Indeling open keuken

24-09-2016 12:24 30 berichten
Wij hebben een huis gekocht. Hardstikke leuk en spannend, maar nu moeten we beslissingen gaan maken over de indeling en de keuken en dat is nog best moeilijk.



Het is een soort drive-in woning met een grote ruimte voor de woonkamer en keuken. Maar aan de kant waar de keuken moet komen zit ook een raam tot de vloer. Daardoor is die hoek qua lengte beperkt tot 2.80 bij 2.70. We vinden keukens zonder bovenkastjes mooi of juist met één muur helemaal dichte kasten, maar we twijfelen of we dan in deze ruimte niet óf te weinig bergruimte óf te weinig werkblad overhouden.



Hebben jullie nog goede ideeen qua indeling? Dit is de plattegrond: [img]http://www.upl.co/uploads/lege-woonkame ... 712114.jpg[/img]. De keuken zou dan linksonder komen en boven bij de openslaande tuindeuren het zitgedeelte. De tafel denken we aan om in het midden te zetten, als verbindingselement en omdat dat anders zo'n loze ruimte wordt. Maar we staan ook open voor geheel andere opties en creatieve ideeen . Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Misschien een keukeneiland.

Volgens mij heb je daar ruimte genoeg voor.
Alle reacties Link kopieren
Je zou links een u-opstelling kunnen maken. Waarbij je dan tegen de achterwand een hoge kast doet met apparatuur. In het midden van de u, bij de ramen, de spoelbak en dan op het schiereiland de kookplaat. Tegen de muur rechts zou je dan nog een hoge kast kunnen doen (met eventueel de vriezer) waar je dan veel bergruimte hebt. Of je zet er een buffetkast oid neer voor extra bergruimte.
Alle reacties Link kopieren
De ramen zijn dus allebei tot aan de grond?



Ik dacht ook aan een kookeiland.



Je kunt ook de hoek om tegen de trapwand aan en dan nog iets verder doorsteken.
every journey starts with a single step
Alle reacties Link kopieren
oh wacht, die ramen zijn ook tot de grond... Dan zou ik de hoge kast tegen de muur van de trap doen. Tegen de achterwand aanrecht met spoelbak. en daar tegenover een kookeiland. (en eventueel nog de kast aan de overkant. Maar als je niet aan het kookeiland hoeft te zitten, kun je aan beide zeiden kastjes/lades doen.
Ik zou de keuken in het midden doen, tegen de linker rechter lange muur de wandvullende kasten en tegenover de trap het kookeiland.
Dank voor de reacties. Er zijn 2 ramen halfhoog dus niet tot op de grond en de meest rechtse (met de openslaande deuren/ramen ervoor getekend) is tot op de grond.



Een U-vorm is waar we nu veel naar kijken, maar een kookeiland zouden we ook prachtig vinden. Waar zouden jullie dat dan plaatsen? Ik ben zo bang dat er je niet goed omheen kan lopen ivm raam wat nog open moet kunnen.
Dan heb je de keuken in het midden van je woonkamer, links rechts de eettafel en rechts links het zitgedeelte als je binnenkomt. Hartstikke hip.
anoniem_154077 wijzigde dit bericht op 24-09-2016 12:46
Reden: :facepalm:
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tegen de wand van 2.83 (tussen de trap en de buitenmuur) kun je een opstelling maken van een kastenwand. Daarin de koel/vrieskast, oven, magnetron, inbouw koffieautomaat , opbergruimte.



Vervolgens een kook/spoel-eiland met daaronder lades voor opbergen.



Zoiets dus:



"I love not Man the less, but Nature more..."
Oh wow, in het midden vind ik ook wel een gaaf idee. Even denken, het huis is iets meer dan 5 meter breed. Daar gaat 1.50 van de trap af. Dan hou je nog 3.60 meter over. Is dat voldoende voor een muur met eiland?
PimPom, ook een mooi plaatje!



Jullie brengen me echt op nieuwe ideeen, wat fijn, dank! We zaten zelf een beetje vast in 1 bepaalde optie.
Ja hoor, ik heb hier ook zoiets. En nog 1.30 looppad, dus best ruim.
Alle reacties Link kopieren
Ander idee is om tegen de rechterwand een lange keuken te doen. Dus ook nog doorlopend in middenstuk vh huis.
every journey starts with a single step
quote:dawncutler schreef op 24 september 2016 @ 12:36:

Je zou links een u-opstelling kunnen maken. Waarbij je dan tegen de achterwand een hoge kast doet met apparatuur. In het midden van de u, bij de ramen, de spoelbak en dan op het schiereiland de kookplaat. Tegen de muur rechts zou je dan nog een hoge kast kunnen doen (met eventueel de vriezer) waar je dan veel bergruimte hebt. Of je zet er een buffetkast oid neer voor extra bergruimte.Zo zou ik het ook doen. Ik heb ook ongeveer die indeling. Ik dacht dat het heel krap zou worden in de "u", maar dat valt heel erg mee. Mijn keuken is zelfs nog iets smaller: ongeveer 2,5 meter.
Alle reacties Link kopieren
Weer wat landelijker:



"I love not Man the less, but Nature more..."
Ik zou gaan voor de opstelling van PimPom. Daarmee realiseer je zowel veel opbergruimte als voldoende werkblad, en genoeg ruimte om er met meerdere personen te bewegen.
Die plaatjes helpen goed, we zijn iets meer van het strakke maar dat kleine zitje vind ik bij het laatste plaatje wel weer heel leuk!
Alle reacties Link kopieren
quote:Pantax schreef op 24 september 2016 @ 12:42:

Ik zou de keuken in het midden doen, tegen de linker rechter lange muur de wandvullende kasten en tegenover de trap het kookeiland.Midden is heel slim, want daar doe je toch niets verder. Ik zou alleen een lange lage keuken doen, zonder kookeiland. Dat is heel onpraktisch in zo'n kamer qua lopen.
Het stuk tegenover de trap is maar 2.5 meter, dat is te klein om alles in een lage keuken kwijt te kunnen.



Dat het midden zo'n los stuk is hadden we inderdaad bedacht. Daarom was het plan om daar de eettafel neer te zetten, met een gezellige bank tegen de muur . Ik ben aan het zoeken of ik plaatjes kan vinden van een opstelling met de keuken in het midden maar dat wil nog niet echt lukken helaas.
Alle reacties Link kopieren
"I love not Man the less, but Nature more..."
Dat is mooi! Zelf vond ik alleen deze: http://www.deklaarbeek.nl/media/4p2mNR1eUN4C3Xg7.jpg. En daar vind ik het niet zo geslaagd.



Ik neig tot dusver naar de dichte wand met kookeiland opstelling. De ruimtelijkheid daarvan vind ik erg mooi!
Alle reacties Link kopieren
Deze bedoel je?







De keuken staat daar praktisch IN de woonkamer
"I love not Man the less, but Nature more..."
Precies... Bedankt voor het plakken (en meedenken) trouwens .
Alle reacties Link kopieren
quote:PimPom schreef op 24 september 2016 @ 14:26:

Deze bedoel je?



[img]http://www.deklaarbeek.nl/media/euacyEGsSOCwjKkC.jpg[/img]



De keuken staat daar praktisch IN de woonkamer Oh dat wil je toch niet....dan heb je je etensluchtjes door de hele woonkamer en je moet altijd alles opruimen avoor als er visite komt, want anders zit je tegen de vuile vaat aan te kijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven