Kat houd ons wakker.

21-04-2014 11:50 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 2 katten en de deur van onze slaapkamer is altijd open.

(anders gaan ze voor de deur mauwen of aan de deur krabben.) Nu hebben we een probleem met 1 kat. Als wij het licht uit doen wordt ze wakker, rekt ze zich uit en gaat ze storend doen. Lawaai maken met spullen en krabben aan voeten als we in bed liggen. Merk eigenlijk vooral dat als ik slaap, ze begint. Heeft iemand ervaring met dit probleem en weet iemand hoe dit te voorkomen is? (of af te leren)
Alle reacties Link kopieren
Lief hè. En katten zijn van origine nachtdieren. Er zijn exemplaren die hun ritme aan het personeel aanpassen. Maar dat heeft die van jou nog niet gedaan.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Alle reacties Link kopieren
De deur dicht doen en volhouden...
Alle reacties Link kopieren
Kat uit de slaapkamer, 's avonds lekker met 'm spelen en 'm zijn eten geven net voordat jij naar bed gaat, zodat meneer z'n pens vol heeft en ook gaat snurken.
Alle reacties Link kopieren
Een bench kopen en met bak, voer en water daar in de nacht voorlopig in doen? Deur van de woonkamer dicht?

Onze kat heeft zich gelukkig aan ons ritme aangepast en ligt tot een uur of 6 (soms tot 8) bij ons op bed. Daarna gaat hij de bak en dan de woonkamer in. Alleen s avonds wil hij als wij willen gaan slapen regelmatig mauwen en aan de voordeur krabben. Dan halen we hem op en is het vaak over.
Alle reacties Link kopieren
Een kat in een bench, die van mij zouden dat niet pikken hoor.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
niet meer op de slaapkamer laten dus

't is een nachtdier
Plantenspuit. En je aanwennen dat je kleine rommeltjes meteen opruimt.



Ik heb de plantenspuit nog als reminder bij de slaapkamerdeur staan. Katten zijn al jaren rustig 's-nachts, tenzij ik die spuit weghaal: dan is het weer bal.
Deur dicht doen is niet handig, dan wordt het alleen maar erger.

Zal uitleggen waarom. Katten zijn heel erg terratoriaal. (hoe schrijf je dat toch... )



De slaapkamer hoort ook bij het terratorium van een kat, sterker nog, de slaapkamer is heel belangrijk voor een kat omdat jouw geur daar heel sterk aanwezig is. Die geur is belangrijk en fijn voor een kat omdat hij daar rustig van wordt.

Als je dat af gaat sluiten wordt die kat nog onrustiger.



Ik heb het idee dat jouw kat dat vooral doet omdat hij nog energie heeft en dergelijke.

Het is dus een zaak om hem moe te maken door van te voren met hem of haar te spelen.

(en dan echt spelen, niet 2 minuten)

Dan moet je wel op 'zijn kats' met hem spelen. Een stok weggooien en verwachten dat ie hem terug brengt heeft weinig zin, dat vindt een kat niks aan. (en katten doen nou eenmaal alleen maar iets als ze er zin in hebben)

Dat hoeft overigens niet veel te kosten, een propje papier, een doos met een paar gaten erin, een stokje, een blaadje, een sok aan een touwtje binden, etc.

Kwestie van creatief zijn!



Bach rescue (die voor kids, in de gewone zit alcohol) helpt ook heel goed bij dieren.

Bovenstaande moet je trouwens wel een paar x per dag doen, natuurlijk ook in de avond om de kat moe te maken.

Je hebt wel eventjes geduld nodig, gewoon even een tijdje proberen.



Mocht het na een paar dagen/weken weinig resultaat hebben, geef een gil, dan breng ik 1 van mijn katten wel even langs ;-)/

(haar bijnaam is 'zoefzoefzoë'..., zij wil altijd spelen en rennen... alhoewel ze nu ligt te pitten...)
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, heb dit probleem in meervoud. Ene kat bedenkt elke nacht hoe gek ie op me is, min 2 x per nacht krijg ik allemaal kusjes in m'n gezicht van hem en bijt ie zachtjes in mijn oor. Plantenspuit werkt niet, dit ras is gek op water.

Deur dicht: geprobeerd, maar na 2 nachten zonder een uur slaap hield ik dit niet meer vol, continu krabben aan de deur, stukken verf eraf.
Alle reacties Link kopieren
Negeren, negeren, negeren.

Dat is echt het enige dat werkt. Negatieve aandacht is ook aandacht, dus niets doen, ook niet met een plantenspuit.



Die van ons beginnen om half 7, soms zelfs om 5 uur al met herrie maken om ons wakker te maken in de hoop dat ze dan eten krijgen. Als we ons slapend houden duurt het max een kwartier en is het afgelopen. Als ik het aandacht geef gaat het door.
Alle reacties Link kopieren
2 weken doorzetten.. Gewoon je deur sluiten.. En er bestaan sprays die katten vies vinden zodat ze niet aan de deur gaan krabben
veroordeel wat je ziet, maar wat jij ziet .... ben ik niet
Bij mij werd het wakker maken 's morgens minder toen ik ze op wisselende tijden eten ging geven en niet meer meteen nadat ik was opgestaan. Nu komen ze wel bij me liggen en rennen soms over mijn bed heen als ze achter elkaar aan rennen. Maar ze maken me niet meer wakker om specifiek mijn aandacht te vragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:marilyn82 schreef op 21 april 2014 @ 12:21:





De slaapkamer hoort ook bij het territorium van een kat,

Helemaal niet.

De mijne komen er echt nooit. En er zijn ook nooit katten in geweest. Ik heb nu zeker 30 jaar katten gehad en echt niet dat zij ooit mijn slaapkamer als hun territorium hebben gezien. Katten kan je heus opvoeden hoor.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Heel veel tips! Alleen het probleem is niet zo zeer dat ze in de ochtend vervelend is. Maar op het moment dat we gaan slapen en dat houd gewoon de hele nacht aan. Als we haar negeren begint ze aan voeten te krabben en spinnend over je kussen heen te lopen langs je hoofd. Op het moment dat we haar in haar nekvel pakken of zouden natspuiten vind ze het nog leuk ook. Terwijl de andere kat juist lekker rustig ligt.
Alle reacties Link kopieren
Is het een oudere kat? Het zou dan nl. kunnen dat hij begint te dementeren.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
nee, het is een vrouwtjes kat van nog geen 2 jaar oud. Wel gesteriliseerd, maar daarvoor plaste ze elke dag op het bed als we wouden slapen.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar! Hier een mannetje dat gaat miauwen alsof hij krols is zodra het licht uit gaat. Ze rennen door de gang heen, klinkt soms alsof er een paard door heen holt, zo'n herrie.



Ik heb besloten het te negeren. Boos worden heb ik alleen mijzelf mee want hun gaan toch wel door. Sindsdien slaap ik beter.

Maar ik snap je wel, het is best hinderlijk.
Alle reacties Link kopieren
Dat is geen kat, dat is een diva .

Want ja, honden hebben een baasje, maar katten hebben personeel.



Hebben ze wel een goede krabpaal waar ze hun nageltjes op kunnen uitleven?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:noah88 schreef op 21 april 2014 @ 12:22:

Ik lees mee, heb dit probleem in meervoud. Ene kat bedenkt elke nacht hoe gek ie op me is, min 2 x per nacht krijg ik allemaal kusjes in m'n gezicht van hem en bijt ie zachtjes in mijn oor.Wat lief
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
quote:marilyn82 schreef op 21 april 2014 @ 12:21:

De slaapkamer hoort ook bij het terratorium van een kat,





Ja dat kan, als je kat de baas in huis is.

Die van mij weten niet eens wat een slaapkamer is en waar die zou moeten zijn hoor. Geen beesten op de bovenverdieping. IK bepaal wie waar komt in huis. En niet de kat. Zou me een mooie boel worden. Kat baas over de ruimtes en cavia over de koelkast zeker.
Alle reacties Link kopieren
Wat hier wel werkt is bijv. een uur met de katten spelen dat ze lekker moe zijn. En ze krijgen eten als ik ga slapen. Ze eten hun buikje rond, gaan zichzelf wassen en vallen lekker in slaap erna.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Slaap je boven? Hou de katten dan beneden, deur dicht en negeren.

Echt.. ik moet er niet aan denken, katten op de slaapkamer.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige met ideale katten? Zo gauw ik naar bed ga, komen ze gezellig bij me liggen. Nooit gedonder of wat dan ook.

Ze maken me smorgens ook nooit wakker. Als ik moet werken ben ik om 6 uur op, als ik vrij ben slaap ik tot ik uit mezelf wakker word.

Ene keer is dat vroeg, andere keer pas tegen 11. Maar ze maken me nooit wakker zelfs niet als de voerbak leeg is



Zo te horen ben ik gezegend!
Alle reacties Link kopieren
Onze kat sliep 's nachts altijd in de garage. Als wij naar bed gingen zette ik daar eten voor haar neer. Ze liep dan ook eigenlijk uit haarzelf naar de garage toe en 's morgens bij het opstaan mocht ze er weer uit. Sommige mensen zullen het vast zielig vinden maar ik moet er niet aan denken om dagelijks wakker gehouden te worden door een/mijn kat. Vind sowieso beesten in de slaapkamer geen optie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven