Ik wil Billy schilderen! Maar hoe?

01-12-2009 00:11 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben uitgekeken op mijn Billy boekenkast en wil hem (gedeeltelijk) een ander kleurtje geven. Leek me wel een leuk idee! Ik heb de witte variant, maar ik vraag me af of hij uberhaupt wel overschilderbaar is.



Volgens Ikea is het materiaal 'spaanplaat' en 'folie'. Ik heb niet echt veel verstand van verven, maar het lijkt mij dat elke verfsoort zo weer van die 'folie' afdruipt... Wie heeft hier ervaring mee?



Alle tips zijn welkom! Dus: heeft iemand misschien wel eens een poging ondernomen om Billy te pimpen?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij gaat schilderen niet werken, maar zou je m niet kunnen beplakken? Lijm bestaat er ook voor niet poreuze ondergronden...
Alle reacties Link kopieren
Als het gefineerd is ( ik neem aan van wel, ivm de folie ) dan zal je eerst een primer moeten gebruiken. Daarna kan je hem in elke gewenste kleur schilderen.





... of.. je pleurt die lelijke billy de deur uit en gaat in een winkel opzoek naar een originele boekenkast, die je zelf naar behoeven kan pimpen. Bij voorkeur een kringloopwinkel oid. .... - de ikea haatster ... -
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Koop speciale primer bij de verfhandel en ontvet hem goed voor je die aanbrengt. Licht opschuren is ook slim om de primer goed te laten hechten.



Daarna kun je hem gewoon verven.



Maar besef dat die primer waarschijnlijk duurder is dan een nieuwe billy..... Dus ik zou snel geneigd zijn om hem gewoon met alkydverf te schilderen, nadat ik hem geschuurd heb, ontvet en een laag grondverf erop. Je stoot er niet vaak tegenaan, dus ik denk dat dit nog best goed zal gaan.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
Je kunt altijd 1 kant proberen, ik weet niet beter of alles is te schilderen (deden we thuis altijd). Lukt het niet, doe je hem de deur uit en volg je verder borodini's tips
Alle reacties Link kopieren
Ik zou met een spuitbus aan de slag gaan...
Alle reacties Link kopieren
quote:AgentL schreef op 01 december 2009 @ 00:27:

Ik zou met een spuitbus aan de slag gaan...Als de kast niet intensief gebruikt wordt is dat wel te doen, maar zonder primer e.d. heb je kans dat de spuitlaag er heel snel vanaf stoot.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Alle reacties Link kopieren
Van Karwei of Gamma eigen merk heb je grondverf die je zelfs op kunststof aan kunt brengen. Vervolgens kun je er met een kleurtje overheen verven. Gewoon goed op de potten lezen om te zien wat je nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
ontvetten, schuren, grondverf voor kunststof, licht opschuren en tadaaaaaa: je kunt het met iedere verf die je wilt, oververven. Inclusief magneetverf en schoolbordverf. Gaat echt heel erg goed!
Alle reacties Link kopieren
Primer oftewel grondverf voor kunststof oppervlakken is echter niet zo goedkoop.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
Nooit gedacht dat het zou kunnen. Vind zelf het idee om te beplakken erg slim. Zijn veel leuke zeilstofjes te koop. Alleen de planken en achterwand doen en je hebt al een compleet andere en unieke kast. En als plakken niet wil kun je altijd nog nieten. Succes. Post je nog het eindresultaat hier? Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
quote:borodini schreef op 01 december 2009 @ 00:19:

... of.. je pleurt die lelijke billy de deur uit en gaat in een winkel opzoek naar een originele boekenkast, die je zelf naar behoeven kan pimpen. Bij voorkeur een kringloopwinkel oid. .... - de ikea haatster ... -Dat dus^
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn zoon staat een billy op de kamer en die heb ik 4 jaar geleden gedeeltelijk beschilderd.

Ik heb alleen de kopse kanten van de planken rood gemaakt en de uitstekende delen van de deurtjes.

Zonder primer en met gewone zijdeglansverf.

Het zit er nog prima op.
Gewoon (gedeeltelijk) beplakken met een leuk behangetje.

Kun je er later ook zo weer afhalen.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een Billy waar ik op uitgekeken was...

Grondverf en daarna gelakt met zijdeglansverf,is heel mooi geworden.Moet wel langer dan 16 uur drogen...
kijk altijd wat je hebt en niet wat je niet hebt...
Alle reacties Link kopieren
Gewoon lak nemen, zijdeglans of hoogglans net wat je mooi vindt. Het gaat het beste met een lakrollertje. Ik heb een stelletje van die kasten, heb ze al jaren en ze zijn al vele verschillende kleuren geweest.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Billy naar de kringloop brengen en een nieuwe Billy gaan halen...veel goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon met een rollertje lak erop smeren.

Hier gedaan zonder schuren en gronden, en is prima blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
Primer en grondverf zijn NIET hetzelfde!!!



Billy kost minder dan de verf die je wilt investeren. Dus ik zou er niet aan beginnen tenzij ik een kast zou willen in een kleur waarin je geen kast kan kopen.
Alle reacties Link kopieren
Grondverf is een soort primer.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven