Ik wil meer opruimen, maar het blijft een rommel

22-11-2015 14:44 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ruim regelmatig op, maar het lijkt zichzelf maar aan te vullen, de vele spullen in huis.

Vooral in het kantoortje ligt er van alles. Vooral puzzels, spelletjes, tassen en papieren.

Als ik opgeruimd heb is het snel erna weer een troep.

Er komt meer in dan eruit gaat ben ik bang.

Voornamelijk dus kinderenspullen en we hebben helaas geen trapkast of schuur. Dressoir zit al propvol en heb ooit manden gekocht maar ook die vullen zich en vormen er weer andere stapeltjes met spullen.

Vaak krijg ik ook papieren van school en KDV die ik even moet bewaren, maar ook zulke dingen belanden op een hoop. Irritant!

Niks lijkt tot nu toe DE oplossing. Hoe doen anderen dit?

Iemand tips om meer stapeltjes op de eettafel en troep in kantoortje te kunnen voorkomen???

Bedankt alvast.
Ik heb laatst het huis grondig opgeruimd. Veel tips via Pinterest. Effe intypen "storage" office of "storage childsroom. Staan ontzettende handige dingen in. Vaak ook kostenloos. Gewoon leuk voor de ideeën en soms zo simpel.
Alle reacties Link kopieren
Container bestellen,en alles er in flikkeren.
Alle reacties Link kopieren
reeds lopend topic
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Spullen weggeven/verkopen/weggooien in plaats van verplaatsen. Iedere dag 10 items, hoe groot of klein dan ook, weg doen.

En consuminderen en veel selectiever aankopen. Niet meer impulsief maar eerst een dag nadenken of je het wel nodig hebt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Orde is ook belangrijk.

Dus de papieren voor school in een daarvoor bestemt bakje of mapje.

Bij mij werkt deze regel ook heel goed, komt er iets in dan gaat er ook iets uit.
Idd even op Pinterest kijken. Veel handige tips om dingen op te bergen, maar ook manieren om te voorkomen dat het weer een bende word. Bv alles (maar dan ook echt alles) vastpakken en bepalen of het nog nodig is of weg kan. Papieren bv sorteren op bewaren of weggooien en in een map doen. Spullen; heb je ze het laatste jaar gebruikt? Als het antwoord nee is kan het weg.



Ik gebruik het bv voor de tekeningen die mijn kinderen meenemen van school. Gaan 1 week op de deur, week daarna haal ik alles er af. Wat echt leuk of bijzonder is gaat in een grote Curverbak speciaal voor knutsels van school, rest gaat weg.
Alle reacties Link kopieren
Elke avond voor je naar bed gaat, de eettafel en het bureautje opruimen. Of welke plek het dan ook is waar je het meest verzamelt.

Rotzooi gooi je sneller neer op een plek die toch al een rotzooi is en dan stapelt het dus snel op.

En opruimen betekent: wegleggen op de plek waar het ook echt hoort, of in de prullenbak.

Alleen maar verplaatsen naar een nieuwe rotzooiplek telt niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 22 november 2015 @ 14:54:

Spullen weggeven/verkopen/weggooien in plaats van verplaatsen. Iedere dag 10 items, hoe groot of klein dan ook, weg doen.

En consuminderen en veel selectiever aankopen. Niet meer impulsief maar eerst een dag nadenken of je het wel nodig hebt.



+ 1

En verder geen kinderspeelgoed in je kantoor leggen.

Een kantoor is geen kinderspeeltuin, maar een werkruimte.

Kinderspeelgoed hoort op de slaapkamer van her kind en hooguit 1 mand, waar het kind mee speelt in de huiskamer.
quote:Ietjefietje schreef op 22 november 2015 @ 15:58:

[...]





+ 1

En verder geen kinderspeelgoed in je kantoor leggen.

Een kantoor is geen kinderspeeltuin, maar een werkruimte.

Kinderspeelgoed hoort op de slaapkamer van her kind en hooguit 1 mand, waar het kind mee speelt in de huiskamer.Het is ook bewezen dat kinderen beter spelen als er niet te veel speelgoed is.
Alle reacties Link kopieren
Geef spullen een vaste plek, zorg dat iedereen daar de soullen ophangt, neerlegt, denk aan jas, tas, sleutels schoenen.

Ruim speelgoed in bakken op, per keer 1-2 bakken laten pakken èn weer opruimen.

Ga door het speelgoed heen, wat is stuk, waar spelen ze niet meer mee, hup weg.



Maak een vaste dag voor je administratie, regel mappen en ruim het daar in op die dag.

Voordat de kinderen naar bed gaan: spullen opruimen. Voordat je zelf naar bed gaat/ op de bank ploft idem.



Was is bijhouden.als ik de kinderen onder de douche zette haalde ik (zekfde verdieping) de was vd lijn, vouwde het op en hing de nieuwe was op. Met naar bed brengen legde ik de schone was in de kast.



Als je rommelig van aard bent ( moi aussi) koop dan geen frutsel voor in huis
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties tot zover.

Kantoortje noemen we zo, maar is eigenlijk een klein kamertje met mijn oude dressoir en bureau met pc. Ik doe er soms wel administratie maar op de dressoir daar staan dus allerlei puzzels en spellen wat rommelig oogt. Wordt beneden gebruikt, dus handig het daar op te bergen. Kinderen zijn nog peuter en kleuter dus allerlei soorten speelgoed en jongen en meisje dus meerdere soorten speelgoed.

Ik ben wel meer drastisch geworden wat betreft papieren. Wat weg kan meteen weg.

Knutsels idd tijdelijk ophangen totdat de volgende komt.

Kan wel meer gaan kijken wat weg kan in vergeten stapels en hoeken ja.



Soms denk ik: ik ga een enorme kast kopen dan is alles opgeborgen maar dan weet ik ook weer dat het dan zo vol zit. Geen rede om eerder iets weg te gooien denk ik.

En sowieso weinig ruimte voor enorme kast
Alle reacties Link kopieren
heb je het boekje gelezen van marie kondo? De opruimgoeroe van het moment!



Werkt prima! lekker opruimen is ook een opgeruimd hoofd!



zet m op !
Alle reacties Link kopieren
Ik zelf heb het boek opgeruimd! gelezen van Marie Kondo. Was voor mij even een eye opener. En vooral alles waar je niet blij van wordt weggooien! Heb hier nu 7 vuilniszakken het huis uit en als je mij vraagt wat daar nou in zat? Ik heb geen idee! Mis het geneens 😁
Alle reacties Link kopieren
Nog een tip: niks meer kopen. Speelgoed/cadeautjes uitsluitend met Sinterklaas en verjaardag. Nooit maar dan ook nooit iets tussendoor, zeker geen frutseltjes.



En gesloten kasten. Dus dat je niet overal stapeltjes ziet liggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kon niets met dat boek van Kondo, heb meer met Kaat Mossel maar dat is beslist persoonlijk.

Blijft: harder zijn voor jezelf en je gezin
Je bent zelf een theepot
Alle reacties Link kopieren
Grotere kast werkt niet, juist averechts. Bij alles wat in huis komt, zou je iets anders weg kunnen doen

en probeer op te ruimen zonder emotie. Doe alsof je een vreemde in je eigen huis bent en ruim dan op. Dan bekijk je spullen niet met emotie en zul je zien hoeveel onnodige zooi je hebt.
Alle reacties Link kopieren
Mijn moeder deed vroeger het volgende met kinderspeelgoed: ze maakte een selectie van speelgoed en dat stond in de woonkamer in een grote kist/ton. Hier konden we dan mee spelen. Het overige speelgoed bewaarde ze op een andere plek en 1 keer in de zoveel tijd zocht ze het "oude" speelgoed uit en verwisselde dit met "nieuw" speelgoed. Hierdoor leek het voor ons alsof we heel vaak ineens nieuw speelgoed hadden en konden we met relatief weinig speelgoed in de woonkamer heel leuk spelen.



Probeer vaste opruimmomenten in te plannen. Bijv. elke dinsdagavond de administratie bijwerken. Leer je kinderen ook om na het spelen het eigen speelgoed op te ruimen.
Alle reacties Link kopieren
Bekijk even deze website: https://stofzuigerzen.nl

En deze https://sochicken.nl/overbodige-meuk

So Chicken heeft een heleboel pagina's over je huis minimaliseren en organiseren.
Is het probleem nou de troep of is er te weinig opbergruimte?



Ik heb zelf weinig troep en spulletjes, maar toch is het rondom mijn bureau vaak een zooitje. Dat komt omdat er nou eenmaal spullen zijn die ik heb, maar ik heb er geen opbergruimte voor. Moet nodig eens een ladekastje kopen, dat is nog wat ik mis.



Het gaat erom dat je vaste plaatsen voor spullen met hebben, als dat mist wordt het een zooi. Veel mensen hebben dat met schoenen bijvoorbeeld. Volgens mij is er bij jou ook zoiets aan de hand. Als het telkens die schoolspullen en spelletjes zijn, dan moet daar een oplossing voor komen. Een vaste plek dus, want die schoolspullen en spelletjes zijn er nou eenmaal, die gooi je niet weg. Bevestig een plank ofzo, zou ik zeggen.
Alle reacties Link kopieren
quote:Little_J85 schreef op 22 november 2015 @ 16:22:

heb je het boekje gelezen van marie kondo? De opruimgoeroe van het moment!



Werkt prima! lekker opruimen is ook een opgeruimd hoofd!



zet m op !+1.
quote:rups13 schreef op 22 november 2015 @ 16:41:

Ik zelf heb het boek opgeruimd! gelezen van Marie Kondo. Was voor mij even een eye opener. En vooral alles waar je niet blij van wordt weggooien! Heb hier nu 7 vuilniszakken het huis uit en als je mij vraagt wat daar nou in zat? Ik heb geen idee! Mis het geneens 😁Dit dus!
Alle reacties Link kopieren
quote:rups13 schreef op 22 november 2015 @ 16:41:

Ik zelf heb het boek opgeruimd! gelezen van Marie Kondo. Was voor mij even een eye opener. En vooral alles waar je niet blij van wordt weggooien! Heb hier nu 7 vuilniszakken het huis uit en als je mij vraagt wat daar nou in zat? Ik heb geen idee! Mis het geneens 😁Geeft Marie ook tips voor als je partner haar visie niet deelt? Ik kan namelijk heel makkelijk dingen weggooien, maar mijn partner bewaart het liefst drie reserveonderdelen van alles wat je mogelijk ooit heel misschien eventueel weer nodig zou kunnen hebben....
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.
quote:Gamuza schreef op 22 november 2015 @ 20:03:

[...]



Geeft Marie ook tips voor als je partner haar visie niet deelt? Ik kan namelijk heel makkelijk dingen weggooien, maar mijn partner bewaart het liefst drie reserveonderdelen van alles wat je mogelijk ooit heel misschien eventueel weer nodig zou kunnen hebben....Oh dat heb ik ook. Ik ben enorm van de weggooi, ben daar heel gedreven in. Ik ben een opgeruimd mensch. Mijn man daarentegen is een hoarder. Iets van hem weggooien door mij staat ongeveer gelijk aan ' zelfmoord'. Gaat echt niet gebeuren dus. Zelfs niet nu de halve garage is volgebouwd en hij zelfs zijn superduper jaren 70 rollerskates in de kleuren blauw/rood in maat 39 (die hij echt niet heeft)......... echt NIET NIET kan weggooien. Evenals zijn eerste TV, zijn eerste PC-tje, trein en autobanen uit de jaren 70 die geen cent waard zijn, Zijn eerste stereo die in 5 dozen verpakt zijn die totaal 2m2 inbeslag nemen en die nog completer op Marktplaats wordt aangeboden voor 50 euro.... Latjes van een vloer die al niet meer in huis ligt, al zijn oude schoolboeken, en kinderboeken (die onze kinderen nooit interessant hebben gevonden), drie verhuisdozen playmobiel, een robot uit het jaar kruik die niks doet en er alleen maar als robot uitziet, etc. etc. etc. En no freaking way dat ik daar ook maar IETS van mag weg doen. Regel hier is; hij heeft zijn eigen werkkamer, daar mag ie hoarden, en de garage (waar geen fiets meer inpast), alle overige ruimtes zijn NIET van hem. Wat daar langer dan een week blijft liggen wordt weggegooid. Frustreert me echt mateloos. Maar zoals gezegd, zomaar wat ' weggooien' levert me echt een vechtscheiding op. En dat is niet overdreven.
Alle reacties Link kopieren
quote:Orangetree schreef op 22 november 2015 @ 20:11:

[...]

Regel hier is; hij heeft zijn eigen werkkamer, daar mag ie hoarden, en de garage (waar geen fiets meer inpast), alle overige ruimtes zijn NIET van hem. Wat daar langer dan een week blijft liggen wordt weggegooid.



Dank, die neem ik mee!

Zo suf dat je sommige simpele oplossingen niet zelf kan bedenken...
Je hoeft niet altijd te geloven wat je denkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven