Ik kan geen goede schoonmaakster vinden!

28-01-2014 14:47 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste bericht hier op het viva-forum. Er is vast wel iemand met hetzelfde probleem!



Ik kan maar geen goede schoonmaakster vinden... Mijn vriend en ik willen zijn al een hele tijd op zoek naar een goede schoonmaakster. Wij willen de wekelijkse schoonmaakklussen in huis graag uit besteden. Het gaat meestal om dingen als het stofzuigen, dweilen, het schoonmaken van de wc, badkamer en keuken.

Nu ben ik daar zelf redelijk perfectionistisch in. Alles hoeft niet piekfijn aan de kant, maar mijn vloer moet goed schoon en mijn badkamer en toilet al helemaal.



De schoonmaaksters die ik tot nu toe heb gehad (dat zijn er drie...) lijken een totaal andere standaard te hebben. En dat zijn dan niet de eerste de beste schoonmaaksters. In het kennismakingsgesprek leg ik goed uit dat het mij gaat om kwaliteit en niet om kwantiteit. Allemaal beamen ze dit. En zal ze bezig zijn, gaat het er, in mijn ogen slordig aan toe. Niet alles gaat aan de kant bij het stofzuigen en dweilen is een beetje over de vloer aaien...

In de badkamer worden de tegels vergeten, wordt er niet afgestoft en vind ik het bad niet schoon...

Terwijl, als ik het zelf doe, ik alles prima schoon krijg zonder uren bezig te zijn.



Verder hebben we nog een vleugel (piano) en twee katten. Daar kunnen ook niet alle schoonmaaksters mee overweg...



Help! Ik weet het niet meer. Ben ik te veel-eisend en en moet ik het toch maar weer gewoon zelf gaan doen???
Alle reacties Link kopieren
Ik stofzuig mijn trap ook alleen maar met het mondstuk. Ik zou niet weten wat daar verkeerd aan is. Met dat grote ding erop kom ik niet in de hoekjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:somana schreef op 24 maart 2014 @ 10:24:

Ik ben een perfectionistische schoonmaakster die graag alles op mijn knieen doet omdat je dan idd in alle hoekjes en gaatjes kan komen. Ik haal zware meubelen weg, rek en strek om op en achter kasten, koelkast, wasmachine ed schoon te maken. Zelfs zware kleden klop ik uit. Gordijnen en vitrages haal ik af, meubels in de was. Daar zit idd wel een prijskaartje aan. Door deze maner van schoonmaken zie ik mezelf dit niet tot mijn 67ste doen ivm kapotte knieën en polsen en rug.

Voor 15 euro per uur ga ik niet mijn lijf verzieken en gebeurd alles arboverantwoord met als gevolg wat minder goed schoon.





Ik zou idd maar uit kijken met je lichaam verzieken.



Laten we eerlijk zijn mensen die een schoonmaakster hebben. Die besteden alleen !! de zware klussen uit. En dat zijn altijd dezelfde dingen. Die ze zelf niet willen doen.

En als je zo een aantal adressen hebt ben je gesloopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook een aantal jaren gedaan, maar het valt om de donder niet mee;



Huizen waar men denkt " o, de hulp komt, die dweilt de gevallen koffie wel op " .

Kamers met de complete inhoud van de kledingkast op de vloer.

Geen wc borstel aanwezig ( verwachten ze dat je hem schoon likt? )

Banstellen waaronder hele bergen veren liggen terwijl de papegaai al een jaar dood was.



En die verwachten dat je in drie uur tijd overal stoft, zuigt, dweilt, badkamer en wc schoonmaakt en dan nog een extra klus aanpakt.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ook weleens gehad dat ze dachten dat ik de complete wc had gewit. ( raampje gezeemd )
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 maart 2014 @ 14:29:

Ik heb het ook een aantal jaren gedaan, maar het valt om de donder niet mee;



Huizen waar men denkt " o, de hulp komt, die dweilt de gevallen koffie wel op " .

Kamers met de complete inhoud van de kledingkast op de vloer.

Geen wc borstel aanwezig ( verwachten ze dat je hem schoon likt? )

Banstellen waaronder hele bergen veren liggen terwijl de papegaai al een jaar dood was.



En die verwachten dat je in drie uur tijd overal stoft, zuigt, dweilt, badkamer en wc schoonmaakt en dan nog een extra klus aanpakt.





En particulieren die betalen zelf. Dus die willen het vaak ook nog perfectionistisch gedaan hebben. Bank wegschrijven. En dan is het dweilen weer niet goed. Ze letten denk ik wel extra op omdat men het zelf bekostigt.



Werk moet je goed doen.Maar volgens mij is het echt niet altijd gemakkenlijk om bij particulieren schoon te maken.
Alle reacties Link kopieren
quote:mara2 schreef op 24 maart 2014 @ 14:32:

[...]





En particulieren die betalen zelf. Dus die willen het vaak ook nog perfectionistisch gedaan hebben. Bank wegschrijven. En dan is het dweilen weer niet goed. Ze letten denk ik wel extra op omdat men het zelf bekostigt.



Werk moet je goed doen.Maar volgens mij is het echt niet altijd gemakkenlijk om bij particulieren schoon te maken.



Nee, is het ook niet.

Als hulp boen je misschien een half uur op iets wat niet opgemerkt wordt en heb je een blinde vlek voor plintjes/ handgrepen/ oid en dat is nou nét wat je werkgever zo belangrijk vindt.



Ik schreef op den duur echt álles op wat ik gedaan had. Iemand die in geen 10 jaar een trapleuning boent gaat echt niet zien dat ik het heb gedaan. Als je prima leven kan met beschimmelde plastic randjes onder aan je douchedeur zie je waarschijnlijk niet eens wat ik er mee heb gedaan.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jarenlang schoongemaakt als bijbaan, en als ik iets geleerd heb is het wel dat iedereen blinde vlekken heeft en dat iedereen andere dingen belangrijk vindt. Ik had iemand die heel secuur was op het fonteintje in de WC, maar van wie ik de pot wel mocht overslaan. Iemand anders had voor elk klusje een apart emmertje met bijbehorend doekje En ik heb ze inderdaad meegemaakt: dames op leeftijd die vonden dat de voegen met een tandenborstel en op je knieën moesten. Verwachten dat je een schoonmaakster treft die toevallig precies hetzelfde denkt als jij lijkt me niet erg realistisch.



Dus ja, als je van jezelf weet dat je perfectionistisch bent, ga dan inderdaad alle details uitleggen (en niet zeggen: kun je de voordeur schoonmaken en verwachten dat dan ook de klink, de randjes, de ramen, bovenop, onderop en het sleutelgat schoon worden; maar uitleggen dat je ook klink, randjes, ramen, bovenop etc. schoon wilt en waarmee). Vervelend, maar wel duidelijk. Hetzelfde met het voorbeeld van de ramen zemen: als je wil dat ze dan ook meteen de vensterbank en de radiator meeneemt en je wil niet dat ze Glassex gebruikt maar een zeem en uienwater, zeg dat dan.



En verder kan het helpen je ook eens in je hulp in te leven. Het is zwaar lichamelijk werk. Voor mij was 12 uur per week al te veel voor mijn rug. Als iemand meerdere adressen per week heeft, kan dat goed een reden zijn om niet bij elk adres elke week de zware klussen aan te kunnen (en zoals iemand anders al opmerkte: van de thuiszorg mag dat niet eens).
Alle reacties Link kopieren
quote:qwe schreef op 24 maart 2014 @ 14:59:

Ik heb jarenlang schoongemaakt als bijbaan, en als ik iets geleerd heb is het wel dat iedereen blinde vlekken heeft en dat iedereen andere dingen belangrijk vindt. Ik had iemand die heel secuur was op het fonteintje in de WC, maar van wie ik de pot wel mocht overslaan. Iemand anders had voor elk klusje een apart emmertje met bijbehorend doekje En ik heb ze inderdaad meegemaakt: dames op leeftijd die vonden dat de voegen met een tandenborstel en op je knieën moesten. Verwachten dat je een schoonmaakster treft die toevallig precies hetzelfde denkt als jij lijkt me niet erg realistisch.



Dus ja, als je van jezelf weet dat je perfectionistisch bent, ga dan inderdaad alle details uitleggen (en niet zeggen: kun je de voordeur schoonmaken en verwachten dat dan ook de klink, de randjes, de ramen, bovenop, onderop en het sleutelgat schoon worden; maar uitleggen dat je ook klink, randjes, ramen, bovenop etc. schoon wilt en waarmee). Vervelend, maar wel duidelijk. Hetzelfde met het voorbeeld van de ramen zemen: als je wil dat ze dan ook meteen de vensterbank en de radiator meeneemt en je wil niet dat ze Glassex gebruikt maar een zeem en uienwater, zeg dat dan.



En verder kan het helpen je ook eens in je hulp in te leven. Het is zwaar lichamelijk werk. Voor mij was 12 uur per week al te veel voor mijn rug. Als iemand meerdere adressen per week heeft, kan dat goed een reden zijn om niet bij elk adres elke week de zware klussen aan te kunnen (en zoals iemand anders al opmerkte: van de thuiszorg mag dat niet eens).



Met je eens wat betreft de duidelijkheid. Als je dingen echt op een specifieke manier gedaan wilt hebben, moet je dat duidelijk communiceren en niet verwachten dat de schoonmaakster kan ruiken wat je precies wilt. Maar ook niet op alle slakken zout leggen.



Daarnaast een realistisch takenpakket samenstellen. Dus niet verwachten dat een schoonmaakster in 3 uur tijd voor 5 uur werk kan verzetten.



Wat je laatste alinea betreft: iets minder mee eens. Als je denkt de klussen niet wekelijks aan te kunnen, ben jij misschien niet de geschikte persoon voor die schoonmaakjob. Maar je kunt natuurlijk niet aankomen met "ik heb deze week de badkamer maar overgeslagen of met de Franse slag gedaan, want ik had al hard genoeg gewerkt van de week".
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Dat laatste klopt, pejeka. Ik bedoelde het meer als verklaring voor het feit dat een schoonmaakster misschien niet wekelijks als de gewenste tornado door je huis vliegt. Met name wanneer je van thuiszorg verwacht dat ze razendsnel werken én wekelijks zware klussen doen. Bij één adres per week kon ik nog best tornado-achtig tekeer gaan, maar als ik er die dag al twee had gehad ging het grondig schrobben van de badkamervloer of het verslepen van massief houten meubelen toch minder lekker.
Alle reacties Link kopieren
Dat begrijp ik. Maar mijn hulp had drie ´huisjes´ per week zoals ze zelf omschreef. En 1 huisje was alleen strijken. Dan verwacht ik wel dat ze net zo schoonmaakt als ik zelf zou doen, anders kan ik het net zo goed zelf doen (doe ik nu dan ook).
Mijn schoonzus heeft een tijd bij mensen gepoetst. En van ellende weggegaan.

In de winter de buitenboel schoonmaken, dus spinwebvrij en kozijnen schoonmaken en ramen lappen. De oprit aanvegen etc. En dat terwijl het hartstikke koud was. Ze gebruikten haar gewoon voor zulke zware klussen. En dat voor 10¤ per uur. In onze omgeving word er weinig betaald denk ik.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 24 maart 2014 @ 14:30:

Ook weleens gehad dat ze dachten dat ik de complete wc had gewit. ( raampje gezeemd )

Dat had je wel eer van je werk!

Ik stofzuig de trappen trouwens ook alleen met het kleine zuigmondje. Het is toch hartstikke onhandig om dat met de hele steel te doen?
Alle reacties Link kopieren
quote:momodoe schreef op 25 maart 2014 @ 08:14:

Mijn schoonzus heeft een tijd bij mensen gepoetst. En van ellende weggegaan.

In de winter de buitenboel schoonmaken, dus spinwebvrij en kozijnen schoonmaken en ramen lappen. De oprit aanvegen etc. En dat terwijl het hartstikke koud was. Ze gebruikten haar gewoon voor zulke zware klussen. En dat voor 10¤ per uur. In onze omgeving word er weinig betaald denk ik.



Jij vindt dat ramen alleen gewassen hoeven te worden in het voorjaar.

De winter duurt een maand of 3 dan is het toch niet raar als je dan de ramen een keer gewassen wil hebben.



En een schoonmaakster neem je juist voor de grote klussen een keertje afstoffen kan je zelf nog wel even snel tussendoor doen.



De oprit vegen vind ik dan weer niet echt tot schoonmaakwerk horen maar om dat nou vreselijk zwaar werk te noemen.



Jouw zus is denk ik dan het voorbeeld van zo'n schoonmaakster waarbij de mensen zeggen ik kan toch maar geen goede schoonmaakster vinden. Ramen lappen is echt niet te veel gevraagd van een schoonmaakster.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind trouwens dat je bepaalde klussen mag weigeren als je dat niet wilt. Ik heb ook weleens gehad dat ik tijdens gesprekken met schoonmakers (sollicitatie) te horen kreeg wat ze niet en wat ze wel deden.



Zo was er een schoonmaker die aangaf niks buiten te doen, dus ook geen ramen lappen aan de buitenkant (en al helemaal geen oprit aanvegen) en ik heb een gesprek gehad met een schoonmaker die aangaf niet op trapjes te gaan staan. Dus als ze ergens niet bijkon qua hoogte, dat ze daar niet ging schoonmaken.



Maar je kan -vind ik- ook prima ter plekke in gesprek gaan over een bepaalde klus en dat je die niet wilt doen. Als je dat kunt uitleggen, dan is er denk ik niet veel aan de hand. Ik vind nl. niet dat een schoonmaker maar alles moet doen wat een opdrachtgever verzint.
quote:momodoe schreef op 25 maart 2014 @ 08:14:

Mijn schoonzus heeft een tijd bij mensen gepoetst. En van ellende weggegaan.

In de winter de buitenboel schoonmaken, dus spinwebvrij en kozijnen schoonmaken en ramen lappen. De oprit aanvegen etc. En dat terwijl het hartstikke koud was. Ze gebruikten haar gewoon voor zulke zware klussen. En dat voor 10¤ per uur. In onze omgeving word er weinig betaald denk ik.



Beetje overdreven van je schoonzus, ik krijg tien euro per uur en wat ik voor dat geld moet doen boeit me vrij weinig. Kijk, als het tien graden vriest heeft ramen lappen niet zoveel zin meer, de doek bevriest er aan vast (ja, meegemaakt ). Maar of ik nou een oprit moet vegen of de vloer schrob, als hun dat een tientje waard is, mij best.



Ik heb een adres gehad met perzische tapijten, waar de franje van gekamd moest worden. Ik heb brieven vertaald, muren geverfd, keukenkastjes leeggehaald omdat er ergens meelmotjes vandaan kwamen. Vettige keukens gepoetst en schone badkamers (echt waar, te belachelijk voor woorden). Maar he, ik vraag een tientje per uur en of ik dan de keukentafel boen of het bad aai, boeit me niet.



Dat is trouwens precies de reden dat ik me erger aan verkoopsters die het maar lastig vinden om 2 plakjes ham te snijden, je wordt toch per uur betaald?? Wat maakt het dan uit of je die ham pakt voor 2 plakjes of 2 kilo??



Afijn. Sommige mensen kunnen je echt het bloed onder je nagels vandaan halen. Zo belde ik eens iemand op met de mededeling dat ik op haar dag niet kon omdat ik naar een begrafenis moest. Haar antwoord; Godverdomme, hier moet gepoetst.

Let wel; Zij was net 6 weken op vakantie geweest... Ik werk 3 ochtenden per week, ik kan dus altijd schuiven. Zowel in jouw, alsook een keer in mijn voordeel. Als ik ergens drie jaar ben en me al tig keer aan jouw agenda heb aangepast, verwacht ik eigenlijk dat jij dat ook een keer voor mij doet. Bij deze dame ben ik daarna dus niet lang meer gebleven.



In een zware storm een stoepje vegen, op een balkon op een laddertje en een keukenmat vol maden stofzuigen, dat zijn de enige dingen die ik geweigerd heb in tien jaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een keer geweigerd iemands prullenbakje vol maden leeg te gooien, omdat ze zelf te beroerd waren geweest om de vieze maandverbanden weg te gooien. Bah bah en nog eens bah.



Ik vind het geen punt om te doen als ik bij mensen kom die per ongeluk overvallen zijn door maden en daar niks aan kunnen doen. Maar als je zelf te lam bent iets aan je hygiene te doen, kom ik dat niet voor je oplossen. Gooi zelf je vieze maandverbanden vol met maden maar weg.
quote:sugarmiss schreef op dinsdag 25 maart 2014 08:55 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="momodoe in "Ik kan geen goede schoonmaakster vinden!"" class="messagelink">momodoe schreef op 25 maart 2014 @ 08:14</a>:</b>

Mijn schoonzus heeft een tijd bij mensen gepoetst. En van ellende weggegaan.

In de winter de buitenboel schoonmaken, dus spinwebvrij en kozijnen schoonmaken en ramen lappen. De oprit aanvegen etc. En dat terwijl het hartstikke koud was. Ze gebruikten haar gewoon voor zulke zware klussen. En dat voor 10¤ per uur. In onze omgeving word er weinig betaald denk ik.</div></blockquote>



Jij vindt dat ramen alleen gewassen hoeven te worden in het voorjaar.

De winter duurt een maand of 3 dan is het toch niet raar als je dan de ramen een keer gewassen wil hebben.



En een schoonmaakster neem je juist voor de grote klussen een keertje afstoffen kan je zelf nog wel even snel tussendoor doen.



De oprit vegen vind ik dan weer niet echt tot schoonmaakwerk horen maar om dat nou vreselijk zwaar werk te noemen.



Jouw zus is denk ik dan het voorbeeld van zo'n schoonmaakster waarbij de mensen zeggen ik kan toch maar geen goede schoonmaakster vinden. Ramen lappen is echt niet te veel gevraagd van een schoonmaakster.





In de winter als het vriest?



Dan kan het toch wel wachten tot het wat warmer is?



Het ging om schoonzus en niet om zus...
Alle reacties Link kopieren
@ schouderklopje

Was dat via de thuiszorg? Was diegene wel in staat het zelf te doen?



Ook ik sta wel eens in de kou buiten met mijn jas aan. Ja jammer dan. Tenzij t stormt of keihard regent..

Ook ik doe gewoon wat mij gevraagd wordt. Al is dat elke week met een tandenborstel t fornuis boenen..



(Gelukkig kan ik meestal gewoon doen wat ik denk wat gedaN moet worden)
Wat goed is tegen de kou, is ook goed tegen de warmte
Ik denk in ieder geval kan je beter bij een particulier werken dan bij een bungalowpark.



Daar mag je gebruikte condooms onder de bedden vandaan halen. En kots uit de badkuip schrapen.



Respect voor jullie interieur verzorgers, als ik lees wat jullie moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kon gister niet inloggen..Onder een " eng" huis versta ik:

donker, rare sfeer, van die oude jaren 70 spullen met eng kijkende wajang poppen en afrikaanse maskers...

Wat ik voor dat tientje moet doen maakt me ook niet uit, maar ik heb een keer een vrouw gehad die steeds over de vloer bleef zeuren, hoe schoon ook, ze bleef vlekken zien?? Dus ik op mijn knietjes op de grond...op een gegeven moment had ik er geen zin meer in, ik zag er elke keer weer tegen op...was dat enge huis...ieuww
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jaren in de thuiszorg gewerkt en heel wat meegemaakt,bij de ene om 9 uur koffie,om 11 uur een kop soep en om 12 uur was het van wegwezen het is je tijd.

maar ook bij vieze mensen die van me verwachten dat ik in 3 uur tijd een groot huis helemaal schoonmaakte...afbikken dus.

Ook was er eentje die zei dat ik niet mocht werken maar dat we naar de markt gingen of dat wel mocht van de thuiszorg?

Tuurlijk was mijn antwoord wij gaan lekker weg en jij trakteert op koffie met wat lekkers.

Dat deden we af en toe en de thuiszorg wist van niets.

Ook kwam ik bij mensen waar het superschoon was zodat ik dacht waarom heb je nu hulp?Dan duren 3 uren best wel lang!
het leven is als n neus,haal eruit wat erin zit.
Alle reacties Link kopieren
quote:woepsie schreef op 25 maart 2014 @ 14:06:

@ schouderklopje

Was dat via de thuiszorg? Was diegene wel in staat het zelf te doen?

Nee, studentenhuis. Te ranzig voor woorden.
Ik vind een tientje per uur wel heel weinig. Het is immers erg zwaar werk. Of is dit per regio verschillend? Hier is 12.50 tot 15.00 gangbaar. Waar 'hier' is, laat ik in het midden.
Alle reacties Link kopieren
Kwestie van vraag en aanbod. In sommige gebieden zijn schoonmaaksters bijna niet te vinden en in andere gebieden is de werkloosheid hoog en wil iedereen wel een centje bijverdienen.
Alle reacties Link kopieren
quote:doemaarzonnebloemen schreef op 26 maart 2014 @ 18:04:

Ik vind een tientje per uur wel heel weinig. Het is immers erg zwaar werk. Of is dit per regio verschillend? Hier is 12.50 tot 15.00 gangbaar. Waar 'hier' is, laat ik in het midden. 10 euro per uur is heel normaal voor dat werk. Bedenk je wel, dat neemt de schoonmaakster NETTO mee naar huis. Bij een normale werkweek van 40 uur is dat dus 400 euro per week, ofwel tussen de 1.700 en 1.900 euro NETTO per maand. Probeer jij dat maar eens aan de lopende band (of bij een schoonmaakbedrijf) te verdienen...
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven