kat heeft vleermuis gevangen

23-07-2016 11:30 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond/nacht heeft mijn kat een vleermuis gevangen. Ik dacht eerst dat het een muis was en kon het in het donker niet goed zien. Beestje was al dood. Heb het met een sponsje aangeraakt en omgekeerd om te kijken wat het was en of het nog leefde. Toen zag ik dat het geen muis was, dood was en heb ik het in de kliko gegooid. (niet met blote handen aangeraakt) Wel heb ik waarschijnlijk/ mogelijk de plek aangeraakt van het sponsje dat de vleermuis ook heeft aangeraakt.

Ik heb mijn handen daarna gewassen en ben gaan slapen.

Nu toch wel beetje ongerust aan het worden omdat je overal leest dat vleermuizen rabies kunnen hebben. (gelukkig niet veel vleermuizen, de meest voorkomende iig niet)Ik weet niet of de vleermuis al dood was/ziek was toen mijn kat hem vond of dat hij hem echt uit de lucht heeft gevangen ( zo ja chapeau voor de kat) Maar een levende vleermuis zal vast van zich afbijten lijkt mij.

Dierenarts gebeld vandaag. Die zag geen reden om nu gelijk te komen, maar dinsdag wordt de kat geent tegen rabies.

De voedsel en waren autoriteit dierenziektes geeft ook aan dat als de vleermuis mij niet heeft gebeten of gelikt, zij verder ook niets doen.



Iemand hetzelfde meegemaakt? Een vleermuis aangeraakt en je leeft nog? ;)

Ja ik weet dat ik panisch doe. Ik schommel tussen doe gewoon normaal en ga verder met leven en als een kip zonder kop alles ontsmetten.
Als je je handen met zeep hebt gewassen is er niets aan de hand. Als je kat gewoon jaarlijks? ingeënt is tegen rabiës is er ook niets aan de hand.



Je zou eventueel het gedrag van je kat in de gaten kunnen houden en als er wat veranderd naar de dierenarts kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
"De voedsel en waren autoriteit dierenziektes geeft ook aan dat als de vleermuis mij niet heeft gebeten of gelikt, zij verder ook niets doen".



En je gelooft ze niet?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Ja, zelfde situatie meegemaakt en zowel kat als ik zelf leven nog.
Alle reacties Link kopieren
O NEEEE JE GAAAAT DOOOOOOOD

echt hoor.
Alle reacties Link kopieren
Btw een likkende vleermuis
Alles ontsmetten natuurlijk.

En niet aan de vloer likken.
gelukkig is de kat gevaccineerd
Alle reacties Link kopieren
Haha ja ze zeiden echt gelikt. Ik dacht ook eh?



Mijn kat wordt niet jaarlijks geënt. Is ook geen standaard enting behalve als ze naar buitenland gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ze doorbijten zou ik niet doen, Het zou de drugs geweest zijn maar toch....

quote:nina1966 schreef op 23 juli 2016 @ 11:36:

Btw een likkende vleermuis Zo gek is dat niet hoor. Ik woon bij een bosrand dus in de avond zie ik ze regelmatig. Zodra ze me zien komen ze blij aanvliegen, maken een soort dansje en geven me een lik. Maar ik ben nog steeds niet dood.
Hier dan maar een reactie van een vleermuisexpert;) Misschien geloof je die wel!



Vleermuizen in nl hebben eigenlijk nooit meer rabies. Ja er is weleens een vermoeden maar na onderzoek blijkt het loos alarm. Ik vang er zo'n 300 per seizoen en raak ze dan ook allen aan. Nog nooit gebeten overigens. Dus het niet aanraken van de vleermuis heeft je echt geen rabies gegeven.



Daarbij is het rabies virus heel zwak. Het overleeft in een dood beest nauwelijks en al helemaal niet als het heel warm/koud is.



Kwam de kat snachts thuis met de vleermuis? Dan kan hij hem gevangen hebben (en het klinkt raar wat ik zeg maar dat is dus strafbaar. Vleermuizen zijn bij de hoogste natuurwet beschermd en als iemand aangifte doet tegen je kat (bv wanneer hij constant vleermuizen aan het vissen is) dan kan er bv een verbod op buitenlopen of in beslagname komen, en ja dit heb ik al meerdere malen mogen meemaken dus dit gebeurd). Maar als hij overdag met het beestje aankwam heeft hij denk ik een zwak/oud exemplaar getroffen. Of de kat moet ergens op zonder kunnen.



Hoe dan ook, niks om je zorgen over te maken! Zelfs al had het beestje rabies dan moet je overigens bijna de hersens van het beestje opeten om van een vleermuis rabies te krijgen!
quote:abba-satus schreef op 23 juli 2016 @ 11:39:

Haha ja ze zeiden echt gelikt. Ik dacht ook eh?



Mijn kat wordt niet jaarlijks geënt. Is ook geen standaard enting behalve als ze naar buitenland gaan.rabies is wel een standaard vaccinatie voor katten en honden. waarom heeft jouw kat dat niet?
Alle reacties Link kopieren
quote:nina1966 schreef op 23 juli 2016 @ 11:36:

Btw een likkende vleermuis

Ja joh, je kent ze wel. De vespertilio lebberus.

Bloedlinke beesten.
...
Oh en vleermuisen kunnen je inderdaad likken, dat doen ze als je zo vast hebt dat alleen het kopje nog boven je hand uitsteekt maar ze je ook niet willen bijten



quote:Gooloib schreef op 23 juli 2016 @ 11:40:

Hier dan maar een reactie van een vleermuisexpert;) Misschien geloof je die wel!



Vleermuizen in nl hebben eigenlijk nooit meer rabies. Ja er is weleens een vermoeden maar na onderzoek blijkt het loos alarm. Ik vang er zo'n 300 per seizoen en raak ze dan ook alleen aan. Nog nooit gebeten overigens. Dus het niet aanraken van de vleermuis heeft je echt geen rabies gegeven.



Daarbij is het rabies virus heel zwak. Het overleeft in een dood beest nauwelijks en al helemaal niet als het heel warm/koud is.



Kwam de kat snachts thuis met de vleermuis? Dan kan hij hem gevangen hebben (en het klinkt raar wat ik zeg maar dat is dus strafbaar. Vleermuizen zijn bij de hoogte natuurwet beschermd en als iemand aangifte doet tegen je kat (bv wanneer hij constant vleermuizen aan het vissen is) dan kan er bv een verbod op buitenlopen of in beslagname komen, en ja dit heb ik al meerdere malen mogen meemaken dus dit gebeurd). Maar als hij overdag met het beestje aankwam heeft hij denk ik een zwak/oud exemplaar getroffen. Of de kat moet ergens op zonder kunnen.



Hoe dan ook, niks om je zorgen over te maken! Zelfs al had het beestje rabies dan moet je overigens bijna de hersens van het beestje opeten om van een vleermuis rabies te krijgen!wat is jouw beroep?
quote:S-Meds schreef op 23 juli 2016 @ 11:43:

[...]



wat is jouw beroep?Mijn nick andersom :p
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 23 juli 2016 @ 11:42:

[...]



rabies is wel een standaard vaccinatie voor katten en honden. waarom heeft jouw kat dat niet?Wij hebben er altijd nog apart om moeten vragen omdat we naar landen gaan waar het verplicht is. In Nederland is rabiës hoegenaamd uitgebannen en is het geen verplichte vaccinatie...en daarmee ook (in ieder geval bij veel dierenartsen) niet standaard.
Oh dear, how sad, never mind.
Van de week nog watervleermuizen op het terrein van de koning gevangen! Gaaf!



Maar ook van dichtbij gezien hoe vleermuizen zijn verdronken in een oude bloempot waar water in stond en plastic langs de wand zat. Door het plastic kunnen de beestjes er niet uit waardoor ze verdrinken. En als er 1 in nood is en roept komt de rest met fatale gevolgen "helpen"
Alle reacties Link kopieren
Ohhhh wat een interessant beroep heb jij!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu ook wel jaloers op onze huisbioloog, ik vind vleermuizen echt schitterende beestjes! Ik sta soms als het schemert een poosje naar al die langsschietende fladderaars te kijken, prachtig!
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Gooloib schreef op 23 juli 2016 @ 11:44:

[...]



Mijn nick andersom :pleuk
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 23 juli 2016 @ 11:42:

[...]



rabies is wel een standaard vaccinatie voor katten en honden. waarom heeft jouw kat dat niet?



Mijn katten krijgen altijd alleen niesziekte en kattenziekte. Ik hoor de dierenarts nooit over andere entingen.



quote:Phaedra_ schreef op 23 juli 2016 @ 11:37:

Alles ontsmetten natuurlijk.

En niet aan de vloer likken.



Ik zal me proberen in te houden niet aan de vloer te likken ;)



Bedank voor je antwoord gooloib. Kan ik weer over tot de orde van de dag ;)

Dit is de eerste keer dat mijn kat een vleermuis vangt. Hopelijk volgen er niet meer want het zijn nuttige beesten die vleermuizen.
quote:Hayek schreef op 23 juli 2016 @ 11:48:

Ik ben nu ook wel jaloers op onze huisbioloog, ik vind vleermuizen echt schitterende beestjes! Ik sta soms als het schemert een poosje naar al die langsschietende fladderaars te kijken, prachtig!Ja leuk! Als je heel goed luistert dan kun je in deze tijd paarroepjes horen. Het enige geluid dan mensen zo kunnen horen. Het klinkt een beetje als piepent prrrt (zoals de kat weleens doet)
quote:Gooloib schreef op 23 juli 2016 @ 11:46:

Van de week nog watervleermuizen op het terrein van de koning gevangen! Gaaf!



Maar ook van dichtbij gezien hoe vleermuizen zijn verdronken in een oude bloempot waar water in stond en plastic langs de wand zat. Door het plastic kunnen de beestjes er niet uit waardoor ze verdrinken. En als er 1 in nood is en roept komt de rest met fatale gevolgen "helpen"Ach wat zielig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven