Kat is ziek :(

05-02-2017 02:32 84 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Ik ben nieuw hier maar heb wat advies nodig. Mijn katje Beer van inmiddels 1 jaar en 5 maanden is ziek. Op dit moment lig ik bij hem op bed, normaal gezien zou hij zijn opgestaan als ik alleen al op bed was gaan zitten. Nu niet.



Hij was al 3 dagen lusteloos, wilde niks, liep niet meer door het huis, gaf geen kopjes meer, spinde niet meer en at weinig. Afgelopen vrijdag ben ik met hem bij de dierenarts geweest, daar bleek hij 40,3 graden koorts te hebben en was hij afgevallen. Bij de dierenarts heeft hij 2 injecties gehad, 1 met antibiotica en 1 met een ontstekingsremmer/pijnstiller tegen de koorts. Ook medicatie meegekregen voor thuis. De dierenarts zei dat hij na de injecties toch al wat moest opknappen. Toen ik thuis kwam liep hij inderdaad weer wat door huis, maar ik vond hem eerder rusteloos, elke keer op een ander plekje liggen of ineens midden op de vloer. Ook was hij erg wankel op zijn poten. Wel een mini beetje vlees gegeten en paar brokjes.



Ook zei de dierenarts dat ik dit weekend weer een normale kat moest hebben. Nu is het zaterdagnacht en het gaat alles behalve beter met Beer. Hij heeft de hele dag weer liggen slapen, wil inmiddels niks meer eten en drinkt ook weinig. Hij heeft nog steeds hele warme oortjes, dus ook koorts.



Ik weet niet meer wat ik moet doen, belangrijkste vind ik nu is dat hij moet gaan eten, gezien niet eten heel snel slecht is voor katten. Maar hoe? Waar hij gisteren nog wat snoepjes wilde, wil hij nu helemaal niets meer. Zijn medicijnen 2 antibiotica pillen en een spuitje met ontstekingsremmer heeft hij wel gehad. Al heb ik de tweede antibiotica pil die ik hem vanavond gaf in zn bekje moeten leggen omdat hij hem niet wilde.



Heeft iemand tips? Ik maak me zo`n zorgen, dit is zo niet hoe mijn Beer normaal is.



Liefs,
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!



Bedankt voor jullie reacties! Beer wil nog steeds niks eten, zelfs de antibiotica pil was een drama om te geven. Hij is ook weer afgevallen. Vrijdag bij da 3,91 nu thuis 3,78.



Ik probeer de weekend dierenarts te bereiken. Later meer!
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu met Beer?
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag gebeld met de DA. Ze vond het een beetje zorgwekkend. Als Beer nog boven de 39,5 graden koorts had mocht hij een extra dosis novacam (pijnstiller/ontstekingsremmer). Heb hem na het telefoontje getemperatuurd toen had hij 35,7 onder temperatuur dus, maar ik had hem dan ook een uur daarvoor de ontstekingsremmer gegeven.



Ik heb hem inmiddels wat kattenmelk in zijn bek gespoten met het spuitje van de medicatie, dierenarts vond dat geen probleem. Hij wil het alleen zelf niet drinken. Straks temperatuur ik hem nog een keer en als hij dan wel koorts heeft krijgt hij een extra dosis van de ontstekingsremmer.



Morgen ga ik sowieso opnieuw naar de dierenarts.
Alle reacties Link kopieren




Mijn poes heeft ook nog wat last van ondertemperatuur (schommelt er steeds rond). We kregen van de DA de tip om een fles met warm water te vullen (als het wat te warm is in een handdoek wikkelen) en dat als een kruik bij de poes te leggen. Misschien ook een idee voor Beer? Ook legde we handdoeken op de verwarming en dan een over haar een en de handdoeken regelmatig wisselen. Eronder bleef ze wat makkelijker op temperatuur en als ze net van de verwarming kwamen gaf het nog wat extra warmte.



Sterkte en succes voor morgen, en geef Beer een extra aai.
quote:subon schreef op 05 februari 2017 @ 09:51:

Dierenarts bellen.



Als een kat 24 uur niet heeft gegeten is hij zo goed als opgegeven. Dan zet de leververvetting al in en hongert hij zich dood. Rust klinkt dus leuk maar dwangvoeren kan bij katten gewoon nodig zijn.



Overleg ook eens met de DA over bloedonderzoek. Alvleesklierontsteking uit zich vaak ook in geen zin om te eten ed.Sorry hoor, maar naast mij ligt momenteel toch wel het bewijs dat dat niet waar is. Mijn kitten heeft drie dagen niets gegeten en is, na meerdere bezoeken aan de DA, toch op miraculeuze wijze weer opgeknapt.
Heb je tegen je dierenarts gezegd wat voor temperatuur die had? Ondertemperatuur kan een indicatie zijn dat het slechter gaat namelijk. 35,7 is wel heel erg laag hoor. Ik zou dat wel melden en kijken wat ze zeggen.
Als je het niet gemeld hebt, bel ze dan even terug. Zou ik wel doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:intothewild schreef op 05 februari 2017 @ 18:55:

[...]





Sorry hoor, maar naast mij ligt momenteel toch wel het bewijs dat dat niet waar is. Mijn kitten heeft drie dagen niets gegeten en is, na meerdere bezoeken aan de DA, toch op miraculeuze wijze weer opgeknapt.

Zegt helemaal niets. De schade aan de lever kan zich ook pas op latere leeftijd openbaren.

Overigens is de kans op leververvetting bij katten die dik zijn groter dan bij slanke katten, daar zal jij met je kitten geluk mee hebben gehad. Je hebt de kitten dus geen dwangvoer gegeven in de drie dagen dat hij/zij niets at?!
...
Eigenlijk moet je al na 24 uur niks eten al gaan dwang voeren. Katten moeten echt blijven eten anders is het snel foute boel.
quote:Calamitycat schreef op 05 februari 2017 @ 19:21:

[...]



Zegt helemaal niets. De schade aan de lever kan zich ook pas op latere leeftijd openbaren.

Overigens is de kans op leververvetting bij katten die dik zijn groter dan bij slanke katten, daar zal jij met je kitten geluk mee hebben gehad. Je hebt de kitten dus geen dwangvoer gegeven in de drie dagen dat hij/zij niets at?!



Dat snap ik, maar ik vond de reactie van subon dus nogal overtrokken en wilde wat paniek wegnemen bij TO.



Dat heb ik pas na twee of drie dagen gedaan, en enkel kleine beetjes.
Alle reacties Link kopieren
quote:intothewild schreef op 05 februari 2017 @ 19:39:

[...]





Dat snap ik, maar ik vond de reactie van subon dus nogal overtrokken en wilde wat paniek wegnemen bij TO.



Dat heb ik pas na twee of drie dagen gedaan, en enkel kleine beetjes.

Ik vind haar reactie niet overtrokken, leververvetting kan zich heel snel ontwikkelen en is dodelijk.

Zelf heb ik mijn eigen katten altijd al na 12 uur dwangvoer gegeven in de zeldzame gevallen dat ze eens een keer niet aten. Beter het zekere voor het onzekere nemen.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Myvdb schreef op 05 februari 2017 @ 18:45:

Vanmiddag gebeld met de DA. Ze vond het een beetje zorgwekkend. Als Beer nog boven de 39,5 graden koorts had mocht hij een extra dosis novacam (pijnstiller/ontstekingsremmer). Heb hem na het telefoontje getemperatuurd toen had hij 35,7 onder temperatuur dus, maar ik had hem dan ook een uur daarvoor de ontstekingsremmer gegeven.



Ik heb hem inmiddels wat kattenmelk in zijn bek gespoten met het spuitje van de medicatie, dierenarts vond dat geen probleem. Hij wil het alleen zelf niet drinken. Straks temperatuur ik hem nog een keer en als hij dan wel koorts heeft krijgt hij een extra dosis van de ontstekingsremmer.



Morgen ga ik sowieso opnieuw naar de dierenarts.

Heb je echt Novacam gekregen? Pas dan op hoor met een extra dosis, je weet tenslotte niet of je kat aan lever- of nierfalen lijdt.

Vaak zorgt dit middel juist voor een vermindering van de eetlust ook



Ik vind het ook erg zorgwekkend klinken, zou morgenochtend meteen weer naar de dierenarts gaan en zijn bloed laten checken. Laat ze hem ook een eetlustopwekkende pil of injectie geven.



En als ik je nog een tip mag geven, zorg dat je altijd (verkrijgbaar bij iedere dierenarts en of de apotheek) een 10 ml. spuitje in huis hebt. Ideaal voor het geven van water en/of dwangvoer.

Heeft de dierenarts niets gezegd over dwangvoeren??



Sterkte! Ik hoop dat je kat er weer bovenop komt.
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 05 februari 2017 @ 19:20:

Heb je tegen je dierenarts gezegd wat voor temperatuur die had? Ondertemperatuur kan een indicatie zijn dat het slechter gaat namelijk. 35,7 is wel heel erg laag hoor. Ik zou dat wel melden en kijken wat ze zeggen.



De hoogte van de temperatuur heb ik niet gemeld, heb dat gemeten nadat ik met de DA had gebeld.



Ik ben me bewust van de gevaren van leververvetting, daarom vond ik het ook zo belangrijk dat hij ging eten. Ik geef hem om de zoveel tijd een spuitje melk, iets anders krijg ik er niet in. Hij vind het heel naar en gaat gepaard met veel gegrom en gemeen ge-mauw. Maar hij moet.



Straks temperatuur ik hem nog een keertje. kijken hoe hoog of laag het dan is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Calamitycat schreef op 05 februari 2017 @ 20:20:

[...]



Heb je echt Novacam gekregen? Pas dan op hoor met een extra dosis, je weet tenslotte niet of je kat aan lever- of nierfalen lijdt.

Vaak zorgt dit middel juist voor een vermindering van de eetlust ook



Ik vind het ook erg zorgwekkend klinken, zou morgenochtend meteen weer naar de dierenarts gaan en zijn bloed laten checken. Laat ze hem ook een eetlustopwekkende pil of injectie geven.



En als ik je nog een tip mag geven, zorg dat je altijd (verkrijgbaar bij iedere dierenarts en of de apotheek) een 10 ml. spuitje in huis hebt. Ideaal voor het geven van water en/of dwangvoer.

Heeft de dierenarts niet gezegd over dwangvoeren??



Sterkte! Ik hoop dat je kat er weer bovenop komt.



Ik ga morgen zeker terug naar de dierenarts, ik zie hem niet in deze avond/nacht nog volledig omkeren in gedrag namelijk. Die spuitjes ga ik nu inderdaad in huis halen, just incase.



Ja, ik heb novacam gekregen, DA heeft zelf gezegd dat hij een extra dosis mag (heeft ie niet gehad hoor, mocht alleen als hij nog hoger dan 39,5 koorts zou hebben en dat heeft hij niet).



Dwangvoeding heeft ze niks over verteld, maar wist ik zelf eigenlijk ook wel. Alleen de middelen er dus niet echt voor in huis. Ze heeft wel gezegd dat ik hem mocht verwennen met vlees etc. Dit krijgt hij verder namelijk nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar als Beer niets eet, dan zul je hem toch moeten dwangvoeren. Jammer dat ze je niet heeft aangeraden speciaal blikvoer hiervoor op te halen.



Als je weer temperatuurt en het is nog steeds zo laag, leg een warme kruik bij hem en bel dan je dierenarts. Dat is echt foute boel.
...
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft nu 36,8 dat lijkt me een prima temperatuur Als ik afga op wat Google me verteld over de temperatuur van een kat tenminste.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad wat beter, gelukkig maar!
...
Alle reacties Link kopieren
Een normale temp. voor een kat is tussen 38 en 39 graden, dus je kat heeft ondertemp. TO. Ik zou de DA nog bellen om dat door te geven.
36,8? Dat is ondertemperatuur, de temperatuur van een kat zit tussen de 38 en 39. Als je zeker weet dat je het goed hebt gemeten (thermometer diep genoeg) dan moet je echt nu de da bellen, want dat is gevaarlijk laag.
Dat is te laag idd maar niet zo schrikbarend als 35,7. Google eens op 'hoge koorts' als je wilt. Als ik het hier uit ga leggen, kan dat als diagnose stellen worden gezien maar je denkt nu iets dat niet klopt, namelijk, dat als er sprake is van ondertemperatuur, dat er dan niks meer aan de hand is. Of google op 'ondertemperatuur'. Bel je dierenarts, echt.
Alle reacties Link kopieren
Ik las 38,8, leesbril niet op

Meteen DA bellen dus inderdaad!
...
Alle reacties Link kopieren
quote:Ameliaaa schreef op 05 februari 2017 @ 20:53:

Dat is te laag idd maar niet zo schrikbarend als 35,7. Google eens op 'hoge koorts' als je wilt. Als ik het hier uit ga leggen, kan dat als diagnose stellen worden gezien maar je denkt nu iets dat niet klopt, namelijk, dat als er sprake is van ondertemperatuur, dat er dan niks meer aan de hand is. Of google op 'ondertemperatuur'. Bel je dierenarts, echt.Wat bedoel je nu eigenlijk precies met dit bericht Ameliaaa?
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij de voorgangers, bel je dierenarts en ga er zo snel mogelijk heen. Je kat eet al meerdere dagen niet en heeft ook nog eens ondertemperatuur.



Wat ik niet begrijp is dat je zegt dat je niet verwacht dat zijn gedrag snel zal veranderen, des te meer reden toch om niet tot morgen te wachten. Wat houdt je nu eigenlijk tegen om echt actie te ondernemen?
Ik sluit me aan bij de rest. Bel alsjeblieft de dierenarts en vraag of je langs kan komen. Als het beestje is uitgedroogd dan kan de da heel simpel een onderhuids infuus geven en daar voelen ze zich ook vaak al wat beter van. En neem dan gelijk ook Hill's A/D or Royal Canin recovery mee. Beide kun je makkelijk dwangvoeren en het is speciaal voer om aan te sterken. Buiten dat niet eten gevaarlijk is ivm leververvetting, zullen ze zich door het niet tot weinig eten ook slechter gaan voelen. En dat is juist wat je nu niet wil.



Verder de novacam, ik heb dezelfde ervaring met mijn katten, het nam het hongergevoel nog meer weg. Als het mijn kat zou zijn dan was ik zeker gaan dwangvoeren nu.
Verder is novacam een nsaid, de maag is daar heel gevoelig voor en zeker in combinatie met weinig tot niet eten vind ik niet dat je dit nog langer aan moet zien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven