Ik wil alleen kookgas afsluiten!

21-02-2015 10:50 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik heb een vraagje. Ik heb een appartementje aangeboden gekregen en hiervoor hoef ik alleen maar kookgas en elektra af te sluiten. De rest is inclusief. Alleen.... nu vind ik op internet nergens hoeveel je kwijt bent voor alleen kookgas en elekra. Want dit is namelijk goedkoper als 'gewoon' gas en elektra afsluiten. Wie heeft hier ervaring mee? Ik zou graag willen weten wat de kosten zijn namelijk. Alvast bedankt!



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
Is het niet gewoon, dat je normaal gas en licht aansluit en dan aangeeft dat je een heel laag verbruik hebt ivm alleen koken? Het zal toch niet zo zijn dat dat gas in de keuken naar binnen komt verwarming is ongeveer 80% van het gasverbruik.
Zonder oorzaak geen gevolg
Alle reacties Link kopieren
Heb je een CV ketel of heb je stads- dan wel blokverwarming?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Er bestaat niet zoiets als "kookgas". Het wil alleen zeggen dat je verwarming inclusief is (blokverwarming, of centrale verwarming waarbij je zelf de verwarmingkraan open of dicht draait).

Dus je hebt alleen gas nodig om te koken. Dus ipv 1000m3 gas gebruik je wellicht maar 250m3. Het jammere is wel dat de vastrechtkosten en meterkosten vaak al hoog zijn, die ben je sowieso al kwijt (scheelt alsnog wel hoor, een m3 gas kost iets van E 0,60)



Waardoor ik me afvraag: heb je wel een aparte gasmeter dan? Zonder aparte gasmeter kan je nieteens zelf gas aanvragen. (Maar kan goed zijn dat er voor de centrale verwarming aparte meter is, waardoor die in de servicekosten zitten).
Alle reacties Link kopieren
Bij stads- of blokverwarming heb je een aparte meter alhoewel blokverwarming in een appartementencomplex ook wel hoofdelijk wordt omgeslagen, dat is dikwijls onvoordelig omdat er altijd mensen zijn die gewoon blijven stoken met alle ramen open "omdat het toch hoofdelijk wordt omgeslagen" (ik had in mijn vorige woning zo'n buurvrouw, toen er warmtemeters kwamen kreeg ze de schrik van haar leven).
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Sorry ik moet er een beetje om lachen, zie ineens een reclame bord voor me om te adverteren voor GAS LIGHT. Zouden ze in Groningen best blij mee zijn.
Alle reacties Link kopieren
En warm water dan?
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Warm water met een boiler. Kun je niet beter electrisch gaan koken?
Alle reacties Link kopieren
Is elektrisch koken een optie voor je? Kookgas is, zoals slagroom met dip, al uitlegt niet meer of minder dan gewoon een kleine hoeveelheid gewoon gas die je afneemt. Dus is in verhouding is het vrij duur gas, omdat de vaste kosten gelijk zijn aan wanneer je je huis zou verwarmen op gas.
Alle reacties Link kopieren
Een boiler is ontzettend duur, maar gas maakt alles vuil zodat je voortdurend moet gaan verven en witten om alles toonbaar te houden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Kookgas?



Paar jaar geleden was er een reclame op tv van luxe elektriciteit voor de vrouw en werk elektriciteit voor gereedschap en dat soort dingen. Misschien is kookgas een leuke spinoff



Anyway, gewoon gas en elektriciteit afsluiten dus ;)
ik kook op inductie maar heb wel gewoon gas voor de verwarming en warm water.

Gewoon een kwestie van de gasaansluiting in de keuken afdoppen en klaar.

Er bestaat niet zoiets als speciaal gas om op te koken of om te verwarmen.
Koken op gas verbruikt (volgens de site van de consumentenbond) gemiddeld 37 m3 per jaar.

Volgens het nibud is het elektriciteitsverbruik van een éénpersoonshuishouden gemiddeld 2010.



Als je dit invult op vergelijkingssites dan kun je ongeveer de kosten inschatten.
Je hebt een lager gasverbruik dan normaal. Voor alleen koken is het maximaal 65 m3 per jaar. Het ligt aan je eigen elektraverbruik wat je per maand kwijt bent. Een grove schatting is ¤ 80 per maand. Maar als je je aanmeld bij een energieleverancier kunnen zij jou hier prima mee helpen!
Op gas koken is goedkoper dan elektrisch koken.

Een kookgas bestaat niet.
Alle reacties Link kopieren
Het is maar de vraag of het goedkoper is.. Stel, verbruikskosten zijn 50 euro per jaar, maar capaciteitstafief e.d. Is 300 per jaar. Naar mijn idee kost elektrisch koken niet zóveel meer.

Op gas koken is wel fijner/sneller dan elektrisch (keramisch is dan wel weer sneller, maar voor keramisch moet je je meterkast laten aanpassen, weet niet of de huurbaas daar op zit te wachten).
Voor alleen koken op gas zou ik geen gas aan laten sluiten. Dan maar elektrisch koken.
Als er een gasmeter is, moet je een energieleverancier hebben voor gas.
quote:slagroom-met-dip schreef op 21 februari 2015 @ 13:51:

Het is maar de vraag of het goedkoper is.. Stel, verbruikskosten zijn 50 euro per jaar, maar capaciteitstafief e.d. Is 300 per jaar. Naar mijn idee kost elektrisch koken niet zóveel meer.

Op gas koken is wel fijner/sneller dan elektrisch (keramisch is dan wel weer sneller, maar voor keramisch moet je je meterkast laten aanpassen, weet niet of de huurbaas daar op zit te wachten).



Ik bedoel als er een gasaansluiting zit. Nu denk ik dat TO helemaal niet begrijpt hoe het werkt en wat er wel en niet zit qua aansluitingen dus ik zal het anders zeggen:



Op gas koken (met gasleidingen en aansluiting in huis aanwezig) is goedkoper dan elektrisch koken.



Vraag aan je buurtjes bij welke maatschappij ze gas en elektriciteit afnemen. Succes
Alle reacties Link kopieren
quote:slagroom-met-dip schreef op 21 februari 2015 @ 13:51:

Het is maar de vraag of het goedkoper is.. Stel, verbruikskosten zijn 50 euro per jaar, maar capaciteitstafief e.d. Is 300 per jaar. Naar mijn idee kost elektrisch koken niet zóveel meer.

Op gas koken is wel fijner/sneller dan elektrisch (keramisch is dan wel weer sneller, maar voor keramisch moet je je meterkast laten aanpassen, weet niet of de huurbaas daar op zit te wachten).Je bedoelt inductie, niet keramisch.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ergens wel schattig, kookgas.



Wij hebben dit ook gehad bij onze oude flat. Omdat ik ook geen idee had hoeveel verbruik normaal was heb ik de energiemaatschappij gebeld en gevraagd.

Zij konden mij goed helpen.

Ik had nl alleen gas nodig voor koken en warm water.



Ik zou dus eens rondbellen.

Wij zijn met het maandbedrag het eerste jaar wel iets hoger gaan zitten dan het advies was, gewoon voor de zekerheid dat we niet een dikke na rekening zouden krijgen.



Je kan eventueel ook je toekomstige buren vragen om advies wat zij ong betalen.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.
Als je het energiebedrijf belt om het gas te laten afsluiten, gebeurt er iets anders dan wat jij wilt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Dahlia74 schreef op 21 februari 2015 @ 14:34:

[...]





Je bedoelt inductie, niet keramisch.

Ik bedoel keramisch. Inductie heb je nog een zwaardre aansluiting voor nodig, en keramische platen zijn niet gek duur, in vergelijking met inductie. Daarbij bij inductie heb je speciale pannen nodig, bij keramisch kan je nog met bestaande pannen doen (als ze niet te ver kromgetrokken zijn).



En keramisch is al een stuk sneller dan elektrisch. En ja, daar heb ik ervaring mee

Dus ik bedoelde wel degelijk keramisch.
Een aantal energieleveranciers bied wel degelijk een kookgas abonnement aan.. Mijn advies is om even bij de buren te vragen hoe zij het geregeld hebben, heb je ze ook meteen ontmoet. Je kunt ook opzoeken welke leverancier in jou regio levert en ze even bellen en het gewoon vragen.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt niet zomaar besluiten om electrisch te gaan koken, daar heb je (uit mijn hoofd) 380 ipv 220 volt voor nodig.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven