 14 maart 2013 @ 12:07:

Tuurlijk weet ik wat ik aan totaal inkomen heb opgegeven. Het jaarinkomen van mijn vriend. Daar zit mijn salaris dus niet bij.



Maar markovich zegt zo stellig dat het op 2 inkomens is gebaseerd. Dat is dus niet, want mijn inkomen is niet opgegeven.Maar dan is óf dat inkomen (ruim) boven modaal, óf het ingebrachte eigen vermogen is meegenomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven