idee voor stukje tuin (volle schaduw)

17-04-2015 23:10 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een tuin op het noorden, waar ik in grote lijnen best tevreden over ben. Alleen is er een stukje vlak achter het huis (dat geen tot nauwelijks zon krijgt), waarvan ik niet goed weet wat ik ermee aan moet.

Als ik de deur uitgaan, dan loopt er een stuk terras langs het huis, dit terras is denk ik 1m breed. Daarna begint het gras, na 1,5m is echter de deur naar de schuur, waardoor er veel over het stukje gras wordt gelopen dat aan dit stukje gras ligt.

Het gras is ook eigenlijk geen gras, maar meer mos, vanwege de vele schaduw en bij de deur is het gewoon kaal...

Heeft er iemand leuke ideeën voor dit stukje grond gras, het ligt vlakbij het huis en je kijkt er via het raam ook direct tegenaan, maar is nu het lelijkste stukje van de tuin.



We hebben ook een dochtertje van bijna 2, een leuk idee voor haar is ook prima.
Alle reacties Link kopieren
Vol planten met Hortensia's.

Mooi kleuren, lang groen, weinig onderhoud nodig en ze doen het prima in de schaduw.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Begrijp ik goed dat het een stukje gras is wat een gedeelte is van een groter stuk gras maar dat over dit stukje vooral veel gelopen wordt omdat het het pad naar de schuur is? In dat geval kun je het misschien beter betegelen en er wat potten op zetten?

En anders: eens met Enn.
Alle reacties Link kopieren
Ja, het is idd een klein stukje gras (zeg 1,5m2) gras wat eigenlijk meer mos en dan nog een stukje gras wat kaal is (ook iets van 1m2) wat kaal is door het lopen, daarachter begint het mooie gras.

Betegelen wil ik niet, omdat ik eigenlijk vind dat pik al te veel betegeld heb en omdat het zo vlak bij het raam is, zou ik wel wat leukers willen.

We hebben er eerst plantjes in gehad, maar die gingen steeds dood omdat mensen (en de hond) er vaak op stapten, omdat ze dan een hoek(je) kunnen afsnijden...
Alle reacties Link kopieren
Hortensias zijn idd wel een optie, daar stappen mensen ook niet zo snel op/over.
Alle reacties Link kopieren
Misschien natuurkeien?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Doornroosje777 schreef op 17 april 2015 @ 23:36:

Hortensias zijn idd wel een optie, daar stappen mensen ook niet zo snel op/over.Nee, de stelen zijn houtachtig, de plant komt al vrij groot vanuit het tuincentrum aan en de bloemen zijn echt jammer om plat te trappen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
quote:retrostar schreef op 17 april 2015 @ 23:39:

Misschien natuurkeien?

Met vetplanten en andere bodembedekkers ertussen.

Ik vind het wat saai maar ik ben dan ook een seventy's child wat in mijn geval betekent dat ik niet een groot liefhebber van de stijl uit die tijd ben.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
En losse tegels als een soort stap-stenen en dan daartussen leuke bloemetjes?
Alle reacties Link kopieren
Hortensia's zijn prachtig inderdaad, en anders misschien nog soort grindpad maken daarnaast, kinderen vinden dat hier ook leuk om mee te spelen. (lees: Scheppen, niet gooien....:-).
Alle reacties Link kopieren
De schaduw is een perfecte plek, om een speelplaatsje te maken voor je dochter.

Dan kan ze lekker buiten spelen in de schaduw en hoef je niet met een parasol te lopen zeulen.

Ik zou er een speelhuisje, glijbaan oid neerzetten voor haar.

Geen zandbak. Ik weet uit ervaring, dat als het zand nat wordt, hetniet droogt in de schaduw.

Dan blijf je nat zand houden.
Ik heb in een schaduwhoek in mijn tuin hortensia's en buxus staan. Misschien niet heel spannend, maar wel een mooie combinatie; de hortensia's bloeien in de zomer en de buxus zorgt voor wat groen in de winter. Een eenjarige zomerbloeier die het heel goed doet in de schaduw is het vlijtig liesje. Daarmee kun je verloren hoekjes leuk opfleuren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven