Jaren 30 huis kopen, waar op letten?

06-03-2015 07:39 25 berichten
Momenteel ben ik op zoek naar mijn eerste koophuis en ik heb mijn oog laten vallen op een jaren 30 hoekhuis. Vandaag wil ik een bezichtiging gaan plannen. Mocht het een fijn huis zijn ga ik, voordat ik definitief een bod doe een bouwtechnische keuring laten doen. '

Zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten bij een jaren 30 huis? Bouwtechnisch, voor wat betreft onderhoud, isolatie, het dak?



Ik heb al begrepen dat vanaf 2024 daken met asbest verboden zijn. Zitten die meestal wel of juist niet op jaren 30 huizen?



Alle tips en ervaringen zijn welkom.



(oja, ik moet straks weg en kan dan pas vanavond weer reageren, maar ik kom zeker terug hier)
Alle reacties Link kopieren
Wat zit er in de plafonds, is dat nog riet? In dat geval zul je het hele huis moeten strippen,dus daar zou ik goed op letten.



En dat soort huizen heeft vaak een kelder, hoe droog is die?
Alle reacties Link kopieren
Is er ook iets bekend over de status van de fundering?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn schoonouders zat trouwens nog een gastank in de tuin (stad, rijtjeshuis). Die is verwijderd en de boel is gesaneerd. Geen idee of het typerend is voor jaren 30.
Bootje, het huis heeft inderdaad een kelder, ik zal goed kijken naar vochtplekken.



Rieten plafonds, check.



Fundering, daarover staat niets op Funda, maar ik zal het vragen.
Kijk ook hoe het verwarmd wordt. Vaak hebben die huizen veel deuren en kleinere kamers om de warmte binnen te houden. Maar lang niet altijd CV.

Succes alvast bij het bekijken!
Dat van die cv idd! Mijn ouders hebben in 2012 hun jaren 30 woning verkocht. De nieuwe bewoonster is een dochter van de overbuurvrouw. Die stond helemaal verbaasd te kijken dat er cv in zat, door het hele huis! Dat hadden haar ouders nog niet....in 2012!! Ik kan me er echt geen voorstelling van maken, maar het komt dus echt nog wel voor

En let idd ook op de vloeren, of er geen houtrot oid in zit. Kozijnen checken als die van hout zijn.
Alle reacties Link kopieren
Onderschat niet hoeveel kou je kwijt raakt bij zo'n huis. Ik heb zelf een jaren dertig hoekwoning gehad. De zijmuur was niet geisoleerd en het was allemaal enkelglas. In strenge winters kon ik mijn verwarming s nachts niet lager dan 19,5 graden zetten, omdat hij het anders overdag niet meer opgestookt kreeg naar 20 graden. Heb toen overal dubbelglas moeten laten zetten, maar dat is een kostbare aangelegenheid met bovendien risico op problemen met je oude kozijnen. Dus stel vragen over de isolatie (muur, glas, maar ook onder het huis), maar vraag ook gewoon naar de ervaringen van de gebruikers zelf.

(Andersom was het in de zomer dus ook bloedverzengend heet)



Verder zijn die huizen natuurlijk ook gewoon gehorig. Ik hoorde de buurvrouw als ze praatte of haar afwas deed. Voor mij geen probleem, maar ik had dan ook rustige buren.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 06 maart 2015 @ 07:42:

Wat zit er in de plafonds, is dat nog riet? In dat geval zul je het hele huis moeten strippen,dus daar zou ik goed op letten.



En dat soort huizen heeft vaak een kelder, hoe droog is die?



Wij hebben gedeeltelijk nog riet tussen de plafonds zitten, waarom zou je dat moeten strippen? Zonde van de plafonds, die hebben mooie details.



OT: let op isolatie, dat kan echt een drama zijn bij jaren '30 huizen. Vraag je ook af of er nog loden leidingen in het huis liggen en wanneer de bedrading vervangen is (als dat al zo is). Kijk of je (vooral voor de keuken!) voldoende stoppen hebt. Vroegah hadden ze natuurlijk veel minder electrische apparatuur.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
quote:Hasse88 schreef op 06 maart 2015 @ 08:06:

[...]





Wij hebben gedeeltelijk nog riet tussen de plafonds zitten, waarom zou je dat moeten strippen? Zonde van de plafonds, die hebben mooie details.



Stof en onderhoud. Mijn schoonouders hebben volledig riet. Dat riet is inmiddels aardig vergaan en levert echt heel veel stof op, je kunt bezig blijven met een stofdoek. Mijn man heeft extra veel last van eczeem en allergie als we daar zijn en mijn schoonmoeders longaandoening is thuis veel erger dan wanneer ze ergens anders is. Erg gezond is het dus niet.



Er is tegen het riet aangestuct (geen mooie plafonds dus) en elke paar jaar moet dat opnieuw gedaan worden ivm barsten en verkleuren.



Alle huizen in die wijk die verkocht worden, worden gestript.
De staat van de vloeren: dat zullen veelal houten vloeren zijn. Kruipruimtes controleren kan dus ook geen kwaad, dan weet je meer over droogte/vocht enz.

En qua aankleding: jaren 30 doet mij denken aan paneeldeuren met een zwarte deurkruk, een haakje op de wc-deur, kamer-en-suite, glas in loodramen. Dat zijn maar kleine details, die je naar wens kunt behouden of aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
Trek de stoppenkast even open. Bij ons en bij zo'n beetje alle buren die hier na ons zijn komen wonen was dat echt 1 groot drama.



Kijk/ vraag of er een nog vetput in de tuin zit.



Verder geen specifieke tips. Veel plezier met de bezichtiging!
Alle reacties Link kopieren
Ik had ook riet in het plafond, maar nergens last van. Het zat bij mij echt tussen de plafond en de vloer er boven, niet er los tegenaan geplakt., en dan heb je geen last van stof etc.



Verder was mijn jaren 30 huis prima geïsoleerd, dubbele beglazing en al. Gewoon even om te zeggen dat het niet altijd een drama hoeft te zijn. Geluidsoverlast had ik ook niet, daar had ik bij vrienden met huizen uit 70-80 altijd veel meer last van. Wat inderdaad wel minder was, was de elektrische bedrading, als die nog origineel is, moet die waarschijnlijk vervangen worden. Maar dat hoeft geen ramp te zijn, alleen kosten waar je rekening mee moet houden. En die cv heb ik er zelf in laten zetten.
Een bouwkundig rapport op laten maken, en naast de tips hierboven: hoe zit het met leidingwerk, elektrische aansluitingen/ installatie. ect ect.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een jaren 30 bovenwoning en onze gas en wateraansluiting zit bij de onderburen!



Wat we verder tegen gekomen zijn: betonrot in de balkons, loden leiding (op 1 plekje gelukkig nog maar) en de gehorigheid... Isolatie was ruk toen we hier kwamen wonen.



Maar nu:zo'n fijn huissie!
Nou Stein dat wordt nog een hele onderneming zo'n jaren 30 huis. maar het klopt wel wat hier allemaal genoemd wordt.

Wij woonden hiervoor in een woning uit 1929 en er zat riet tussen de plafonds, maar daaronder zaten nieuwe, dus dat riet kon blijven zitten. Er zat asbest dakbeschot in dat hebben de huidige bewoners laten verwijderen, toen kwamen ze ook nog houtworm en 1 boktor gat tegen. Dus daar moest een verdelgings- bedrijf bij komen.

Wij hebben het gehele elektra vervangen, het waren ijzeren buizen met katoentjes erin. Nieuwe keuken en badkamer, maar dat zie je zo wel natuurlijk.

Ik weet nog dat in de akte van overdracht speciaal genoemd werd dat er geen ondergrondse tanks

aanwezig waren. En het huis was niet geïsoleerd behalve dubbel glas, dus er ging best veel gas doorheen.

Maar het was een heel fijn huis en we hebben er met veel plezier gewoond.
Alle reacties Link kopieren
vocht in de kelder!! daar hebben wij enorm last van, ondanks het aanbrengen van isolatie en andere maatregelen.

Verder problemen met het riool, oude rioolbuizen (gresbuizen) waar op een bepaald moment boomwortels doorheen gingen groeien.

En als laatste de houten balken onder de vloer die helemaal verrot waren en vol met zwammen. Maar dat zou uit een bouwtechnisch rapport naar voren moeten komen.
Alle reacties Link kopieren
Let op geluidsdichtheid! In mijn jaren '30 appartement kon ik 's nachts mijn bovenbuurman horen snurken... En gelukkig werkte ik fulltime anders was ik waarschijnlijk gek geworden van hun op de houten vloeren rondrennende kinderen. Als je het huis echt wilt hebben, kun je vragen of je er eens een dag + nacht mag verblijven. Dan kun je echt ervaren hoe het is om er te wonen.



En ik zou inderdaad goed letten op het energieverbruik. Mijn woning was slecht geïsoleerd en had maar deels dubbele beglazing dus ik had een enorme energierekening iedere maand.De kachel moest nl. overdag ook aanblijven anders kreeg ik het 's avonds niet behaaglijk gestookt.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
Pas op voor optrekkend vocht, boktor en houtworm
Alle reacties Link kopieren
Naast wat al genoemd is zou ik op de kozijnen letten. Die zijn in een jaren 30 huis van hout en daar is op zich niets mis mee, mits ze al die jaren goed onderhouden zijn. Juiste verf ed. En er is vaak alleen enkel glas dus mocht je dat ooit willen aanpassen dan kan dat een flinke uitgave zijn.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jaren 30 appartement gekocht, in een lage prijscategorie dus echt niet super onderhouden en vernieuwd. Ik heb er even over getwijfeld, omdat ik er zoveel negatieve verhalen over hoorde, maar ik was gewoon verliefd op het glas in lood, ensuite deuren en oude schouwen.



Ik heb een technisch rapport laten uitvoeren, maar daarin wordt alleen beoordeeld wat er op het zicht beoordeeld kan worden. Dus problemen met ondervloeren of asbest etc is lang niet altijd te zien. Ik vond het voorts heel belangrijk dat er een goede en actieve VvE is, die ook echt spaart voor noodzakelijk onderhoud.



En nu woon ik er met zoveel plezier! Ja, ik heb loden leidingen, maar daar heb ik geen last van (wordt afgeraden voor zwangere vrouwen en zuigelingen), het is niet geisoleerd en enkel glas maar ik heb goede verwarming en het is snel warm. Wel een energierekening van 130,- per maand terwijl ik boven/onder en aan beide zijden naast me, buren heb.



Geluidsoverlast valt enorm mee. Hoor alleen mijn bovenbuuf lopen of stofzuigen, maar naast me hoor ik helemaal niets.

De beneden terassen van de woningen hebben betonrot en dat is een superdure reparatie maar daarom hebben we de maandelijkse VvE bijdrage verhoogd en daar sparen we nu voor om het over anderhalf jaar te laten maken. Direct daarna kunnen we weer verder sparen voor de lateien, schilderwerk, dak etc. De VvE-pot is nooit ruim en we hobbelen qua onderhoud wat achter de feiten aan, maargoed....wat ik zal zei, het zijn starterswoningen qua budget.



Ik kom echter elke dag blij thuis en kan enorm genieten van mijn glas in lood en andere stijlelementen en daar was het me om te doen.
Dank jullie voor jullie tips, ik heb een lijstje met aandachtspunten gemaakt.
Bedenk je vooral of je zin hebt in een huis waar zo veel werk in gaat zitten (en dus geld) en waar je van de ene klus in de andere valt.



Verder zou ik nooit een zo oud huis kopen zonder bouwkundig keuring.
Alle reacties Link kopieren
Vraag na wat voor palen er voor de fundering zijn gebruikt. Grenen of vuren? Want bij de eerst ekan ja last hebben van palenpest.....
Alle reacties Link kopieren
Idd, bouwkundige keuring.

En verder bedenk

- hoeveel comfort je wilt, de eisen die we nu stellen zijn hoger dan vroeger. Denk dan aan isolatie van dak, muren en ramen en niet alleen voor de energie maar vooral comfort. Sinds wij de muren hebben geïsoleerd is ook de vloer minder koud.

- dat de keuken vaak klein is, je kan er je kont niet draaien en weinig opbergruimte. Kan er een uitbouw worden gemaakt?. Afzuigkap gaat vaak naar zolder, zodat er weinig trek is.

- kamers zijn vaak smal, meubels en met name banken staan dan doch op elkaar

- oude details zijn leuk, maar strooien plafonds gaan altijd barsten, het eruit halen en gelijk vervangen van gas water licht heeft enorm veel voordelen. Stucwerk kan volgens worden herhaald volgensoud model met platte plint.

- zorg dat j alles schildert voor je erin trekt.

- Kozijnen kunnen rot zijn, of niet dik genoeg voor dubbel glas, eventueel vervangen in oude stij levert veel comfort op. Nieuwe hardhouten kozijnen hoeven minder vaak geschilderd te worden.

- om ons huis tot op de zolder warm te stoken hebben we Honeywell evohome aangelegd, waarmee we iedere kamer kunnen verwarmen.

-
Alleen dode vis gaat met de stroom mee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven