Kat is ziek :(

05-02-2017 02:32 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben nieuw hier maar heb wat advies nodig. Mijn katje Beer van inmiddels 1 jaar en 5 maanden is ziek. Op dit moment lig ik bij hem op bed, normaal gezien zou hij zijn opgestaan als ik alleen al op bed was gaan zitten. Nu niet.



Hij was al 3 dagen lusteloos, wilde niks, liep niet meer door het huis, gaf geen kopjes meer, spinde niet meer en at weinig. Afgelopen vrijdag ben ik met hem bij de dierenarts geweest, daar bleek hij 40,3 graden koorts te hebben en was hij afgevallen. Bij de dierenarts heeft hij 2 injecties gehad, 1 met antibiotica en 1 met een ontstekingsremmer/pijnstiller tegen de koorts. Ook medicatie meegekregen voor thuis. De dierenarts zei dat hij na de injecties toch al wat moest opknappen. Toen ik thuis kwam liep hij inderdaad weer wat door huis, maar ik vond hem eerder rusteloos, elke keer op een ander plekje liggen of ineens midden op de vloer. Ook was hij erg wankel op zijn poten. Wel een mini beetje vlees gegeten en paar brokjes.



Ook zei de dierenarts dat ik dit weekend weer een normale kat moest hebben. Nu is het zaterdagnacht en het gaat alles behalve beter met Beer. Hij heeft de hele dag weer liggen slapen, wil inmiddels niks meer eten en drinkt ook weinig. Hij heeft nog steeds hele warme oortjes, dus ook koorts.



Ik weet niet meer wat ik moet doen, belangrijkste vind ik nu is dat hij moet gaan eten, gezien niet eten heel snel slecht is voor katten. Maar hoe? Waar hij gisteren nog wat snoepjes wilde, wil hij nu helemaal niets meer. Zijn medicijnen 2 antibiotica pillen en een spuitje met ontstekingsremmer heeft hij wel gehad. Al heb ik de tweede antibiotica pil die ik hem vanavond gaf in zn bekje moeten leggen omdat hij hem niet wilde.



Heeft iemand tips? Ik maak me zo`n zorgen, dit is zo niet hoe mijn Beer normaal is.



Liefs,
Wat denk je er van om de dierenarts te bellen. Er is er altijd wel 1 die weekenddienst heeft.
Alle reacties Link kopieren
He wat akelig zo midden in de nacht, zoveel zorgen..

Ik zou water gaan geven met het spuitje, klein beetje tegelijk. Slikt hij goed, dat wat opvoeren. Gaat het nog goed, vlees verdunnen tot vleessap zeg maar, en dat door het spuitje. Heb je toevallig witte vis in de diepvries? Dan koken en het afgekoelde visnat proberen te geven. En daarna de vis? Doen ze hier een moord voor..



Als slikken met water al niet gaat,bel dan je eigen dierenarts. Op het bandje hoor je hoe je de dienstdoende DA kunt bereiken.



Sterkte!
Geef hem anders iets heel lekkers, wat je normaal niet zou geven. Slagroom, pate, worst, vleeswaren, zoiets. Of boter ofzo. En iets met vocht erin. Ik weet dat je dat normaal niet zou geven maar het kan zijn dat ie dat wel eet en het lijkt me belangrijk dat dat lukt. En je kunt idd altijd even bellen met een weekend dierenarts, voor raad. Sterkte.
Alle reacties Link kopieren
Wat een lieve en snelle reacties zo midden in de nacht!



Toeval wil dat hij net wat water heeft gedronken uit zn bakje.



@andante36: ik heb de spoed DA nog niet gebeld omdat dit niet valt onder "spoed" en je belt toch iemand wakker, vind ik lastig..



@ambra: dankje voor je tips. Helaas geen witvis in huis, maar de truc met vlees vermalen tot sap ga ik zo proberen!



@ameliaaa: die dingen krijgt hij normaal inderdaad niet. Misschien moet ik dat maar eens proberen inderdaad. Dankje!
Ik zou al beginnen met zoveel mogelijk water naar binnen spuiten met dat spuitje.

Zorgen dat hij vocht binnenkrijgt.



En morgenochtend eerste werk zo snel mogelijk een dierenarts zien te vinden.

(Ik zou er niemand voor gaan wakker bellen, maar morgen / straks om 8 u aan de lijn hangen.)



Vrij duidelijk dat de anti-biotica niet of te weinig aanslaat.
Alle reacties Link kopieren
Amalia heeft gelijk, alles wat anders niet "mag" , uitproberen. Mijn katten lusten bv ook graag yoghurt, kun je ook verdunnen, ze eten geitenkaas, creme fraiche..trek je koelkast maar leeg..alles proberen.

Enne..die dierenarts houdt daar rekening mee he, met die bereikbaarheidsdienst. Dat zijn ze gewend.
Geen boter of slagroom geven want daar kunnen ze diarree van krijgen en als hij al weinignheeft gedronken dan droogt hij uit. Lust hij kipfilet (broodbeleg)? Naturel dus niet met tuinkruiden oid.

Mijn katje was veel en vaak ziek maar de kipfilet heeft haar vaak weer op de been gekregen als ze echt niks meer wilde eten. Dierenarts heeft ook speciale voeding die je vermengt met lauwwarm water en daar zitten zoveel voedingstoffen in dat je zelfs met spuitjes (dwang)voeding de kat zijn dagdosis kan voeren. Blikje tonijn met lauwwarm water (dan ruikt het heel sterk) wel beetje laten afkoelen..werkt ook goed. Sterkte...het is echt heel naar om midden in de nacht een ziek dier te hebben maar als je het echt niet vertrouwt naar de dierenarts gaan. Je belt ze niet wakker ze hebben gewoon dienst en zitten daar al.
Alle reacties Link kopieren
Zo zie je, alle kattenliefhebbers verzamelen zich ook 's nachts om een andere kattenliefhebber te hulp te schieten! Alleen maar toffe mensen!



Ik heb zelf een beetje een 'kwakkelkat' die af en toe ineens een paar daagjes wat hangerig is. Hij is ooit heel ernstig ziek geweest en dit heeft hij er aan over gehouden. Als hij dan geen interesse heeft in eten, dan geef ik hem wat kattenmelk van Whiskas. Dat vindt hij lekkerder dan dat eeuwige water en dan krijgt hij toch in ieder geval wat voedingsstoffen binnen, al is het maar gering.

Wat op mijn andere katten werkt als ze niet helemaal lekker zijn, is om het vlees een klein beetje op te warmen in de magnetron. Dit versterkt de geur van het eten en dat maakt het extra aantrekkelijk om toch eens proberen te gaan eten. De vleessoep die ambra voorstelde is ook een heel goed idee wat soms nog wel eens wil helpen.



Wat ik je nog wel even op je hart wil drukken is dat je je nooit en te nimmer lullig hoeft te voelen om een beroep te doen op de nachtdierenarts, hoor! De extra kosten die ze daar voor rekenen maken het 'wakker moeten worden' meer dan rendabel voor hen. En daarbij komt dat ze dit vak met liefde hebben gekozen; als nachtwerk zo'n probleem was, dan zouden ze het niet aanbieden.

Heel veel sterkte met je poezenkindje! Lief dat je zo met hem begaan bent.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allen!



@adancerblogs: Nou potverdorie inderdaad! Dit had ik niet verwacht zo midden in de nacht. Maar alles voor de kleine furrbaby`s! Wat een lieve fijne reactie, dankje!



Ik heb inmiddels alles wat ik had uit de kast getrokken, was helaas niet heel veel want had geen boodschappen gehaald..



Heb het geprobeerd met boter, leverpastei, kaas, blikvoer, brokjes en kattensnoepjes. Hij wil niks, krijg het ook niet in zijn bek.



Het spuitje twijfel ik nog over. Het is namenlijk hetzelfde spuitje als waar hij zijn medicatie door krijgt, ding is super klein en dun en niet schoon te maken vanbinnen. Weet niet of dat heel handig is?



Hij ligt nu nog steeds bij me op bed, als hij morgenochtend nog niks eet, bel ik sowieso de dierenarts.



@cherke: is dat bij jullie zo? In het relatief kleine stadje waar ik woon liggen de spoed dierenartsen gewoon op 1 oor.
Alle reacties Link kopieren
Nu de dierenarts bellen hoor! Misschien kunnen ze zelfs even hij je thuis komen kijken. Hoe gaat het nu?
Rust! Geef dat beestje wat rust ipv alleen maar te dwangvoeren ed. Je zegt dat hij normaal weg gaat als jij er op bed bij komt. Dit is heel vervelend voor het beestje dat hij nu niet weg kan, kost hem veel energie.



Jij wil toch ook niet steeds geprikkeld worden als je ziek op bed ligt?
Och wat sneu. Gaat het al iets beter met Beer? Je kunt ook een menselijke thermometer gebruiken om zijn temperatuur te meten. Weet je even hoe hoog het is.
TO: een kat die niet eet dat is zeker wel spoed, weekend arts bellen dus!

Naar he, als je kat zich zo vervelend voelt...
Echt bel een dierenarts. Een kat die helemaal niks eet is ziek en leververvetting wil je ook niet. Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Dierenarts bellen.



Als een kat 24 uur niet heeft gegeten is hij zo goed als opgegeven. Dan zet de leververvetting al in en hongert hij zich dood. Rust klinkt dus leuk maar dwangvoeren kan bij katten gewoon nodig zijn.



Overleg ook eens met de DA over bloedonderzoek. Alvleesklierontsteking uit zich vaak ook in geen zin om te eten ed.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
Dit klinkt echt als spoed als je wacht tot maandag leeft hij misschien niet meer
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat zit aan dezelfde medicijnen en wilde ook zo slecht eten en drinken afgelopen weekend (zeg maar, niet eten en drinken). Hier kreeg ze speciaal natvoer bij de dierenarts, met extra calorieën en wat je idd wat kunt verdunnen en met een spuitje opzuigen en geven als hij het zelf niet wil/gaat eten. Water kan ook daarmee. Heb het niet met het spuitje van de ontstekingsremmer gegeven (al kan water daar vast wel mee), maar met een dikkere (ook meegehad bij de DA, die liet ook zien hoe je dat voer met die spuit moet geven enzo).

Bellen dus.

Sterkte voor je kattenbeest
Oh en als katten te lang niet eten worden ze misselijk, waardoor ze niet willen eten en het cirkeltje zich zo in stand houdt.
Alle reacties Link kopieren
De blikken natvoer zijn van het merk Hills, en dan Restorative Care. Volgens de dierenarts met extra calorieën, vitamines, lichtverteerbaar en zelfs de meest kritische kat lust het zei ze. En dat klopte aardig want de poes die hier ziek was eet sowieso maar 1 soort brokken en 1 soort natvoer. Als ik iets anders haalde dan dat kon ik op mijn hoofd staan maar at ze pertinent niet. Behalve die spul dus, dat lust ze ook
Alle reacties Link kopieren
Als de dierenarts geen aanwijsbare reden kan vinden zou ik wel starten met dwangvoeding. De dierenarts heeft ook eetlustopwekkende pilletjes trouwens. Soms komt een kat door ziekte en stress in een negatieve spiraal terecht.



Die van mij heeft ook flink gekwakkeld. Helemaal doorgelicht aan alle kanten maar behalve een kattengriepje verder niks gevonden. Flink afgevallen en het was al nooit een dikzak. Toen we gingen verhuizen stopte hij met eten door de stress. 1x zo'n eetlustopwekkend pilletje en het probleem was verholpen!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Alle reacties Link kopieren
quote:Myvdb schreef op 05 februari 2017 @ 03:34:

Bedankt allen!



@adancerblogs: Nou potverdorie inderdaad! Dit had ik niet verwacht zo midden in de nacht. Maar alles voor de kleine furrbaby`s! Wat een lieve fijne reactie, dankje!



Ik heb inmiddels alles wat ik had uit de kast getrokken, was helaas niet heel veel want had geen boodschappen gehaald..



Heb het geprobeerd met boter, leverpastei, kaas, blikvoer, brokjes en kattensnoepjes. Hij wil niks, krijg het ook niet in zijn bek.



Het spuitje twijfel ik nog over. Het is namenlijk hetzelfde spuitje als waar hij zijn medicatie door krijgt, ding is super klein en dun en niet schoon te maken vanbinnen. Weet niet of dat heel handig is?



Hij ligt nu nog steeds bij me op bed, als hij morgenochtend nog niks eet, bel ik sowieso de dierenarts.



@cherke: is dat bij jullie zo? In het relatief kleine stadje waar ik woon liggen de spoed dierenartsen gewoon op 1 oor.Niet afwachten en desnoods een diedenarts bellen in een nabijgelegen stad. Dit is echt spoed!
Alle reacties Link kopieren
Geef hem wat melk (als hij dat wil).



Liefst lactosevrij maar als dat niet kan, dan maar gewone. Desnoods koffiemelk.



Dierenarts legde dat als volgt uit; Melk stremt in de maag en wordt dus min of meer kaas. Ook niet verdunnen met water, want dan worden het vlokken. Door de melk krijgt hij vocht binnen, doordat het kaas wordt heeft hij voeding binnen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 05 februari 2017 @ 11:27:

Geef hem wat melk (als hij dat wil).



Liefst lactosevrij maar als dat niet kan, dan maar gewone. Desnoods koffiemelk.



Dierenarts legde dat als volgt uit; Melk stremt in de maag en wordt dus min of meer kaas. Ook niet verdunnen met water, want dan worden het vlokken. Door de melk krijgt hij vocht binnen, doordat het kaas wordt heeft hij voeding binnen.Zolang je niet weet wat hij mankeert, beter niet doen. Als het inderdaad iets heel anders is kan de vettigheid in melk juist voor extra pijn en last zorgen.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
Alle reacties Link kopieren
quote:Gooloib schreef op 05 februari 2017 @ 08:22:

Rust! Geef dat beestje wat rust ipv alleen maar te dwangvoeren ed. Je zegt dat hij normaal weg gaat als jij er op bed bij komt. Dit is heel vervelend voor het beestje dat hij nu niet weg kan, kost hem veel energie.



Jij wil toch ook niet steeds geprikkeld worden als je ziek op bed ligt?



Dit! Geen dwangvoeding, geeft haar even de tijd, net zoals je zelf zou willen als je je zo beroerd zou voelen. Vocht is het belangrijkste.

En morgen gelijk weer naar de dierenarts. Of beter de dierenarts bij jou, gesleep als je zo ziek bent is verschrikkelijk.

Bloedonderzoek uitgebreid.

Let erop dat ze haar rustig en lief benaderen!

Misschien heeft ze wel nierziekte, als dat zo is dan echt niet meer aan laten sleutelen dat wordt anders een lijdensweg.. luister naar je intuïtie met dit soort dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven