Ik wil meer opruimen, maar het blijft een rommel

22-11-2015 14:44 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ruim regelmatig op, maar het lijkt zichzelf maar aan te vullen, de vele spullen in huis.

Vooral in het kantoortje ligt er van alles. Vooral puzzels, spelletjes, tassen en papieren.

Als ik opgeruimd heb is het snel erna weer een troep.

Er komt meer in dan eruit gaat ben ik bang.

Voornamelijk dus kinderenspullen en we hebben helaas geen trapkast of schuur. Dressoir zit al propvol en heb ooit manden gekocht maar ook die vullen zich en vormen er weer andere stapeltjes met spullen.

Vaak krijg ik ook papieren van school en KDV die ik even moet bewaren, maar ook zulke dingen belanden op een hoop. Irritant!

Niks lijkt tot nu toe DE oplossing. Hoe doen anderen dit?

Iemand tips om meer stapeltjes op de eettafel en troep in kantoortje te kunnen voorkomen???

Bedankt alvast.
Zorg gewoon dat je heel consequent geen spullen meer in huis haalt. Dus geen reclame, geen krantjes. Koop alleen dingen waar je niet zonder kan. Scan alle papieren die je denkt te moeten bewaren en sla ze op in een georganiseerde map op je computer (en maak daar een back up van). Doe alle boeken/dvds en dergelijke die je niet leest de deur uit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gamuza schreef op 22 november 2015 @ 20:03:

[...]



Geeft Marie ook tips voor als je partner haar visie niet deelt? Ik kan namelijk heel makkelijk dingen weggooien, maar mijn partner bewaart het liefst drie reserveonderdelen van alles wat je mogelijk ooit heel misschien eventueel weer nodig zou kunnen hebben....Alles in dozen en hem laten betalen voor een opslagbox?
Alle reacties Link kopieren
Wat erg orangetree!

Nee zo erg is het hier lang niet.

Laatst nog spullen weggegooid die we maar niet gebruikten maar zonde vonden weg te gooien. Mijn vriend is dan juist meer drastisch, die beslist eerder dan dat het hup weg kan.



Heb eerlijk gezegd wel inspiratie opgedaan hier, ook vanuit een link die iemand hier noteerde.

Heb een lijstje gemaakt met gedeeltes/ruimtes die ik per keer wil aanpakken.

En idd zitten daar ook de vele schoenen tussen. Die liggen vooral op een hoop onderin een kast, geen idee welke goed zijn en welke weg kunnen. Dus hup aanpakken.

Ook mijn oude dressoir uitzoeken. Eerst binnenkant waar voornamelijk extra servies in zit. Deels gebruik ik wel, zoals gourmetspullen en gebaksbordjes, maar ook aantal dingen niet en kunnen wel weg denk ik. Zal ik wel zonde vinden, maar ongebruikt erin laten zitten is ook zonde.

Ik hoop dat eigenlijk dat er dan ruimte ontstaat daarin zodat daar dan de spellen in kunnen.



Ik heb een baan waarbij ik o.a. mensen ondersteun in het overzicht krijgen in zaken als huishouden bijvoorbeeld. Bij een ander kan ik het wel overzien en vind ik vaak dat ze teveel bewaren :-), erg... ik weet het. Bij mezelf vaak geen zin, tijd of puf (noem maar op). Maar nu mijn jongste meer zelfstandiger word merk ik dat ik meer tijd en energie heb en wil dus binnenkort wel serieuzer opruimen!
Alle reacties Link kopieren
Als je geïnteresseerd moest zijn in de Konmari (Mari Kondo) methode is dit wel een leuke reeks om te volgen. Een jonge mama van 3 die ook besluit haar huis onder handen te nemen:

A Young Mum: KonMari series
Je zult echt dingen weg moeten doen én proberen zo min mogelijk te kopen.
Ik ben echt heel erg in het opruimen. In de zin dat ik er ontzettend goed in ben. Laat ik zeggen, nog net op het randje 'he wat lekker' en niet ' neurotisch' Neem mijn kledingkast. Net in het begin van het nieuwe jaar hang ik al mijn kleding op hangers met de puntjes van de hangers naar voor. Als ik iets gedragen heb en het gewassen is, plaats ik hem terug op de hanger met het puntje van het haakje naar achter (zoals een hanger normaal hoort te hangen). Aan het eind van het jaar zie ik dus precies wat ik totaal niet heb gedragen dat jaar en dat gaat dus weg. Uiteraard met uitzonderingen van Galajurk of bijzondere dingen.



Make up doe ik elk half jaar. Alles zit in een grote toilettas. Dat wat ik gebruik plaats ik in een andere toilettas. Na een half jaar zie ik precies wat ik dus echt niet gebruik en dat gaat weg. Etc. etc.



In Januari gaat alles wat ik aan zonnebrand en aftersun heb de kliko in. Zo lang is het namelijk niet houdbaar. Hele systeempjes heb ik voor die dingen. Maar nogmaals, ik ben daar best wel een muts in . Ik hou van opgeruimd en overzicht. Voor de liefhebbert, ik heb nog 100den van die tips.
Ga flylady doen.



Alle reacties Link kopieren
Orangetree, idd goed en overzichtelijk bezig! Wat een uiterste dan met je man/vriend. Extra frustrerend lijkt mij als je zelf juist niet zo bent.

Bedankt voor de tips



Over de boeken: ik ben geen lezer, maar wie weet ooit.
Het blijft frustrerend. En als ik er niet bovenop zit dan verschuift zijn ' territorium' zonder dat we het meteen merken van zijn werkkamer (die groot is.....) en de garage naar de woonkamer/keuken/kamers van de kinderen. Maar het is op deze manier 'leefbaar'. Niet iedereen is hetzelfde. Mijn garage is niet zoals ik zou willen dat hij zou zijn. Maar het is een compromis. Maar we moeten er echt 24/7 bovenop blijven zitten. Want hij wil werkelijk alles maar dan ook alles bewaren wat hij ooit in zijn leven heeft aangeraakt.
Ik ben chaotisch van mijzelf dus ik heb heel veel structuur aangebracht. Alles heeft een vaste plek (het liefst in een dichte kast in een doorzichtige doos met een labeltje erop ).

Het meest praktisch is het om dingen op te ruimen waar je ze gebruikt. En waar ik troep maak staat een mand ter mee bezig/later opruimen.

Op elke verdieping een dienblad/mand met spullen die naar de andere verdieping moeten.



En dan de routine volhouden: zoveel mogelijk pick up as you go en de manden leegruimen en af en toe een kast/lade controleren. Het werkt echt, het is opgeruimd en ik weet waar alles ligt.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt alles nog wel vinden in je huis ?



Voor mij werkt het dat ik geen boeken meer koop. Alleen nog van de bibliotheek van papier en als ik iets écht wil hebben dan bestel ik het voor op mijn e-reader. Daar staat nog zoveel op, daar kan ik een paar jaar mee vooruit. Alleen de LordOfTheRings-trilogie is al twee kilo die ik weg kan doen.





Sorteer het speelgoed op heel/kapot. Kapot = weggooien.

Heel = sorteren naar leeftijd.



Ik doe af en toe een voorraad in een shopper, en wat een jaar niet gemist is (ik heb een grote zolder) kan weg. Hier kan bijna alles wel weg, behalve "bouwdingen" als Knex, Sio-montage en de knikkerbaan. Dat is eigenlijk het enige waar hij écht mee speelt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik werd heel blij nadat ik mijn kledingkast leeggeruimd en "ge-Sheldonized" had met zo'n wasvouwbord.



Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Ik wil heeeeel erg graag de Pliio. Een hulpmiddel die in je shirt blijft zitten als je het opvouwt. Zo heb je hele strakke stapels.











Link Youtube filmpje
Alle reacties Link kopieren
handig hulpmiddel die pliio, had er nog nooit van gehoord. Maar dan heb je wel veel van die dingen nodig en het neemt wel wat meer ruimte in in je kast lijkt me. Maar misschien heb ik ook wel gewoon teveel shirts 😊. Krijg wel inspiratie hier om weer eens te gaan ruimen. Misschien eens beginnen met de kleding. Ligt toch best nog zomerkleding in die ik niet gedragen heb 😁
Alle reacties Link kopieren
Hier in de buurt heb je een kledingbank, waar mensen die bij de Voedselbank lopen een keer in de zoveel tijd wat kleding mogen uitzoeken. Dat motiveert mij ook om kleding uit te zoeken en andere mensen daar weer blij mee te maken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij hebben we die hier niet Himalaya maar wel een goed doel. Normaal breng ik het bij de kerk in zo'n kledingbak. Echt mooiere kleding breng ik nog wel eens naar de kringloop als ik nog meer dingen heb. Maar zal eens gaan zoeken waar hier in de omgeving een kledingbank want bij de kringloop moeten ze alsnog betalen voor de kleding natuurlijk.
quote:minameut schreef op 22 november 2015 @ 20:54:

Wat erg orangetree!

Nee zo erg is het hier lang niet.

Laatst nog spullen weggegooid die we maar niet gebruikten maar zonde vonden weg te gooien. Mijn vriend is dan juist meer drastisch, die beslist eerder dan dat het hup weg kan.dat soort dingen kun je op Marktplaats zetten of anders op een FB groep (gratis weggeefhoek in jouw woonplaats). Ik vind dingen vaak zonde om te bewaren. Meer troep betekent dat je meer ruimte nodig hebt, betekent dat je een groot/groter huis nodig hebt en dat kost in de regel meer. Zonde dus.
Alle reacties Link kopieren
quote:Orangetree schreef op 22 november 2015 @ 20:58:

Voor de liefhebbert, ik heb nog 100den van die tips.Je hebt een pb
Alle reacties Link kopieren
quote:Orangetree schreef op 22 november 2015 @ 20:58:

Ik ben echt heel erg in het opruimen. In de zin dat ik er ontzettend goed in ben. Laat ik zeggen, nog net op het randje 'he wat lekker' en niet ' neurotisch' Neem mijn kledingkast. Net in het begin van het nieuwe jaar hang ik al mijn kleding op hangers met de puntjes van de hangers naar voor. Als ik iets gedragen heb en het gewassen is, plaats ik hem terug op de hanger met het puntje van het haakje naar achter (zoals een hanger normaal hoort te hangen). Aan het eind van het jaar zie ik dus precies wat ik totaal niet heb gedragen dat jaar en dat gaat dus weg. Uiteraard met uitzonderingen van Galajurk of bijzondere dingen.



Make up doe ik elk half jaar. Alles zit in een grote toilettas. Dat wat ik gebruik plaats ik in een andere toilettas. Na een half jaar zie ik precies wat ik dus echt niet gebruik en dat gaat weg. Etc. etc.



In Januari gaat alles wat ik aan zonnebrand en aftersun heb de kliko in. Zo lang is het namelijk niet houdbaar. Hele systeempjes heb ik voor die dingen. Maar nogmaals, ik ben daar best wel een muts in . Ik hou van opgeruimd en overzicht. Voor de liefhebbert, ik heb nog 100den van die tips. please: share!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook benieuwd Orangetree of er voor mij nog bruikbare tips bijzitten. 😄

Gisteren al deel van kledingkast opgeruimd. Een aard akke. Staan klaar voor goed doel.

Nog wat skubb bakjes van ikea bijhalen. Wil het nog wat meer indelen in vakken omdat het soms toch nog door elkaar valt. ( t shirts staan rechtop in de la) het begin is er.

Ik ga maar een checklist maken wat ik nog allemaal wil doen deze winter 😂
Bekijk waarom je iets niet opruimt. Hier bleef administratie bijvoorbeeld vaak liggen, omdat het teveel moeite was om het document te perforeren en in een map te doen. Dus toen een plek gemaakt waar alles binnen handbereik is: een postvakje, een perforator en de administratiemap. Dat werkte nog steeds niet. Andere optie: een dossierkast met hangmappen. Elke hangmap een titel. Nu komt post binnen en gaat meteen in zijn mapje. Kastje open, kastje dicht, dag papierstapel!



Dus kijk waarom je iets niet opruimt en zoek een systeem dat bij jou past.
quote:Sorende schreef op 22 november 2015 @ 22:51:

Ik ben chaotisch van mijzelf dus ik heb heel veel structuur aangebracht. Alles heeft een vaste plek (het liefst in een dichte kast in een doorzichtige doos met een labeltje erop ).

Het meest praktisch is het om dingen op te ruimen waar je ze gebruikt. En waar ik troep maak staat een mand ter mee bezig/later opruimen.

Op elke verdieping een dienblad/mand met spullen die naar de andere verdieping moeten.



En dan de routine volhouden: zoveel mogelijk pick up as you go en de manden leegruimen en af en toe een kast/lade controleren. Het werkt echt, het is opgeruimd en ik weet waar alles ligt.Dat heeft hier ook heel veel resultaat gehad! Niet alleen staat het netter, maar ik vind spullen veel makkelijker terug.
Ik ga eens een lijstje schrijven! Leuk!!!
quote:Orangetree schreef op 24 november 2015 @ 18:54:

Ik ga eens een lijstje schrijven! Leuk!!!



Haha ik ben ook benieuwd naar je lijst! Ik kijk ook vaak op Pinterest voor van die tips en ook wel eens filmpjes van professional organizers op YouTube



Het moet inderdaad bij je passen, zoals ikeaverslaafde zegt. Als je weet waarom je troep maakt, dan moet je de oorzaak opsporen en het dan zo makkelijk mogelijk voor jezelf maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een heeeeeeeeele grote stapel met belangrijke papieren die ik moet opruimen. Ik heb er gewoon geen puf voor alhoewel ik weet hoe ik het wil.... Maar ik weet in ieder geval wat er op die stapel ligt dus als ik iets een keer nodig heb.....



Verder word ik altijd gek van de speeltjes die overal maar blijven liggen door het hele huis. Mijn zoon laat ze gewoon vallen en dat is het dan. Nu hebben we een bak beneden staan waar hij ze tegen de avond in moet doen en dan zien we de volgende dag wel verder en in het weekend wordt de bak opgeruimd. Hij niet blij, maar ik wel!

En gelukkig zit er een deur voor het kantoortje en voor zijn speelkamer en die kan nog dicht ook.



Ik heb zo'n vakkenkast van Ikea op kantoor staan en ik moet zeggen dat die wel heel goed werkt. Ik kan er veel in kwijt en heb er ook een paar dichte bakken instaan met allerlei kantooritems. Voor de boeken hebben we planken dichtbij het plafond gemaakt, bij de openhaard en nu zijn ze goed opgeruimd en het lijkt of we een hele mooie bibliotheekhoek hebben. Boeken koop ik ook niet meer, alles op de Ipad of mijn kindle.

En veel wegdoen, we hadden hier laatst een oproep om spullen in te zamelen voor vluchtelingen en ze kwamen het bij huis halen. Gemakkerlijk kon het even niet en ik was 4 zakken met spullen kwijt.



Ik ga zeker die tip met de kledinghangers doen, volgend voorjaar dan, nu is het te laat. Dank je Orangetree en ik ben ook benieuwd naar de rest!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven