'Je had je buitenkraan dicht moeten doen!'

07-01-2009 15:15 457 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
'Je had je buitenkraan dicht moeten doen!'



Zei mijn collega vanmorgen tegen mij. Helemaal verbáásd dat ik dat niet heb gedaan. Met dichtdoen bedoelde hij dus afsluiten. Ja weet ik veel, kom op zeg....... nooit gedaan. Wie zegt dat en waarom is dat en waarom moet dat....



Met andere woorden..... Ik heb het niet gedaan. Woon in Brabant, heeft behoorlijk hard gevroren...... is deze nu zo kapot gevroren dat ik 'm nooit meer kan gebruiken? Is de kans groot dat de kraan springt? (heb ik wel een ijsbaan in de tuin!)...





Ik weet het niet waarom ik het nooit doe....... misschien omdat ik een vrouw ben en daar niet aan denk!



Wie doet het wel en vooral waarom?
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren Quote
Tip: Draai niet in plaats van de buitenkraan dicht het ontluchtingskraantje dat ernaast zit open, waardoor er water uitspuit precies in de stekkerdoos die op de wasmachine ligt waardoor na een half uur de aardlek eruit vliegt en je je een rotje moet zoeken naar de oorzaak. Dat dus.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren Quote




dank je voor de tip
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach gossie STC
Alle reacties Link kopieren Quote
De mijne is al dicht!!!
Alle reacties Link kopieren Quote
Huh, vriest het al, dacht ik...

maar het is gewoon een heel oud topic!

Ga toch maar even de buitenkraan afsluiten zo
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha, ik dacht "wat heeft Djoels nou weer gedaan", maar t valt mee. Gewoon een reminder. Ik heb geen buitenkraan, maar toch fijn voor de herinnering
Al lachend door het topic aan het lezen, bedenk ik me, dat ik de kraan ook niet dicht heb gedaan vorig jaar (woon een jaar in het nieuwe huis) maar weet eigenlijk niet eens of ik een buitenkraan heb

Ik heb wat te doen als ik thuis ben..
O wat goed, dit topic. Ik ga nu de buitenkraan dichtdraaien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zeg het al daaaagen tegen mijn vriend maar hij doet het nog niet. Ik kan het niet omdat het binnen moet worden geregeld op een moeilijke manier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb wel een kraantje om dicht te draaien, maar als ik die dicht draai, en buiten het kraantje open zet, komt er nog steeds een ienemiene straaltje water uit.

En dat blijft zo, ook na een kwartierje wachten...



Ik baal , moet ik nu een loodgieter laten komen om de binnenkraan (waarmee je de buitenkraan dicht draait ) te laten repareren ? Hoeveel gaat dat kosten ?

Of zal ik het gokken... de buitenkraan zit direct aan de muur van de bijkeuken vast, en zal dus ook wel wat stralingswarmte vangen.
Alle reacties Link kopieren Quote
quote:tinydancer schreef op 13 november 2011 @ 12:06:

Ik heb wel een kraantje om dicht te draaien, maar als ik die dicht draai, en buiten het kraantje open zet, komt er nog steeds een ienemiene straaltje water uit.

En dat blijft zo, ook na een kwartierje wachten...



Ik baal , moet ik nu een loodgieter laten komen om de binnenkraan (waarmee je de buitenkraan dicht draait ) te laten repareren ? Hoeveel gaat dat kosten ?

Of zal ik het gokken... de buitenkraan zit direct aan de muur van de bijkeuken vast, en zal dus ook wel wat stralingswarmte vangen.



Naast de binnenkraan zit nog een klein aftapkraantje. Die moet ook open. De juiste volgorde is:

- binnenkraan dicht

- buitenkraan open zetten (daar komt dus geen water meer uit)

- bakje zetten onder aftapkraantje om water op te vangen

- aftapkraantje open zetten.

- als het water uit de leiding is weggelopen: aftapkraantje weer sluiten



.

De buitenkraan moet open voor de ontluchting van de leiding; anders kan het water er niet uit lopen.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren Quote
Jaarlijkse herhaling: instructie voor afsluiten en aftappen van buitenkranen.



Buitenkraan afsluiten en aftappen is noodzakelijk maar niet voldoende. Je moet ook de leiding laten leeglopen. Dat doe je door (na het sluiten van de binnenkraan op de leiding die naar buiten gaat) het zg. aftapkraantje open te zetten (en de buitenkraan moet dan ook open staan).



zo ga je te werk:



- zoek eerst op welke leiding naar de buitenkraan gaat (meestal zit die in de meterkast, voorbij de watermeter. Kan soms ook in een luik achter de voordeur zitten)

- draai de buitenkraan open, er moet dan dus water uit komen (anders heb je de verkeerde leiding, of hij is al bevroren)

- zet op die leiding de (meestal)blauwe handle een kwart slag om. Die staat dan dus dwars op de leiding; dan sluit hij de leiding af).

Er mag dan dus geen water meer uit de buitenkraan komen.

- direkt achter de blauwe handle zit het zg. aftapkraantje. Zet er een bakje onder (om het water op te vangen) en draai deze open. Het resterende water dat nog in de leiding staat, loopt nu in het bakje. Draai daarna het aftapkraantje weer dicht.



KLAAR ! In het voorjaar draai je de handle weer een kwartslag open zodat het water de buitenkraan weer bereikt. Die moet je dan dus wel weer dicht draaien anders blijft het water er uit stromen.





Vergeten af te tappen ? Als je mazzel hebt is de boel nog niet kapotgevroren. Je kan proberen de kraan te ontdooien bijvoorbeeld door een handdoek te doordrenken met heet water en die om de kraan te draperen. Daarna aluminiumfolie om de handdoek heen zodat hij niet te snel afkoelt. Na een half uurtje er af halen en eventueel herhalen. Zet zekerheidshalve eerst de blauwe handle van de betreffende waterleiding een kwartslag om anders krijg je lekkage indien de leiding kapotgevroren blijkt te zijn.



Is de kraan en/of de leiding al kapotgevroren, zet dan in elk geval de blauwe handle van de betreffende leiding in de meterkast (dus de leiding die naar de buitenkraan gaat) een kwartslag om zodat die haaks op de leiding staat. De leiding is dan in elk geval afgesloten zodat je geen waterballet krijgt zodra de dooi inzet.







Zo ziet zo'n leidingkraan er vaak uit. Die vind je dus meestal in de meterkast voorbij de watermeter. De blauwe handle wijst naar beneden (soms is het ook een draaiknop ipv een handle); het aftapkraantje is het omhoog wijzende kleine kraantje op de foto.

De blauwe handle staat dwars op de leiding dus deze kraan is dicht

(de leiding wordt aangesloten waar je de blauwe doppen ziet, dus rechtsboven en linksonder op de foto)
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren Quote
ik heb hem al 5 jaar niet dichtgedraaid, kon geen luik vinden, snapte er niets van, hebben de vorige bewoners er overheen tapijt gelegd, in de trapkast, dussss

dit jaar gaattie dicht voor het eerst

(en kijk ik meteen of het niet lekt, offe, vriend gaat kijken, ik kan net tegen kleine ruimtes )
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh Donkey, echt ik lig helemaal dubbel nu ik dit weer zie.



Het ergste is dat ik dus gewoon nog steeds niet het juiste kraantje heb gevonden



Ik ga van de week weer eens aan de slag!!!
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren Quote
Dacht ik toch dat Djoels hem alweer vergeten was.

Ik moet ook weer lachen als ik aan de eerste keer denk dat dit topic opdook.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb hem ook net dicht gedaan. Goeie reminder, dit topic!
Home is where your wifi connects automatically.
Alle reacties Link kopieren Quote
Even upper voor wie het vergeten was! En het gaat (hard) vriezen! Veel plezier!
Ozo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Shit, was 't bijna vergeten!

*naar buiten rent*





Ja, ik was het ook bijna vergeten, thanks!!! Ga het nu meteen doen
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh het sneeuwt en vriest weer dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik sluit hem altijd zelf af. Mijn man weet niet eens hoe dat moet hahaha. Ik geloof dat ik het in november al heb gedaan, met de eerste nachtvorst.
Alles komt goed..........
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk dat dit topic weer ge-upt is !
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet vergeten extra anti-vries in 't ruitensproeier tankje van je auto te gooien, of moet ik daar een apart "denk er aan" topic voor openen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag ook maar eens naar de buitenkranen gekeken nadat mijn vader mij daarop attendeerde. En ja hoor; bevoren. Ik weet niet of de leidingen bevoren zijn of alleen de kranen. Het probleem is dat ik in de kruipruimte moet om ze af te sluiten alleen ligt daar dus laminaat overheen wat er niet uit kan. En nu? Iemand tips? Heb handdoeken en juten zakken eroverheen gedaan op advises van mijn vader.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie ook al zout in de wcpot gegooid vannacht?????

Belangrijk hoor, straks vriest de pot kapot!!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven