kat heeft vleermuis gevangen

23-07-2016 11:30 63 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteravond/nacht heeft mijn kat een vleermuis gevangen. Ik dacht eerst dat het een muis was en kon het in het donker niet goed zien. Beestje was al dood. Heb het met een sponsje aangeraakt en omgekeerd om te kijken wat het was en of het nog leefde. Toen zag ik dat het geen muis was, dood was en heb ik het in de kliko gegooid. (niet met blote handen aangeraakt) Wel heb ik waarschijnlijk/ mogelijk de plek aangeraakt van het sponsje dat de vleermuis ook heeft aangeraakt.

Ik heb mijn handen daarna gewassen en ben gaan slapen.

Nu toch wel beetje ongerust aan het worden omdat je overal leest dat vleermuizen rabies kunnen hebben. (gelukkig niet veel vleermuizen, de meest voorkomende iig niet)Ik weet niet of de vleermuis al dood was/ziek was toen mijn kat hem vond of dat hij hem echt uit de lucht heeft gevangen ( zo ja chapeau voor de kat) Maar een levende vleermuis zal vast van zich afbijten lijkt mij.

Dierenarts gebeld vandaag. Die zag geen reden om nu gelijk te komen, maar dinsdag wordt de kat geent tegen rabies.

De voedsel en waren autoriteit dierenziektes geeft ook aan dat als de vleermuis mij niet heeft gebeten of gelikt, zij verder ook niets doen.



Iemand hetzelfde meegemaakt? Een vleermuis aangeraakt en je leeft nog? ;)

Ja ik weet dat ik panisch doe. Ik schommel tussen doe gewoon normaal en ga verder met leven en als een kip zonder kop alles ontsmetten.
Alle reacties Link kopieren
quote:abba-satus schreef op 23 juli 2016 @ 11:51:

Hopelijk volgen er niet meer want het zijn nuttige beesten die vleermuizen.Vogels en muizen zijn ook nuttig.
Oh dear, how sad, never mind.
Wat Gooloib zegt inderdaad. Ik vang zelf niet voor de lol vleermuizen maar ik had een maine coon die ging op de tuinhaard zitten en mepte ze zo uit de lucht wat inderdaad een hele prestatie is. Ik ruimde ze net zo op als andere prooien en nooit wat van gekregen. Rabiës enting is niet standaard in Nederland omdat het hier eigenlijk niet voorkomt, die ene kat heb ik dus wel laten enten voor de zekerheid, de andere katten niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 23 juli 2016 @ 11:52:

[...]



Ja leuk! Als je heel goed luistert dan kun je in deze tijd paarroepjes horen. Het enige geluid dan mensen zo kunnen horen. Het klinkt een beetje als piepent prrrt (zoals de kat weleens doet)



Goed luistert....



Hier vliegen er regelmatig (ik woon nogal landelijk) en dat gepiep is niet te missen, heel hoog en schel. Meestal achter het huis (daar staat een klein stukje bos), dus mijn dochter slaapt regelmatig met het raam dicht.



En ja, één van onze katten nam er ooit eentje mee naar huis. Maar ik denk dat ie ziekzwakmisselijk is geweest, want normaal gesproken zijn ze echt razendsnel.



Maar ik ben wel blij om te lezen dat ze in principe geen enge ziektes bij zich dragen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Ceylon schreef op 23 juli 2016 @ 12:23:

[...]





Goed luistert....



Hier vliegen er regelmatig (ik woon nogal landelijk) en dat gepiep is niet te missen, heel hoog en schel. Meestal achter het huis (daar staat een klein stukje bos), dus mijn dochter slaapt regelmatig met het raam dicht.



En ja, één van onze katten nam er ooit eentje mee naar huis. Maar ik denk dat ie ziekzwakmisselijk is geweest, want normaal gesproken zijn ze echt razendsnel.



Maar ik ben wel blij om te lezen dat ze in principe geen enge ziektes bij zich dragen.

Ohh ze mogen dan geen rabies hebben maar wel heel veel andere nate ziektes;)



Nee grap, allemaal niet gevaarlijk voor mensen.



In de stad moet je echt heeeel goed luisteren;)
Ik raak allerlei dieren aan zonder er zo ver bij na te denken... Daarna handen wassen en ik vind het best. Ben niet zo bang aangelegd.
Alle reacties Link kopieren
quote:S-Meds schreef op 23 juli 2016 @ 11:42:

[...]



rabies is wel een standaard vaccinatie voor katten en honden. waarom heeft jouw kat dat niet?Haar kat heeft dat niet omdat het helemaal geen standaard vaccinatie is. Alleen als je met je dier de grens over gaat ben je het verplicht.
Ik dacht dat rabiës verplicht was, maar blijkbaar niet
Alle reacties Link kopieren
Ik lees op de website van het Rivm dat het in Nederland nog nooit is voorgekomen dat een kat hondsdol is geworden door na contact met een vleermuis.

Ik denk dat dit je wel gerust kan stellen. En anders zien we je binnenkort in het nieuws
quote:Gooloib schreef op 23 juli 2016 @ 11:52:

[...]



Ja leuk! Als je heel goed luistert dan kun je in deze tijd paarroepjes horen. Het enige geluid dan mensen zo kunnen horen. Het klinkt een beetje als piepent prrrt (zoals de kat weleens doet)



Echt waar? Er vliegen er hier veel rond, maar ik hoor ze nooit. Ik ga er eens op letten.

Ik vleermuizen
Onze katten hebben hetzelfde gedaan en hebben beide een injectie gehad, voor de zekerheid. Het hangt van de soort vleermuis af of er kans is op hondsdolheid.
Alle reacties Link kopieren
Zou me eerder zorgen maken om die klikko met dood beest. Met deze tempraturen kruipen daar binnen 3 dagen de maden uit... getver, altijd begraven
Oooh hier zijn er ook heel veel! Vliegen zo langs het dakraam

Ik zou inderdaad met dit weer geen dode vleermuis in m'n kliko willen hebben, ben bang dat je kat dan ook weer met ander gespuis thuis zal komen..;-)
quote:Rusticaa schreef op 23 juli 2016 @ 12:41:

Ik dacht dat rabiës verplicht was, maar blijkbaar niet



Veel andere landen eisen die enting als je de grens over wil. In Nederland is er geen enkele vaccinatie verplicht, sommige opvangplekken,shows of uitlaat services stellen die eis wel als je je dier er heen wil brengen. Verder hoeft niemand zijn huisdier te laten vaccineren als ze dat niet willen.



Ik heb in Amsterdam echt vaak zat vleermuizen gehoord trouwens. Waar ik vroeger werkte vlogen ze rond tussen de gebouwen, daar hoefde je je best niet te doen om ze te horen hoor als het raam open stond hoorde je ze gewoon piepen. Wel leuk om te zien.
Zijn vleermuizen zo zeldzaam in Nederland? Waar ik woon zie je er genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik nog op de 10e etage in de stad woonde, kwamen ze ook elke avond langs vliegen om mugjes enzo te vangen. En nu woon ik op de tweede verdieping en zie ik ze nog wel eens, maar veel minder.
Alle reacties Link kopieren
Schijnt dat niet iedereen dat piepen kan horen. Ik hoor het wel, ik hoor ook de muizen piepen in de tuin. Vriend niet, ik vind het zó schel dat ik dat moeilijk vind om te geloven maar het is echt zo.

Je vermogen om hoge frequenties te horen neemt ook af met de leeftijd.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
quote:streepjessokken schreef op 23 juli 2016 @ 14:02:

Schijnt dat niet iedereen dat piepen kan horen. Ik hoor het wel, ik hoor ook de muizen piepen in de tuin. Vriend niet, ik vind het zó schel dat ik dat moeilijk vind om te geloven maar het is echt zo.

Je vermogen om hoge frequenties te horen neemt ook af met de leeftijd.Paarroepjes kan iedereen met een goed gehoor horen. Echolocatie en kind-moederinteractie doen wij met een batdetector:)
quote:Potplant schreef op 23 juli 2016 @ 13:21:

Zijn vleermuizen zo zeldzaam in Nederland? Waar ik woon zie je er genoeg.Zeker zeldzaam maar dan meer op biodiversiteit. Zo zijn er van de soort gewone dwergvleermuis heel veel. Deze soort is heel makkelijk en kan overal leven. Maar bv de tweekleurige vleermuis is heel zeldzaam. Heeft een specifiek habitat en komt daardoor op maar een paar kleine bedreigde plekken voor.
quote:S-Meds schreef op 23 juli 2016 @ 11:42:

[...]



rabies is wel een standaard vaccinatie voor katten en honden. waarom heeft jouw kat dat niet?Nee. Niet standaard. Ook niet nodig.
quote:Gooloib schreef op 23 juli 2016 @ 14:12:

[...]



Zeker zeldzaam maar dan meer op biodiversiteit. Zo zijn er van de soort gewone dwergvleermuis heel veel. Deze soort is heel makkelijk en kan overal leven. Maar bv de tweekleurige vleermuis is heel zeldzaam. Heeft een specifiek habitat en komt daardoor op maar een paar kleine bedreigde plekken voor.Wat heb jij een mooi beroep, wilde vroeger ook altijd bioloog worden maar was te lui om te leren.
quote:emmetje2 schreef op 23 juli 2016 @ 14:39:

[...]

Wat heb jij een mooi beroep, wilde vroeger ook altijd bioloog worden maar was te lui om te leren.Dank je wel! Overigens ervaar ik mijn beroep als ieder ander beroep: ik ben liever morgen vrij maar zit liever niet voor altijd thuis:p
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 23 juli 2016 @ 14:55:

[...]



Dank je wel! Overigens ervaar ik mijn beroep als ieder ander beroep: ik ben liever morgen vrij maar zit liever niet voor altijd thuis:pOok ik ben jaloers. Ik vind vleermuizen zo leuk!
quote:Gooloib schreef op 23 juli 2016 @ 14:10:

[...]



Paarroepjes kan iedereen met een goed gehoor horen. Echolocatie en kind-moederinteractie doen wij met een batdetector:)

Kind-moederinteractie, wat klinkt dat lief.



Hier ook vleermuizen rond het huis. Nooit geweten dat ze ook geluid maken wat wij ook kunnen horen. Zal er eens op letten.

Sinds kort via een vleermuizenwerkgroep een vleernuizenkast aan de muur van het huis. Ik hoop dat er wat in komt!
Hier ook in de schemering veel vleermuizen, je hoort ze met hun geluidje het hele gebied aftasten en ze vliegen heel dicht langs je, heel bijzonder. Ik heb er wel eens 1 in het gordijn van het vakantiehuis gehad en toen vond ik het wel spannend qua bijten omdat ze ook zo panikerig rondvliegen.
quote:-Fenna- schreef op 23 juli 2016 @ 15:11:

[...]



Kind-moederinteractie, wat klinkt dat lief.



Hier ook vleermuizen rond het huis. Nooit geweten dat ze ook geluid maken wat wij ook kunnen horen. Zal er eens op letten.

Sinds kort via een vleermuizenwerkgroep een vleernuizenkast aan de muur van het huis. Ik hoop dat er wat in komt!Hier maken ze juist veel geluid, het klinkt alsof je lucht tussen je tanden doorzuigt, alsof er iets tussen je tanden vast zit zeg maar. Dat geluid maken ze als ze rondjes rond je hoofd vliegen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven