Kat achtervolgt nieuwe kitten

28-05-2016 22:37 70 berichten
Hoi allemaal,



Na al jaren meegelezen te hebben zit ik nu zelf met een vraag. Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Mijn vriend en ik hebben een gecastreerde kater van 9 maanden oud.

Na een aantal maanden begon hij tekenen van verveling te uiten. Dit hebben we besproken met de dierenarts, en op haar aanraden hebben we er een kitten bij genomen.

De kitten is nu twee dagen bij ons in huis. We hebben gekozen voor een langzame introductie (eerst in gescheiden kamers houden, steeds dichter bij de deur laten eten, onder de deur door elkaar laten ruiken enzovoort).

Gisteravond hebben we ze voor het eerst even samen los gelaten, en vandaag weer meerdere keren.

Ergens lijkt het goed te gaan: ze hebben zelfs al op een meter afstand van elkaar liggen slapen en de oudere kat snuffelt soms ook aan hem zonder verder wat te doen.

Echter is het zo dat wanneer de kitten rond gaat lopen in de kamer, de oudere kat hem steeds blijft achtervolgen. Hij laat hem geen seconde met rust en regelmatig wordt er een tik uitgedeeld. De kitten lijkt zich wel steeds meer onderdanig te gaan gedragen, maar ik wil niet dat hij bang wordt van de oudere kat.

Ik vind het overigens verschrikkelijk om te zien dat de dieren nog niet zo blij zijn met elkaar. Ik weet ook dat het tijd nodig heeft...



Hebben jullie tips hoe we ervoor kunnen zorgen dat de kat de kitten wat meer met rust laat? En hoe kunnen we ervoor zorgen dat ze allebei wat relaxter worden?

Afleiden heeft maar tot op zekere hoogte zin...
Gewoon hun gang laten gaan.
Alle reacties Link kopieren
Is de kitten een kater of een poes?

Niet alle katten vinden elkaar meteen leuk, geef het de tijd.

Hier heeft het een half jaar geduurd voordat mijn poes een kitten (kater) accepteerde, en nu zijn ze dikke maatjes.
...
Gewoon laten gaan zolang er geen bloed vloeit. Het duurt echt wel een paar weken voor ze aan elkaar gewend zijn.
Alle reacties Link kopieren
Laten gaan en alleen ingrijpen als er bloed vloeit. Dit is normaql gedrag. Leest eens over de kat en het gedrag. Knuffel de oudere kat genoeg. Geen hem.positieve aandacht
quote:Calamitycat schreef op 28 mei 2016 @ 22:42:

Is de kitten een kater of een poes?

Niet alle katten vinden elkaar meteen leuk, geef het de tijd.

Hier heeft het een half jaar geduurd voordat mijn poes een kitten (kater) accepteerde, en nu zijn ze dikke maatjes.



De kitten is ook een kater, was volgens de dierenarts de beste optie naar aanleiding van zijn gedrag destijds.



Bedankt voor de snelle reacties al, heel fijn!

Ik weet ook wel dat het tijd kost. Ik vind het gewoon moeilijk te zien dat ze niet zo happy zijn en dan wil je er alles aan doen om het beter te maken voor ze.
Nog een vraag: zouden jullie ze wel gewoon bij elkaar laten als ze gaan achtervolgen en klappen uitdelen, of is het dan beter ze weer uit elkaar te halen en na een tijdje, zeg een uurtje of anderhalf, weer bij elkaar te zetten?
Ik zou ze het zelf laten uitvechten, tenzij het echt te gek wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie.

Bejaarde kat in huis genomen, mijn kater is not amused.



Ik heb een Feliway stekker gekocht om de gemoederen te bedaren. Verder moeten ze het zelf maar uitvechten.
668, the neighbour of the Beast
Alle reacties Link kopieren
Niet uit elkaar halen. Ze moeten samen de rangorde vaststellen. Als jij ingrijpt verstoor je dat en duurt het alleen maar langer. Vuistregel bij katten: zo lang ze geen geluid maken bij het fysiek contact is het stoeien, geen vechten.

Ik heb n poes en kater en de poes heeft soms korstjes omdat ze door de kater gebeten is. Niet leuk, maar hoort er wel bij. Ik zie haar ook regelmatig uitdagen.

Enfin, probeer geen mensen logica op ze los te laten en lees eens een boek over kattengedrag. Heel boeiend!
Alle reacties Link kopieren
Als de kitten echt nog een kitten is hoort de oudere kater niet zo dominant te doen.

Ik vind dat niet zo'n goed teken eigenlijk. En nee niet alle katten kunnen bij elkaar. Kun je eventueel nog een andere kitten uit dat nest krijgen? Omruilen, het klinkt zo klinisch tegenover zo'n hummeltje maar als de kitten en de kater elkaar straks in de haren vliegen en één zit boven en één beneden dan is het ook niet leuk.
Bedankt voor de tips. Dat ze niet vechten zolang er geen geluid bij komt kijken wist ik nog niet. Een feliway stekker aanschaffen ga ik ook overwegen.

Verder heb ik al heel erg veel gelezen over kattengedrag voor de nieuwe kitten kwam (en ook voor en na de aanschaf van de eerste kat), maar het is toch altijd anders in de praktijk vind ik. Dan kom je situaties tegen waar je (ik, althans) weinig over kunt vinden en niet altijd een pasklare oplossing voor hebt.
Alle reacties Link kopieren
Nina1966 omruilen? Jij spoort niet.. Dit is normaal gedrag
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud, of hoe jong eigenlijk, is je kitten?
verba volant, scripta manent.
quote:MarianneDavids schreef op 28 mei 2016 @ 23:15:

Hoe oud, of hoe jong eigenlijk, is je kitten?Hij is negen weken oud.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze gewoon bij elkaar gekwakt, niet eens zo'n lange introductie gedaan. Ja het was in het begin even blazen naar elkaar, af en toe een tik, maar ze leren elkaar kennen op die manier en laten aan elkaar zien wie de baas is daar en wie niet.



Normaal gedrag dus en niet tussenbeide komen, behalve als ze elkaar tot bloedens toe gaan aanvallen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zeg ook: laten gaan.



Ik heb een kat en een poes. Kat was 5 toen poes kwam. Poes was 1 dag oud. Moederloos dus met de fles grootgebracht. De eerste weken stond kat te blazen in de deuropening (held!). De weken daarop nam hij poes in zijn bek mee als ik even niet oplette. Als een moederpoes. Daarna, toen ze kon lopen mochten ze samen als ik erbij was. Af en toe kreeg ze een ferme tik op dr kop. Alsof hij wilde kijken hoe ze zou reageren.



Inmiddels hebben ze elkaar geaccepteerd. Ik heb me er nooit veel mee bemoeid. Zolang de bloedspetters niet op de muren zitten; lekker zelf laten uitzoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Louise70 schreef op 28 mei 2016 @ 23:12:

Nina1966 omruilen? Jij spoort niet.. Dit is normaal gedragNee, dominantie tegenover een kitten is niet normaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het trouwens vreemd TO dat ze een katje van hetzelfde geslacht hebben aangeraden. Dat gaat vaak alleen maar goed bij broertjes. Er word juist aangeraden om als er een nieuwe kitten bij een oudere kat komt om er een van het andere geslacht te nemen.

http://www.dierenkliniekkenaupark.nl/nieuwe-kat
Alle reacties Link kopieren
http://www.huisdierplein. ... erbij-hoe-pak-je-dat-aan/
Alle reacties Link kopieren
Bij kittens zou er geen dominantie zijn toch, dat is namelijk geen gevaar. 9 weken is wel jong trouwens.
Alle reacties Link kopieren
quote:nora24 schreef op 28 mei 2016 @ 22:46:

[...]





De kitten is ook een kater, was volgens de dierenarts de beste optie naar aanleiding van zijn gedrag destijds.



Bedankt voor de snelle reacties al, heel fijn!

Ik weet ook wel dat het tijd kost. Ik vind het gewoon moeilijk te zien dat ze niet zo happy zijn en dan wil je er alles aan doen om het beter te maken voor ze.Probeer wat minder gespannen te zijn, ze voelen jouw stress. Dat maakt de situatie niet beter.
Alle reacties Link kopieren
quote:Koettie schreef op 28 mei 2016 @ 23:59:

Bij kittens zou er geen dominantie zijn toch, dat is namelijk geen gevaar. 9 weken is wel jong trouwens.Klopt In principe zou de kater alle kittens moeten dulden. Of ze elkaar later leuk vinden of niet. Dat de oudste er achteraan hobbelt ed klinkt als té dominant.
Dat verbaast me heel eerlijk gezegd ook. Zo'n klein kitten kan toch niet als een gevaar gezien worden door de kater?
Alle reacties Link kopieren
Hoe klein het kitten ook is de kater ziet hem toch als een indringer in zijn territorium. En dat laat hij duidelijk weten. Dit duurt nog wel even totdat duidelijk is wie er de baas is. Zolang het niet te erg word hen onderling dit laten bepalen
Love yourself in all your way and stay who you are in all kinds of days

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven