'Je had je buitenkraan dicht moeten doen!'

07-01-2009 15:15 457 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
'Je had je buitenkraan dicht moeten doen!'



Zei mijn collega vanmorgen tegen mij. Helemaal verbáásd dat ik dat niet heb gedaan. Met dichtdoen bedoelde hij dus afsluiten. Ja weet ik veel, kom op zeg....... nooit gedaan. Wie zegt dat en waarom is dat en waarom moet dat....



Met andere woorden..... Ik heb het niet gedaan. Woon in Brabant, heeft behoorlijk hard gevroren...... is deze nu zo kapot gevroren dat ik 'm nooit meer kan gebruiken? Is de kans groot dat de kraan springt? (heb ik wel een ijsbaan in de tuin!)...





Ik weet het niet waarom ik het nooit doe....... misschien omdat ik een vrouw ben en daar niet aan denk!



Wie doet het wel en vooral waarom?
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk onderwerp. Ik was rond de kerst op vakantie, en mijn ik-bemoei-me-met-alles-buurvrouw paste op de katten. Toen ik thuis kwam had ze dus de buitenkraan dichtgedraaid vanwege de vrieskou (ze had nog veel meer dingen gedaan waar ik niet om gevraagd had, maar dat terzijde). Ik dacht nog: wat een onzin, maar zo'n onzin is het dus blijkbaar niet
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Djoels schreef op 07 januari 2009 @ 15:15:



Wie doet het wel en vooral waarom?Ik, omdat het een hoop werk is als je een paar paardenstallen vol water hebt staan
Alle reacties Link kopieren Quote
Buitenkraan afsluiten en aftappen is noodzakelijk maar niet voldoende. Je moet ook de leiding laten leeglopen. Dat doe je door het zg. aftapkraantje open te zetten (en de buitenkraan moet dan ook open staan).



Vermoedelijk mosterd maar zo ga je te werk:



- zoek eerst op welke leiding naar de buitenkraan gaat (meestal zit die in de meterkast, voorbij de watermeter. Kan soms ook in een luik achter de voordeur zitten)

- draai de buitenkraan open, er moet dan dus water uit komen (anders heb je de verkeerde leiding, of hij is al bevroren)

- zet op die leiding de blauwe handle een kwart slag om. Die staat dan dus dwars op de leiding; dan sluit hij de leiding af).

Er mag dan dus geen water meer uit de buitenkraan komen.

- direkt achter de blauwe handle zit het zg. aftapkraantje. Zet er een bakje onder (om het water op te vangen) en draai deze open. Het resterende water dat nog in de leiding staat, loopt nu in het bakje. Draai daarna het aftapkraantje weer dicht.



KLAAR ! In het voorjaar draai je de handle weer een kwartslag open zodat het water de buitenkraan weer bereikt. Die moet je dan dus wel weer dicht draaien anders blijft het water er uit stromen.





Vergeten af te tappen ? Als je mazzel hebt is de boel nog niet kapotgevroren. Je kan proberen de kraan te ontdooien bijvoorbeeld door een handdoek te doordrenken met heet water en die om de kraan te draperen. Daarna aluminiumfolie om de handdoek heen zodat hij niet te snel afkoelt. Na een half uurtje er af halen en eventueel herhalen. Zet zekerheidshalve eerst de blauwe handle van de betreffende waterleiding een kwartslag om anders krijg je lekkage indien de leiding kapotgevroren blijkt te zijn.



Is de kraan en/of de leiding al kapotgevroren, zet dan in elk geval de blauwe handle van de betreffende leiding in de meterkast) dus de leiding die naar de buitenkraan gaat) een kwartslag om zodat die haaks op de leiding staat. De leiding is dan in elk geval afgesloten zodat je geen waterballet krijgt zodra de dooi inzet.







Zo ziet zo'n leidingkraan er uit. Die vind je dus meestal in de meterkast voorbij de watermeter. De blauwe handle wijst naar beneden (soms is het ook een draaiknop ipv een handle); het aftapkraantje is het omhoog wijzende kleine kraantje op de foto.

De blauwe handle staat dwars op de leiding dus deze kraan is dicht.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Owww fuck....wij hebben ook een buitenkraan! Nu weet ik niet zeker of ik deze heb afgesloten....gelijk checken straks......
Alle reacties Link kopieren Quote
Toch fijn dat er ook mannen lezen op het forum hier.. thanx Donkey!!

Al heb ik geen buitenkraan, maar het is wel een heldere uitleg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gelukkig heb ik er ook geen want ik zou het ook vergeten zijn....
Alle reacties Link kopieren Quote
ik ben al paar weken geleden zo slim geweest,

om mn buitenkraantje van binnen uit te bedienen.dus de buitenleiding is leeg en zal niet meer springen.DAAR heb ik geen man voor nodig......

voor alle andere K**klusjesinenomuthuis wel hoor!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hmmm.. ik heb die van mij alleen maar dichtgedraaid binnen. (en de buitenkraan natuurlijk opengezet tot hij leeg was)



Verder niks opengezet binnen qua kraantje. Zou dat kwaad kunnen? De leiding onder het huis door naar achteren is in ieder geval leeg denk ik, doordat ik de kraan achter open had staan.



Hmmmm... we'll see!
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:mamalelie schreef op 07 januari 2009 @ 15:51:

Onze buitenkraan is vorstbestendig tot -50 graden ofzo. En aangezien de koudste temperatuur deze week gemeten -22 was..... ach, volgens mij valt het wel mee

De kraan wel ja.

Maar als de leiding bijvoorbeeld door de kruipruimte door loopt onder het huis, en het vriest daar, dan kan je leiding onder het huis wel knappen.

En dan heb je een prive zwembad onder het huis...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kreeg een uurtje geleden een sms van mijn ex of ik toevallig gedacht had aan de buitenkraan...

Euh, niet dus. Heb hem even gebeld om te vragen hoe ik dat in godsnaam moet doen. Na wat gerommel in de meterkast denk ik dat het nu gelukt is.

Beter laat dan nooit, toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je de buitenkraan wel opengedraaid?
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Vinyl schreef op 07 januari 2009 @ 19:38:

Hmmm.. ik heb die van mij alleen maar dichtgedraaid binnen. (en de buitenkraan natuurlijk opengezet tot hij leeg was)

Verder niks opengezet binnen qua kraantje. Zou dat kwaad kunnen? De leiding onder het huis door naar achteren is in ieder geval leeg denk ik, doordat ik de kraan achter open had staan.

Hmmmm... we'll see!



denk dat ut zo wel goed gaat aflopen.

hier in de bijkeuken loopt de gewone leiding met het aftapkraantje langs de verwarming.dus die blijft wel op temperatuur.
quote:Xander68 schreef op 07 januari 2009 @ 16:43:

Owww fuck....wij hebben ook een buitenkraan! Nu weet ik niet zeker of ik deze heb afgesloten....gelijk checken straks......Check! Had 'm al dicht, maar de leiding staat nog vol water.....nu bevroren, en nu maar hopen dat ie niet kapotvriest *duim-duim*
quote:Vinyl schreef op 07 januari 2009 @ 19:40:

En dan heb je een prive zwembad onder het huis...Waauw!, daar heb ik nou altijd van gedroomd!
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Drift schreef op 07 januari 2009 @ 19:43:

Ik kreeg een uurtje geleden een sms van mijn ex of ik toevallig gedacht had aan de buitenkraan...

Euh, niet dus. Heb hem even gebeld om te vragen hoe ik dat in godsnaam moet doen. Na wat gerommel in de meterkast denk ik dat het nu gelukt is.

Beter laat dan nooit, toch?Je had ook even mijn posting van 16.40 kunnen lezen ...
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Xander68 schreef op 07 januari 2009 @ 19:54:

[...]





Waauw!, daar heb ik nou altijd van gedroomd!

Nou, dan duim ik voor je dat hij alsnog wel kapot vriest!



Heb jij de buitenkraan niet open gezet, of het aftapkraantje binnen niet open gedraaid?
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Donkeyshot schreef op 07 januari 2009 @ 19:56:

[...]





Je had ook even mijn posting van 16.40 kunnen lezen ...

Hmmm.. maar het werkt niet bij iedereen hetzelfde.

Bij mij is de enige blauwe greep die er zit, die van de hoofdkraan.



Mijn buitenkraan sluit binnen gewoon met een draaikraan, en die moet je maar net weten te vinden....
quote:Vinyl schreef op 07 januari 2009 @ 19:56:

[...]



Nou, dan duim ik voor je dat hij alsnog wel kapot vriest!



Heb jij de buitenkraan niet open gezet, of het aftapkraantje binnen niet open gedraaid?Nee Vinyl...te laat, de boel is al bevroren...maar de hoofdkraan is dicht van de buitenkraan Duim je voor me?
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Xander68 schreef op 07 januari 2009 @ 20:00:

[...]





Nee Vinyl...te laat, de boel is al bevroren...maar de hoofdkraan is dicht van de buitenkraan Duim je voor me?



Ik duim!!

Nou ja, 1 voordeel: ALS hij stuk is gevroren, loopt nu in elk geval niet gelijk je hele zwembad vol. Maar het zou wel balen zijn zeg....



Dit vergeet je nooit meer!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kreeg 's avonds na 10 uur nog een keer een mailtje of ik eraan gedacht had iets met mijn buitenkraan te doen. Ook hier zoiets van: "He? Moet dat dan?".



Met het advies van de een "doe dan in ieder geval een krant om de kraan heen" en het advies van een ander "je moet de buitenkraan afsluiten" heb ik op dat tijdstip maar voor de krant gekozen en hoop ik er maar het beste van.



Als het weer wat warmer is (dit weekend?) ga ik wel eens uitzoeken waar en wat ik moet doen om de kraan af te sluiten en hopen dat het dan nog niet te laat is...
quote:Vinyl schreef op 07 januari 2009 @ 20:03:

Ik duim!!

Nou ja, 1 voordeel: ALS hij stuk is gevroren, loopt nu in elk geval niet gelijk je hele zwembad vol. Maar het zou wel balen zijn zeg....



Dit vergeet je nooit meer!



Pfffff...inderdaad....dan kan ik gaan kruipen onder het huis.....



Hoorde net op 't weer dat het voorlopig niet ruim boven de nul komt...dus die handel blijft wel even bevroren....
anoniem_64553996c5176 wijzigde dit bericht op 07-01-2009 20:17
Reden: kwootje van Vinyl erbij geplakt.....
% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Vinyl schreef op 07 januari 2009 @ 19:40:

[...]



De kraan wel ja.

Maar als de leiding bijvoorbeeld door de kruipruimte door loopt onder het huis, en het vriest daar, dan kan je leiding onder het huis wel knappen.

En dan heb je een prive zwembad onder het huis...



Nee, dat werkt bij ons anders. De leidingen lopen in de binnenmuur en binnen ons huis, ze zijn op de bodemplaat bevestigd en daarna is de betonvloer eroverheen gestort.

Als de buitenkraan gebruikt wordt dan komt na het dichtdraaien nog een straal water nagehuppeld, dus de leiding is dan al leeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Xander68 schreef op 07 januari 2009 @ 20:15:

[...]





Pfffff...inderdaad....dan kan ik gaan kruipen onder het huis.....



Hoorde net op 't weer dat het voorlopig niet ruim boven de nul komt...dus die handel blijft wel even bevroren....



Kortom: je houdt de spanning er nog even in... pfft...

Afwachten dus!



Nou ja. laten we maar van het beste uitgaan!
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Donkeyshot schreef op 07 januari 2009 @ 19:56:

[...]





Je had ook even mijn posting van 16.40 kunnen lezen ...

Hahaha! Dat klopt helemaal maar toen had ik dit topic nog niet gezien. In eerste instantie heb ik trouwens de hoofdkraan die mijn water in de rest van het huis verzorgd dichtgedraaid. Maar daar was ik gelukkig zo achter.

Het leven van een verse single vrouw gaat niet over rozen...
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:Vinyl schreef op 07 januari 2009 @ 19:44:

Heb je de buitenkraan wel opengedraaid?Mijn buitenkraan is open. Dat zat bij de instructie die ex gaf...

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven