IJsklomp achterin koelkast

19-10-2016 16:37 34 berichten
Mijn koelkast is 3 of 4 jaar oud en sinds ongeveer een jaar heb ik telkens een dikke ijsklomp achterin hangen. Altijd op dezelfde plek, rechtsonder bij de koelplaat achterin (het lijkt vanachter deze koelplaat te komen. Deze ijsklomp zorgt ervoor dat het gootje van de water/condensafvoer omhoog komt.

Of het van die ijsklomp zelf komt of van het gootje dat omhoog komt weet ik niet, maar ik heb dan telkens water in mijn groetenbak en water (of ijs) daaronder.



Het afvoergaatje zelf is niet verstopt en de deuren sluiten nog heel goed. Die ijsklomp is ook niet van dat witte bevroren condens, maar echt een keiharde doorzichtige ijsklomp.



Wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik het oplossen?



(Ga ook een mailtje aan de fabrikant sturen, maar dacht dat mensen hier er misschien ervaring mee hebben)
Hier hetzelfde. Gewoon wat vaker ontdooien en tegelijk sparen voor een betere nieuwe koelkast.
Alle reacties Link kopieren
sluit de deur van de koelkast wel goed? Dat was bij ons het probleem.
Ja, wat vaker dat ijs weghalen is een optie. Maar het is een koelkast van een goed merk, duur ook, dus nu al gaan denken aan een nieuwe zie ik niet zitten.
Alle reacties Link kopieren
quote:kaartje1 schreef op 19 oktober 2016 @ 16:46:

sluit de deur van de koelkast wel goed? Dat was bij ons het probleem.ooh ik zie het al staan. Deur sluit nog prima. dan kan ik je niet verder helpen. Sorry.
Alle reacties Link kopieren
quote:MissMillicent schreef op 19 oktober 2016 @ 16:46:

Ja, wat vaker dat ijs weghalen is een optie. Maar het is een koelkast van een goed merk, duur ook, dus nu al gaan denken aan een nieuwe zie ik niet zitten.Welk merk?
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Hayek schreef op 19 oktober 2016 @ 16:48:

[...]



Welk merk?Bosch
Hm, de klantenservice zegt: zet hem maar wat minder koel en dan even afwachten of dat ijs nog terugkomt. Dus dat doe ik maar.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt controleren of de deur goed sluit met een papiertje: die hoort overal langs de rand stevig vastgeklemd te worden tussen het rubber, als je hem simpel lostrekt sluit hij niet goed meer.



Of als je het 100% zeker wil weten: ontdooien, droog maken, en dan een tijdlang geen spullen in de koelkast zetten die vocht kunnen afgeven (geen groente dus). Als je dan weer ijs krijgt, is toch echt je deur lek.



Van die witte sneeuw krijg je niet in een koelkast, daarvoor vriest hij niet hard genoeg. Maar een dun laagje doorzichtig ijs is vrij normaal, maar het moeten geen dikke klompen worden. Normaal krijg je nooit genoeg vocht in je koelkast daarvoor.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Ik had dit ook TO, toen ik afgelopen lente wat hoger aanzette (dus koeler) ging ook zo'n klomp vormen op precies hetzelfde plek als jij vertelt. Heb de rubber in de deur heel goed schoon moeten maken en een tijdje wat lager moeten zetten. Nu is opgelost, overigens ook een Bosch
Alle reacties Link kopieren
quote:MissMillicent schreef op 19 oktober 2016 @ 16:48:

[...]





Bosch

Ok, dat zou goed spul moeten zijn.

Sommige mensen denken weleens dat duur automatisch goed betekent, vandaar dat ik even benieuwd was.



Wij hebben in onze koelkast (ook een goed, duur merk ) in acht jaar nog nooit ijs aan de achterkant gehad, dus met die van jou lijkt wel wat fout te zijn ja.........
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Ikhierhuh schreef op 19 oktober 2016 @ 16:57:

Ik had dit ook TO, toen ik afgelopen lente wat hoger aanzette (dus koeler) ging ook zo'n klomp vormen op precies hetzelfde plek als jij vertelt. Heb de rubber in de deur heel goed schoon moeten maken en een tijdje wat lager moeten zetten. Nu is opgelost, overigens ook een BoschOh, dan zal ik ook eens kijken dat ik het rubber goed schoonmaak. Hij sluit wel goed, maar misschien dat dat toch net het verschil maakt.
quote:Hayek schreef op 19 oktober 2016 @ 16:59:

[...]



Ok, dat zou goed spul moeten zijn.

Sommige mensen denken weleens dat duur automatisch goed betekent, vandaar dat ik even benieuwd was.



Wij hebben in onze koelkast (ook een goed, duur merk ) in acht jaar nog nooit ijs aan de achterkant gehad, dus met die van jou lijkt wel wat fout te zijn ja.........Misschien dat het wel helpt, nu ik hem wat minder koel heb gezet. Even afwachten dus.
quote:handigmetgeld schreef op 19 oktober 2016 @ 16:56:

Je kunt controleren of de deur goed sluit met een papiertje: die hoort overal langs de rand stevig vastgeklemd te worden tussen het rubber, als je hem simpel lostrekt sluit hij niet goed meer.



Of als je het 100% zeker wil weten: ontdooien, droog maken, en dan een tijdlang geen spullen in de koelkast zetten die vocht kunnen afgeven (geen groente dus). Als je dan weer ijs krijgt, is toch echt je deur lek.



Van die witte sneeuw krijg je niet in een koelkast, daarvoor vriest hij niet hard genoeg. Maar een dun laagje doorzichtig ijs is vrij normaal, maar het moeten geen dikke klompen worden. Normaal krijg je nooit genoeg vocht in je koelkast daarvoor.Dank je voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Heb je 'm niet gewoon te hoog staan?
quote:nina1966 schreef op 19 oktober 2016 @ 17:14:

Heb je 'm niet gewoon te hoog staan?Heb hem net lager gezet, op aanraden van de Bosch dame.
Hoeveel graden moet hij? Wij hebben ook wel eens ijs.
quote:2koffie schreef op 19 oktober 2016 @ 17:16:

Hoeveel graden moet hij? Wij hebben ook wel eens ijs.Ik heb hem van 4 naar 6 gezet.
Ook geprobeerd. Hij stond hier ook op 4.
quote:MissMillicent schreef op 19 oktober 2016 @ 17:17:

[...]





Ik heb hem van 4 naar 6 gezet.Dan heb je hem hoger gezet..?
quote:mariposita schreef op 19 oktober 2016 @ 17:37:

[...]





Dan heb je hem hoger gezet..?



Blijkbaar niet, want de dame van Bosch zei dat ik hem van 4 naar 6 moest zetten. Dus naar een hogere temperatuur, zodat hij minder koelt.



Oh, haha, er is wat spraakverwarring. Ik heb hem lager gezet, in die zin, dat hij minder koelt. Maar de temperatuur heb ik natuurlijk hoger gezet. Van 4 graden naar 6 graden.
quote:mariposita schreef op 19 oktober 2016 @ 17:37:

[...]





Dan heb je hem hoger gezet..?

Nee, minder koud dus lager in capaciteit.



Je hebt koelkasten met stranden- en met gradenaanduiding. Stand 6 is kouder dan stand 4, maar 6 graden is warmer dan 4 graden.



Bosch werkt met graden meestal.
Alle reacties Link kopieren
Maar een koelkast ontdooi je toch gewoon één keer maand om hem schoon te maken? Kan me niet voorstellen dat er dan hele ijsschotsen in zitten, bij mij tenminste niet...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:pejeka schreef op 19 oktober 2016 @ 19:25:

Maar een koelkast ontdooi je toch gewoon één keer maand om hem schoon te maken? Kan me niet voorstellen dat er dan hele ijsschotsen in zitten, bij mij tenminste niet...



Ontdooi jij hem maar 1x per maand

Wat vies, ik doe dat elke week.
quote:pejeka schreef op 19 oktober 2016 @ 19:25:

Maar een koelkast ontdooi je toch gewoon één keer maand om hem schoon te maken? Kan me niet voorstellen dat er dan hele ijsschotsen in zitten, bij mij tenminste niet...Wekelijks. Voor de grote boodschappen even ontdooien. Doe ik gelijk even alle gordijnen in de kookwas, de bank met de mattenklopper buiten, de matrassen even luchten op het balkon voordat ze alle 7 verschoond worden en ik het terras stofzuig. Boodschapjes er weer in, wc' s ff met een oude tandenborstel langs en al het zilver poetsen: Fris het weekend in!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven