ideeen voor de voortuin

20-05-2011 13:21 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben de afgelopen maanden erg druk geweest met mijn achtertuin, die heb ik nu zo'n beetje op orde (en ben er erg tevreden over!).



Nu komt langzamerhand mijn voortuin aan de beurt, dit zal een stappenplan worden ivm de kosten (maar ook tijd).

Ik heb een hoekhuis dus heb zowel een voor- als zijtuin die in elkaar overlopen. De voortuin ligt op het zuiden (veel zon) en de zijtuin op het oosten (niet veel zon). De voortuin is ongeveer 4 meter diep en 7 a 8 meter breed. De zijtuin is ook ongeveer 4 meter breed (of diep) en loopt 7 meter door tot aan de schutting van de achtertuin. ( maken dus een L-vorm).



Omdat de voortuin op het zuiden en lekker zonnig is en ik tegenover mijn tuin een gezellig pleintje heb liggen, lijkt het me leuk om een soort van zitje te maken in de voortuin waar ik toch iets van privacy heb. Hoef niet helemaal afgeschermd te zijn (een schutting mag sowieso niet), maar wil ook niet helemaal op en bloot zitten.

Heeft iemand leuke ideeen? Liefst niet al te duur



Op dit moment is alles nog mogelijk, want er liggen nu alleen maar tegels, op zich wel mooie tegels, maar ik wil gewoon niet zoveel tegel



Ook heb ik nog andere afscheiding nodig, nu staat er alleen zo'n koppelduikel-hek (alleen dan iets lager) omheen, erg lelijk EN iedereen stapt er gewoon overheen om door mijn tuin te lopen (want ja daarmee sla je een stuk bocht over.....). Vind het niet zo fijn dat mensen elke keer vlak langs mijn raam lopen (en de hond ook niet, wat hij dan ook weer laat weten...)

Dus goede ideeen daarvoor zijn ook welkom.



Oh ik heb een jaren 30 woning, dus wil niet echt een moderne stijl.



Alle tips zijn welkom
Alle reacties Link kopieren
Pergola?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een pergola een heel leuk idee, alleen heb ik geen idee waar ik hem zou moeten neerzetten, omdat de voortuin maar 4 meter diep is, dan zou die zeg maar pal voor mijn raam komen te staan, als ik zo'n ding uberhaubt al neer mag zetten vlak bij de erfgrens (?)
Alle reacties Link kopieren




Buxus hegje of een muurtje om de tuin heen en dan goude regen of van die wilgen die een dakje vormen.
Alle reacties Link kopieren
Bij een jaren 30 huis zou ik gaan voor de klassieke plantvakken met lavendel en rozen. Niet origineel maar wel tijdloos mooi. Een groot vlak met lavendel (of twee vlakken naast elkaar). Goed vol zetten zodat het onkruid geen kans krijgt. Tussen de lavendel zaai je pastelkleurige papavers, die komen dan zo mooi boven de lavendel uit van de zomer. Lavendel houdt van zon en een beetje droge grond. Je snoeit hem in het voorjaar en na de bloei iets terug. In het najaar kun je blauwe druifjes planten, zodat je in het vroege voorjaar ook iets hebt staan als de lavendel is teruggesnoeid. Als het blad van de blauwe druifjes lelijk begint te worden, wordt dat weer aan het oog onttrokken door de groeiende lavendel.



In de vlakken kun je rozen op stam zetten voor wat hoogte. Als je een bankje onder je raam zet, kijk je zo tussen de rozen door naar het pleintje en zit je zelf niet zo in het zicht. Zowel rozen als lavendel zijn kalkminnende planten en combineren dus prima. Rozen snoei je in het voorjaar. Met geurende rozen en lavendel zit je straks heerlijk op je bankje. Lavendel trekt bovendien vlinders, bijen en hommels aan dus er 'gebeurt' iets in je tuin. Tussen de plantvakken zou ik grindpaadjes aanleggen; dat past mooi bij de uitstraling van je huis.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er een haagbeuk neerzetten. Hebben wij ook bij ons jaren 30 huis. In het begin zijn ze nog klein (ligt er trouwens aan hoe groot je ze koopt, maar groter is duurder), maar ze groeien best goed. Als je dat op de erfgrens neerzet zullen mensen er ook niet zo snel overheen stappen en door je tuin lopen (wat onbeschoft trouwens!).

Je kan zelf bepalen hoe hoog je hem uiteindelijk wilt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sabeltandcavia schreef op 20 mei 2011 @ 13:46:

Bij een jaren 30 huis zou ik gaan voor de klassieke plantvakken met lavendel en rozen. Niet origineel maar wel tijdloos mooi. Een groot vlak met lavendel (of twee vlakken naast elkaar). Goed vol zetten zodat het onkruid geen kans krijgt. Tussen de lavendel zaai je pastelkleurige papavers, die komen dan zo mooi boven de lavendel uit van de zomer. Lavendel houdt van zon en een beetje droge grond. Je snoeit hem in het voorjaar en na de bloei iets terug. In het najaar kun je blauwe druifjes planten, zodat je in het vroege voorjaar ook iets hebt staan als de lavendel is teruggesnoeid. Als het blad van de blauwe druifjes lelijk begint te worden, wordt dat weer aan het oog onttrokken door de groeiende lavendel.



In de vlakken kun je rozen op stam zetten voor wat hoogte. Als je een bankje onder je raam zet, kijk je zo tussen de rozen door naar het pleintje en zit je zelf niet zo in het zicht. Zowel rozen als lavendel zijn kalkminnende planten en combineren dus prima. Rozen snoei je in het voorjaar. Met geurende rozen en lavendel zit je straks heerlijk op je bankje. Lavendel trekt bovendien vlinders, bijen en hommels aan dus er 'gebeurt' iets in je tuin. Tussen de plantvakken zou ik grindpaadjes aanleggen; dat past mooi bij de uitstraling van je huis.





Wat een leuk idee! Ik moest wel even opzoeken wat papavers zijn (haha, ik heb nog niet zoveel groenkennis). Origineel hoeft mijn tuin niet te zijn, veel belangrijker vind ik dat het er gezellig uit ziet. Ik vind de voortuinen die ik om me heen zie vaak zo kaal (weinig beplanting, veel betegeling). Voortuinen die niet zo kaal zijn, zijn vaak heel statig/formeel en ook daar hou ik niet zo van.

Zoiets als bovenstaande plaatje vind ik juist heel erg leuk, maar ik weet niet goed hoe ik dat moet aanpakken en hoe ik dat met planten kan doen die veel zon prettig vinden. In de zijtuin kan dit volgens mij trouwens wel prima, want daar komt vrij weinig zon.
Cavia, ik heb je stukje afgedrukt, en dat gaat zo linearecta mijn voortuin in. Wat weet jij veel van planten! Ik doe altijd maar wat, met als gevolg dat het er heel gezellig uitziet, voor 3 weken, en daarna is het een aftands rommeltje. Dit wordt mijn voortuin!
MP, dat vind ik altijd prachtig, zulke tuinen. Maar volgens mij moet je daar groene vingers voor hebben, en er veel tijd in willen steken. Ik heb het geprobeerd, maar met de vingers des doods, en weinig tijd is het mij niet gelukt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in mijn studententuin 3 rozenstruiken staan, erfenis van de vorige bewoners. Ik ben er heel blij mee, als je ze goed snoeit (dat moet ik nog leren...) kun je er volgens mij veel plezier van hebben. Een buurvrouw gaat me daar nu bij helpen. De rozen aan 'mijn' struiken zijn in ieder geval heel mooi roze.



Ik heb net mijn eigen tuin een beetje aangepakt. Het is formaat postzegel waar al een beetje bestrating inligt. Naast de rozen heb ik goudsbloemen, petunia's en witte bloemen geplant.



Mijn tip is dus rozen!
Alle reacties Link kopieren
Pas op hoor met de tips van Cavia. Voordat je het weet lopen er konijnen in je voortuin
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Wil nog even toevoegen dat ik geen expert ben ofzo.



Wat ik echt spuug en spuuglelijk vind zijn die onderhoudsarme tuinen, wat vaak betekent dat er een bak grind is gestort en er een miezerig boompje is geplant.
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 20 mei 2011 @ 14:00:

MP, dat vind ik altijd prachtig, zulke tuinen. Maar volgens mij moet je daar groene vingers voor hebben, en er veel tijd in willen steken. Ik heb het geprobeerd, maar met de vingers des doods, en weinig tijd is het mij niet gelukt.



Hahaha, bij de beschrijving staat juist; onderhoud: bijna geen.

Maar ja, volgens mij heb je er ook behoorlijk groene vingers voor nodig hoor en ook het inzicht wat past mooi bij elkaar, hoe ver van elkaar af en hoe blijft het er 'natuurlijk' uit zien. Dat inzicht heb ik niet :p en ik weet dus ook helemaal niet hoe ik het aan zou moeten pakken als ik mijn zijtuin zo zou willen krijgen :S
Alle reacties Link kopieren
quote:Sorcha_ schreef op 20 mei 2011 @ 14:01:

Ik heb in mijn studententuin 3 rozenstruiken staan, erfenis van de vorige bewoners. Ik ben er heel blij mee, als je ze goed snoeit (dat moet ik nog leren...) kun je er volgens mij veel plezier van hebben. Een buurvrouw gaat me daar nu bij helpen. De rozen aan 'mijn' struiken zijn in ieder geval heel mooi roze.



Ik heb net mijn eigen tuin een beetje aangepakt. Het is formaat postzegel waar al een beetje bestrating inligt. Naast de rozen heb ik goudsbloemen, petunia's en witte bloemen geplant.



Mijn tip is dus rozen!





Snoeien moet ik ook nog leren (heb het nog nooit gedaan, moet me maar eens gaan verdiepen in de planten die ik in mijn achtertuin heb gezet; hoe en wanneer ik die moet snoeien.



Ik denk dat ik in ieder geval in de voortuin het ga doen zoals cavia zegt; vlakken met lavendel en papaver en rozen op stam er tussen, met paadjes van grind er een beetje kronkelend tussen.



En als afscheiding misschien dan wel zo'n beukenhaag, daar ben ik nog niet helemaal over uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sorcha_ schreef op 20 mei 2011 @ 14:03:

Wil nog even toevoegen dat ik geen expert ben ofzo.



Wat ik echt spuug en spuuglelijk vind zijn die onderhoudsarme tuinen, wat vaak betekent dat er een bak grind is gestort en er een miezerig boompje is geplant.



Ik ook.



Mijn voortuin is momenteel alleen nog zieliger, namelijk zonder boompje.
Alle reacties Link kopieren
quote:Missprincesa schreef op 20 mei 2011 @ 13:56:

[afbeelding]

[...]





Wat een leuk idee! Ik moest wel even opzoeken wat papavers zijn (haha, ik heb nog niet zoveel groenkennis). Origineel hoeft mijn tuin niet te zijn, veel belangrijker vind ik dat het er gezellig uit ziet. Ik vind de voortuinen die ik om me heen zie vaak zo kaal (weinig beplanting, veel betegeling). Voortuinen die niet zo kaal zijn, zijn vaak heel statig/formeel en ook daar hou ik niet zo van.

Zoiets als bovenstaande plaatje vind ik juist heel erg leuk, maar ik weet niet goed hoe ik dat moet aanpakken en hoe ik dat met planten kan doen die veel zon prettig vinden. In de zijtuin kan dit volgens mij trouwens wel prima, want daar komt vrij weinig zon.





hear! hear!



Vreselijk, die betegelde 'schoolpleinen' met een gammahek er omheen. En die grindbakken inderdaad, met zo'n armzalige viburnumboompje in het midden of een kwijnende rododendron in pot.



Planten hebben ten onrechte de naam bewerkelijk te zijn, maar dat valt reuze mee. Zolang je de juiste plant maar op de juiste standplaats zet gaat alles bijna vanzelf. Zeker als je heesters neemt. Planten in de volle grond kunnen prima voor zichzelf zorgen, daar heb je nauwelijk omkijken naar. Maar wat je vaak ziet is zo'n tegeltuin met potplanten. Dom, dom, dom. Die moeten twee keer per dag water als het droog is, leeggegoten worden als het veel regent, veel mest, verpotten in het voorjaar, beschermen in de winter.... Niet aan beginnen.



De haagbeuk die iemand hier noemde past ook goed bij deze stijl. Ook in de winter is hij prachtig. Of een smeedijzer hekje. Beits deze dan antraciet, zodat hij de aandacht niet afleid van de planten en een rustige achtergrond vormt.



Katherina, wat leuk om te lezen Heb je veel zon in de voortuin?
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedenk me nog iets. Op de hoek een sering! Die groeit uit tot boom (duurt wel even hoor) en geurt ook. Hij bloeit in het vroege voorjaar. De sierwaarde van de beplanting volgt elkaar op

winter: haagbeuk

vroege voorjaar: blauwe druifjes (sneeuwklokjes, ook mooi)

voorjaar: sering

zomer: rozen en lavendel



Ideeën voor de zijtuin: vrouwenmantel, ooievaarsbek, voorjaarsanemonen, klimhortensia, stokrozen, gebroken hartje.



Ik heb zelf in de zijtuin op het oosten een abrikoos staan. Ik leid hem tegen de muur en hij doet het prima! Er komen echt abrikozen in. Hij staat er nu een jaar of vijf, en toen ik hem kocht was het niet meer dan een twijgje. Inmiddels kan al drie jaar van een boom spreken. Er heeft zelfs al een vogel in genesteld. Ik heb hem gewoon via internet besteld bij Bakker Hillegom (let niet op de lelijke foto's van die site). De kwaliteit van de planten van dit postorderbedrijf is verrassend goed. De plant heet 'Luzette'.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sabeltandcavia schreef op 20 mei 2011 @ 14:29:

Ik bedenk me nog iets. Op de hoek een sering! Die groeit uit tot boom (duurt wel even hoor) en geurt ook. Hij bloeit in het vroege voorjaar. De sierwaarde van de beplanting volgt elkaar op

winter: haagbeuk

vroege voorjaar: blauwe druifjes (sneeuwklokjes, ook mooi)

voorjaar: sering

zomer: rozen en lavendel



Ideeën voor de zijtuin: vrouwenmantel, ooievaarsbek, voorjaarsanemonen, klimhortensia, stokrozen, gebroken hartje.



Ik heb zelf in de zijtuin op het oosten een abrikoos staan. Ik leid hem tegen de muur en hij doet het prima! Er komen echt abrikozen in. Hij staat er nu een jaar of vijf, en toen ik hem kocht was het niet meer dan een twijgje. Inmiddels kan al drie jaar van een boom spreken. Er heeft zelfs al een vogel in genesteld. Ik heb hem gewoon via internet besteld bij Bakker Hillegom (let niet op de lelijke foto's van die site). De kwaliteit van de planten van dit postorderbedrijf is verrassend goed. De plant heet 'Luzette'.



Wat een goede ideeen...thanx! Wordt er helemaal enthousiast van



Moet nu even gaan bedenken hoe ik het allemaal wil gaan aanpakken, wat eerst etc. Ben namelijk heel druk geweest met de achtertuin (die is ook 10 bij 10 en stond ook niks aan planten in) en wil daar ook van kunnen genieten; dus even niet elk weekend bezig in de tuin.

Af en toe een dag (of een halve dag) wil ik er mee aan de slag, dus moet het echt op gaan delen in stukken die ik die dag kan gaan aanpakken.

Dat het dan allemaal wat langer duurt, neem ik voor lief, kan ik de kosten ook beter spreiden.
Alle reacties Link kopieren
Die foto's zijn inderdaad erg lelijk...



Ik ga niet teveel in deze tuin investeren want ik blijf hier toch nog maar een jaar, maar wat zou ik graag een tuin hebben bij een huis waar ik voorlopig blijf wonen. En dan fruitbomen en planten er in. Kersen, abrikozen, bramen, frambozen, aardbeien...
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk heb ik een hekel aan tuinieren .



Maar de voortuin werd echt te erg en vanuit mijn huisgenoten kwam geen actie.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sabeltandcavia schreef op 20 mei 2011 @ 14:29:

Ik bedenk me nog iets. Op de hoek een sering! Die groeit uit tot boom (duurt wel even hoor) en geurt ook. Hij bloeit in het vroege voorjaar. De sierwaarde van de beplanting volgt elkaar op

winter: haagbeuk

vroege voorjaar: blauwe druifjes (sneeuwklokjes, ook mooi)

voorjaar: sering

zomer: rozen en lavendel



Ideeën voor de zijtuin: vrouwenmantel, ooievaarsbek, voorjaarsanemonen, klimhortensia, stokrozen, gebroken hartje.



Ik heb zelf in de zijtuin op het oosten een abrikoos staan. Ik leid hem tegen de muur en hij doet het prima! Er komen echt abrikozen in. Hij staat er nu een jaar of vijf, en toen ik hem kocht was het niet meer dan een twijgje. Inmiddels kan al drie jaar van een boom spreken. Er heeft zelfs al een vogel in genesteld. Ik heb hem gewoon via internet besteld bij Bakker Hillegom (let niet op de lelijke foto's van die site). De kwaliteit van de planten van dit postorderbedrijf is verrassend goed. De plant heet 'Luzette'.Ik kan die niet vinden, wel een andere abrikoos; Prunus armenica)
Alle reacties Link kopieren
quote:Katherina schreef op 20 mei 2011 @ 13:57:

Cavia, ik heb je stukje afgedrukt, en dat gaat zo linearecta mijn voortuin in. Wat weet jij veel van planten! Ik doe altijd maar wat, met als gevolg dat het er heel gezellig uitziet, voor 3 weken, en daarna is het een aftands rommeltje. Dit wordt mijn voortuin!

Kijk voor lavendel eens bij lavendelkwekerij Bastin.

Je kunt ze online bestellen, ze bezorgen en hebben honderden soorten lavendel in diverse kleuren.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:Tickel schreef op 20 mei 2011 @ 15:08:

[...]



Kijk voor lavendel eens bij lavendelkwekerij Bastin.

Je kunt ze online bestellen, ze bezorgen en hebben honderden soorten lavendel in diverse kleuren.Dat is juist helemaal niet goed voor mij; denk ik eindelijk een keus te hebben gemaakt, lavendel, moet ik kiezen welke lavendel. Gewoon de mooiste en de beste!
Alle reacties Link kopieren
quote:Missprincesa schreef op 20 mei 2011 @ 15:12:

[...]





Dat is juist helemaal niet goed voor mij; denk ik eindelijk een keus te hebben gemaakt, lavendel, moet ik kiezen welke lavendel. Gewoon de mooiste en de beste!

Ze hebben er bv groenblijvende lavendel met hele kleine bloemetjes die 180 cm hoog wordt.

Juist leuk als je daar allemaal verschillende soorten tussen zet van ongeveer dezelfde hoogte.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik zou gaan voor een augustifoliasoort, en dan liefst eentje die vrij makkelijk te verkrijgen is. Als er eens eentje sneuvelt, dan kun je hem makkelijk weer aanvullen. Neem geen lavendula stoechas (met van die oortjes), want die is niet winterhard. Je kunt hem eventueel wel in een pot zetten en in de winter naar binnen halen (of in het voorjaar een nieuwe kopen).
Ik vind hier dingen van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven