Isoleren met pur in de kruipruimte

01-10-2015 10:13 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
We zijn bezig met een aantal offertes om onze kruipruimte te isoleren. De meeste bedrijven hebben het over pur spuiten in de kruipruimte. Er is veel te doen geweest over pur inzake gezondheid. Volgens mij is er niet bewezen dat het schadelijk is voor de gezondheid maar ook niet bewezen dat het niet schadelijk is.



Wel wordt er geadviseerd om tijdens het purren en 2 uur daarna niet in de woning aanwezig te zijn. Aangezien wij 2 katten hebben die ik niet elders onder kan brengen zullen zij samen met ons in de tuin moeten verblijven tijdens het purren en de 2 uur daarna.



Heeft iemand ervaring met de periode dat er gepurd werd en de periode erna en dan ook in combinatie met huisdieren? Heeft het trouwens geholpen om de gasrekening te verminderen en het behaaglijkheid gevoel te verhogen?
Alle reacties Link kopieren
Heel lang geleden had ik een buurvrouw die de gewoonte had om, als ze 's avonds laat uit haar werk kwam (ze was Spaanse en gaf lessen op een avondschool) sardientjes te roosteren. Die lucht kwam door de meterkast bij ons naar binnen. We hebben het zelf afgedicht met purschuim maar het advies was inderdaad om een paar uur weg te gaan. Nou is een stukje muur veel kleiner dan een kruipruimte dus ik zou zeker geen risico nemen. Kun je je katten niet in een mand stoppen en een paar uur bij ouders of vrienden doorbrengen?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie ook weggegaan toen de meterkast werd gedicht met pur? Kon je de volgende dag nog ruiken?

Met de katten naar de dierenarts gaan is al een helskarwij dus dat wordt helaas geen optie.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisa2 schreef op 01 oktober 2015 @ 10:33:

Zijn jullie ook weggegaan toen de meterkast werd gedicht met pur? Kon je de volgende dag nog ruiken?

Met de katten naar de dierenarts gaan is al een helskarwij dus dat wordt helaas geen optie.Een paar uurtjes, kat zaliger in de mand, vond ze ook niet echt leuk natuurlijk maar het ging maar om één kier in een kast en niet om een goed te isoleren kruipruimte. Ik had wel alle ramen en de balkondeur open.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Leg wat snoepjes neer in een bench en dekentje... leg die bench al een week van te voren neer dat ze er aan kunnen wennen.. misschien gaan ze erin zitten en kun je de bench daarna op slot doen.
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik werk bij een bedrijf dat purschuim ontwikkeld en ik ben medewerker van de research dus ik ben heel regelmatig bezig met purschuim. Ik weet dat er hier in Nederland niet zo moeilijk wordt gedaan met purschuim maar dat mensen die veel met purschuim werken in bijv. zwitserland twee keer per jaar een soort health check krijgen. Het is dus niet geheel ongevaarlijk maar in mijn beleving is het niet zo erg. Ik zou in ieder geval de tijd dat het purschuim nodig heeft om volledig uit te harden (zeg ong. 60- 120 minuten) niet in de ruimte komen. Ik weet niet waar je kruipruimte zich bevindt maar ik denk dat het veilig genoeg is om niet die specifieke ruimte te betreden en de naast gelegen ruimtes wel.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een bovenverdieping? Kun je de katten niet daarheen verplaatsen voor enkele uren? Zet je beneden alle deuren en ramen open zodat de lucht niet naar boven trekt.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:Kersje1988 schreef op 01 oktober 2015 @ 10:43:

[...]



Ik weet niet waar je kruipruimte zich bevindt maar ik denk dat het veilig genoeg is om niet die specifieke ruimte te betreden en de naast gelegen ruimtes wel.

Je kunt de ruimtes naast je kruipruimte wel betreden Misschien even googlen wat een kruipruimte is?



TO, groot bezwaar van pur vind ik dat je het er niet zomaar weer uithaalt. Ik zou zelf kiezen voor een oplossing die ook weer omkeerbaar is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Miffy schreef op 01 oktober 2015 @ 10:49:

[...]



Je kunt de ruimtes naast je kruipruimte wel betreden Misschien even googlen wat een kruipruimte is?



TO, groot bezwaar van pur vind ik dat je het er niet zomaar weer uithaalt. Ik zou zelf kiezen voor een oplossing die ook weer omkeerbaar is.Ik snap wat je bedoelt, ik heb het verkeerd geformuleerd. Ik bedoelde bijv. de woonkamer als de kruipruimte zich onder de hal bevindt bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
Als het even kan zou ik juist niet met PUR werken, maar dan wel om andere redenen. Het is ongelijk en het plakt alles aan elkaar. Als je - om wat voor reden dan ook bij je vloer moet (balklaag checken, leidingen omleggen enzovoort) zit je gelijk in die rommel te bikken met alle nadelen van dien. Verder is de isolatiewaarde niet super, omdat het onder relatief slechte omstandigheden (klimaat onder kruipruimtes is verre van ideaal) wordt gefabriceerd.



Verder moet je niet 2 uur niet je huis in, maar 72 uur. En daarna zou ik nog goed ventileren als het even kan. Het PUR is dan volledig uitgehard. Zie: https://www.eigenhuis.nl/ ... 7-isoleren-pur-discussie/ ! En of het daarna gezond of ongezond is hangt maar net af of je een aannemer hebt die snapt wat hij doet. Het artikel geeft aan dat als de componenten niet goed genoeg zijn gemengd dat je dan nog langer last hebt van dampen.



En om het kracht bij te zetten. Nederland is erg traag op het gebied van consumentenbescherming. Het heeft jaren geduurd voordat asbest verboden werd ondanks dat al heel lang bekend was dat er schadelijke effecten was. Dat het is toegestaan in Nederland is geen garantie dat het ook gezond is.



Verder doe je er goed aan om ook te laten kijken of je kruipruimte permanent voldoende geventileerd is.



Wat je beter kunt doen is tegen de aannemers zeggen: leuk dat je hiermee komt, heb je ook ervaring met andere technieken. Misschien betaal je dan iets meer (hoewel ik me dat ook weer afvraag...) maar ben je er wel zeker van dat je een gezonde en duurzame oplossing te pakken hebt. Tonzon is één van die opties. Isoschelp een andere. Zij kennen vast ook aannemers die met hun product kunnen werken. Eventueel kun je nog overwegen PIR of PUR-platen te kiezen, maar dat hangt af van wat voor ondervloer je precies hebt. Als je een houten balkvloer hebt zou ik sowieso kijken naar Tonzon of Isoschelp. Als je toch PIR-platen wilt misschien even contact opnemen met een bouwkundig bureautje op gebied van bouwfysica voor wat advies. PIR- en PURplaten bij een houten balkvloer zijn leuk, maar ze moeten wel echt goed zijn aangebracht in verband met ventilatie van de balklaag. Als de isolatie niet goed is aangebracht (wat vaak gebeurd) kan je balklaag gaan rotten. Bij een betonvloer heb je daar wat minder last van, maar daar kun je het isolerend effect wellicht vergroten door op de verticale delen te werken met PIR- of PURplaten.
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook weleens gehoord dat mensen piepschuim (die korrels) in de kruipruimte doen. Schijnt ook goed te isoleren. Zelf geen ervaring mee. Ik heb nog geeneens een kruipruimte
Alle reacties Link kopieren
quote:Kersje1988 schreef op 01 oktober 2015 @ 10:43:

Hoi, ik werk bij een bedrijf dat purschuim ontwikkeld en ik ben medewerker van de research dus ik ben heel regelmatig bezig met purschuim. Ik weet dat er hier in Nederland niet zo moeilijk wordt gedaan met purschuim maar dat mensen die veel met purschuim werken in bijv. zwitserland twee keer per jaar een soort health check krijgen. Het is dus niet geheel ongevaarlijk maar in mijn beleving is het niet zo erg. Ik zou in ieder geval de tijd dat het purschuim nodig heeft om volledig uit te harden (zeg ong. 60- 120 minuten) niet in de ruimte komen. Ik weet niet waar je kruipruimte zich bevindt maar ik denk dat het veilig genoeg is om niet die specifieke ruimte te betreden en de naast gelegen ruimtes wel.



Wij hebben een bungalow, de kruipruimte is onder het gehele vloeroppervlak. Eerst hadden we een offerte voor de gehele kruipruimte maar we hebben ook een offerte aangevraagd voor alleen de woonkamer, hal en voorkamertje dat lijkt ons namelijk voldoende om te isoleren.



Trekt de lucht dan door het plafond van de kruipruimte naar boven? Is het voldoende dat je in de tuin bivakeert en af en toe naar binnen gaat voor koffie en toiletbezoek?
Alle reacties Link kopieren
Even wat vragen beantwoorden:



We hebben een bungalow zonder dus bovenverdiepingen, dus naar zolder gaan is geen optie we kunnen alleen de tuin in.

Het gaat mij vooral om ervaringen met pur en de ervaringen met mensen die tijdens het purren in de buurt aanwezig waren.

Dank voor tips om met de katten op pad te gaan maar dat is geen optie en ga ik ook niet proberen. Als we laten purren gaan ze de tuin in.

Onze kruipruimte is 65 cm hoog en dan heeft piepschuim op de vloer van de kruipruimte geen zin.

We hebben ook een offerte met folie (of iets dergelijks) maar we hebben balken lopen onder de vloer en dan lijkt het me heel moeilijk om die folie goed aan te laten brengen



We hebben een betonnen vloer.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisa2 schreef op 01 oktober 2015 @ 11:04:

[...]





Wij hebben een bungalow, de kruipruimte is onder het gehele vloeroppervlak. Eerst hadden we een offerte voor de gehele kruipruimte maar we hebben ook een offerte aangevraagd voor alleen de woonkamer, hal en voorkamertje dat lijkt ons namelijk voldoende om te isoleren.



Trekt de lucht dan door het plafond van de kruipruimte naar boven? Is het voldoende dat je in de tuin bivakeert en af en toe naar binnen gaat voor koffie en toiletbezoek?



Ik denk niet dat de lucht door trekt door het plafond naar boven. Het is inderdaad voldoende om in de tuin te bivakkeren en af en toe naar binnen te gaan.



Maar, ik vindt wel dat een aantal andere mensen goede argumenten hebben om geen purschuim te gebruiken. Je krijgt het niet zo maar weer weg (trust me, I know) en er zijn heel veel alternatieven die wellicht beter werken dan purschuim. Ik zou zeker niet al mijn geld nu al op purschuim zetten maar wat onderzoek doen naar alternatieven.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisa2 schreef op 01 oktober 2015 @ 11:04:

[...]





Wij hebben een bungalow, de kruipruimte is onder het gehele vloeroppervlak. Eerst hadden we een offerte voor de gehele kruipruimte maar we hebben ook een offerte aangevraagd voor alleen de woonkamer, hal en voorkamertje dat lijkt ons namelijk voldoende om te isoleren.



Trekt de lucht dan door het plafond van de kruipruimte naar boven? Is het voldoende dat je in de tuin bivakeert en af en toe naar binnen gaat voor koffie en toiletbezoek?Half isoleren van je vloerplaat... daar heb je natuurlijk helemaal niks aan. Warmte trekt naar de plekken waar het niet geïsoleerd is, dus aan je isolatie heb je dan niet zo heel veel. Als het even kan zou ik de hele vloer doen, anders is de besparing - zeker bij vloerisolatie - minimaal.
Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. - Steven Weinberg
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit of te nimmer de kruipruimte met pur gaan vullen. Buiten dat het best prijzig is, die kruipruimte is er niet voor niet. Leidingen, bedrading, afvoer, er zit van alles waar je zomaar eens een keer bij zou moeten kunnen.Als de kruipruimte goed begaanbaar is en niet een laagje van 20 cm waar je toch niet in kan, zou ik kiezen voor piepschuim tegen de onderkant van de vloer Het plafond van de kruipruimte dus. Isoleert als een idioot, is niet zo duur, zou je makkelijk zelf kunnen en is zo weer te verwijderen.
Alle reacties Link kopieren
Dat piepschuim zijn trouwens gewoon platen die je tegen de onderkant van je vloer plakt. Niet tegen de vloer zelf maar de balken dus. Het is lucht dat isoleert, stilstaande lucht. Dat moet je dus creëren.
Alle reacties Link kopieren
Pur is een heel slecht idee, en half isoleren ook....
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het een paar jaar geleden laten doen en ik vind het comfort in huis echt verbeterd. Vloer is veel minder koud (maar wij hebben houten vloeren).

We zijn toen inderdaad een uur of 2 uit huis geweest. Daarna ruik je het nog wel een paar dagen. Ik meen trouwens dat de regelgeving daarna inderdaad is veranderd en dat je langer je huis uit moet. Maar dat moet te googlen zijn toch?
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Alle reacties Link kopieren
quote:83angel schreef op 01 oktober 2015 @ 10:54:

Ik heb ook weleens gehoord dat mensen piepschuim (die korrels) in de kruipruimte doen. Schijnt ook goed te isoleren. Zelf geen ervaring mee. Ik heb nog geeneens een kruipruimte





die piepschuimbolletjes heten polystireen, en zijn een supergoede manier om je kruipruimte te isoleren. Ze worden er via een gat (gaatje) in de buitengevel, in geblazen, totdat er een laag van een aantal (10) cm in je kruipruimte ligt.



PUR zou ik niet aan beginnen. 1 van de bestanddelen is Isocyanaat. Als je daar op gaat google-en, ben je al ziek na het lezen.



Ik ken een bedrijf dat isolatie-platen maakt van PUR-schuim, en in zulke processen stelt met dat een plaat moet "uitademen" vanwege de giftige gassen Daarvoor rekend met 48 uur per cm, in een goed geventileerde ruimte. In een kruipruimte spuit je als snel zo'n 10 cm in een slecht tot vrijwel niet geventileerde ruimte. dus zou je met gemak 2 weken je huis niet in moeten!



Los daarvan staat je kruipruimte in contact met je spouwmuren, waardoor er ventilatie is tussen de muren en onder de vloer. dit is noodzakelijk voor een goede vochtregulatie in je huis. PUR onder je vloer stopt het ventilatieproces waardoor je een enorm vochtprobleem in huis kan gaan krijgen.



Note:



Blijkbaar is de PUR-isolatie-branche voorzien van een uitstekende marketing-machine, want alle informatie die ik hiervoor noemde is al jaren bekend en nog steeds isoleren hele volksstamen hun huis met PUR. In feite zou je dit niet moeten doen. Het is giftig, duur, en bouwkundig onverantwoord.



Ik vind dat er meer en duidleijker gecommuniceerd moet worden over het toepassen van PU, voordat mensen er aan beginnen.
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
Die piepschuimplaten zou ik doen. Wel isolatie en gemakkelijk aan te brengen.

En als allerbelangrijkste reden: in een woonhuis, en al helemaal in een bungalow, zou ik de kruipruimte altijd beschikbaar willen houden. Inderdaad vanwege de vele leidingen die daar nu of in de toekomst lopen.

Met een dicht gestopte kruipruimte moet alles voortaan 'bovenlangs' en heb je dus lelijke leidingen door je woning lopen.



Komt de kou echt van je vloer af? Een kleed doet wonderen.
Alle reacties Link kopieren
Als je de kruipruimte met pur isoleert wordt er een laag tegen de muren en het plafond van de kruipruimte gespoten, je kunt er dan nog wel in komen de ruimte is zeg maar iets kleiner geworden.

We hebben een stenen vloer en dat is natuurlijk koud, maar het gaat er vooral om dat onze gasrekening erg hoog is.
Alle reacties Link kopieren
quote:lisa2 schreef op 01 oktober 2015 @ 12:55:

Als je de kruipruimte met pur isoleert wordt er een laag tegen de muren en het plafond van de kruipruimte gespoten, je kunt er dan nog wel in komen de ruimte is zeg maar iets kleiner geworden.

We hebben een stenen vloer en dat is natuurlijk koud, maar het gaat er vooral om dat onze gasrekening erg hoog is.

Isoleren van kruipruimtes is meer voor het vocht van voor kou... het resultaat zal dus waarschijnlijk vrij matig zijn voor je gasrekening.



Je kunt beter opzoek naar alternatieven, kleden, dubbelglas, letten op wat er wordt warm gestookt, nieuwe cvketel....
Alle reacties Link kopieren
Als het om de hoogte van je gasrekening te doen is, dan zou ik je aanraden op zoek te gaan naar je grootste gasslurper. Is dat inderdaad enkel de verwarming of zijn er meer apparaten? En hoe zit het met de overige isolatie van het huis?
Alle reacties Link kopieren
quote:lisa2 schreef op 01 oktober 2015 @ 12:55:

Als je de kruipruimte met pur isoleert wordt er een laag tegen de muren en het plafond van de kruipruimte gespoten, je kunt er dan nog wel in komen de ruimte is zeg maar iets kleiner geworden.

We hebben een stenen vloer en dat is natuurlijk koud, maar het gaat er vooral om dat onze gasrekening erg hoog is.Maar je moet het wel weghakken als je er bij wil. Piepschuim haal je zo een rondje uit met een Stanley mes. Errug handig mocht er onverhoopt toch een leiding vervangen, weggehaald of verplaatst moeten worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven